Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2013, 10:56   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
Boeing Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Etter første påkjørsel av 787 viser det seg at det er relativt lett å reparere skader på komposittskroget. Erfaringen er at karbonfiberen er sterkere enn aluminium, dermed blir omfanget av skaden mindre.

Quote:
The carbon-composite hull of a 787 Dreamliner seems to be easier to fix than an old-school aluminum aircraft.

In fact, a Boeing team was able to fix one Dreamliner in just four to five days, after a catering truck punched a hole in the fuselage.
http://www.bizjournals.com/seattle/n....html?page=all
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2013, 11:07   #2
robben
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 7
Default Re: Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Det er en av fordelene med kompositt, og noe som Boeing har reklamert for. Det var en artikkel i Flyforum for 3-4 år siden som hadde mye interessant Dreamliner info (ultralyd på sprekker, herding mm).

Synd jeg kastet det bladet
robben is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2013, 12:42   #3
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Vel det er lagt fra så enkel og kjappt. Veldig få som sitter med NDt godkjennelser for kompositt. Desuten må man bruke boro utstyr for å sjekke invendig i profiler for rette nagle lengder osv. Jeg tviler på at Stuktur manualen dekker så store skader og da må man invendte svar fra Boeing hvilket tar sin tid. Vel Boeing påstod i sin tid at 737 NG var så godt som velikolds frie og alle som har jobbet med NG kan gi ganske klare svar på virkeligheten...
branserud is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2013, 18:53   #4
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Sist gang jeg reparerte skader etter en cateringbil var flyet ute å fløy etter 2 dager.

Jeg reparerer både metall og komposittskader, og vet nå hva jeg foretrekker, og gjør raskest. En komposittskade krever store forberedelser med å slipe ned stegene, bygge opp riktige lag og riktig herdetid. En skade i metallstruktur består av å kappe ut ødelagt struktur, forme til plate og klinke den på. MYE raskere...
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ikke SÅ enkelt... putzmeister Bilder & foto 12 10-04-2011 19:51
Et enkelt av Thai T7 Toby91 Bilder & foto 15 26-11-2010 16:22
Hvordan reparere en jetmotor med sikkerhetsselen Trety Flyforum 5 08-02-2007 15:53


All times are GMT +2. The time now is 07:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.