![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Her er en reise med SAS fra OSL til BGO en hverdag:
Oslo (OSL) - Bergen (BGO) ma 17 des 2012 (Economy) Voksen 669 NOK Bergen (BGO) - Oslo (OSL) on 2 jan 2013 (Economy) Voksen 678 NOK Servicehonorar 30 NOK Totalpris 1 377 NOK Skatter og avgifter Passenger Charge195 NOK Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK Fuel* and Security Surcharge *Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK Totalsum skatter og avgifter:595 NOK Netto flybillett til SAS kr. 782,00 ------------------------------------------------------------------------ Så billett fra Norwegian: Utreise Oslo-Gardermoen - Bergen Mandag 17. des 2012 kl. 07:00 Rute DY602 - LowFare 1 Voksen Kr. 349 NOK Retur Bergen - Oslo-Gardermoen Onsdag 2. jan 2013 kl. 17:00 Rute DY633 - LowFare 1 Voksen: 349 NOK Totalpris inkl. skatter og avgifter: Kr. 698 NOK Skatter og avgifter utgjør 246 NOK Moms på drivstofftillegg Kr. 12 NOK Flyplassavgift utgjør Kr. 210 NOK Moms på flybillett Kr. 24 NOK Drivstofftillegg utgjør Kr. 148 Skatter og avgifter utgjør 246 NOK Netto billettinntekter for Norwegian på kr. 450,00 ---------------------------------------------------------------------- Hvorfor har SAS skatter og avgifter: 595 NOK og Norwegian har bare Kr. 246,00 ?? Ingen tvil at SAS har større netto billettinntekter !! Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
|
![]()
Forskjellen er bare hvor fuel surcharge er havner. Hos SAS havner den i "avgiftskategorien", mens Norwegian en del av billettprisen. I praksis har det ingen betydning
Flyplass-, sikkerhets- og andre avgifter er det samme for begge |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
skatter og avgifter 698 NOK minus Skatter og avgifter Passenger Charge195 NOK Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK Fuel* and Security Surcharge *Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK Totalsum skatter og avgifter:595 NOK netto flybillett til Norwegian : Kr. 103.- Koster det samme som reise tur/retur med trikken ved å betale hos trikkeføren ![]() Det kan ikke være mange billetter av den prisen på hver flyvning ![]() jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
|
![]()
Nei du regner og tolker feil: Fuel surcharge går rett til flyselskapet.
Flyplass- og andre myndighetspålagteavgifter innen utgjør en drøy hundrelapp hver vei. Itillegg kommer 8% moms. Resten tilhører flyselskapet. Så i DY-eksempelet ditt er det 12 + 210 + 24 = 246kr |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
Kan jo slenge opp en link til Avinors avgiftskalkulator her:
http://www.avinor.no/avinor/trafikk/_avgiftskalkulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 513
|
![]()
Får man tilbake fuel tillegget hvis man kansellerer en SK billett da?
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]()
Refusjon av fueltillegg følger samme regler som billetten du har booket.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
|
![]()
På ikke-refunderbare billetter kan flyskattene refunderes. For bestillinger gjort på/etter 14.09.2011 refunderes ikke drivstofftillegget på ikke-refunderbare billetter.
http://www.sas.no/s/Kontakt/Kontakts...vboka/rev_tkt/
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Maks 79 tonn - maks 180 pax Avgifter, eks. mva, er beregnet til NOK 24 539,87 Avgiftene er fordelt på følgende måte StartavgiftNOK 4 970,00 PassasjeravgiftNOK 8 280,00 SikkerhetsavgiftNOK 8 460,00 TerminalavgiftNOK 2 802,87 KlagenemndavgiftNOK 27,00 Er flyet 1/2 fult - så er avgiftene x 2 pr pax - regner med at flyselskapet betaler samme avgift om flyet har 10 pax eller 180 pax ![]() Avgifter for underveistjeneste, avisingsavgift, evt. nattflygningsavgift og miljøavgift på Svalbard er ikke inkludert. Oppgitt beløp er ekskl. mva Er det noen som kan sette opp et reelt regnestykke for hva det koster å frakte en pax fra Osl til Bgo ?? Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]() Quote:
Apropos avgifter: Det kan være vanvittige forskjeller mellom lufthavner, se f.eks. http://www.finavia.fi/airlines/Terms...ip_mobile=true
__________________
You are not a real country unless you have a beer and an airline - Frank Zappa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
En passasjer alene på en 738, 380, DH1 vil ha ulik pris. Det samme om den ene deler kostnadene med andre på et fullt fly.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Alles kjønner at det er ulike priser på ulike vekter, antall pax og andre flyplasser - dette Osl - Bgo med en flytype. Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
http://www.statoilaviation.com/en_EN...ces/jeta1.html Er fast kunde så har du nok en del rabatt, avhengig av hvor mye du kjøper. Prisene for besetning, handling, uregelmessigheter, salg av billetter, om flyet har pax eller frakt, en kombinasjon, vind, vær, osv. kommer selvfølgelig i tillegg og å kvantisere disse til en spesiell avgang på et bestemt tidspunkt er rimelig håpløst og unyttig. Det er derfor man har andre generelle begreper for kostnader i flyseskapssammenhenger.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Refusjon av avgifter | LN-TIB | Reiseforum | 7 | 15-10-2010 14:55 |
Miljøvennlige fly og avgifter | TCAS | Flyforum | 16 | 04-08-2009 22:47 |
Avgifter | Tommy777 | Flyforum | 10 | 24-05-2008 01:03 |
Nye avgifter? | DYflyer | Flyforum | 1 | 20-09-2007 23:00 |