![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,354
|
![]()
Imponerende... men hva om det er en A380 full av norske charterpax med tax-free poser...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Eller troendere....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Ser nesten ut som et lekeland: http://www.spiegel.de/img/0,1020,598686,00.jpg
...noen som vet om det er vannsklier? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Såvidt jeg vet pleier fabrikker teste evakueringstiden med ansatte og andre utvalgte relativt oppegående kropper.
Testen vil kun bli realistisk ved å bruke vanlige passasjerer. Myndighetene bryr seg ikke. Da ville det jo bli erstatningskrav, og det får heller flyselskapene ta senere. Nå vil vel neppe A380 bli satt inn i chartertrafikk med det første, så pytt. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
|
![]()
Jeg ser egentlig ikke hva som er saa fantastisk med dette ... du har x antall personer som er tildelt 'sin' noedutgang - og enten det er en 737, 767 eller 380 blir det aldri mer enn 30 (?) mennesker per hull. Simpel matte ..
Og det at alle paa forhaand vet hvor de skal gaa gjoer det enda lettere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nå er det jo ikke så lenge siden vi fikk dette demonstrert i en reell situasjon, da Air France for av banen i Canada med sin A340-600, hvor alle pax kom seg ut på den siden der det ikke brant. Der var det jo både unge, gamle, fulle osv og det fungerte vel helt etter boka den evakueringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
MD11 var litt raskere en meg der gitt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Men by the way, hva er max tillatt seating på A380?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Hurum, du har så rett så rett. Også i at bare 50% av utgangene skal brukes.
Vet ikke om testene foregår i mørke. Har ikke sett noen som var det. Kanskje nåtildags. Etter å ha sett ørten filmer av evakueringer på safety-symposier, står man igjen med at det meste henger på kabinpersonalet. Pax forteller at de var forvirret, men hørte noen som ropte "kom hit" og så ble de sparket ut av døra. Pax vil ofte orientere seg mot den dør de kom inn via (man skal jo være verdensvant og ikke høre på safety-briefingen). Dermed vil en CCM f.eks overwing med høy stemme kunne redde flere liv. Pluss at de er opplært i å sjekke for brann på "sin" side og blokkere nødutgangen og sende pax til den andre siden. Blant annet. Erfaringen viser også at pax reagerer relativt sent på en emergency situasjon. Noen er i sjokk og bruker tid på å ta ned kabinbagasjen fra overhead bins. Tester med personer fra flymiljøet som er briefet på forhånd kan aldri bli realistiske. Men det er farlig å kjøre bil fordi du kan møte en tulling på "feil side av veien". ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Testene skal visstnok gjøres i mørke ja.
Å det lønner sjekke om det brenner utenfor...før du åpner døra ja.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
|
![]()
Å skli ned fra upper deck på A380 ser litt skummelt ut da, du ligger ikke særlig godt an om du faller av, liksom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
|
![]()
I følge boarding.no ble 32 personer skadet i øvelsen, inkludert ett ben eller ankel brudd så helt smertefritt gikk det ikke og testen endte nok med noen sykemeldeldinger!
http://www.boarding.no/art.asp?id=20916 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
|
![]()
Jeg har nødlandet én gang og da kan jeg garantere at ALLE visste nøyaktig hvilken nødutgang de skulle ut av dersom ordren ble gitt.
Det er jo slik at man har rimelig god tid i de fleste nødlandings-situasjoner. Flygerne er klar over at man har et potensiellt problem og kabin-besetningen kan da kjøre en ekstra sikkerhets-demo og hjelpe/ forklare passasjerer som er usikre. Det er først når alt er klart (og alle vet nøyaktig hvor nødutganger er) at man lander. OK, det kan jo tenkes at understellet ikke har kommet ut, men at alle instrumenter viser at hjulene er ute. Eller at det ligger noe på rullebanen som forårsaker punktering ved landing. Men i de fleste tilfeller vet man at man må nødlande og alle er briefet ekstra nøye før man går inn for landing. Jeg nødlandet forøvrig med helikopter laaaaangt ute i den australske bushen. Alt gikk helt bra og det hele var svært udramatisk, men alle ombord visste meget godt hvor nødutgangene var og hvordan man skulle åpne dem. Vi leste sikkerhetsbrosjyren ekstra godt for å si det slik... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
75 år på 30 sekunder | LN-MOW | Småprat | 2 | 24-03-2015 21:03 |
873 mennesker evakuert fra a380 på 77 sekunder | sirpjalle | Flyforum | 1 | 02-05-2007 10:00 |
Svensk Lufthavn evakueret | FlyHi | Flyforum | 3 | 11-11-2005 21:33 |
Maersk fly evakueret i Wien pga Terrorfrygt | Jan | Flyforum | 1 | 04-10-2005 14:04 |
Lufthavn evakueret pga. vittighed | Bll spotter | Flyforum | 1 | 22-07-2005 14:38 |