Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-09-2012, 23:27   #1
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Tips til oppgradering og frequent flyer på jorden rundt-reise?

Jeg skal nå i september besøke en venninne som studerer på Hawaii, og reiselysten tok litt overhånd, så jeg endte med følgende rute bestilt gjennom STA Travel:

British Airways:
BGO - LHR
LHR - SFO

Hawaiian
SFO - HNL

Air Pacific:
HNL - NAN
NAN - HKG

Qatar:
HKG - DOH
DOH - OSL

SAS:
OSL - BGO

- Har det noe for seg å bli medlem av noe frequent flyer-program når jeg flyr med så "spredte" selskaper? Er vel ingen av dem som er i samme allianse etter det jeg har funnet, men synes det er en jungel av informasjon om bonusordninger, som jeg ikke har helt oversikt over på tross av timevis med lesing om det. Jeg har ikke reist noe særlig utenom Europa tidligere, men kommer trolig til å gjøre det en del de neste par årene, så det er kanskje et potensiale her.

- Hvordan er mulighetene for å kjøpe oppgraderinger underveis? Har forstått at å en "tilfeldig" oppgradering på grunn av overbooking er ekstremt lite sannsynlig når jeg ikke har status hos noen av selskapene. Men hvor er det vanligvis billigst (og enklest) å kjøpe? Online-innsjekk? Ved gaten? Ombord? Hva er den beste prisen jeg kan håpe på å få, enten til E+ eller business? Har veldig lyst til å prøve business på langdistanse, men det er ikke akkurat kjent for å være billig.

Last edited by Peppep; 05-09-2012 at 23:55.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2012, 23:35   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Tips til oppgradering og frequent flyer på jorden rundt-reise?

Med US Airways kan du opptjene miles med SAS,Hawaiian og Qatar. Spennende routing du har, en Tripreport hadde vært gull

Last edited by jameson82; 05-09-2012 at 23:39.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2012, 00:18   #3
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Min filosofi er å alltid samle poeng der det er mulig, uansett hvor ubrukelige de er. Det verste som kan skje er at de går ut på dato Hvis du får satt poengene på et program som er del av en allianse er jo mulighetene ganske gode. British Airways kan jo krediteres til hvilket som helst Oneworld-program. AA og BA sine er begge ganske gode. Jeg ser to mulige strategier her:

1)
Hvis det er aktuelt for deg å samle miles fra SkyTeam hos Delta SkyMiles kan du kreditere Hawaiian-flightene der. Fordelen med SkyMiles er at det milene der aldri går ut. Miles fra Air Pacific kan krediteres til American (British Airways puttes så klart samme sted), mens Qatar kan krediteres til United hvis du vil samle Star Alliance-mil der (de amerikanske programmene er generelt ganske generøse med miles på billig økonomi). Det blir et par poeng i hver av de tre store alliansene.
2)
Flightene med British Airways krediteres til BA sitt eget program. Qatar krediteres til BMI Diamond Club hvor de deretter enkelt og gratis kan overføres til BA. Hawaiian stadig til f.eks. Delta. Ingen god plan for Air Pacific, men de kan evt. krediteres til American, Alaska eller Qantas (det er tre eneste Air Pacific kan krediteres til) om du gidder. Fordelen ifht. alternativ 1 er at dette gir mer poeng i ett enkelt program.

Last edited by Mjolnir; 06-09-2012 at 01:18. Reason: typo
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2012, 00:27   #4
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Tenker så det knaker, men husker ikke om det er bare Kilroy som utsteder 000-billetter, eller om det er Kilroy OG STA som gjør det. Uansett, sjekk de tre første tallene i billettnummeret ditt. Om det starter med 000 (f eks 000-1234567890) så er det kun reisebyrået som kan endre billetten, ikke f eks flyselskapets billettkontor. Da forsvinner muligheten til å kjøpe seg oppgradering på flyplassen.
Old 06-09-2012, 00:31   #5
jefi99
ScanFlyer Gold

Enig med ovenstående, men det er også vigtigt at gøre op med dig selv, hvem du regner med at flyve med i fremtiden. Regner du med at rejse en del til USA (eller Nord-/Mellemamerika), vil jeg helt klart have fokus på de amerikanske programmer, som skitseret i scenario 1 hos Mjolnir.
Hvis du har planlagt intensiv flyvning til Mellemøsten/Asien/Afrika og QR er en mulighed (som jeg ser i en anden tråd), så vil jeg helt klart få oprettet en QR-konto.
Hvis du regner med at flyve meget med SAS, så bør du måske holde dig til SAS Eurobonus.

