Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-05-2011, 21:03   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Tips om tur til Finnmark?

Noen som ha tips om steder i Finnmark som er verdt å se i løpet av sommeren?
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 10:35   #2
Johannes
Newcomer

Default Re: Tips om tur til Finnmark?

Hvor i Finnmark skal du være? Øst eller vest? Skal du fly nordover eller kjøre? :-)
Johannes is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 12:14   #3
viking1965
ScanFlyer Silver

viking1965's Avatar

Helt nordøst i fylket finner du det nedlagte fiskeværet Hamningberg. Både Hamningberg og spesielt veien ut dit er en storartet opplevelse.
viking1965 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 12:54   #4
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Tenkte å bruke noen bonuspoeng og fly nordover. Har vurdert både Alta og Kirkenes, men ser ikke helt hvordan jeg skal klare å fylle en hel dag der.
Old 04-06-2011, 13:25   #5
Edricson
ScanFlyer Blue

Har ikke vært i Alta, men i Kirkenes har du Grenselandmuseet (verdt et besøk) og Andersgrotta (bunkers fra krigstiden, men sjekk åpningstidene for denne). Ellers er det en del reiseliv der med fiske, reinsafari og liknende, men det har jeg ingen personlig erfaring med. Sjekk http://www.kirkenesinfo.no/hXGXyn2tHM4x.9.idium

Altså hvis du planlegger litt på forhånd så er det mulig å få litt utbytte.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 13:49   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Har sjekket slike sider og har som sagt problemer med å fylle en hel dag der og i alle fall en hel helg. Tror jeg må satse på andre deler av landet om jeg skal ta en helgetur i Norge.

Til sammenligning har mine siste helgeturer i år vært:
-Tel Aviv med rundtur i Israel
-Istanbul
-Cape Town med rundtur via Simon Town
-Marrakech med rundtur inn mot Sahara
Old 04-06-2011, 13:52   #7
Polaris
Free Luigi

Hva med å roe ned farten i ræva og ta deg en tur til Alta, hvor du tasler litt over Finnmarksviddene eller rundt / nedi Alta Canyon? Noen ganger kan det være vel så godt å ta livet litt med ro, trenger jo ikke å ha besøkt alle museene ogeller turistattraksjonene i en by for å gjøre turen verdt det. But that's just me.
Old 04-06-2011, 13:58   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

På viddene er det antagelig endel mygg/klegg så det er uaktuelt.

Om jeg bare skal roe ned så svømmer jeg bare ett par kilometer, jeg reiser for å se og oppleve noe nytt.
Old 04-06-2011, 14:03   #9
Polaris
Free Luigi

Det blir stort sett det samme i hele Norge synes jeg, hva kan du egentlig oppleve her uten at du melder deg på noe turistopplegg med 8 tyskere, 2 italienere og kanskje et norsk pensjonistpar? Norge kan tilby meg turer i fjell og mark, flyturer og fisketurer. Fisketurer uten turister, vel og merke.

Du kan jo alltids ta deg en aldri så liten Norge på langs. Eller Norge på tvers. Jeg heier på den. Avreise Hellemobotn-Svenskegrensa. Jeg vurderer den i sommer.

Last edited by Polaris; 04-06-2011 at 14:06.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 14:12   #10
Johannes
Newcomer

Jeg som kommer fra Varanger anbefaler deg selvfølgelig å dra dit!

Fly til Kirkenes - lei en bil og start ferden med å besøke Russland. Et par timers kjøretur fra Kirkenes er du i Murmansk - storby rett over grensa!

Etter russlandsbesøket kan du ta turen langs Varangerfjorden. Fra Kirkenes - via Varangerbotn østover mot Vadsø/Vardø. På turen langs fjorden (som forøvrig er en av Norges Nasjonale turistveier - med tilrettelagte stoppesteder på veien) tar du turen innom Vestre Jakobselv der det hver sommer fylles opp av naturglade turister. Særlig lakseelva er en attraksjon for både rekreasjon og sportsfiske. Bestill overnatting på Pikkuskitsi - Bed&Breakfast i et gammelt kaianlegg - og benytt saunaen de har på stranda. Etter en god badstuøkt, kan du slappe av med noe godt i glasset og se midnattssola bade i Varangerfjorden. Eller kanskje man våger seg til et nattbad? :-) (www.pikkuskitsi.no)

Fra Vestre Jakobselv kan du dra videre til Vadsø - fylkeshovedstaden. Om du tar turen nordover i august kan du besøke jazzfestivalen Varangerfestivalen - da er byen fylt av musikk og folkeliv fra hele landet (med artister fra hele verden) :-)

Fra Vadsø kan du kjøre mot Vardø. Stikk innom Ekkerøy og våg deg å bade i ishavet på den lange sandstranda!

Fra Ekkerøy kjører du videre til Vardø - som etter "Snøballkrigen" jo er et "must" - nå er det jo fullt med "kjendiser" der!
Vardøhus Festning må besøkes - og visste du at amerikanerne har sin egen radar der oppe? De er tydligvis litt nysgjerrig på hva Russland driver på med ;-)

Veien fra Vardø mot Hamningberg er en opplevelse i seg selv. Smal vei som kiler seg mellom månelandskapet som består av stein og store klipper. Når man tilslutt ender i Hamningberg kan man slå seg til ro med en kopp kaffe på kafeen og bare nyte alt det fine Finnmark har å by på!

