Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-02-2013, 09:15   #1
FestiVal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
Default Oslo-New York på 80-tallet

Hei. I årene mellom 1985-87 var jeg og familien i USA. Vi fløy med 747 og husker at flyet ikke sto parkert ved bro. Var det noen som opererte med slikt mellom FBU eller GEN i denne tida. Vi reiste til NYC, tror det var JFK, men usikker der. Jeg var bare 6-7 år og ved innsjekk var det ikke ledige seter slik at vi kunne sitte sammen, så vi ble oppgradert til 2.etg. Hvilket selskap kunne dette evt ha vært?
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 10:06   #2
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
Default Re: Oslo-New York

Tower air ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 12:06   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Oslo-New York

Både SK og NW fløy på det tidspunktet. Fløy selv SK i 1986.. Litt usikker vedr NW. NW fløy også til MSP..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 15:24   #4
FestiVal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
Default Re: Oslo-New York

Det må nok ha vært NW... Hadar det fra FBU eller GEN? og var det 747?
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 15:42   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
Default Re: Oslo-New York

NW opererte kun fra GEN. Og på den tiden kun med 747.

(Bilde fra GEN-gruppen på Facebook - 1982)

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 17:17   #6
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Oslo-New York

I juli 1986 fly jeg Northwest Orient Gardermoen-JFK-Gardermoen med 747. Jeg tror også at de hadde en rute (747 - muligens DC-10) fra Gardermoen til Minneapolis.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 18:04   #7
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
Default Re: Oslo-New York

06.06.81 hadde jeg min første flytur med NWO 747 fra GEN til JFK og 16.07.81 kom vi tilbake fra MSP også med 747. I mellom der hadde vi 8 turer med 727 og 1 med DC10 innenriks med NWO.
Hvis jeg forstår MOW riktig så brukte de kunn 747 på GEN, men brukte de -100 eller -200 eller begge deler?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 18:12   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
Default Re: Oslo-New York

I den perioden brukte de kun 747, ja .. det var nok en mix -100 og -200 regner jeg med, siden de opererte begge begge. Foreslår du spør på GEN-gruppen om noen husker .. la deg akkurat til der.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2013, 20:11   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Oslo-New York

OT, men glemmer det aldri. Dro raskt til den sydlige enden av 01/09 på åttitallet da NW 747-100 tok av sydover, antar fullastet, til MSP . Sto ved gjerdet...

Nærmere og nærmere kom den, så løp jeg for livet, turde ikke lenger. Vel, den var ikke så langt over gjerdet sikkert etter boka..

Spotting på GEN var jeg ofte. Var også der da BA tok av med Concorde. Har bilde etter eller annnet sted..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 21:44   #10
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
Default Re: Oslo-New York

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I den perioden brukte de kun 747, ja .. det var nok en mix -100 og -200 regner jeg med, siden de opererte begge begge. Foreslår du spør på GEN-gruppen om noen husker .. la deg akkurat til der.
Kan jeg også få bli med der????

Espen Kurthi :-)
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 22:21   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
Default Re: Oslo-New York

Er du på FB? Du kommer ikke opp i søk ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 22:33   #12
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
Default Re: Oslo-New York

Joda, jeg er der :-)

Navnet er Espen Kurthi, men det er mulig at profilen min er noe begrenset. Men så begrenset skal den vel ikke være....

Jeg kan jo søke opp deg og så kan vi ta det derfra?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 22:36   #13
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
Default Re: Oslo-New York

Fant ikke deg heller gitt....

Hva heter denne gruppen da?

Espen :-)
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2013, 21:57   #14
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
Default Oslo-New York på 80-tallet

Jeg fløy med Tower fra FBU i '89 mener jeg. Jeg husker ikke hvor lenge de fløy til FBU. Utreisen var via ARN, men direkte tilbake. Tower var ikke et særlig bra selskap med dårlig mat og slitne fly. Det er uansett historie nå.
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2013, 22:28   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
Default Re: Oslo-New York på 80-tallet

Det var nok JFK. Miami-flightene gikk via Shannon.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2013, 08:49   #16
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,991
Default Re: Oslo-New York

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
I juli 1986 fly jeg Northwest Orient Gardermoen-JFK-Gardermoen med 747. Jeg tror også at de hadde en rute (747 - muligens DC-10) fra Gardermoen til Minneapolis.
NW hadde en kort periode en rute fra Gardermoen til Minneapolis med DC-10 på slutten av 90 tallet. Ruten ble startet opp 1. mai 1999. Vet ikke hvor lenge den varte, men jeg ser i allefall at den var borte i tidtaballen til Braathens for sommeren 2001. (Utrolig hva en har liggende av saker og ting på kontoret) Braathens hadde også en tilslutningsrute fra Gøteborg til Gardermoen i forbindelse med denne flighten om jeg husker riktig.

Jeg blir gjerne med i den GEN gruppen også. Sender deg en mail på FB LN-MOW.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2013, 09:13   #17
vingtor
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
Default Re: Oslo-New York

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
NW hadde en kort periode en rute fra Gardermoen til Minneapolis med DC-10 på slutten av 90 tallet. Ruten ble startet opp 1. mai 1999...
Jeg er ganske sikker på at jeg fløy med NW på denne ruten med 747 på midten av 80-tallet. trolig 1985 (men det kan jeg sjekke).

Nils
vingtor is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2013, 18:31   #18
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Oslo-New York på 80-tallet

Facebook gruppen heter Gardermoen (GEN) - Før og Nå!

Mvh,
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2013, 18:43   #19
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Oslo-New York på 80-tallet

Fra logboka mi , Tower Air alle sammen

09.12.88 FF035 747-100 N602FF GEN-MIA
15.12.88 FF036 747-100 N604FF MIA-GEN

29.12.89 FF047 747-100 N603FF GEN-MIA
11.01.90 FF046 747-100 N603FF MIA-GEN

15.12.91 FF045 747-100 N93104 GEN-MIA
21.12.91 FF044 747-100 N93104 MIA-ARN-GEN

Husker godt disse turene, loslitte, ofteex PA, fly... Service, akkja. Men hvis man ser på eierskapet av selskapet, forstår man...

Enten 6 dager eller 13 dager, "omvendtflyging" fra MIA...

Alle direkte til MIA. Kjøpte billetter veldig billig fra Tjæreborg.

Tjæreborg solgte også billetter på Tower's JFK maskin.

Husker godt mellomlandingen på ARN, hele rullebanen. Brakes were "sick"...

Har aldri vært redd for å fly, men var ikke komfortabel her...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2013, 19:17   #20
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Oslo-New York på 80-tallet

Tower Air sine flyginger var vel f-og fr charter, de sto i Tjæreborg katalogene.

Northwet fløy Oslo-New York fra 1980 5til 1987 tror jeg, fra Gardermoen med 747 de fleste årene, men det siste året gikk den med DC-10-40.
(Eneste DC-10-40 som har gått i rute på Norge)
Hvor lenge de fløy til Minneapolis på 80-tallet vet jeg ikke, men ruta på OSL i 1999 var med DC-10-40 til MSP
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fornebu - New York på 60-tallet trober Flyhistorisk forum 0 29-04-2016 11:23
Oslo-New York-Oslo på 72 timer (787) Thomas TripReports 30 15-02-2014 21:45
Oslo-Düsseldorf-New York-Oslo FlightDeck TripReports 21 01-04-2012 19:43
Mye snadder fra New York på 80 og 90 tallet LTH Flyforum 7 13-04-2009 16:36
Oslo-New York imm Flyforum 62 01-04-2006 08:12


All times are GMT +2. The time now is 02:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.