Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2012, 13:19   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Angry Avgifter + priser på reiser.

Her er en reise med SAS fra OSL til BGO en hverdag:

Oslo (OSL) - Bergen (BGO)
ma 17 des 2012 (Economy)
Voksen 669 NOK
Bergen (BGO) - Oslo (OSL)
on 2 jan 2013 (Economy)
Voksen 678 NOK
Servicehonorar 30 NOK

Totalpris 1 377 NOK

Skatter og avgifter
Passenger Charge195 NOK
Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK
Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK
Totalsum skatter og avgifter:595 NOK

Netto flybillett til SAS kr. 782,00

------------------------------------------------------------------------
Så billett fra Norwegian:
Utreise
Oslo-Gardermoen - Bergen
Mandag 17. des 2012 kl. 07:00
Rute DY602 - LowFare
1 Voksen Kr. 349 NOK
Retur
Bergen - Oslo-Gardermoen
Onsdag 2. jan 2013 kl. 17:00
Rute DY633 - LowFare
1 Voksen: 349 NOK

Totalpris inkl. skatter og avgifter: Kr. 698 NOK

Skatter og avgifter utgjør

246 NOK

Moms på drivstofftillegg Kr. 12 NOK

Flyplassavgift utgjør Kr. 210 NOK

Moms på flybillett Kr. 24 NOK

Drivstofftillegg utgjør Kr. 148

Skatter og avgifter utgjør 246 NOK

Netto billettinntekter for Norwegian på kr. 450,00

----------------------------------------------------------------------

Hvorfor har SAS skatter og avgifter: 595 NOK og Norwegian har bare Kr. 246,00 ??

Ingen tvil at SAS har større netto billettinntekter !!


Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 13:24   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Forskjellen er bare hvor fuel surcharge er havner. Hos SAS havner den i "avgiftskategorien", mens Norwegian en del av billettprisen. I praksis har det ingen betydning

Flyplass-, sikkerhets- og andre avgifter er det samme for begge
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 13:40   #3
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Forskjellen er bare hvor fuel surcharge er havner. Hos SAS havner den i "avgiftskategorien", mens Norwegian en del av billettprisen. I praksis har det ingen betydning

Flyplass-, sikkerhets- og andre avgifter er det samme for begge
Så når billettprisen hos Norwegian Totalpris inkl.
skatter og avgifter 698 NOK minus Skatter og avgifter
Passenger Charge195 NOK
Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK
Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK
Totalsum skatter og avgifter:595 NOK

netto flybillett til Norwegian : Kr. 103.-

Koster det samme som reise tur/retur med trikken ved å betale hos trikkeføren

Det kan ikke være mange billetter av den prisen på hver flyvning

jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 13:47   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Nei du regner og tolker feil: Fuel surcharge går rett til flyselskapet.

Flyplass- og andre myndighetspålagteavgifter innen utgjør en drøy hundrelapp hver vei. Itillegg kommer 8% moms. Resten tilhører flyselskapet. Så i DY-eksempelet ditt er det 12 + 210 + 24 = 246kr
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 13:51   #5
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Så når billettprisen hos Norwegian Totalpris inkl.
skatter og avgifter 698 NOK minus Skatter og avgifter
Passenger Charge195 NOK
Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK
Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK
Totalsum skatter og avgifter:595 NOK

netto flybillett til Norwegian : Kr. 103.-

Koster det samme som reise tur/retur med trikken ved å betale hos trikkeføren

Det kan ikke være mange billetter av den prisen på hver flyvning

jan
Nu er jeg personligt typen der mener at fuel surcharge er et håbløst begreb og mener det bare er en del af en normal billet, så lidt mere netto til begge selskaber i min verden.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 21:25   #6
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Kan jo slenge opp en link til Avinors avgiftskalkulator her:
http://www.avinor.no/avinor/trafikk/_avgiftskalkulator
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2012, 04:30   #7
tdb
ScanFlyer Silver
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 513
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Får man tilbake fuel tillegget hvis man kansellerer en SK billett da?
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2012, 05:01   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Får man tilbake fuel tillegget hvis man kansellerer en SK billett da?
Refusjon av fueltillegg følger samme regler som billetten du har booket.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2012, 23:14   #9
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

På ikke-refunderbare billetter kan flyskattene refunderes. For bestillinger gjort på/etter 14.09.2011 refunderes ikke drivstofftillegget på ikke-refunderbare billetter.

http://www.sas.no/s/Kontakt/Kontakts...vboka/rev_tkt/
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2012, 18:48   #10
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei du regner og tolker feil: Fuel surcharge går rett til flyselskapet.

