Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2006, 18:55   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default 32 kg maks

Av hensyn til helse, miljø og sikkerhet for ansatte så innfører SAS gruppen 32kg grense på innsjekket baggasje. Mange andre land, flyselskaper og flyplasser har allerede innført slike grenser.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:04   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,385
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Er dette pr kolli? På Southwest kunne jeg ha 3 x 30 kilo - men ikke 1 kolli på 33...
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:07   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Quote:
Originally posted by EB


Er dette pr kolli? På Southwest kunne jeg ha 3 x 30 kilo - men ikke 1 kolli på 33...
Minner litt om da vi skulle sjekke inn hos BA på GOT for en tid tilbake. En av reisefølgets håndbagasje ble veiet for tung, og måtte derfor pakke om og legge noe i kofferten. Hvor er poenget? Den totale vekten blir jo eksakt den samme!
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:09   #4
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic '32 kg maks'

LHR er der enkelte indcheck skranker hvor båndet ikke fungere hvis vægten er over 32 kg. God Ide!
Guest is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:09   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Quote:
Originally posted by Blubird


Quote:
Originally posted by EB


Er dette pr kolli? På Southwest kunne jeg ha 3 x 30 kilo - men ikke 1 kolli på 33...
Minner litt om da vi skulle sjekke inn hos BA på GOT for en tid tilbake. En av reisefølgets håndbagasje ble veiet for tung, og måtte derfor pakke om og legge noe i kofferten. Hvor er poenget? Den totale vekten blir jo eksakt den samme!
Poenget er vel at baggasjen håndteres av mennesker som nok kan synes at det blir slitsomt med veldig mange bags på over 30 kg. Høres helt greit ut for meg. En koffert som veier over 30 kg kjennes veeeldig tung ut
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:11   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Mulig jeg ordla meg litt feil her, tenkte ikke spesifikk på topic, men håndhevingen av vektgrensene da vi skulle sjekke inn på GOT...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:32   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Mye forskjellig . NW tvang meg til å fordele bagasjen her om dagen. En koffert var på 27 kg. Den måtte reduseres med 4 kg til den nye grensen på 23 kg , ellers gebyr på $ 25. Helt OK med opp til 32 kg mot betaling !!

Spilte ingen rolle om at totalen vår ( min kone og meg ) var godt under de 92 kg ( 2x2x23 kg ). Dette var på flyplassen i Honolulu 1. mars .

OSL på utreisen blåste de i at det var ca. 30 kg i en.

Så pakk fornuftig med god fordelingen nå om dagen i USA. Husk å sette de tyngste på vekta FØRST !! Da har du mulighet å fordele hvis den er for tung. Har du sendt lette kolli først, da må du betale uansett !! De henter IKKE de lette kolliene !!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:47   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,385
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Godt poeng!!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 19:56   #9
HVI
ScanFlyer Blue
 
HVI's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Litt på siden av topic, men med SAS til USA kan man ha 2x23kg nå. Hvordan blir det da når man skal til ARN eller CPH og tilbake til Norge? For da er vel grensen 1x20kg?
HVI is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2006, 20:01   #10
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Quote:
Originally posted by HVI Litt på siden av topic, men med SAS til USA kan man ha 2x23kg nå. Hvordan blir det da når man skal til ARN eller CPH og tilbake til Norge? For da er vel grensen 1x20kg?
Om billetten er kjøp samtidig så er det piece concept på hele reisen.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2006, 06:41   #11
KLMNordic
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Quote:
Originally posted by Blubird


Quote:
Originally posted by EB

Minner litt om da vi skulle sjekke inn hos BA på GOT for en tid tilbake. En av reisefølgets håndbagasje ble veiet for tung, og måtte derfor pakke om og legge noe i kofferten. Hvor er poenget? Den totale vekten blir jo eksakt den samme!
Forskjellen er vel at hattehyllene ikke har samme kapasitet som belly. Det hele er et sikkerhets spørsmål og hva som faktisk kan stappes i hyllene ombord!!! Det er poenget!!!
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2006, 09:10   #12
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Halvannen kilo for mye tar neppe knekken på en hattehylle...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2006, 09:12   #13
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Quote:
Originally posted by Blubird


Halvannen kilo for mye tar neppe knekken på en hattehylle...
måske hvis alle 189 har for meget
Guest is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2006, 10:00   #14
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Quote:
Originally posted by jens


