![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei.
Jeg prøver å hjelpe noen uheldige reisende med å undersøke mulighetene for å få litt kompensasjon for en kraftig forsinkelse for en uke siden i henhold til EU-regler osv. I den forbindelse så lurer jeg på om noen av dere sitter med noen tips til gode sider hvor man kan lete opp tidligere flygninger og se status for disse og årsaker til ev. forsinkelser? I dette konkrete tilfellet, så er det snakk om en AB-flygning fra TXL, men det hadde vært fint om det finnes en mer generell oversikt over slike ting også. Jeg har prøvd å lete litt, men finner stort sett statuser bare for i dag, i morgen og gårsdagen. Det er vel ikke sikkert det finnes noen slik logg annet enn internt hos de respektive flyselskaper og flyplasser, men det er lov å håpe. Last edited by nesjon; 16-12-2012 at 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]()
Mener å huske dette finnes i ExpertFlyer, hva var flightnret og dato?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Har klart å finne ut at flyet var 9 timer og 43 min forsinka, men er usikker på hva som var årsaken til det. De som reiste vet ikke om det var vær, teknisk e.l. Det var en del dårlig vær den dagen, men kan ikke huske at det gjaldt Berlin-området, mer i København/Sør-Sverige. Et nyhetssøk tilbake i tid viser heller ingenting om værproblemer på flyplassen. DY-flyet som dro fra SXF omtrent samtidig var ikke spesielt mye forsinka, så vidt jeg husker. Det er jo snakk om en sein kveldsavgang, og siden dette er fra basen til AB, så vil jeg anta at de kunne sette innpå et annet fly dersom teknisk var årsaken. Er vel noen fly som hadde parkert for natta uansett. Last edited by nesjon; 16-12-2012 at 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Får bare opp det du sier, at flyet var 0943 forsinket, med så lang forsinkelsen er det vanskelig å se at det skal være en ekstraordinær hendelse, som dere som passasjere ikke har fått med dere.
Husk mekaniske feil eller værforhold på tidligere flyplasser regnes ikke som ekstraordinært. Her ville jeg klaget og satset på 250 euro per pers, ref eu 261. Der er så vidt jeg vet, uansett flyselskapet som må hevde ekstraordinære omstendigheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for at du sjekka det opp.
Har formulert en klage til selskapet som ble sendt forrige mandag, men ikke fått noe respons foreløpig. Det er standardkompenasjonen på 250 EUR som jeg er på jakt etter, og som du sier så er det flyselskapets ansvar å motbevise. Det er snakk om et reisefølge på fem stk, og jeg tenker de hadde blitt storfornøyde om de hadde fått 1250 EUR i "julegave". Å ha nattevakt på en flyplass, og stå i 4-5 timer i kø fra midnatt til morgengry, fortjener jo en form for kompensasjon synes nå jeg. Har lest meg litt opp på 261-reguleringen, og det virker som at en dom fra 23. oktober i år skal gjøre det enda enklere å få kompensasjon, det har vel vært en del frem og tilbake med de greiene der. Hvis noen her klarer å finne årsaken til denne forsinkelsen, eller har tips om steder hvor man kan finne slikt, så spytt ut. Hvis ikke, så er det bare å smøre seg med tålmodighet til AB svarer på henvendelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis dere hadde rimelige utgifter til mat eller overnatting skal disse dekkes (mot kvittering) uavhengig om det var ekstraordinære forhold.
Angående gaver, gjorde noen lignende etter en VDB med SAS for mange år side. Jeg og et par andre sa oss villig til å flytte over til en Braathens maskin, som ankom samtidig som SAS flyet. Jeg ordnet meg kompensasjon ved ankomst, deretter nevnte jeg dette for resten av reisefølge, som bare hadde vært snill med SAS. De turet rett til SAS desken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flightradar 24 tilbake i tid | gustavf | Register- og ATC-Forum | 9 | 08-02-2015 23:58 |
Hente WF-reiser fra lang tid tilbake | Belarnion | Register- og ATC-Forum | 0 | 20-09-2012 21:31 |
TILBAKE I TID...FRA ARKIVET - DEL 3 | SK917 | Bilder & foto | 7 | 19-03-2012 23:28 |
Verktøy for planlegging av ad-hoc tur | SpotOn | Reiseforum | 3 | 13-10-2009 19:35 |