![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Da skulle man endelig ta seg en liten pause fra utdanningen, og sette nesen mot New York for å tilbringe helgen der. Selvfølgelig skal det reises på ID, og med utreise på fredag samme helg som de har farsdag her borte, sier det seg selv at det skulle ha ringt en bjelle LENGE før man var på flyplassen. Listet meg på Delta, routingen så slik ut
DAB-ATL DL1146 0600 ATL-LGA DL1686 0845 Kan med en gang advare om at bildene er tatt med telefon, så kvaliteten er som seg hør og bør Etter en halvtimes søvn, var det opp klokka 4, bort på flyplassen, bare for å se at MD'en var full, og dro uten meg. Neste forsøk var en 757 som gikk en time senere, men her ble det også fullt. Var tydeligvis ikke den eneste som reiste ID denne dagen, men var greit oppe på lista. Forhørte meg med personalet, som sa alt untatt dagens siste, som går klokka 6 på ettermiddagen, var fullt. Dro hjem, fikk noen timer søvn, og dro tilbake senere på ettermiddagen. På dagens siste mulighet ut fra Daytona var vi kun 5 som ikke ble med. Ble bedt om å møte opp igjen kl 0600 sharp, for da skulle alt være greit. Allerede her burde noen varsellamper gått av, men neida, reiselysten er alt for sterk til at man skal lytte til fornuften... Sjekket seatmap på Delta sine sider, som bekreftet at dagen etter så det greit ut. Lørdagen kom, opp klokken 4 igjen, og kjørte til flyplassen. Planen var samme routing som dagen før. Etter å ha kjøpt noen nøtter og ei flaske vann, går jeg bort til gaten. Titter opp på skjermen, og ser at de har 23 seter ledig, men i nattens mulm og mørke har det plutselig dukket opp et helt lass med nytt lass med standbypassasjerer. Nå befant jeg meg plutselig i samme situasjon som dagen før, uten mulighet til å komme med. Dette ble raskt bekreftet av gatemanager. Nå begynte faktisk varsellampene å lyse, dog langt i det fjerne, så jeg bestemte meg for et siste forsøk på 0715-avgangen. Her var det heldigvis god plass, og ble til og med satt på first class. 15/6 DL1280 0715 B757-200 N663DN Seat 1D First class på en så kort flight er kort og godt et litt bedre sete. I tillegg til at man får cookies, chips og banan i tillegg til Colaen og mini pretzels. Og pre-departure orange juice. Det jeg prøver å få fram er at forskjellen er meget liten. Pre-depature juice ![]() Beinplassen var ikke et problem ![]() Taxet vestover på N, for takeoff på 7L. Flott vær denne morgenen, lettskyet og skikkelig Florida-varme. Svingte nordover ganske tidlig, fulgte kysten ei stund, før kursen ble satt nordvestover mot Atlanta. Føltes godt å endelig komme avgårde, 25 timer senere enn planlagt. Nå var problemene over for denne turen tenkte jeg. Jeg skulle bare ha visst hva som var i vente... Soloppgang over Palm Coast ![]() Nord for Jacksonville, FL ![]() Flighten forløp seg ganske normalt. Litt turbulens på vei inn mot Atlanta. Landet selvfølgelig på RWY 10, som er den som ligger helt i sør. Selv om rullebanen ligger langt unna, ble taxeturen ganske kort, og vi parkerte på gate F1 etter ca 10 minutter taxing. Right downwind RWY 10 ![]() La i vei mot terminal T, som selvfølgelig var HELT i den andre enden, uvitende om hva som ventet.... Stay tuned, fortsettelsen kommer sånn helt plutselig! Last edited by fjasebase; 18-06-2013 at 23:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Nå skulle jeg selvfølgelig si noen velvalgte ord om ATL om sommeren - men jeg overlater gleden til forfatteren.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
De ordene kom vel du med på facebook i går, men skal ikke se bort ifra at det kommer et par gloser lite egnet for yngre lesere etter hvert...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Kom bort til gate T8, hvor man fort fant ut at man var nummer 48 på standbylisten. Jaja, tenkte jeg, dette kan jo bare bli bedre... Delta har hourly service til LGA, 8-10 daglige til JFK, samt en og annen flight til EWR. Overbeviste meg selv om at det måtte finnes ett ledig sete på en av flightene. 0845 til LGA dro, og dermed var det bare å gå til neste gate. Avgangene til NYC er selvfølgelig ikke i nærheten av hverandre, de plasseres helst på motsatt ende av flyplassen. Ble en god del løping utover dagen, samtidig som det ble konkludert med at jo, ting kunne bli verre. Mens jeg stod å ventet på 12.40 avgangen til LGA, var det et par på siden av meg som også hadde standby. "Imagine being number 68 on the standby list", noe som fra min side kun kunne besvares med et litt ironisk "It could have been worse". Fikk deres dypeste medfølelse i det navnene deres ble ropt opp. Ble ønsket lykke til, og ruslet stille og rolig videre.