Men REGEL #1: Hold dig som udgangspunkt til ét program pr alliance!
Old 06-09-2012, 00:32   #6
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Tenker så det knaker, men husker ikke om det er bare Kilroy som utsteder 000-billetter, eller om det er Kilroy OG STA som gjør det. Uansett, sjekk de tre første tallene i billettnummeret ditt. Om det starter med 000 (f eks 000-1234567890) så er det kun reisebyrået som kan endre billetten, ikke f eks flyselskapets billettkontor. Da forsvinner muligheten til å kjøpe seg oppgradering på flyplassen.
STA Danmark udsteder i hvert fald også ikke-000 billetter.
Old 06-09-2012, 00:33   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det gjør dem også i Norge. Men vi vet jo ikke hva slags billetter DETTE er.
Old 06-09-2012, 01:22   #8
Peppep
ScanFlyer Gold

Tusen takk for god hjelp så langt! Det er trolig Asia og Oseania som er mest aktuelt fremover, var i USA i fjor, og skal igjen nå. Men jeg har nok en klarere idé om hvilke områder jeg vil tilbake til etter å se hva som gir mersmak på denne turen. Har også et mål om å få reist litt med A380, så et program som inkluderer EK, SQ, LH eller andre med A380 er en bonus. (Har lest flere steder at økonomi hos Qantas har tapt seg veldig, så hvis jeg skal til Australia/Oseania foretrekker jeg nok f.eks. EK/SQ/QR). Tenker blant annet Japan, Kina, Singapore, Australia, New Zealand og Dubai som veldig fristende reisemål. Sør-/Mellom-Amerika, Canada og USA igjen blir det vel óg på lengre sikt. Er endelig ferdig som student, og føler at verden ligger foran mine føtter, men må holde igjen litt.

Air Pacific og Qatar er 000-billetter. Leste for noen dager siden at med BA kan man ikke oppgradere på forhånd gjennom "Manage my booking" hvis man har bestilt gjennom reisebyrå, men at man kunne det ved online-innsjekk og ved gaten. Stemmer ikke det?

Har noen nybegynnerspørsmål:
- Er alle bonusprogrammene gratis så lenge man ikke skal ha kredittkort el.l hos dem i tillegg?
- Er det uproblematisk å etterregistrere bonuspoeng, når reisen allerede er kjøpt som i mitt tilfelle? Kan det ordnes under innsjekk eller i ettertid? Jeg reiser allerede på mandag (bestilte for en drøy uke siden, så det har gått litt fort i svingene), så jeg rekker nok ikke å få bonuskort i posten. Er det nok å få medlemsnummer på mail?
- Må jeg via STA for å registrere poeng på 000-billettene?

@jameson82: Jeg ser at US Airways holder på å avslutte samarbeidet med Qatar. Kan jeg være trygg på at jeg kan ordne bonuspoeng i ettertid ettersom billettene var kjøpt før 14. september, eller haster det å få ordnet det?

Hawaiian går visst ikke. "Does not include flights to/from mainland United States." http://www.usairways.com/en-US/divid...nairlines.html

@Mjolnir: SkyTeam ser i utgangspunktet ikke så relevant ut når jeg ser på medlemmene her: http://www.skyteam.com/en/About-us/Our-members/. Der er det vel bare KLM og Air France som jeg har litt kjennskap til, så tror ikke jeg ville ha tjent noe på å velge den løsningen. Men Hawaiian står jo ikke der, så det er tydeligvis flere selskaper man kan få miles fra enn fra medlemsselskapene? Beklager hvis jeg er treig, men synes det er litt vanskelig å få oversikt. Det er absolutt en stor fordel at miles ikke går ut på dato, spesielt ettersom jeg kommer til å reise med ujevne mellomrom, men tror likevel jeg heller mot BA som inkluderer bl.a Finnair og Cathay Pacfic (og tydeligvis også Qatar selv om jeg ikke fant det selv på Executive Club-sidene).

