![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Mulig noen allerede har postet denne?
Forbrukerrådet kritiserer FR for dårlig norsk på sine sider. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...g-4145694.html Quote:
![]() Quote:
__________________
Mine bilder på Airliners |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Jeg spør nå bare for ordens skyld, er et irsk flyselskap forpliktet til å ha vilkårene publisert på norsk?
Har Lufthansa, Turkish, Thai og British Airways det?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]() Quote:
Det kan du vel sjekke ganske raskt selv ![]() LH, BA og TK har kun engelske sider. KLM har norske sider og vilkår på norsk.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Men da ville ikke alle andre som leser dette forumet få vite svaret.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Mulig det, men hva skjer når du skal booke en billett og skal sjekke betingelsene? De står nemlig på engelsk, og jeg antar at det var poenget med Wig-Wag sitt spørsmål.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Mitt første spørsmål om hvorvidt et irsk flyselskap er forpliktet til å publisere reisevilkårene på norsk er fortsatt ubesvart, jeg har fått et "bør" og et "antageligvis".
Mitt andre spørsmål der jeg nente tre-fire flyselskap som ekesmpler var mer retorisk ment, men noen har tatt seg bryet med å svare konkret, og bekrefter dermed mine mistanker om at slike forpliktelser ikke foreligger. Forøvrig mener jeg at ethvert utenlandsk selskap som prøver å fremstå som seriøst i Norge, burde ligge langt unna Google Translator når det skal lages dokumenter på norsk.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,622
|
![]()
De er vel forpliktet til å presentere dem på en forståelig måte. Det gjør de ikke nå, og det har de fått påpakning for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,227
|
![]()
Nei de er ikke forpliktet til å ha det på norsk, men når de først har en hjemmeside på norsk og et forsøk på norske vilkår så bør det være korrekt og forståelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Enig i at når man først forsøker å presentere vilkårene på norsk bør selskapet bestrebe seg på å få en korrekt oversettelse.
Det er ikke alle som er like "stiv" på engelsken, og de ville kanskje velge samme metode som Ryanair ser ut til å ha valgt. Og da er det vel trolig at resultatet ville blitt like dårlig som det Ryanair har presentert. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,622
|
![]()
Det finnes byråer som ordner slikt .... Og det vet alle som jobber med innhold i mulitinasjonale nettsider.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,622
|
![]()
Det har de gjort, og oversettelsen er ikke forståelig. Dermed er den ulovlig. Så hva gjør de da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,622
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Må innrømme at jeg ikke har lest alle vilkårene til FR på 'norsk', men hvilke rettigheter har en reisende når teksten er så elendig?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forbrukerrådet vil ha bonusforbud på kredittkort | C130 | Småprat | 34 | 30-11-2018 20:35 |
Lufthansagruppen med "kun håndbagasje" fares | Someone | Småprat | 23 | 13-03-2015 16:29 |
Flere kolli for Norport. | Hickok | Flyforum | 15 | 30-09-2009 18:53 |
Forbrukerrådet advarer mot AB og valutakurs | litt-amatør | Flyforum | 7 | 29-06-2009 12:17 |
Forbrukerrådet ønsker ikke bonusreiser | MD11 | Flyforum | 9 | 19-11-2008 21:53 |