Flyplass- og andre myndighetspålagteavgifter innen utgjør en drøy hundrelapp hver vei. Itillegg kommer 8% moms. Resten tilhører flyselskapet. Så i DY-eksempelet ditt er det 12 + 210 + 24 = 246kr
Skjønner: Etter Lufthavnavgifter kalkulator koster flyselskapene dette:

Maks 79 tonn - maks 180 pax

Avgifter, eks. mva, er beregnet til NOK 24 539,87
Avgiftene er fordelt på følgende måte
StartavgiftNOK 4 970,00
PassasjeravgiftNOK 8 280,00
SikkerhetsavgiftNOK 8 460,00
TerminalavgiftNOK 2 802,87
KlagenemndavgiftNOK 27,00

Er flyet 1/2 fult - så er avgiftene x 2 pr pax - regner med at flyselskapet betaler samme avgift om flyet har 10 pax eller 180 pax

Avgifter for underveistjeneste, avisingsavgift, evt. nattflygningsavgift og miljøavgift på Svalbard er ikke inkludert. Oppgitt beløp er ekskl. mva

Er det noen som kan sette opp et reelt regnestykke for hva det koster å frakte en pax fra Osl til Bgo ??

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2012, 22:46   #11
Toffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Er flyet 1/2 fult - så er avgiftene x 2 pr pax - regner med at flyselskapet betaler samme avgift om flyet har 10 pax eller 180 pax
Passasjer- og sikkerhetsavgift beregnes per passasjer og er dermed variabel.

Apropos avgifter: Det kan være vanvittige forskjeller mellom lufthavner, se f.eks.
http://www.finavia.fi/airlines/Terms...ip_mobile=true
__________________
You are not a real country unless you have a beer and an airline - Frank Zappa
Toffen is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 01:06   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Er det noen som kan sette opp et reelt regnestykke for hva det koster å frakte en pax fra Osl til Bgo ??
Det er litt som å spørre "hvor mye veier en fisk".

En passasjer alene på en 738, 380, DH1 vil ha ulik pris. Det samme om den ene deler kostnadene med andre på et fullt fly.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 08:36   #13
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er litt som å spørre "hvor mye veier en fisk".

En passasjer alene på en 738, 380, DH1 vil ha ulik pris. Det samme om den ene deler kostnadene med andre på et fullt fly.
Mitt regnstykke var beregnet på 737-800 - maks 180 pax - vekt 79.000 - som skal være omtrent en 738.

Alles kjønner at det er ulike priser på ulike vekter, antall pax og andre flyplasser - dette Osl - Bgo med en flytype.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 13:51   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Avgifter + priser på reiser.

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Mitt regnstykke var beregnet på 737-800 - maks 180 pax - vekt 79.000 - som skal være omtrent en 738.
Jeg har litt følelse av at du ikke forstår helt hvor komplekst spørsmålet ditt er? Hvis du selv (med en makker) skal fly en 79 tonn 738 lastet med ballast, bruker den ca 2 tonn fuel. Prisene finner du her for Statoil

http://www.statoilaviation.com/en_EN...ces/jeta1.html

Er fast kunde så har du nok en del rabatt, avhengig av hvor mye du kjøper.
Prisene for besetning, handling, uregelmessigheter, salg av billetter, om flyet har pax eller frakt, en kombinasjon, vind, vær, osv. kommer selvfølgelig i tillegg og å kvantisere disse til en spesiell avgang på et bestemt tidspunkt er rimelig håpløst og unyttig. Det er derfor man har andre generelle begreper for kostnader i flyseskapssammenhenger.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Refusjon av avgifter LN-TIB Reiseforum 7 15-10-2010 14:55
Miljøvennlige fly og avgifter TCAS Flyforum 16 04-08-2009 22:47
Avgifter Tommy777 Flyforum 10 24-05-2008 01:03
Nye avgifter? DYflyer Flyforum 1 20-09-2007 23:00


All times are GMT +2. The time now is 01:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.