Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-10-2012, 11:14   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

I disse dager så går første norske SK stasjon (SVG) over til Altéa DCS. NVK var første norske stasjon, men der er kun WF. Mange her har sikkert fått det med seg, men siden det sikkert kommer spørsmål om finurligheter fra nå t.o.m. begynnelsen av mai 2013, så kan vel en samletråd være på sin plass. Det har til nå gått vesentlig greit for hva passasjerene opplever, men det kan være en del avvik rundt overgangsdatoene. For de store SK stasjonene så skal OSL i januar, ARN i februar, og CPH i mars.

Dette vil få konsekvenser for online, automat, og selvfølgelig manuell innsjekk. Ikke bare for SK, men også de selskapene som vi har handling av i SAS sine systemer (WF, KF, LH, DK, 6B, N9, RC, KL, BA, osv.)
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 12:43   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Sånn fra en uopplyst passasjers synspunkt: Hvordan vil f.eks jeg merke dette når OSL går over på Altea DCS?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 14:01   #3
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

I hvert fall vil en sjeldnere en før måtte hente ut nytt boardingpass underveis på reisen. Når alle er på samme system, så snakker vel systemene bedre sammen....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 14:17   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Altea kommer på Norwegians stasjoner fra neste måned (mener jeg å huske)
Tror neppe det er noen passasjerene legger merke til...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 14:25   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Skal der ikke komme felles innsjekkingsautomater da, som Avninor skal stå for?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 14:49   #6
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Skal der ikke komme felles innsjekkingsautomater da, som Avninor skal stå for?
Det finnes allerede. Og har ikke noe direkte med Altea innføring.
For felles automater er det nok at hvert selskap åpner sine applikasjoner for tilgang fra automatene. Og det er vel klart pt.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 15:27   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,518
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sånn fra en uopplyst passasjers synspunkt: Hvordan vil f.eks jeg merke dette når OSL går over på Altea DCS?
Slike ting er det ikke meningen at du skal merke forskjell som passasjer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 15:30   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Slike ting er det ikke meningen at du skal merke forskjell som passasjer.
Så ingen forbedringer i for kundene i forhold til i dag, hvor ikke alt går like bra hver gang?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 15:32   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,518
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Nuvel .. det var nå ikke slik jeg mente det, men jo .. mer stabilt og bedre funksjonalitet kan du forvente, ja.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 17:08   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Rølpe system spør du meg, tungvindt, minner meg om kommentaren:
fremad i alle retninger
Nuvel, når ting er testet, feil rettet og+++++ så blir det sikkert bra ( ehh bedre )
krølle is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 23:09   #11
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Rølpe system spør du meg, tungvindt, minner meg om kommentaren:
fremad i alle retninger
Nuvel, når ting er testet, feil rettet og+++++ så blir det sikkert bra ( ehh bedre )
Uansett er dette en vesentlig modernisering, og slik jeg har forstått det i tidligere tråder åpner dette for både besparelser og nye muligheter.

Hvorfor er ikke dette en god løsning, og hvilke alternativer har SAS innenfor fornuftig kostnad og risiko?
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 15:49   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Uansett er dette en vesentlig modernisering, og slik jeg har forstått det i tidligere tråder åpner dette for både besparelser og nye muligheter.

Hvorfor er ikke dette en god løsning, og hvilke alternativer har SAS innenfor fornuftig kostnad og risiko?
De hadde vel ingen, da de systemene de bruker pr. idag ville blitt for dyre å oppdatere. Som sagt det blir nok bedre, i hope
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 20:03   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Den største fordelen er at vi nå kan skylde på franskmenn når ting ikke fungerer.

Det er to grunner til at SAS har valgt dette, og det er å slippe kostnadene med å utvikle noe nytt og eget til å erstatte dagens systemer, og for det andre er det en del av et Star Alliance program for å få flest mulig av selskapene på et felles system.

For passasjerene så vil nok ikke man merke så mye, men selvfølgelig feilrate ved gjennomsjekking mot andre selskaper som også bruker Altéa vil bli bedre, og ettersom det er flere brukere - så vil feil rettes raskere, så kommunikasjon mot eksterne systemer bør gå smidigere. Innsjekk blir også registrert direkte i PNR i Amadeus, og feil som oppstår ved overføring fra amadeus-booking til innsjekksystemet blir også dermed borte, andre reservasjonsystemer vil vel fortsatt kunne ha noen hikker, men samme som over gjelder her, flere brukere betyr bedre insentiv for feilrettinger.

Det er også gode muligheter for ny funksjonalitet, ikke bare for at SAS har mulighet til å huke inn mer penger, men større integrering gjør at ting kan gjøres mer smidig. Men det kommer etterhvert som man har fått satt systemet i drift.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 22:13   #14
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,521
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sånn fra en uopplyst passasjers synspunkt: Hvordan vil f.eks jeg merke dette når OSL går over på Altea DCS?
Bagasjetaggen din vil se annerledes ut
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 00:03   #15
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

OSLQR går over neste uke, og i morgen og på fredag kjører vi testflighter. Men bagtaggen vil se lik ut!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 00:06   #16
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
OSLQR går over neste uke, og i morgen og på fredag kjører vi testflighter. Men bagtaggen vil se lik ut!
Fly inn fra SVG har hvertfall fått en ny type tag.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 01:13   #17
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

multileg som innebærer svg som en mellomlanding har hatt litt trøbbel med transit detaljer... (!)
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 09:05   #18
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

DY271 KRS-OSL ble i dag morges sendt i Altea.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 09:14   #19
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Info på vårt Intranett i dag:

Sjekk inn før du går til utgangen i Stavanger og Narvik
Idag starter SAS og flere andre flyselskap med en ny data plattform for å sikre ett bedre system for passasjer og flight handling. Stavanger er en av 8 pilotstasjoner (New York, Paris, Helsinki, Billund, Gdansk, Lulea og Narvik). Oslo og andres stasjoner vil ikke starte før i februar 2013. Merk! Det er viktig er at du er innsjekket før du kommer til gate, og dette må gjøres før avgangen stenger for sjekk inn (30 min før avgangstid).

Fremskritt?

Last edited by CV440; 18-10-2012 at 09:21.
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2012, 11:36   #20
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nuvel .. det var nå ikke slik jeg mente det, men jo .. mer stabilt og bedre funksjonalitet kan du forvente, ja.
"Nytt system" og "Stabilitet" går ikke nødvendigvis hånd i hånd... To eksempler fra oss vector-providers:

- NAIS-stasjonene kjørte frem til 2010 på OS/2-plattform. Happy days og dønn stabilt. Gikk da over til Windows XP og hva skjedde? ... Systemene må restartes HVER NATT for at windowsen ikke skal gå i stå pga. minnelekkasjer ...

- Nytt "infosystem" for flygeledere i posisjon forsøkes innført. Underkjennes med god margin pga. stabilitetsproblemer (forsøk på å gå fra Unix til Win-XP) ... Det er 5 år siden man startet inplementeringsprosessen og vi er fremdeles på samme gode gamle unixsystem.
thnp is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS går for Amadeus Altea CK Flyforum 22 03-04-2009 10:37
Midwest Express sier nei til airTran (del III) CK Flyforum 2 16-04-2007 08:18
Bilder del III Savipix Flyforum 6 21-08-2006 08:32
Scanair.no på Paris Air Show - del III CK Flyforum 0 27-06-2005 03:44
Slutt for Pam Am (Del III) snart CK Flyforum 1 27-09-2004 07:54


All times are GMT +2. The time now is 01:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.