Ble i blandt tid til å ta bilder mens man satt å ventet i spenning ![]() Minutter ble til timer. Ankom ATL litt før rute, ca klokken 0805. For å gjøre en veldig lang dag kort, fikk jeg endelig sete på 15.40 avgangen til LGA, som etter en kjapp beregning var ca nummer 15 til NYC etter jeg ankom ATL. 15/6 DL486 1540 MD-88 N956DL Seat 35D N956DL før avgang fra gate T7 ![]() Ble sittende ved motoren, noe som betyr at man ikke skal kaste bort opplevelsen ved å sette på seg Bose ![]() Beinplassen var vel helt ok, og akkurat som ventet ![]() Fikk som vanlig på Delta en cola og mini-pretzels ![]() Landet 20min før rute på LGA, som hjelper lite når man må vente 20 minutter på ledig gate. På dette tidspunktet giddet jeg ikke irritere meg over småting. Var bare veldig fornøyd med å endelig være framme, overbevist om at hjemturen bare kunne bli bedre. Så feil kan man ta.... Last edited by fjasebase; 19-06-2013 at 00:00. Reason: .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Etter et meget amputert, men fantastisk opphold i New York, var det på mandag ettermiddag tid for å sette kursen tilbake til Florida.
Ikke den kjappeste utløserfingeren. JetBlue A320 kan skimtes i venstre hjørne ![]() 17/6 DL843 1625 B767-400ER N839MH Seat 39D Kom ut til JFK en time før avgang. Fikk sjekket inn, og selv om det var en del kø i security, var man kommet gjennom i løpet av 15-20 minutters tid. Spaserte den MEGET lange veien ut til gate B36, som ligger helt ytterst på B-piren. Flighten var satt opp med en 764ER, noe som skulle bety rundt omkring 246 seter. Denne flighten var den siste jeg kunne ta, og fortsatt rekke siste flyet ATL-DAB. Selvfølgelig var det, nok en gang, flere passasjerer enn seter på denne flighten også, så jeg ble stående igjen med 4-5 andre. Da gatemanageren gikk ombord med papirene forlot de andre standby'ene gaten for å vente på neste mulighet. Jeg ventet, fordi jeg visste at jeg ville bli overført til neste flight, som ikke var aktuelt for meg. Ville heller ha en natt til i New York enn i Atlanta, for så å prøve neste morgen. Derfor ventet jeg på at det skulle komme noen tilbake i gaten som kunne fikse ombooking. Et par minutter senere blinket det imidlertidig "Delayed" på skjermen, og dørene åpner seg. Gatemanageren kom opp å sa de hadde fått 15 min delay, og at det faktisk var et sete ledig. Neste spørsmål ble om alle andre standby hadde forlatt åstedet, noe jeg kunne nikke bekreftende til. Ble spurt om jeg ville ha det siste setet, noe jeg selvfølgelig ville. I ettertid skulle jeg innse at å ikke forlate gaten da døren ble stengt første gang, var den dummeste avgjørelsen jeg hadde tatt siden jeg bestemte meg for å dra til New York. Kom meg kjapt ned i flyet, og fikk satt meg ned mellom en gutt fra India og ei eldre frøken fra Russland. Ikke like god plass bak i 767'en ![]() Dørene ble lukket, pushback tilkoblet, og alt klart for avreise. Men nei. Mannen som satt på sete 0A kom snart på anlegget og kunne fortelle at de manglet en container med bagasje (ca 25 kolli sa han), og vi måtte vente til den var sporet opp igjen. Minuttene ble til en time før han stolt kunne annonsere at nå, NÅ var det klart for å komme oss avgårde. Vi pushet ut, og ble stående 10 minutter før vi i hele tatt kom oss av flekken. Rush hour at JFK. Ut ifra hva jeg så fra midsetet, og dette blir for spesielt intereserte, taxet vi ut fra ramp