Edit: Stryk det, tror det begynner å demre for meg. Jeg hang meg opp i Delta av en eller annen grunn, og innså ikke at du mente alle tre. Det virker absolutt som en bra plan, ulempen er vel bare at jeg ikke får Qatar inn på det samme.
Edit2: Er visst det samme med Delta som med US Airways: "Delta’s SkyMiles® members may now earn and redeem miles for travel on all interisland flights operated by Hawaiian within the State of Hawaii."

@jefi99: Mener du QR Privilige Club, fremfor å overføre til BA? Jeg skal kanskje til Dubai med QR i februar, ja, men vet ikke om jeg kommer til å reise mye med dem utenom det. Med HKG-OSL + OSL-DXB-FCO vil jeg ende med ca 8000 miles og 101 Qtier (burgunder), og det kan vel ikke brukes til noe? Selv om jeg eventuelt går for business på Dubai-turen bil det likevel bli ca 13000 / 130, og billigste award-reise jeg finner er 35 000 miles eller 17 500 + cash.

Er allerede Eurobonus-medlem, men med få poeng (2000?), og har ikke konkrete planer om å reise med SAS.

Last edited by Peppep; 06-09-2012 at 03:08.
Old 06-09-2012, 21:10   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post

Air Pacific og Qatar er 000-billetter. Leste for noen dager siden at med BA kan man ikke oppgradere på forhånd gjennom "Manage my booking" hvis man har bestilt gjennom reisebyrå, men at man kunne det ved online-innsjekk og ved gaten. Stemmer ikke det?

- Er alle bonusprogrammene gratis så lenge man ikke skal ha kredittkort el.l hos dem i tillegg?
- Er det uproblematisk å etterregistrere bonuspoeng, når reisen allerede er kjøpt som i mitt tilfelle? Kan det ordnes under innsjekk eller i ettertid? Jeg reiser allerede på mandag (bestilte for en drøy uke siden, så det har gått litt fort i svingene), så jeg rekker nok ikke å få bonuskort i posten. Er det nok å få medlemsnummer på mail?
Hos BA kan du veldig ofte kjøpe upgrade til Premium Eco ved innsjekk på OSL.

Bonsuprogrammer er generelt gratis, ja. Viktig å se på varighet og vilkår, Noen eksempler: hos SAS går poengene ut etter fem år. Hos BA etter 36 mnd, men ikke hvis det er bevegelse på kontoen (bevegelse er at saldo endrer seg). Hos KL etter xx mnd, med mindre man har en kvalifiserende flyging (dvs. holder ikke med et hotellopphold el.l.)

Registrerer du deg på nett så har del aller fleste selskaper "print ditt eget kort", og en del sender heller ikke kort før du har fløyet noen turer. Dvs. registrer deg på nett, noter/print nummeret og registrer ved innsjekk.

God tur!

Old 06-09-2012, 21:20   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
KUN på BAs egne dokumenter ved innsjekk OSL (reiste selv på AA-dokument tidligere i sommer (trip report er still in progress) -- og oppgraderte da på LHR tross AA-dokument, men det krevde tre agenters notatbøker og åpenbart mye manuell tasting. Om "manuelløsningen" går på annet enn AA ville jeg ikke satset på -- dog mulig!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2012, 21:44   #11
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
Skal bare korrigere meg litt her. Oppgradering på flyplassen utgår om det er nødvendig å skrive om billetten. Enkelte selskap tilbyr oppgradering på flyplass mot en fast sum, og der fikses nok betalingen via en EMD uten behov for omskriving av billetten. Da bør det ikke spille noen rolle om det er en 000-billett eller ikke.
Old 06-09-2012, 22:17   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Bonsuprogrammer er generelt gratis, ja.
Eneste unntak jeg vet om Cathay Pacific sin Marco Polo Club som krever en engangsavgift for å melde seg inn. CX har to parallelle program - MPC brukes kun til å oppnå status mens awarddelen heter Asiamiles og er gratis. Dagens digresjon

Quote:
Så lenge du melder deg inn før du flyr går det bra. Holder som nevnt å registrere medlemsnr. ved checkin. Skal gå an å etterregistrere poeng hvis du glemmer å registrere FFP# før du flyr, men kan ta laaang tid noen ganger *host*SAS*hark*.

