![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
|
![]()
En lite intressant "sammanfattning" av nästan alla FR diskussioner vi har haft.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
|
![]()
Visste ikke at det fantes fly på 1800 tallet, jeg!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,813
|
![]()
Interessant lesestoff. Uten å dømme noen andre for deres valg (det får dem stå for selv) så har jeg "nok peng" til å kunne ta etiske riktige valg for meg og min familie når vi er ute og reiser. Det går blandt annet på respekt for sine ansatte er det viktigste et selskap har.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Ryanair tar oss med til fremtiden, ikke fortiden. Om ikke ville ikke nesten alle prøve å kompiere dem i Europa. Ryanair prøver bare å produsere noe som er godt nok til lavest mulig kost. Det er det samme som ligger bak produksjonen av de meste av klær vi har på oss, og til de fleste delene av devicene som folk her bruker til å lese dette forumet. Uten firmaer som fulgte dette prinsippet ville faktisk ingen kunne poste på dette forumet.
Om man faktisk vil påstå man er moralsk overlegen andre ved å ikke velge firmaer som produserer noe billigst mulig så er den eneste måten å gjøre dette å kutte forbindelsen til det morderne samfunn og flytte til en øde dal, bygge en jordgamme og leve av det man dyrker der. Er min ikke villig til å gjøre dette prøver man bare å bløffe seg selv og andre når man leker moralsk overlegen. Uansett vil fly uten besetning antagelig være standarden om 20-30 år så da vil folk bare riste på hodet over at noen engang var negative til innovative flyselskap.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,224
|
![]()
1800 tallet er nok en mer passende beskrivelse enn fremtiden. Intenst fagforeningshat, arbeidsvilkår som ikke passer nåtiden og tilslutt ender man opp at man står med lua i hånda og underbyr hverandre akkurat som på 1800 tallet og en service som ikke ligner på noe. Vil faktisk tørre å påstå at selv Ruter har bedre service enn Ryanair.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Jeg ble i hvertfall tatt tilbake til 1970 åra da jeg leste artikklen. Forfatteren skriver jo som AKP-ML dengang. Eneste forskjell varat da var de opptatt av trikken, nå er det fly. Kan vel kanskje si de har avansert seg noe da...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Om alle ikke er enig i ens moralske valg, så er det hvertfall bedre enn å ikke ha noe moral. "En målet-helliggjør-middelet"-innstilling er uansett helt malplassert. Besetningsløse fly? Tja, det er hvertfall flyselskapenes våte drøm. Det er jo faktisk teknisk mulig pr idag. Men jeg tror imidlertid det er relativt stor enighet om at det vil ta laaaang tid for det kan bli akseptert blant passasjerene. Jeg som pilot ville aldri ha satt meg i et førerløst fly i dagens passasjertrafikk. Og det har ingenting med jobbeskyttelse eller noe slikt å gjøre. Jeg vet bare altfor godt hvor mye som kan skjære seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Sidespor: Kommer de førerløse flyene samtidig som den flygende bilen? Tror mer på 1 pilot i cockpit innen de neste 30 kontra ingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 02-08-2013 at 09:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Førerløse fly kommer nok en gang i fremtiden. Vi har jo allerede førerløse tog. Sist gang jeg tok toget fra Kastrup til Kongens Nytorv var det ingen togfører ihvertfall. Mye kan også gå galt i et tog. Det fikk vi nylig se i Spania. Hadde det toget vært førerløst, så ville ulykken ikke skjedd.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
A320 hadde first flight for 26 år siden. Disse er dominerende på himmelen og "standarden" i dag. Det tar lang tid fra man har utviklet noe, via full skala testing til å bli standarden innen luftfart. Noe såpass drastisk som førerløse fly krever en lang testperiode med f.eks. cargo før det er modent for 200 passasjerer. Man får bare en sjanse til å vinne kundenes tillit. Dette er noe ganske annet enn et førerløst tog mellom terminalene i Atlanta, eller en bil som kan kjøre ut på veiskulderen når noe går galt. 50år? Sikkert. 20 år? Aldri i livet, det vitner om at man ikke har begrep om hvor kompekst dette er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg ser poenget med at man bør velge bort mange andre produkter også. Det er dog en forskjell på firmaer som er villige til stadige forbedringer og rette på feil, og dem som ber både kunder og ansatte om å reise til h.... om de ikke innfinner seg. Det er vel heller ingen som har hevdet at dette er et problem kun for luftfart? Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]() Quote:
Men så enkelt som du skisserer det her, er det nok ikke. Noen må trykke på en knapp for at toget skal kjøre som det kjører, hvorfor skulle ikke den personen også kunne skru opp farten tilsvarende? 100% automatiserte systemer hvor alt snakker med hverandre, hvor ingen mennesker trenger gi inputs er vi langt unna. Tog er uansett ikke spesielt relevant, all den tid det er et mye mer "lukket" system mtp skinner og stasjoner kontra fly i luften. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Et førerløst bombefly landet for ikke lenge siden for første gang på et hangarskip. Et trafikkfly er vel ikke særlig mer komplisert enn å fly et bombefly i hangaskip operasjon. Det er vel heller omvendt. Teknikken er der allerede og den utvikler seg fort. Det er ikke lenge siden vi hørte om de første enkle droner.
Hvor lang tid det vil ta for regler, følelser og marked er modent for førerløse trafikkfly er vanskelig å si. Men en dag kommer det opp som et faktum. Kanskje ikke om allt for mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Forskjellen er ganske så stor på militære kontra sivile fly. Se bare hvor de opererer og med hvilken frekvens. Militæret har større områder hvor bare de flyr, uten å ta hensyn til Ronny Peder som er ute å flyr med sitt fly eller andre ting. For ikke å snakke om feks sekvensering inn til heathrow eller at feks en rekke småflyplasser nok ikke er aktuelle for disse systemene.
Ja, det kommer, men ikke om 20år som det spås her. Det er ihvertfall mine tanker rundt saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
|
![]()
Ser man bruker metroen i København som eksempel. Ja, togene er førerløse, men det er for det en masse ansatte for å få det til å gå, og ikke minst: fikse det når det går skeis. Har ikke tall på hvor mange ganger da jeg bodde det jeg så de bli kjørt manuelt når de bommet på stasjonen eller andre ting
Det er ikke slik at det sitter en fyr og overvåker noen skjermer, også går tingene av seg selv |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Selv om det finnes gode flygere så kan jeg ikke se hva det er de kan som ikke en datamaskin kunne gjort 100 ganger raskere. Førerløse biler er allerede tillat i trafikken i flere land. Når det første flyselskapet kommer med billigere turer med førerløse fly så vil forbrukerne antagelig skifte over enda raskere enn da de gikk over til Ryanair. Det spørs bare om det er Ryanair som vil være først også her. Og når først et selskap har gjort dette og det blir suksess så vil resten av bransjen kopiere dem enda raskere og bedre enn de har kopiert Ryanair.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK till Sydafrika på 70-talet... | Stromoren | Register- og ATC-Forum | 5 | 13-02-2014 11:30 |
Luxair tillbaka till ARN | Timmermannen | Småprat | 0 | 04-10-2013 17:52 |
FR tillbaka till Malmö | Jörgen | Flyforum | 22 | 01-04-2011 14:22 |
LOT Polish Airlines tillbaka till Landvetter | Stoarn | Flyforum | 0 | 19-01-2010 18:52 |
Plan till Göteborg tvingades vända tillbaka | LN-RRA | Flyforum | 0 | 18-01-2009 22:49 |