![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Høstens avbrekk etter en helgevakt ble lagt til Istanbul denne gangen. Etter at jeg benyttet meg av biztilbudet tidligere i år, kostet det meg ca 750 NOK i skatter og avgifter OSL-IST-OSL, og på de dagene jeg ønsket. Ordinære billetter med Turkish lå om lag på et stykke over 3.000 i samme periode. Det var nok i høstferien for en del. Så tilbudet var ikke så dumt.
Fint med avreise 1235 fra OSL. Kom meg opp med trikk og Flytoget og så for meg kort kø i TK-skranken. Det var derimot kø der, og faktisk også kø foran automatene. Prøvde automaten, men ingen bagasjelapp kom ut. Så var det å stille seg i køen, der et betydelig antall gruppereisende tok plass. Det var tre luker åpne, inkludert en for biz. Observerte påfallende mange sjekke inn på biz, så skjønte at det var en høy andel som enten hadde status eller var snikere her. Tipper at den norske forfatteren/musikeren hadde status- Ellers var der en dame i sin verste alder og med en ryggsekk med teaterlogo på som ikke passet inn i den køen... Stod vel nesten 40 minutter på nesten samme sted, og køen neppe kunne bestå av mer enn 25 personer, så ikke den beste starten på reisen. Men kom meg omsider innenfor og skaffet den nødvendige gamle danske og rakk en 0,6 i baren. Boarding var litt forsinket. Dama med ryggsekken kom rett foran meg ved skranken og maste noe om "visa" på nordnorsk, mens skrankedama bare sa at hun skulle se passet - og anbefalte deretter damen om å ta seg et glass vann! Hadde ønsket meg 5C på utreise og fikk denne. Men flyet ble dessverre nesten helt fullt, og jeg ble en av tre alenereisende herremenn på rekken. Men så er det dette (omtalt i en annen tråd) at folk gjerne velger seg A-siden i stedet for F-siden, og bare en enslig dame satt på 4 DEF, nærmere bestemt F. Så da var jeg selvsagt frekk nok til å ta over 4D, og hun svarte vel egentlig ikke når jeg spurte om det var ok. Biz hadde 3-4 passasjerer, for øvrig. Tok en del tid før det skjedde noe som helst før en litt omfangsrik ung dame fra handlingselskapet kom om bord. Tydelig et eller annet problem. Hun sprang nærmest fram og tilbake noen ganger. Og etter hvert dukket en SAS-tekniker opp. Etter litt dialog med cockpit virket det hele greit og vi kom oss avgårde nesten 40 minutter forsinket. Det ble ikke gitt noen som helst forklaring på forsinkelsen, eller noen beklagelse. Fpr øvrig ble det sagt svært lite, utenom det helt ordinære om værforhold og tid fra cockpit. Flyet en 737-800 virker noe slitt på innsiden, men knyttnevetesten er mer enn bestått så langt framme. I tillegg var også f.eks. brettet bak midtsetet delt, slik at jeg og damen på F kunne få hvert vårt. Serveringen startet etter at alle hadde fått utdelt ørepropper for å følge med på TVen (skjønner meg ikke på de som på død og liv skal se film på en 3,5 times flytur). Først fikk vi tyrkiske (gode) hasselnøtter. Deretter ble det delt ut en meny (!) - ja, jeg reiste på økonomi, med to valg av varmretter - hhv kylling og "burger". Dama med ryggsekken hadde kommet seg over på 4A, som var hennes sete, men som hun måtte gjøre seg litt brysk for å få, da et eldre tyrkisk (?) par allerede hadde funnet ut at vindu var best i dag. Ryggsekkdama skulle åpenbart ha spesialmat, men etter å ha åpnet lokket var visstnok ikke dette bra nok, så det ble masse diskusjon og mas før hun fikk en ordinær kyllingrett. Dette forsinket serveringen med flere minutter. Jeg beordret meg straks en ekte tyrkisk kjøttkake, og tok i slengen med både en hvitvin og en rødvin. Maten smakte utmerket! Forretten var noen bønner i saus, som var greit nok med rundstykke med smør på. Kjøttkaken og potetgratengen var meget bra, og passet perfekt til den tyrkiske cabernet-shiraz-vinen. Så var det kjeks og ost. Og sannelig en ganske så god mandelkake. Etter hvert kom kaffe - jeg ba da om whisky, da dette stod på menyen vi tidligere fikk delt ut som mulige drikkevarer, men han sa han bare hadde kaffe, vann og te. Tenkte det fikk vente litt med det sterke, men da mannen bak fikk bestilt seg en konjakk i sammen slengen, maste jeg meg også til en. Etter hvert ble det et par røde til på meg, plinget på og en hentet i galley. Ellers gikk turen flytende fint og helt utmerket, og vi landet ikke mer enn ca 15 minutter forsinket, om jeg rekner rett. Alt i alt en meget behagelig tur om bord hos Turkish. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Returen var mandag morgen allerede kl 0850. Så det var å forlate hotellet litt over 0600. Drosjen kostet ca 150 kr til flyplassen. Det var rimelig fullt og trangt alle plasser. Og all bagasje ble først scannet, og så ble håndbagasjen sjekket en ekstra gang senere. Det var felles innsjekk for mange TK-destinasjoner - og følgelig lang kø. Terminalen er dessuten litt ubehagelig klam. Så tok vel nesten 1,5 time fra jeg ankom flyplassen til jeg var "fri mann" på den rette siden.
