![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Av hensyn til helse, miljø og sikkerhet for ansatte så innfører SAS gruppen 32kg grense på innsjekket baggasje. Mange andre land, flyselskaper og flyplasser har allerede innført slike grenser.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,385
|
![]()
Er dette pr kolli? På Southwest kunne jeg ha 3 x 30 kilo - men ikke 1 kolli på 33...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
På LHR er der enkelte indcheck skranker hvor båndet ikke fungere hvis vægten er over 32 kg. God Ide!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Mulig jeg ordla meg litt feil her, tenkte ikke spesifikk på topic, men håndhevingen av vektgrensene da vi skulle sjekke inn på GOT...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Mye forskjellig . NW tvang meg til å fordele bagasjen her om dagen. En koffert var på 27 kg. Den måtte reduseres med 4 kg til den nye grensen på 23 kg , ellers gebyr på $ 25. Helt OK med opp til 32 kg mot betaling !!
Spilte ingen rolle om at totalen vår ( min kone og meg ) var godt under de 92 kg ( 2x2x23 kg ). Dette var på flyplassen i Honolulu 1. mars . På OSL på utreisen blåste de i at det var ca. 30 kg i en. Så pakk fornuftig med god fordelingen nå om dagen i USA. Husk å sette de tyngste på vekta FØRST !! Da har du mulighet å fordele hvis den er for tung. Har du sendt lette kolli først, da må du betale uansett !! De henter IKKE de lette kolliene !! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,385
|
![]()
Godt poeng!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
|
![]()
Litt på siden av topic, men med SAS til USA kan man ha 2x23kg nå. Hvordan blir det da når man skal til ARN eller CPH og tilbake til Norge? For da er vel grensen 1x20kg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Halvannen kilo for mye tar neppe knekken på en hattehylle...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]() Quote:
__________________
Torbjørn ----------------- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Akkurat som TOS sier, så er dette for å skåne baghandlers. Bags over 32K må være klarert på forhånd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Nå er det jo sånn at man på de fleste fly har muligheten til å legge sekk eller bag under setet foran deg, så da bortfaller jo påstanden om at hattehyllene skal falle ned. Greit - vi vet alle hvorfor man må betale for overvekt, men så lenge man holder seg innenfor vektgrensene totalt, og eksempelvis har 2 stk kolli der étt er håndbagasje og har si 1,5 kilo ekstra vekt som gjør at man må pakke om, da er det jo ikke rart at det stusses litt på hvor firkantet systemet er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
|
![]() Quote:
Har man for mye, så har man for mye! Beste stedet er å ordne det på innsjekk der man har vekt, og man har muligheten til å pakke om før bagasjen blir sendt! Havner man på gaten med problemet, risikerer man at håndbagasje som ikke er forsvarlig pakket for belly alikevel må sendes, og ender opp med ødelagt innhold på bestemmelses stedet. Hvor god service er det? Jeg kan se at det kan virke firkantet for pax men regler er der for en grunn! Skulle gjerne vært grei jeg, men da havner vi i det dillemma om hvem skal få lov og hvem skal ikke få lov til å ta med seg mer ombord. Skal love deg at andre pax følger godt med, og hvis pax bak deg hørte at det var greit, ja, da skal de også ha samme rett....Dette oppleves hver dag. Ja det er firkantet, men det må man være når man håndterer 150 pax. Problemet er også at får man lov den ene gangen, tror man det er greit de andre gangene også! Når man da blir nektet, vil det for mange føles som dårlig service, og vi blir bombadert med "hvorfor da og ikke nå???" En hårfin balansegang...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Noe rart er også de forskjellige selskaps grenser for håndbagasje ( under forutsetning av rett størrelse i ytre mål ).
Charterselskap sier 5 kg, SK og LH har 8 kg, KL 10 kg, AF 12 kg, og spesielt LCC med ganske mange seter og derav mange pax. Her har FR 10 kg, EZY har ingen annen begrensning at du kan løfte den selv opp i hylla ( !! ). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,385
|
![]()
Bagasjehylene tåler vel mer eller mindre det samme ombord hos de forskjellige selskapene? Riktig og sann kommunikasjon er vel stikkord her...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Bagasjehyllene tåler nok det samme ja, men selskapene står vel fritt til å velge sitt eget regelverk for vekter. Noen ønsker å sende mest mulig i bagasjerommene, mens andre ønsker å ha så mye som mulig i kabinen.
Ryanair kommer i disse dager med nye regler for bagasje. Nå skal man betale for antall bagasje man reiser med. Og det "premierer" de som reiser med bare håndbagasje. Bagasjehåndtering koster selskapet penger, og det er vel logisk nok at de som reiser med bagasje skal betale for dette. Men, det er sikkert noen som prøver å lure selskapet, og komme på gaten med kun håndbagasje som veier alt for mye. Og jeg er redd at Ryanair gjør kort prosess med disse, og lar de stå igjen til neste fly, hvor de må betale på lik linje med alle andre. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair og maks avgangsvekt | CFM | Småprat | 45 | 03-05-2015 19:10 |
22 bilder fra MAKS 2011 | Jørgen S | Bilder & foto | 15 | 11-09-2011 18:28 |
Maks 1 koffert hos SAS. | LN-KFW | Flyforum | 1 | 09-09-2010 14:53 |
Maks speed for et passasjerfly? | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 4 | 15-07-2010 20:11 |
B737 - Maks sidevindskomponent? | ENGM RAMP | Flyforum | 9 | 10-11-2007 16:24 |