Quote:
Originally posted by Blubird


Halvannen kilo for mye tar neppe knekken på en hattehylle...
måske hvis alle 189 har for meget
Nettopp! Problemet er at "alle" tenker at "det er berre 1,5 kg for mykje, og dei andre har sikkert ikkje med for mykje"....
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2006, 10:07   #15
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Akkurat som TOS sier, så er dette for å skåne baghandlers. Bags over 32K må være klarert på forhånd.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2006, 10:48   #16
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Nå er det jo sånn at man på de fleste fly har muligheten til å legge sekk eller bag under setet foran deg, så da bortfaller jo påstanden om at hattehyllene skal falle ned. Greit - vi vet alle hvorfor man må betale for overvekt, men så lenge man holder seg innenfor vektgrensene totalt, og eksempelvis har 2 stk kolli der étt er håndbagasje og har si 1,5 kilo ekstra vekt som gjør at man må pakke om, da er det jo ikke rart at det stusses litt på hvor firkantet systemet er.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2006, 07:31   #17
KLMNordic
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Quote:
Originally posted by Blubird


Nå er det jo sånn at man på de fleste fly har muligheten til å legge sekk eller bag under setet foran deg, så da bortfaller jo påstanden om at hattehyllene skal falle ned. Greit - vi vet alle hvorfor man må betale for overvekt, men så lenge man holder seg innenfor vektgrensene totalt, og eksempelvis har 2 stk kolli der étt er håndbagasje og har si 1,5 kilo ekstra vekt som gjør at man må pakke om, da er det jo ikke rart at det stusses litt på hvor firkantet systemet er.
Hvordan skal man fikse det praktisk? Skal flyvertinnene gå rundt i kabinen og veie bagasjen og bestemme om den skal i hattehyllene eller under stolen? En liten bag i hylla, kan veie mer en en stor sekk under setet. Da skal jeg love deg at samtlige fly hadde blitt 30-40 min forsinket.
Har man for mye, så har man for mye! Beste stedet er å ordne det på innsjekk der man har vekt, og man har muligheten til å pakke om før bagasjen blir sendt! Havner man på gaten med problemet, risikerer man at håndbagasje som ikke er forsvarlig pakket for belly alikevel må sendes, og ender opp med ødelagt innhold på bestemmelses stedet. Hvor god service er det?

Jeg kan se at det kan virke firkantet for pax men regler er der for en grunn! Skulle gjerne vært grei jeg, men da havner vi i det dillemma om hvem skal få lov og hvem skal ikke få lov til å ta med seg mer ombord. Skal love deg at andre pax følger godt med, og hvis pax bak deg hørte at det var greit, ja, da skal de også ha samme rett....Dette oppleves hver dag. Ja det er firkantet, men det må man være når man håndterer 150 pax. Problemet er også at får man lov den ene gangen, tror man det er greit de andre gangene også! Når man da blir nektet, vil det for mange føles som dårlig service, og vi blir bombadert med "hvorfor da og ikke nå???" En hårfin balansegang......
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2006, 09:14   #18
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Noe rart er også de forskjellige selskaps grenser for håndbagasje ( under forutsetning av rett størrelse i ytre mål ).

Charterselskap sier 5 kg, SK og LH har 8 kg, KL 10 kg, AF 12 kg, og spesielt LCC med ganske mange seter og derav mange pax. Her har FR 10 kg, EZY har ingen annen begrensning at du kan løfte den selv opp i hylla ( !! ).

SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2006, 09:29   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,385
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Bagasjehylene tåler vel mer eller mindre det samme ombord hos de forskjellige selskapene? Riktig og sann kommunikasjon er vel stikkord her...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2006, 10:14   #20
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic '32 kg maks'

Bagasjehyllene tåler nok det samme ja, men selskapene står vel fritt til å velge sitt eget regelverk for vekter. Noen ønsker å sende mest mulig i bagasjerommene, mens andre ønsker å ha så mye som mulig i kabinen.
Ryanair kommer i disse dager med nye regler for bagasje. Nå skal man betale for antall bagasje man reiser med. Og det "premierer" de som reiser med bare håndbagasje.
Bagasjehåndtering koster selskapet penger, og det er vel logisk nok at de som reiser med bagasje skal betale for dette.
Men, det er sikkert noen som prøver å lure selskapet, og komme på gaten med kun håndbagasje som veier alt for mye. Og jeg er redd at Ryanair gjør kort prosess med disse, og lar de stå igjen til neste fly, hvor de må betale på lik linje med alle andre.

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair og maks avgangsvekt CFM Småprat 45 03-05-2015 19:10
22 bilder fra MAKS 2011 Jørgen S Bilder & foto 15 11-09-2011 18:28
Maks 1 koffert hos SAS. LN-KFW Flyforum 1 09-09-2010 14:53
Maks speed for et passasjerfly? ATC-flyradar Flyteknisk forum 4 15-07-2010 20:11
B737 - Maks sidevindskomponent? ENGM RAMP Flyforum 9 10-11-2007 16:24


All times are GMT +2. The time now is 18:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.