Denne gangen var det endelig en A320-200 som skulle prøves. Boarding startet presis. Også denne gangen viste det seg at TK har godt med passasjerer, fullt fly så langt jeg kunne se - og også 7-8 personer på biz. (For øvrig - jeg kunne ikke registrerer champagne på brettet for biz-passasjerene nå, så er det virker som det var kuttet - virket mer saft- og juiceaktig det som ble servert). Fant mitt sete 4A og to menn kom etter hvert og tok resten av raden. Men! Nå har jeg lært - herrene på D og F hadde ledig midtsete... .. vi kom avgårde noenlunde på tid, men IST er stort, og det tar tid med taksing og en ikke ubetydelig kø ut på banen. Vi landet dog 20 min før rute på OSL, så fornøyd med dette. Ganske begivenhetsløs tur dette. God plass, litt bedre hold på interiøret og generelt en behagelig reise. Men man er litt mindre oppmerksom og opptatt av dette når det er tidlig morgen og hjemreise, ikke tidlig ettermiddag og utreise. Men frokosten bør nevnes. Vi fikk nok en gang hasselnøtter før maten. Så kom brettet med en det som skulle være müsli og joghurt, men dette var blandet sammen og hadde stått en stund, så virket mer som en søt og syrlig grøt. Ikke min smak. Eggerøren var derimot meget god og saftig (dog litt sausete), og bakverket med ost (som ligger ved siden av) var meget godt. I tillegg var det to typer ost og noe de kalte syltetøy (tipper bærinnholdet var 20 prosent, men likevel smakte det - "artig"). Rundstykkene fikk vi ikke flere av denne gangen, og jeg var ikke klar over at det (trolig) var meningen å bestille kaffe samtidig med annen drikke. Dog småsov jeg nesten litt under frokosten også - og ikke minst resten av turen. Valgte appelsinjuice til frokost, men den var av det svært utvannede og sukkertilsatte slaget. Så frokosten får ikke helt toppkarakter. Vel - da var jeg vel hjemme. Turkish er et selskap som av de fleste vanlige reisende vil oppfattes som meget behagelig og med bra service om bord. Veldig kjekt å få både nøtter, meny, to valg på hovedretter, samt ubegrenset med drikke, inkludert sprit, på en sånn liten helgetur, og en flytid på bare 3,5 time. Istanbul er en svært spennende, interessant, folksom - men behagelig by. Mikla i tittelen henspiller på et besøk på restauranten Mikla. Jeg tar med litt om maten der på neste side. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Flott TR!
Kjenner meg igjen i den settingen ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Etter å ha studert litt omkring bedre restauranter i Istanbul, fant jeg etter hvert ut at Mikla var den som kunne passe meg best. Med flott utsikt, moderne meny og ikke minst en slags tyrkisk-skandinavisk stil, da restauranten er drevet av en svensk-tyrker, virket fristende og spennende. Bestilte bord i god tid.
