Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2006, 18:39   #1
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default A380 evakueret på 80 sekunder

Det må vist være verdens rekord (sorry tekst på tysk)
Guest is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 18:44   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,354
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Imponerende... men hva om det er en A380 full av norske charterpax med tax-free poser...
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 19:00   #3
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Eller troendere....
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 19:10   #4
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Quote:
Originally posted by EB


Imponerende... men hva om det er en A380 full av norske charterpax med tax-free poser...
Kommer aldri til å skje.... A380 kommer nok ikke i nærheten av Norge..hehe.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 19:11   #5
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Ser nesten ut som et lekeland: http://www.spiegel.de/img/0,1020,598686,00.jpg

...noen som vet om det er vannsklier?

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 19:56   #6
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Såvidt jeg vet pleier fabrikker teste evakueringstiden med ansatte og andre utvalgte relativt oppegående kropper.

Testen vil kun bli realistisk ved å bruke vanlige passasjerer. Myndighetene bryr seg ikke. Da ville det jo bli erstatningskrav, og det får heller flyselskapene ta senere.

Nå vil vel neppe A380 bli satt inn i chartertrafikk med det første, så pytt.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 20:28   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Jeg ser egentlig ikke hva som er saa fantastisk med dette ... du har x antall personer som er tildelt 'sin' noedutgang - og enten det er en 737, 767 eller 380 blir det aldri mer enn 30 (?) mennesker per hull. Simpel matte ..

Og det at alle paa forhaand vet hvor de skal gaa gjoer det enda lettere.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 20:34   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Nå er det jo ikke så lenge siden vi fikk dette demonstrert i en reell situasjon, da Air France for av banen i Canada med sin A340-600, hvor alle pax kom seg ut på den siden der det ikke brant. Der var det jo både unge, gamle, fulle osv og det fungerte vel helt etter boka den evakueringen.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 20:49   #9
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Quote:
Originally posted by Farmer


Nå er det jo ikke så lenge siden vi fikk dette demonstrert i en reell situasjon, da Air France for av banen i Canada med sin A340-600, hvor alle pax kom seg ut på den siden der det ikke brant. Der var det jo både unge, gamle, fulle osv og det fungerte vel helt etter boka den evakueringen.
Det var en A340-300
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 20:50   #10
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

MD11 var litt raskere en meg der gitt!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 20:52   #11
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Quote:
Originally posted by HMWK


MD11 var litt raskere en meg der gitt!
Nå er MD11 en kjappere maskin enn A343 også
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 21:11   #12
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Quote:
Originally posted by MD11
Nå er MD11 en kjappere maskin enn A343 også
Men MD-11'n ble ikke sertifisert til det antall MD hadde som mål og nå. Selv etter å ha gjennomført testen for andre gang greide de ikke dette, og måtte senke max antall pax flyet kunne ta. Og som kjent, en gammel dame brakk jo nakken under tensten og
brendas is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 21:31   #13
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Quote:
Originally posted by brendas


Quote:
Originally posted by MD11
Nå er MD11 en kjappere maskin enn A343 også
Men MD-11'n ble ikke sertifisert til det antall MD hadde som mål og nå. Selv etter å ha gjennomført testen for andre gang greide de ikke dette, og måtte senke max antall pax flyet kunne ta. Og som kjent, en gammel dame brakk jo nakken under tensten og
Den er sertifisert til max 405 pax. Og det er max seating på den kjerra så godkjent ble den etter modifisering av emc exits.

Men by the way, hva er max tillatt seating på A380?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 21:39   #14
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Quote:
Originally posted by LN-MOW


Jeg ser egentlig ikke hva som er saa fantastisk med dette ... du har x antall personer som er tildelt 'sin' noedutgang - og enten det er en 737, 767 eller 380 blir det aldri mer enn 30 (?) mennesker per hull. Simpel matte ..

Og det at alle paa forhaand vet hvor de skal gaa gjoer det enda lettere.
Men i tester får en kun lov til å bruke 50% av nødutgangene...og ingen vet hvilke utganger som virker..og hvem som ikke skal benyttes. Så vil f.eks SAS sin B737-800 med sine 179 passasjerer + evt spedbarn ut av flyet ved hjelp av 4 utganger...uten at en vet hvilke. Det gir 45 personer pr utgang...og en vet ikke hvilken utgang en vil få anledning til å bruke. Dessuten sier vel reglene at det hele skal skje i en hangar...eller annet sted hvor en kan slå av lysene. Det hele skal skje i mørke med kun nødlys i kabinen tent.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 22:01   #15
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Hurum, du har så rett så rett. Også i at bare 50% av utgangene skal brukes.

