Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2013, 12:55   #1
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Buklanding på Newark i New York

"Sources said the pilot made a conscious decision to raise the plane's functioning gears to land on the plane's belly - lowering the chances of the plane veering off the runway."

http://www.nypost.com/p/news/local/p..._content=Local

Ser ut som Dash-8 100 eller 300?
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 13:05   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Buklanding på Newark i New York

Ser ut som N934HA så en -102.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 13:08   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Buklanding på Newark i New York

Ser ikke ut som en -300. Er nok en -100 eller -200Q.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 13:18   #4
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: Buklanding på Newark i New York

Gule propellblader brukes kun på -100.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 13:42   #5
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Buklanding på Newark i New York

Virker som en veldig rasjonell avgjørelse av skippern. Lande på ett hovedunderstell går somregel greit til vingene ikke holder flyet og rorene ikke funker lengre.

Når da vingen uten understell på senkes, gjør vinklen at propellen treffer bakken og motoren ryker samt at flyet får en vanvittig mye mer friksjon på siden uten understell og da raser rett ut til høyre (eller venstre).

Med understellet oppe står flyet noenlunde rett på magen uten at propellene treffer bakken. Det blir en "myk" bråstopp ,men faren for brann og skade på passasjerer er mye mindre så lenge han vet hva han driver med.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 14:24   #6
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Default Re: Buklanding på Newark i New York

Må flyet kondemneres etter en slik landing?
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 14:44   #7
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
Default Re: Buklanding på Newark i New York

Dæven!
Jeg flydde den ruten for 2 uker siden.
Samme fly, motsatt vei...
Klette is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 14:47   #8
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Buklanding på Newark i New York

Quote:
Originally Posted by rkvalvaa View Post
Må flyet kondemneres etter en slik landing?
Ikke nødvendigvis, men det tar nok en stund før det er på vingene igjen.

Vi har flere eksempler her i Norge med begge utfall. Både at flyene har kommet tilbake i trafikk samt at flyene har blitt kondemnert.

Selv om ikke situasjonen har vært helt lik. Her i Norge har det vært situasjoner hvor den ene hovedleggen har kollapset under landing på grunn av belastningen.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 14:47   #9
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Buklanding på Newark i New York

Quote:
Originally Posted by rkvalvaa View Post
Må flyet kondemneres etter en slik landing?
Ikke nødvendigvis, men den må nok inn på en grundig inspeksjon.

Noenganger blir det strukturelle skader og da er det avskriving om det er ille nok, mens det skjer også at det ender med ett strøk maling.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 14:49   #10
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Buklanding på Newark i New York

ok den der var spooky, to som har skrevet mer eller mindre samme svar og posta samtidig.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2013, 23:49   #11
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
Default Re: Buklanding på Newark i New York

http://avherald.com/h?article=46273d9a&opt=0

Pilotene har greid landingen meget bra.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Newark New York PC TripReports 20 28-11-2013 18:09
SK 908 (Newark-Oslo) returnerte til Newark? (31/07/2013) kimpe Småprat 20 07-08-2013 07:00
Oslo-München-Newark-Boston-Newark-Düsseldorf-Oslo FlightDeck TripReports 18 10-02-2010 22:04
MD-83 med buklanding i Istanbul Someone Flyforum 29 16-10-2007 20:02
Buklanding?? salmon-air Flyforum 2 02-10-2006 13:10


All times are GMT +2. The time now is 23:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.