![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2006
Posts: 2
|
![]()
I følge polske nyheter er Norwegian i samtaler med Polske myndigheter om muligheter for oppkjøp av LOT.
http://www.rp.pl/artykul/1003930-LOT...hybrydowa.html Oferuje ju trasy dugodystansowe (USA, Tajlandia), szuka gwatownie obnienia kosztów, bo ich wikszo jest generowana w drogiej Norwegii. W tym celu prezes i gówny udziaowiec Bjorn Kjos zapowiedzia zatrudnienie personelu z Azji, ale i wybra si na rozmowy do polskiego Ministerstwa Skarbu Pastwa (MSP) w sprawie zasignicia informacji dotyczcych planowanej prywatyzacji LOT. Biuro prasowe MSP odmówio jakichkolwiek informacji w tej sprawie. Zdaniem rzeczniczki MSP Katarzyny Kozowskiej prywatyzacja LOT ze wzgldu na jego dziaanie na konkurencyjnym rynku wymaga powcigliwoci, a opinia publiczna „bdzie informowana o faktach". Jednak ze róde zblionych do MSP „Rz" dowiedziaa si, e rozmowy maj by kontynuowane, a Norwegian poprosi o dodatkowe informacje. Przejcie LOT dla Norwegiana oznaczaoby dostp do sprawnej linii dowozowej oraz do taszych pracowników. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Hva kan være grunner til det? Flåten er spredt over forskjellige leverandører og typer. Er vel ikke akkurat noe som kan harmonisere med NAX flåten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
Foruten Dreamlineren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Selvsagt, men virker da veldig drastisk å kjøpe et selskap som har 8-9 andre typer, bare for å få en veldig begrenset mengde Dreamlinere. Spesielt siden flyene nå skal være priset ganske ok etter alt som har skjedd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,061
|
![]()
Er ikke dette å kjøpe seg problemer? Mulig Kjos bare skal ha langdistansedelen? Lot har vel mange av de samme utfordringene som sas har/hadde mtp størrelse og kostbader?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kanskje del av en (backup) plan for utflagging...?
W |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,861
|
![]()
Finner frem bøtten med salt.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Hm, det Svenske eventyret DY kjøpte opp, kostet vel litt å integrere. Og Polen..., Tror DY har det som skal til for å ekspandere med egne vilkår (på godt og vondt) uten å skulle gjøre noen slikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Dersom man ville bygge opp en base ved WAW, sa trenger man ikke LOT, siden man har forsatt den polske datterselskap som man etablerte i sin tid da man forsökte seg i WAW...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,917
|
![]()
Hm... Hvorfor ikke? Polen er jo et potensielt knallsterkt, og neppe fullmodent, marked.
Kan de ta ledende posisjon uten først å måtte nedkjempe et statseid selskap så kan jo det være en god ide?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
|
![]()
Spørs om de vil få med EuroLot også, da blir det plutselig veldig mange flytyper, men med ordrene som DY har, vil det på lang sikt ikke være avskrekkende å ta over en noenlunde krøplet flyselskap. I tillegg hadde de eliminert stor motstand. Absolutt ikke dumt om dette går gjennom!!
![]()
__________________
Businesstudent, BCN/OSL Gravity, thou art a heartless bitch. ~Sheldon Cooper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Det låter faktiskt helt briljant. Det pratades om utflaggning till Irland, men detta måste ju vara ännu bättre.... Troligen den enda Europeiska, rimliga, stat där man kan ha lågprisbas på långflygningar. En kombination av Norwegians lågpriskoncept (nåja..) och polska löner och villkor måste ju vara det ultimata. LOT sitter ju även på några 787, och ordrar på ännu fler.
Något säger mig att bolaget sitter på tillräckligt med tillgångar (plan, trafikrättigheter etc) för att kunna nollas/break even. De vill säkerligen inte åt de gamla planen, så de försvinner. Inte heller lär det vara intresserade av att bedriva kortväga trafik inom Polen (antar jag). De vill åt marknaden, och arbetarna.....och kanske deras 787r. Kjos brukar ju inte slänga pengar på förlustaffärer (vi vet iofs inte hur det går med kontinentala linjerna). Vi får väl dock se vad den polska regeringen tycker. De inser nog också att Norwegian inte gör detta i intresse av att bedriva välgörenhet (bedriva linjer med låg beläggning). Det har ju talats om att LH ska köpa bolaget, men blir det mycket bättre? Då blir det väl med 99% säkerhet Germanwing som bedriver trafiken. Jag antar att DY kommer vara det enda alternativet, i en konkurrens med Wizzair. DY erbjuder ju iaf anslutningsflyg och har en del kontinentala linjer... Sen kommer ju givetvis de stora bolagen i väst fortsatt att bedriva trafik till populära destinationer i Polen. När Dy startat baser i Spanien (inkl Kanarieöarna) och England känns Polen som ett kommande steg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
|
![]()
Garantert uten hold i virkeligheten. Kjos er ikke dum og det siste han vil er å blande seg inn i et statseid selskap med alt det innebærer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
LOT i Norwegian farger med polske helter på halen ? Høres litt usansynlig ut ... Men, går det igjennom på ett eller annet vis så tar jeg av meg hatten for Kjoser'n nok en gang ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Den polske stat ville jo gerne have LH til at overtage og det hælder jeg mere til. Hvis DY alligevel kunne få lov og det vel udelukkende LOT`s lange ruter de er interesseret i Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]()
Dette måtte jo være helt perfekt for DY (DU), LOT hat jo en bråte jungeljetter som, med polsk mannskap, kan brukes til materuter inn til longhaul-flya.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 9
|
![]()
Hvis man kigger lidt på LOTs flåde:
http://www.lot.com/pl/en/web/newlot/fleet Boeing 787, Boeing 767 og Boeing 737 Embraer 170, 175 og 190 Jeg synes at have hørt at deres 767 er på vej ud til fordel for 787. Hvis Norwegian overtog ville det være naturligt at skifte deres 737-400 ud med 737-800 og dermed ville man på boeing siden være på samme 2 flytyper som Norwegian selv har. Derudover har Norwegian allerede kendskab til Polen grundet deres tidligere tilstedeværelse dernede. Sidste men ikke mindst skal man ikke undervurdere mulighederne for Norwegian ved at få Embraer fly ind i selskabet. Forestil jer f.eks. anvendelses mulighederne på norsk, svensk, dansk og finsk indenrigs for Norwegian med disse fly i stedet for deres 737. Evt. på wetlease fra LOT med polsk crew... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]() Quote:
Muligheten du påpeker er ikke reell. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Dette høres fryktelig rart ut. Nå kan jeg ikke bransjen ut og inn, så: Ville det være sannsylig og/eller mulig at LOT stykkes opp og selges? I så fall kunne jo langdistansedelen være en mulighet (787).
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian leier en 787 fra LOT | Stoarn | Flyforum | 23 | 14-11-2014 09:20 |
LOT 787 denied entry to Norwegian airspace | LN-CMN | Småprat | 18 | 03-10-2013 17:03 |
Passasjer saksøker Norwegian | LN-VLE | Småprat | 25 | 15-03-2013 13:45 |
BLX247/248 | raider66 | Flyforum | 2 | 07-01-2009 22:52 |