på noe som lignet på KG. Derfra gikk ferden til høyre på A, rundt hele JFK, krysset 13L på V, videre på CD og C til RWY 13L. Stemningen i kabinen lettet da folk oppdaget at vi endelig stod ved rullebanen. Så ble alt stille. Nå begynner vi å komme inn på det LN-MOW nevner lengre opp. Jævelen i front kommer på anlegget igjen. Selvfølgelig ikke hans feil, men der å da gikk alle vonde tanker i retning Delta for å klare å rote bort en kontainer på størrelse med en liten elefant. "Due to the bad weather, all routes down the east coast is currently shut down, and only departures to the west and northeast over to Europe is currently allowed to depart". Of course. Bare det som manglet. Motorene var stoppet for å spare fuel. Det ble gitt tillatelse til å reise seg å strekke på føttene, samtidig som det ble annonsert at de ville komme rundt å servere vann og brød (mini-pretzels selvfølgelig). Dette førte bare til kaos og stappfulle midtganger. Etter nærmere en time begynte det å roe seg, så man fikk reist seg å strekt seg litt, samt tatt ett fotografi ![]() Så ble det omsider sagt fra de helt fremme at det var på tide å sette seg. Motorene surret i gang igjen, og vi svingte inn på 13L. Endelig. 13L var derimot taxebane for anledningen, og vi rullet rolig ned 13L, og var snart ferdig med en hel runde rundt JFK. Nærmet oss 22R, hvor man kjapt innså at vi ikke var helt alene om å vente på å komme oss avgårde. Husker ikke antallet fly som tok av før oss, men det tok en god stund. Kom oss endelig i lufta klokken 1915, 3 timer forsinket, før man skjønte at det ikke ble direct Atlanta. Ble vektorert i en stor, lang venstresving, nesten rundt New Jersey, før kursen ble satt i retning Atlanta. ![]() Heldigvis var det IFE på denne flighten, og Die Hard var en god distraksjon fra irritasjonen (god distraksjon, langt fra god film). Seatblet sign var på stort sett hele veien grunnet turbulens som til tider løftet baken fra setet. Lite å rapportere fra denne flighten, bortsett fra den sedvanlige cola og mini-pretzels. Landet på 27R klokken 2120, 40 minutter etter avgangstid på neste flight. Fisket opp telefonen på vei inn til terminalen å begynte å finne hotellrom. Skulle til å bestille da tanken slo meg om kanskje å sjekke om Daytona flighten også var forsinket i uværet. Det kunne Delta-appen kjapt bekrefte. Avgangstiden var nå 2300, mot opprinnelig 2040. Gikk å fikk i meg noe mat før jeg ruslet mot gate B22, fornøyd med å ha hellet med meg for en gangs skyld. Lykken var derimot i ferd med å snu igjen..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
17/6
DL679 2040 (2330) B757-200 N658DL Seat 20F Fikk economy comfort på denne flighten. Samme greia, litt mer plass til armer å bein. Hadde en treseter for meg selv. Den nye avgangstiden klokken 2300 ble 2330 før hjulene rullet. Klar for avgang ![]() Taxet i sneglefart bak en 747 nedover (igjen, for spesielt interesserte) TWY L. Tok oss 20 minutter å komme nesten ned til 27R. Da begynte alle, inkludert crewet å bli meget klar for å bli ferdige med dagen. Selvfølgelig kunne jo ikke dagen ende så bra. Brått svingte vi til høyre på L16, før det ble en ny høyre inn på M. Deretter kom herremannen i front på anlegget. "This is the last thing I would want to tell you now, but we have a mechanical problem, so we are going to have to go back to the gate and check it out". Jaja, var bare det som manglet på denne turen, tenkte jeg stille for meg selv. Tilbake ved gate rett over midnatt, der 4 mekanikere stod å ventet. Videre ble det forklart at det var en indikasjon på at en bleed air valve ikke var samarbeidsvillig denne kvelden. De kunne normalt fly med 1 ute av drift, men ikke denne kvelden, siden det var icing conditions på veien. 