![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nektet ombordstigning pga mulighet for avreise uten innsjekket bagasje
I hardt vær om dagen disse rødnesene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Opplæring og jobbforståelse er faktisk ikke oppskrytt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Her ville nemdas mindretall frikjenne flyselskapet:
https://fly.transportklagenemnda.no/...relser/121-13F |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Om du kommer for sent til innsjekk og blir nektet - case closed & end of story, passasjerens problem. Men om de faktisk får sjekket inn, og klarer å møte opp på gaten før gaten skal stenge, så er det klart at dem skal få bli med. Det finnes ingen regel om at baggen må være med om pax er med, men det motsatte er dog tilfelle (hos enkelte selskap en absolutt regel, hos andre noe som kan gjøres unntak fra).
Det normale er da at bagasjen sjekkes inn med s k "limited release", kan vel oversettes til "begrenset ansvar", grunnet sen innsjekk. I praksis betyr det at om man ikke rekker å laste bagasjen, så vil den bli sendt med et senere fly, men den vil ikke bli kjørt ut til pax - den må hentes på flyplassen av eier. Ser også at man skriver "innsjekkingen hadde akkurat startet" istedet for "ombordstigningen hadde...". Håper det er et direktesitat fra klager, for jeg håper at folk som sitter i nemnda vet hva forskjellen er - den er ganske vesentlig. DY viser til at innsjekk stenger 45 minutter før avgang, men de nevner ikke hovedpoenget: Pax ble akseptert på innsjekk og hevder å ha vært ved utgangen i tide. Men siden vi kun får lest hva DY har anført "i det vesentlige", så er det mulig at det er nemnda som ikke har valgt å ta med kanskje det viktigste poenget i saken i sin avgjørelse, for det ville vært interessant å vite om DY mener noe om det. Så man sitter igjen med noen ubesvarte spørsmål etter å ha lest dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]() Quote:
Så langt tilbake som på 80-tallet nektet mange store selsakper dette (bl.a. både BA og LH) dette. Jeg opplevde det noen ganger, og hver gang måtte vi sitte i flyet til kofferten var funnet og kunne fjernes. Kommentaren fra cockpit var alltid den samme: Vi tar overhodet ikke av før den kofferten er funnet og fjernet. Det ville vært merkelig om noen var slappere på dette i dag en på 80-tallet, og jeg ville ikke likt å vite at det var en "fremmed" koffert ombord. (Vi får vel ikke vite det, men allikevel...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Poenget til The Ticketor er vel at om bag ikke blir lastet på flyet (f.eks. handlingselskapet ikke rekker dette) så kan pax gjerne fly. Om derimot pax uteblir fra en avgang hvor denne har innsjekket bag, så vil du oppleve at man offloader bag. Dette har vel noe med om det er pax eller flyselskapet som er "ansvarlig" for at pax & bag ikke er med samme fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Reglene er de samme som de som kom i løpet av 80-tallet. De varierer noe per land og per operatør (AOC krav fra landet godkjennelsen kommer fra).
Generelt i Europa så er utgangspunktet at passasjer og bagasje reiser sammen. Hvis operatøren vet at passasjeren har all hensikt å bli med flyet, men blir nektet/ikke er i stand til å komme seg ombord av ulike grunner som ikke passasjeren kan påvirke så kan bagasjen være ombord. Ettersendt bagasje skal sjekkes grundig, og noen operatører krever at bagasjen er bekreftet meldt savnet før den kan ettersendes. Det er ingen sikkerhetsmessige konsekvenser å ikke laste bagasjen og så la passasjeren fly. Men det har ofte økonomiske og praktiske-/bekvemmelighetskonsekvenser, man risikerer kostnader for utkjøring om man ikke har gjort klart forbehold bl.a. Denne saken vil jeg ikke kommentere så mye, det er som The Ticketor sier en del ubesvarte spørsmål, og det er umulig å si hva som egentlig skjedde - men utifra forklaringen virker passasjeren noe uerfaren som reisende uten at jeg skal si det bastant. Det virker som handlingsselskapet har hatt som intensjon å prøve uten å gi passasjeren garantier fordi vedkommende har vært for seint ute. Og på toppen av det har det nok gått en del informasjon på tvers eller så har det vært misforståelser. Spørsmålet er om handlingsselskapet blir pålagt av DY å følge deadlines enda strengere for å unngå en repetisjon av hendelsen.
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Har selv overhørt handlingagent for nevnte flyselskap be kunde gå til automat for innsjekk, for så å si beklager du er forsein til å få levere bagasjen når vedkommende kom tilbake. 1. Der snakker vi kanskje om uerfaren kunde som ikke har satt seg inn i hvordan de skal forholde seg med innsjekk og bagasje. 2. En handlingagent som bruker stoppeklokke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Om kunden er en erfaren reisende eller ikke er uvesentlig. De som driver innsjekk/handling er proffe og det forventes at de kan håndtere de mest klønete av oss som er ute på tur.
Jeg ser helt klart sikkerhetsaspektet ved at pax ikke dukker opp til flight med innsjekket bagasje. Det motsatte virker derimot utrolig merkelig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger bagasjen min ikke har rukket en overgang fra flight1 til flight2 på samme reise og blitt sendt etter med en senere avgang. Prinsippet blir det samme, så lenge intensjonen til den reisende var å fly sammen med den innsjekkede bagasjen.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ombordstigning LH på OSL | Fly med oss | Småprat | 4 | 13-03-2014 16:38 |
Raskere ombordstigning... | storg | Flyforum | 2 | 13-11-2012 21:32 |
Sinte passasjerer nektet å forlate Ryanair-fly | Christianz | Flyforum | 1 | 18-11-2010 16:56 |
35 passasjerer nektet å fly | LN-RKF | Flyforum | 10 | 19-09-2007 20:25 |
Ny handlingagent i BOO | MD11 | Flyforum | 13 | 15-02-2006 12:06 |