Quote:
@Mjolnir: SkyTeam ser i utgangspunktet ikke så relevant ut når jeg ser på medlemmene her: http://www.skyteam.com/en/About-us/Our-members/. Der er det vel bare KLM og Air France som jeg har litt kjennskap til, så tror ikke jeg ville ha tjent noe på å velge den løsningen. Men Hawaiian står jo ikke der, så det er tydeligvis flere selskaper man kan få miles fra enn fra medlemsselskapene? Beklager hvis jeg er treig, men synes det er litt vanskelig å få oversikt. Det er absolutt en stor fordel at miles ikke går ut på dato, spesielt ettersom jeg kommer til å reise med ujevne mellomrom, men tror likevel jeg heller mot BA som inkluderer bl.a Finnair og Cathay Pacfic (og tydeligvis også Qatar selv om jeg ikke fant det selv på Executive Club-sidene).

Edit: Stryk det, tror det begynner å demre for meg. Jeg hang meg opp i Delta av en eller annen grunn, og innså ikke at du mente alle tre. Det virker absolutt som en bra plan, ulempen er vel bare at jeg ikke får Qatar inn på det samme.
Edit2: Er visst det samme med Delta som med US Airways: "Delta’s SkyMiles® members may now earn and redeem miles for travel on all interisland flights operated by Hawaiian within the State of Hawaii."
Ok, visste ikke om interisland-regelen (info hentet på nettet, fort og gale )

De enkelte selskapene kan ha avtaler med enkeltselskaper utenfor alliansen i tillegg til alliansemedlemmer. F.eks. kan man opptjene poeng med SAS i alle Star Alliance-program, mens Widerøe internasjonalt kun gir poeng i Eurobonus siden Widerøe er Eurobonuspartner men ikke medlem i Star Alliance. Andre program må da i tilfelle ha en egen avtale med Widerøe. Eurobonuspoengene fra Widerøe kan så klart tas ut over hele alliansen. Merk at poeng fra flygninger med partnere utenfor alliansen som regel ikke kvalifiserer til status (eksempelet med Widerøe gjelder ikke akkurat her). Innen en allianse gir er samtlige partner i hverandre sine bonusprogram med noen få unntak som som regel skyldes politikk (bonusforbud i Norge, Delta gir ikke poeng på Saudia eller på flighter til Cuba uansett selskap).

Angående Skyteam så er jo KLM ganske store i Norge. Aeroflot flyr til OSL og er geniale når det gjelder å komme seg billig til østen, mens Alitalia etter hvert begynner å bli ganske beryktet for feilprisinger type Europa-Japan-Europa til ~2000 kr. Skal du reise til/fra/innenriks i Kina er 2 av de 4 store der i Skyteam. Ikke umulig å få spedd litt på poengkontoen er altså
Old 07-09-2012, 14:42   #13
Peppep
ScanFlyer Gold

Tror jeg går for følgende løsning:
- Qatar BAEC, ettersom QR->BMI->BA gir 150% miles med bookingklassen jeg har (U).
- BA til BAEC.
- Air Pacific til AA. Er vel neppe noe vits i med et Oneworld-program til, men skader heller ikke. AA har også flere relevante hotellavtaler enn BA, så skraper kanskje sammen noe der óg, og det ser ut til å være nok med et hotellopphold for å fornye saldoen med 18 mnd.

Ulempen er at jeg ikke får noe i Star Alliance, og jeg kommer sannsynligvis til å ta et par langturer med Lufthansa og/eller Singapore Air neste år. Men alternativet hadde vært US Airways, som hadde gitt 50%. Får heller fortsette med Eurobonus eller starte et annet program når den tid kommer.

Eller...hmm.. ser at det er en del motstridende info. På Qatars sider står det at U gir 150% med BMI, mens på flybmi.com står ikke U oppført i det hele tatt. Mens for US Airways står det 100% for U på Qatars sider, og 50% på usairways.com. Og jeg som syntes det var vanskelig nok å sette seg inn i dette fra før. Hvordan vet jeg hva jeg skal forholde meg til?

