Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2013, 22:37   #1
Dash
ScanFlyer Molded

Default Selvbetjent bagdrop kommer nå til Danmark

http://www.takeoff.dk/bagagedrop-med-selvbetjening/
Quote:
Passagerne vil spare tid når Københavns Lufthavn nu indfører selvbetjente bagagedrop – i første omgang for passagerer hos SAS og Norwegian, som kan tilbyde passagerer check-in af bagagen på 12 nye selvbetjente bagagedrop.

En enkelt håndscanner aflæser det bagagemærke, man i forvejen selv har printet ud, og så skal bagagen blot op på bagagebåndet og af sted.

”Vi har fokus på en enklere og hurtigere vej gennem lufthavnen og på at reducere flyselskabernes omkostninger, og derfor er det tilfredsstillende, at de selvbetjente bagagedrops understøtter begge dele,” siger CPHs passagerchef Marie-Louise Lotz.

Hans Henrik Spangenberg, chef for SAS Groundhandling: ”SAS har allerede selvbetjening i Oslo og tester en løsning i Stockholm, og begge steder ser vi en rigtig positiv respons”.
Som artikkelen sier så innfører CPH nå self service bag-drop. Trodde det skulle være lenge til CPH fikk dette, ettersom SK i CPH alltid har krevd legitimajon av meg når jeg har sjekket inn bagasjen til Norge....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2013, 02:12   #2
flytoget
ScanFlyer Blue

Default Re: Selvbetjent bagdrop kommer nå til Danmark

Er jo egentlig bare bra. Hvis vi ser på bagdropkøen hos DY på OSL, så går denne mye mer fortere enn bagdropkøen hos SAS, hvor det er mange vanlige pax....
flytoget is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2013, 12:10   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by flytoget View Post
Er jo egentlig bare bra. Hvis vi ser på bagdropkøen hos DY på OSL, så går denne mye mer fortere enn bagdropkøen hos SAS, hvor det er mange vanlige pax....
Har DY så mange uvanlige pax da? SAS har jo både betjent og selvbetjent bagdrop, så jeg vet ikke om jeg forstår resten av argumentet heller. Gjør du noe annet enn å synse? Det er nok opp og ned hvor stort trykk det er på både hos DY og SK. Men det er også andre selskaper som ikke kan eller ønsker å delta i selbetjent-bagdrop prosjektet, men som kan levere på SAS sin bagdrop.
Old 16-11-2013, 15:29   #4
flytoget
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Har DY så mange uvanlige pax da? SAS har jo både betjent og selvbetjent bagdrop, så jeg vet ikke om jeg forstår resten av argumentet heller. Gjør du noe annet enn å synse? Det er nok opp og ned hvor stort trykk det er på både hos DY og SK. Men det er også andre selskaper som ikke kan eller ønsker å delta i selbetjent-bagdrop prosjektet, men som kan levere på SAS sin bagdrop.
Bekager, med vanlige mente jeg de som ikke hadde sjekket inn. Feilformulering.

Det som var poenget er at køsilingen hos DY er mye strengere enn hos SAS. Det er veldig mange som blir sendt inn på den betjente bagdropen, som ikke har sjekket inn.
flytoget is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2013, 01:35   #5
bizlove
Newcomer

Det er klart at kølengden varierer ut i fra når på døgnet du befinner deg på flyplassen. I peak perioden kan køene bli tidvis store hos både SAS og Norwegian, men tar sjeldent mer enn 10 min. På Gardermoen sliter man også fryktelig med at kapasiteten på baggasjehåndteringssystemet til flyplassen har for dårlig kapasitet. Sjekkinnøyen mellom E og F er den som håndterer mest baggasje, og her går ofte systemene i stå. Dette på grunn av mengden baggasje som kommer fra SGH Bagdrop, samt Selvbetjentbagdrop på F som fører til overbelastning og nedsatt hastighet på båndet.

Det er fint og flott at danskene ser muligheten i å effektivisere innsjekk på flyplassen, men jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til selvbetjentbagdrop. Er dette et produkt som truer flysikkerheten er et spørsmål jeg stiller meg. Vet ikke om det er noen her som har noen fornuftige tanker rundt det?

Last edited by bizlove; 17-11-2013 at 10:23.
bizlove is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2013, 08:06   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by flytoget View Post
Det som var poenget er at køsilingen hos DY er mye strengere enn hos SAS. Det er veldig mange som blir sendt inn på den betjente bagdropen, som ikke har sjekket inn.
Det er to køer men samme inngang om du følger med. Men du tror kanskje de ikke er sjekket inn, men vi har flere selskaper (Lufthansa er den største av de) som krever aktuell bagasjevekt og de får tagger i bagdrop-skranken etter at bagasjen er veid. I tillegg så har vi mye transfer som iblant må ha nye tagger.
Old 17-11-2013, 08:11   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by bizlove View Post
. Vet ikke om det er noen her som har noen fornuftige tanger rundt det?
Flysikkerheten er nok ikke problemet, men heller stabiliteten i bagasjeanlegget når passasjerer sender ymse saker og ting. Nå er det mange sensorer som sier fra om bagasjen er for stor, så problemet er mindre enn det var den gang vi kjørte første testprosjekt på OSL.
Old 17-11-2013, 10:00   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Limited release "slipper" man ihvertfall på selvdropp.

Posting Rules