0045 var problemet løst, og hjulene rullet igjen. Denne gangen via E til 26L. Taxet forbi hangarene til Delta på veien ![]() Ingen ventetid denne gangen, og vi var i luften klokken 0100. Cola og pretzels som vanlig på denne korte flighten til Daytona. Landed klokken 0200, og kunne se lyne kraftig rett sør for Daytona ![]() Vel hjemme halv 3 på morningen, fly forbanna på Delta, været og ikke minst Atlanta, en flyplass jeg har blitt lommekjent på, mot min vilje. Har lært 2 ting i løpet av helgen. - Skal aldri reise ID i USA igjen, og spesielt med Delta. Makan til standbylister skal du lete lenge etter - Skal aldri igjen til Atlanta. For all del, flott flyplass, men når de stenger hver ettermiddag på grunn av litt regn blir alt ganske håpløst. Da gjenstår det å takke for følget hvis du har giddet å henge på helt til slutt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Du kom deg ned uten overnattng ... hva er det du klager på, pysa?
![]() Fin historie å fortelle barnebarna når vi alle beam'es dit vi vil uten delay ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Takker for hesblesende rapport! At dere gidder....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() Quote:
Spurte meg selv det i går. Tror det ble siste gangen her til lands... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,124
|
![]()
He he takk for rapporten. Glad jeg ikke har tilgang til ID
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Herlig med slike rapporter også! Takker for titten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Ai ai. Interessant lesing på morgonkvisten. Tippar det var godt å komme heim!!
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Morsomt å lese, ikke fullt så morsomt å oppleve. Takker for fin rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 899
|
![]()
Takk for turen! Så slitsomt ut...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,241
|
![]()
Takk for titten, legger ut på ID-eventyr selv om en to uker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
- Whether you go to heaven or Hell, you'll still have to transfer in Atlanta ...
Som verdens største hub, kan det bli en voldsom ansamling av slike ... Vi slet med buddy-passene til Delta da jeg jobbet i Swissair. Vi hadde codeshare med Delta og noen ganger så det ut som om halvparten av alle indere i landet ville ut og fly med oss på buddypass ... Ikke kunne de oppføre seg heller .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Synes det er litt rart at tilfeldige folk som har fått billett av naboen går foran ansatte i flyselskap. Det blir det slutt på den dagen jeg blir diktator !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Welcome to My Home! | imm | TripReports | 10 | 19-12-2013 12:57 |
My Home - barnehjem i Sierra Leone | imm | Småprat | 2 | 15-12-2013 13:15 |
Flying home for Christmas | Halvorsn | Bilder & foto | 3 | 22-12-2012 20:22 |
Cold Response go home! | catocontrol | Flyforum | 8 | 16-03-2007 02:18 |
Sterling fly me home | Jan | Flyforum | 2 | 23-12-2004 21:59 |