Quote:

Bonsuprogrammer er generelt gratis, ja. Viktig å se på varighet og vilkår, Noen eksempler: hos SAS går poengene ut etter fem år. Hos BA etter 36 mnd, men ikke hvis det er bevegelse på kontoen (bevegelse er at saldo endrer seg). Hos KL etter xx mnd, med mindre man har en kvalifiserende flyging (dvs. holder ikke med et hotellopphold el.l.)

Registrerer du deg på nett så har del aller fleste selskaper "print ditt eget kort", og en del sender heller ikke kort før du har fløyet noen turer. Dvs. registrer deg på nett, noter/print nummeret og registrer ved innsjekk.

God tur!
Quote:
Skal bare korrigere meg litt her. Oppgradering på flyplassen utgår om det er nødvendig å skrive om billetten. Enkelte selskap tilbyr oppgradering på flyplass mot en fast sum, og der fikses nok betalingen via en EMD uten behov for omskriving av billetten. Da bør det ikke spille noen rolle om det er en 000-billett eller ikke.
Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Så lenge du melder deg inn før du flyr går det bra. Holder som nevnt å registrere medlemsnr. ved checkin. Skal gå an å etterregistrere poeng hvis du glemmer å registrere FFP# før du flyr, men kan ta laaang tid noen ganger *host*SAS*hark*.
Takk for nyttig info! Hvor mye koster slike oppgraderer vanligvis? Eller - hva er det beste jeg kan håpe på? Tenker da først og fremst på LHR-SFO (eller noen av de andre langdistansene).

Quote:
Angående Skyteam så er jo KLM ganske store i Norge. Aeroflot flyr til OSL og er geniale når det gjelder å komme seg billig til østen, mens Alitalia etter hvert begynner å bli ganske beryktet for feilprisinger type Europa-Japan-Europa til ~2000 kr. Skal du reise til/fra/innenriks i Kina er 2 av de 4 store der i Skyteam. Ikke umulig å få spedd litt på poengkontoen er altså
Ja, fra BGO er både KLM og LH praktisk for å komme ned til AMS/FRA og deretter interkontinentalt. Men er nok litt sær der, og foretrekker LH pga A380. Er likevel et bra tips når Skymiles ikke går ut på dato, så blir det kanskje nok til å kunne brukes til noe med en og annen flyvning med dem.
Old 07-09-2012, 16:31   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Tallene på http://www.qatarairways.com/global/e...-airlines.page er opptjening i Qatar sitt program når du flyr BMI. Du må se på http://www.flybmi.com/bmi/en-gb/loya...s/flights.aspx for opptjening i BMI sitt program når du flyr QR. At U-klasse ikke står kan bety at den ikke gir noen opptjening (og da går den planen i vasken). United gir i tilfelle 50% på U-klasse hos Qatar.

Du kan forresten se på AS sitt program: http://www.alaskaair.com/content/mil...ePlan-partners
Mange av de mindre eksotiske Skyteam- og Oneworld-medlemmene (inkl. BA) er partnere der + bl.a. Air Pacific og Icelandair. Kjekt hvis du vil ha ett Star Alliance program og ett til alt annet.

Hawaiian er tydeligvis litt vanskelig. Anbefaler å google litt hvis du vil finne et program (fortrinnsvis i en allianse) som gir opptjening på Hawaiian mainland til Hawaii. I verste fall kan vel milene dumpes på deres eget program selv om sannsynligheten for at de noen gang kommer til nytte er ca 0,1%
Old 09-09-2012, 15:40   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Takk for nyttig info! Hvor mye koster slike oppgraderer vanligvis? Eller - hva er det beste jeg kan håpe på? Tenker da først og fremst på LHR-SFO (eller noen av de andre langdistansene).
Tror BA longhaul har ligget på 1700 kroner (eller deromkring, Eco til Prem Eco).

Old 09-09-2012, 15:57   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Tror BA longhaul har ligget på 1700 kroner (eller deromkring, Eco til Prem Eco).