- Og du må jo prøve deg på kongekrabbesafari også! Varanger er jo den norske kongekrabbens hjemsted :-)
Johannes is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 14:18   #11
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Trenger man ikke visum for å dra til Murmansk? Det er jo endel styr og man trenger invitasjon som ikke er så enkelt om man ikke har et dyrt hotell som fikser det. Og hvor trygt er det å kjøre selv i Russland som er fullt av mafia og korrupsjon?

Ellers fisker jeg ikke, spiser ikke skalldyr og ser ikke på realityserier. Det eliminerer endel aktiviteter.

Det var visst i et svakt og ureflektert øyeblikk at jeg kom på at seg skulle prøve å ta en reise i Norge.

Last edited by robertaas; 04-06-2011 at 14:22.
Old 04-06-2011, 15:56   #12
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Trenger man ikke visum for å dra til Murmansk? Det er jo endel styr og man trenger invitasjon som ikke er så enkelt om man ikke har et dyrt hotell som fikser det.
Nei, du kan egentlig "kjøpe en tur" og la turisbyrået fikse visum osv.

Quote:
Og hvor trygt er det å kjøre selv i Russland som er fullt av mafia og korrupsjon?
Og ikke glem de bjørnene med balalajka og vodka, da.
Veistandard er ikke av et beste, nei, men ellers er det vel mange nordmenn som drar dit uten å havne i den store trøbbelen.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 08:24   #13
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Quote:
På viddene er det antagelig endel mygg/klegg så det er uaktuelt.
He-He. Du finner en og annen mygg i Finnmark ja, spesielt på Finnmarksvidden. En vet ikke hva mygg er for noe før en har vært på Finnmarksvidden.

Ellers enig med Polaris. Det som er spesielt der oppe er jo naturen. En tur til Canyon område ved Alta kan anbefales. Ellers er det ikke så mye spennende å se i selve Alta by. Du har jo Alta museum med Helleristningene da som kan være verdt et besøk.

Hvis du vil oppleve månen uten å reise dit, kan du jo dra utover Nordkinnhalvøya mot Mehamn og Gamvik. Det landskapet du opplever der er nok det nærmeste du kommer månelandskap på moder jord.
SK384 is online now   Reply With Quote
Old 07-06-2011, 02:00   #14
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Noen som ha tips om steder i Finnmark som er verdt å se i løpet av sommeren?
Nå vet jeg ikke hva slags interesser du har, men siden du er en nordmann som velger Finnmark som feriemål på sommeren, så tror jeg det ikke er feil å anbefale denne DVD'en for tips og inspirasjon:
http://www.platekompaniet.no/Film.as...?id=BNA3063456
Du vil finne de samme episodene på torrent her: http://video.nrkbeta.no/torrents/
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2011, 10:41   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Takk for innspill.

Var litt vel optimistisk når det gjeldt Finnmark, men tror nok jeg må satse på en annen landsdel om jeg for en gangs skyld skal ta en tur i Norge.
Old 21-03-2013, 18:36   #16
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Drar frem planene med Finnmark igjen og ser om jeg klarer fylle en hel helg i Kirkenes uten leiebil. Murmansk høres veldig spennende ut, men de klarer vel ikke ordne visum og reise i løpet av helgen om man kommer sent fredag kveld. Får derfor antagelig finne på noe å se og gjøre på norsk side av grensen.

Om det er flere som har tips og erfaringer med Kirkenes mottas det med takk.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 21-03-2013, 21:20   #17
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Du får ikke tatt med leiebilen over til murmansk(eller du får gjort det, men da kjører du uten forsikring).
Hvorfor velger du Kirkenes som base? Du er mye mer sentral i Alta. Derfra kan du kjøre en fin rute å besøke alle de stedene som er verdt å besøke uten backtracking.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2013, 23:35   #18
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Jeg vet jo godt at ord som "ikke" og "uten" forsvinner for mange når de leser en tekst så misforståelsen er vel min feil når jeg ikke passer bedre på. Skal prøve å formulere meg annerledes: jeg vil kun forflytte meg til fots eller kollektivt i området jeg reiser til.

Det virker på meg som om man har litt mere å se til fots i Kirkenes enn i Alta.

For de som undres hvorfor leiebil er helt uaktuell så følger jeg kun med på veien og trafikken når jeg kjører og å reise et sted jeg ikke har sett før for kun å se på asfalt og andre biler er bortkastet tid og penger. Andre vil selvsagt ha andre vurderinger.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 21-03-2013, 23:43   #19
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Default Tips om tur til Finnmark?

Quote:
Drar frem planene med Finnmark igjen og ser om jeg klarer fylle en hel helg i Kirkenes uten leiebil. Murmansk høres veldig spennende ut, men de klarer vel ikke ordne visum og reise i løpet av helgen om man kommer sent fredag kveld. Får derfor antagelig finne på noe å se og gjøre på norsk side av grensen.

Om det er flere som har tips og erfaringer med Kirkenes mottas det med takk.
Du finner jo litt her http://www.visitnorway.com/no/Reisem...orge/Kirkenes/ som nok må tilpasses litt etter når du evt. skal være der.

Kongekrabbesafari og diverse krigsguidinger bør være bra.

(Selv har jeg vokst opp på Bugøynes, men da må du nok ha bil.... Grenselandsmuseet skal være bra, men siden det åpnet etter at jeg flyttet til Tromsø har jeg ikke prioritert å være turist når jeg har vært på hjemlige trakter...)
Old 22-03-2013, 00:27   #20
Bergern
ScanFlyer Dusty

Konklusjonen er at det ikke er noe å se, med mindre du skal jakte, fiske eller er veldig glad i myggg.
Vurderer en Norge rundt med WF. Hopper glatt over Kirkenes, da jeg allerede har kjedet meg der...
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules