![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]()
Etter første påkjørsel av 787 viser det seg at det er relativt lett å reparere skader på komposittskroget. Erfaringen er at karbonfiberen er sterkere enn aluminium, dermed blir omfanget av skaden mindre.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Jun 2008
Posts: 7
|
![]()
Det er en av fordelene med kompositt, og noe som Boeing har reklamert for. Det var en artikkel i Flyforum for 3-4 år siden som hadde mye interessant Dreamliner info (ultralyd på sprekker, herding mm).
Synd jeg kastet det bladet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Vel det er lagt fra så enkel og kjappt. Veldig få som sitter med NDt godkjennelser for kompositt. Desuten må man bruke boro utstyr for å sjekke invendig i profiler for rette nagle lengder osv. Jeg tviler på at Stuktur manualen dekker så store skader og da må man invendte svar fra Boeing hvilket tar sin tid. Vel Boeing påstod i sin tid at 737 NG var så godt som velikolds frie og alle som har jobbet med NG kan gi ganske klare svar på virkeligheten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
|
![]()
Sist gang jeg reparerte skader etter en cateringbil var flyet ute å fløy etter 2 dager.
Jeg reparerer både metall og komposittskader, og vet nå hva jeg foretrekker, og gjør raskest. En komposittskade krever store forberedelser med å slipe ned stegene, bygge opp riktige lag og riktig herdetid. En skade i metallstruktur består av å kappe ut ødelagt struktur, forme til plate og klinke den på. MYE raskere... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ikke SÅ enkelt... | putzmeister | Bilder & foto | 12 | 10-04-2011 19:51 |
Et enkelt av Thai T7 | Toby91 | Bilder & foto | 15 | 26-11-2010 16:22 |
Hvordan reparere en jetmotor med sikkerhetsselen | Trety | Flyforum | 5 | 08-02-2007 15:53 |