Litt mindre vestover, litt mer østover-

(Litt gammelt bilde, men mener prisene var de samme sist jeg fløy i juni i år.)
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 18:54   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Sitter med kvitteringen for min upgrade hos BA i juni/juli -- 189 GBP, så 1700 kroner-ish.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 12:57   #18
Peppep
ScanFlyer Gold

Og Club World koster sikkert det femdobbelte (hvis det er mulig å oppgradere to klasser i det hele tatt)?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Tallene på http://www.qatarairways.com/global/e...-airlines.page er opptjening i Qatar sitt program når du flyr BMI. Du må se på http://www.flybmi.com/bmi/en-gb/loya...s/flights.aspx for opptjening i BMI sitt program når du flyr QR. At U-klasse ikke står kan bety at den ikke gir noen opptjening (og da går den planen i vasken). United gir i tilfelle 50% på U-klasse hos Qatar.

Du kan forresten se på AS sitt program: http://www.alaskaair.com/content/mil...ePlan-partners
Mange av de mindre eksotiske Skyteam- og Oneworld-medlemmene (inkl. BA) er partnere der + bl.a. Air Pacific og Icelandair. Kjekt hvis du vil ha ett Star Alliance program og ett til alt annet.

Hawaiian er tydeligvis litt vanskelig. Anbefaler å google litt hvis du vil finne et program (fortrinnsvis i en allianse) som gir opptjening på Hawaiian mainland til Hawaii. I verste fall kan vel milene dumpes på deres eget program selv om sannsynligheten for at de noen gang kommer til nytte er ca 0,1%
Etter flere telefoner til BAEC og Diamond Club fant jeg ut at U ikke gir BMI-miles.

Alaska Air virket ikke dumt, men de gir ikke miles på den ene bookingklassen jeg har på Air Pacific, så da blir det AAdvantage i stedet. Med andre ord:

- BA+FJ til AAdvantage. Skal muligens fly interisland mens jeg er på Hawaii, og i så fall vil det også kunne krediteres AA.
- Qatar til US Airways, med mindre United er regnet som et mye bedre Star Alliance-program. Begge gir 50%, men United avslutter straks samarbeidet med Qatar.

Takk for veldig god hjelp! Er fortsatt åpen for innspill, selv om det bare er noen timer til avreise.
Old 27-11-2012, 04:03   #19
Peppep
ScanFlyer Gold

Tusen takk for mange gode råd. Dessverre oppdaget jeg forumet etter jeg bestilte billettene, og kunne nok ha fått MYE mer ut av denne turen poengmessig hvis jeg hadde satt meg inn i bonusprogrammene og planlagt turen bedre. Men endte nå opp med nok til bl.a en Europa-billett med BA f.eks, eventuelt oppgradering fra WT+ til CW. Fikk også noen tusen USDM-poeng som kommer til å bli brukt i kombinasjon med kjøp av doble miles nå i november. Men først og fremst endte jeg opp med veldig mye research om hvordan dette fungerer, og blant annet kunnskap om hvor utrolig mye billigere business- og første klasse-turer man kan få med bonusbilletter.

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Med US Airways kan du opptjene miles med SAS,Hawaiian og Qatar. Spennende routing du har, en Tripreport hadde vært gull
Det ble ikke trip report denne gangen, var alt for urutinert, og tok for få bilder og ingen notater. Kanskje neste gang.

Det ble en veldig fin tur, faktisk med én oppgradering, som jo var halve poenget med denne tråden. Spurte ved innsjekk på omtrent alle etappene, og fikk stort sett nei eller oppgitt en sum som var langt over det jeg var villig til å betale. Med Qatar var det imidlertid annerledes:

I Hong Kong ("in town check-in" 12 timer før avgang på togstasjonen i Kowloon faktisk, utrolig deilig med tanke på at flyet gikk veldig sent):
- Er det forresten noen mulighet for å oppgradere til business?
Agenten trykker vel og lenge, men kommer dessverre med
- Nei, ettersom du har en discounted ticket, hadde det ikke engang vært mulig om du var villig til å betale for det [som var det jeg forsøkte å spørre om i utgangspunktet].