Vet ikke om testene foregår i mørke. Har ikke sett noen som var det. Kanskje nåtildags.

Etter å ha sett ørten filmer av evakueringer på safety-symposier, står man igjen med at det meste henger på kabinpersonalet. Pax forteller at de var forvirret, men hørte noen som ropte "kom hit" og så ble de sparket ut av døra.

Pax vil ofte orientere seg mot den dør de kom inn via (man skal jo være verdensvant og ikke høre på safety-briefingen). Dermed vil en CCM f.eks overwing med høy stemme kunne redde flere liv. Pluss at de er opplært i å sjekke for brann på "sin" side og blokkere nødutgangen og sende pax til den andre siden. Blant annet.

Erfaringen viser også at pax reagerer relativt sent på en emergency situasjon. Noen er i sjokk og bruker tid på å ta ned kabinbagasjen fra overhead bins.

Tester med personer fra flymiljøet som er briefet på forhånd kan aldri bli realistiske.

Men det er farlig å kjøre bil fordi du kan møte en tulling på "feil side av veien". issed
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 22:52   #16
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Testene skal visstnok gjøres i mørke ja.

Å det lønner sjekke om det brenner utenfor...før du åpner døra ja....
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2006, 00:23   #17
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Quote:
Originally posted by MD11
Den er sertifisert til max 405 pax. Og det er max seating på den kjerra så godkjent ble den etter modifisering av emc exits.
Men, såvidt jeg vet, greide de ikke nå dette under testene.

Quote:
Originally posted by MD11
Men by the way, hva er max tillatt seating på A380?
853pax, altså den configen de testet med her +20 crewmembers = 873.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2006, 08:13   #18
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Å skli ned fra upper deck på A380 ser litt skummelt ut da, du ligger ikke særlig godt an om du faller av, liksom.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2006, 08:53   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,078
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

I følge boarding.no ble 32 personer skadet i øvelsen, inkludert ett ben eller ankel brudd så helt smertefritt gikk det ikke og testen endte nok med noen sykemeldeldinger!

http://www.boarding.no/art.asp?id=20916
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2006, 09:51   #20
Geir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
Default Replying to Topic 'A380 evakueret på 80 sekunder'

Jeg har nødlandet én gang og da kan jeg garantere at ALLE visste nøyaktig hvilken nødutgang de skulle ut av dersom ordren ble gitt.

Det er jo slik at man har rimelig god tid i de fleste nødlandings-situasjoner. Flygerne er klar over at man har et potensiellt problem og kabin-besetningen kan da kjøre en ekstra sikkerhets-demo og hjelpe/ forklare passasjerer som er usikre. Det er først når alt er klart (og alle vet nøyaktig hvor nødutganger er) at man lander.

OK, det kan jo tenkes at understellet ikke har kommet ut, men at alle instrumenter viser at hjulene er ute. Eller at det ligger noe på rullebanen som forårsaker punktering ved landing. Men i de fleste tilfeller vet man at man må nødlande og alle er briefet ekstra nøye før man går inn for landing.

Jeg nødlandet forøvrig med helikopter laaaaangt ute i den australske bushen. Alt gikk helt bra og det hele var svært udramatisk, men alle ombord visste meget godt hvor nødutgangene var og hvordan man skulle åpne dem. Vi leste sikkerhetsbrosjyren ekstra godt for å si det slik...


Geir is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
75 år på 30 sekunder LN-MOW Småprat 2 24-03-2015 21:03
873 mennesker evakuert fra a380 på 77 sekunder sirpjalle Flyforum 1 02-05-2007 10:00
Svensk Lufthavn evakueret FlyHi Flyforum 3 11-11-2005 21:33
Maersk fly evakueret i Wien pga Terrorfrygt Jan Flyforum 1 04-10-2005 14:04
Lufthavn evakueret pga. vittighed Bll spotter Flyforum 1 22-07-2005 14:38


All times are GMT +2. The time now is 20:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.