Hadde bord allerede kl 1900, for tenkte "å gjøre byen" litt etterpå. Det skulle være en bar i etasjen over, men denne var stengt, så det ble en dry martini til utsikten i stedet. Det jeg trodde skulle være et hotspot - ja, så var jeg alene i 10 minutter før andre gjester kom. Beklager veldig at en gammel iPhone er brukt til å ta bilder med her. De yter på ingen måte kokkene rettferdighet. Men men... Utsikten er det ikke noe å si på: ![]() 2012-div 105 by DrSBUS, on Flickr Knekkebrød, dry martini og etter hvert en musserende tyrkisk mens jeg studerte menyen: ![]() 2012-div 110 by DrSBUS, on Flickr Hadde allerede valgt meg ut (fra nettet) Tasting Menu, da den virket greit - og ikke minst så var det ellers bare et treretters alternativ, og mye av det samme gikk igjen der. Tok også medfølgende og svært spennende vinmeny med viner fra Tyrkia, nesten alle fra Anatolia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Etter en bit med mousse av røkt makrell, så var det brød med salt, smør, olje og en slags pure. Så var det klart for første rett, grønnsaker:
![]() 2012-div 115 by DrSBUS, on Flickr Det mest spennende på menyen, og også svært morsomt og velsmakende, sardiner på "brød", servert med en frisk sitronmousse: ![]() 2012-div 116 by DrSBUS, on Flickr Breiflabb er ikke min favorittfisk. Har aldri fått den servert spesielt god. Dette ble også menyens eneste nedtur, men grønnsakene og tomatene var det nydelig smak på. ![]() 2012-div 117 by DrSBUS, on Flickr Lammeskank er elegant presentert. En veldig god og kraftig røykt auberginesmak av den mørke sausen. Her kunne man føle seg vel til rettes som vestlending i Miklagard: ![]() 2012-div 118 by DrSBUS, on Flickr Før trøffelen, kaffe, og et par calva, ble det denne "riskremen", søt og krydret, servert med pistasjis og noen friske "løv" laget av bær - på norsk "Krydret bløt riskrem med tørket saus"... ![]() 2012-div 123 by DrSBUS, on Flickr Klokken var over 2300 før jeg var ute av lokalene. Hyggelig samtale med et hollandsk par på bordet ved siden av mot slutten. De var ikke klar over bakgrunnen for navnet på restauranten, men skjønte vel kanskje etter hvert at den ikke var "heltyrkisk". Restauranten var fullbooket den kvelden, og er det ofte. Og det er ikke så rart. Last edited by AirbusTrond; 17-10-2012 at 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport, ble sulten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for flott rapport med selskapet som er min favoritt i økonomi klasse.
Har flydd dem masse på langdistanse og har så langt ikke funnet selskaper som er i nærheten av kvalitet på mat/drikke/service på økonomi. Så et godt alternativ for oss som ikke har råd til C eller F hele tiden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fin rapport. Jeg har reist med dem t/r Brüssel - Istanbul og det er et bra selskap.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for flott rapport - Istanbul er fantastisk og Turkish er jo generøse da, ikke rart se taper penger i strie strømmer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Flott reiserapport fra en spennede by. Fløy selv med Turkish Oslo-Istanbul T/R i forrige uke. Turen nedover gikk i en ny B737-900ER. Flotte og behagelig skinnseter selv i økonomiklasse. Det eneste som trakk ned var en pur-ung kabinbesetning som tydeligvis hadde en dårlig dag. Kan ikke huske å ha opplevd en så gjennomført sur og arrogant service noengang.
Hjemturen gikk i en godt brukt 737-800 som hadde tilnæremet 100% belegg. Setene var helt OK selv om vi satt litt trangt. Kabinbetjeningen på returen rettet opp det dårlige inntrykket fra turen nedover, de var både blide og hyggelige. ![]() Last edited by Desk pilot; 11-11-2012 at 16:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Denne rapporten gir bra terningkast. Har du litt flere refleksjoner over Istanbul som reisemål så fyll gjerne på.
![]() |
#14 | |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
FlightDeck: Dette er feil. THY tjener penger som det griner.
Fra Bloomberg: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ja, men det har ikke alltid vært sånn ... Leste akkurat en bok om Turkish Airlines.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Fjong rapport. Har akkurat bestilt en t/r med Turkish i economy til IST, og ser ikke ut til at jeg kommer til å angre på det.
Fint med Flyprat, selv om jeg selvfølgelig burde sjekket denne rapporten før jeg booket billetter.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Turkish til Istanbul er et trygt valg!
Det var etterlyst refleksjoner om Istanbul som reisemål lengre oppe i tråden. Hadde med meg Thorvald Steens bok om Istanbul, som reflekterer over byen, spesielt fra et norsk perspektiv. Han skriver at han ble "bergtatt" av byen - ham om det. Mye interessant, og en tur jeg ikke ville vært foruten, men får ikke umiddelbart tanken "må tilbake!" Det er jo en verdensby -fascinerende og spennende - og dermed har man høye forventninger, som ble innfridd. Det var veldig turistifisert i gamlebyen - litt i overkant for meg, som heller ikke er så begeistret for Roma, av den grunn. Ellers var jeg overrasket over hvor ren, pen, velorganisert og velstående byen virket - spesielt merket jeg med det på en bussrundtur, hvor velpleide f.eks. veikanter var med blomster etc... Byens historie, beliggenhet og mangfold - samt et utmerket kjøkken og hyggelige mennesker gjør byen til et reisemål alle må få med seg. Maten er gjennomgående god - først og fremst gjelder det kjøtt og grønnsaker. Vin er relativt sett temmelig dyrt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skitur til Canada! SAS biz til Chicago og UA/AC til/fra Calgary | Eriksan | TripReports | 6 | 26-02-2009 23:09 |