Lot ikke motet gå fra meg etter en eviglang busstur fra QR813 til terminalen, og fant frem til transferskranken, som det for sikkerhets skyld ikke var skiltet til. Der stod køen gjennom hele "køfeltet" og et par runder etter det, men jeg er fortsatt forsiktig optimistisk (på tross av at jeg selvfølgelig har samme bookingklasse på DOH-OSL som jeg hadde på HKG-DOH ) og stiller meg i køen. Den går saaaaaaaakte fremover (QR er kanskje 5* i luften, men ikke på bakken!), og etter minst en halvtime er jeg fremme, gir boardingpasset og spør:

- Hei, er det noen mulighet for å oppgradere denne billetten til business? Eventuelt om jeg kan bytte til et vindussete eller sete med ledig nabosete?
Ny runde med trykking, og kryssing av fingre for mitt vedkommende.
- Nei, det lar seg nok ikke gjøre å bytte sete, ettersom flyet er fullbooket. [Jeg har i farten - sliten etter å ha sovet lite de siste 24 timene - glemt at dette er kjempegode nyheter, og at det kan bety økt sjanse for op-up.]
- Ok, men kan jeg betale for oppgradering til business?
- Nei, det er for sent (?!) for å kjøpe oppgradering til business. Men jeg skal sette deg på standby for gratis oppgradering, i tilfelle flyet ender opp overbooket.
Jeg kan ikke tro mine ører, og lurer på hvilken økonomisk sans personen som styrer regelverket deres har. Men klager ikke, og takker pent. Har i ettertid funnet ut at jeg sannsynligvis ble tagget "SFU" (suitable for upgrade).

Har fortsatt god tid til avgang, og betaler meg inn i Oryx Lounge hvor jeg spiser frokost, sjekker mail og FB, tar en dusj (for oss dødelige som alltid har reist på økonomi er vanligvis ikke dette et alternativ, men en dusj halvveis under en 25 timers lang reise er fantastisk!) før jeg går tidlig bort til gaten. Dum og uvitende går jeg bort til gate-agenten og spør hvordan det fungerer når jeg er satt på standby for oppgradering, f.eks om jeg bør vente ved gate-området og blir ropt opp hvis det blir aktuelt, eller om jeg bare skal komme til vanlig boardingtid. Han sier at han skal sjekke, tar boardingpasset, trykker litt, og sier de fantastiske ordene: "It's already done.", før han skriver ut nytt BP.

Plutselig spilte det ingen rolle at jeg var trøtt og sliten etter et langt døgn, og jeg så frem til den beste flyturen jeg noensinne har hatt. Slet med å holde smilet inne da jeg stod på bussen til flyet og hørte norsk for første gang på lenge - en familie som diskuterte hvem av dem som skulle sitte på rad 33, og hvem som skulle på 37, mens jeg stod med mitt 3F-BP i hånden. At klokken var 08:00 forhindret heller ikke to glass Lanson Brut 1999 før avgang, massevis av god mat, en UTROLIG god portvin (Kopke Colheita 1974) etter frokosten, en nesten like god Shiraz til filmen m.m. Av en eller annen merkelig grunn føltes DOH-OSL raskere enn OSL-BGO.

Edit: Kan da legge ved noen av de få bildene jeg tok, så blir det en mikro-tripreport.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	flyprat-1.jpg
Views:	398
Size:	55.4 KB
ID:	33413   Click image for larger version

Name:	flyprat-2.jpg
Views:	394
Size:	38.9 KB
ID:	33414   Click image for larger version

Name:	flyprat-3.jpg
Views:	391
Size:	38.0 KB
ID:	33415   Click image for larger version

Name:	flyprat-4.jpg
Views:	397
Size:	38.9 KB
ID:	33416   Click image for larger version

Name:	flyprat-5.jpg
Views:	389
Size:	57.0 KB
ID:	33417  

Click image for larger version

Name:	flyprat-6.jpg
Views:	73
Size:	63.9 KB
ID:	33418   Click image for larger version

Name:	flyprat-7.jpg
Views:	79
Size:	82.2 KB
ID:	33419  

Last edited by Peppep; 27-11-2012 at 04:25.
Reply

Posting Rules