![]() |
|
![]() |
#1 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Må bare igjen minne om at en flyplass er aldri en hub. Det er et flyselskap som velger å ha en hub-aktivitet på en flyplass. Er det ikke to huber på CPH da? Hub 1 er SAS/Blue1/svensk feed/øvrige Star Alliance-partnere. Hub 2 er ikke så stor, men Norwegian har transfer-aktiviteter på flyplassen.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
EU er ikke begeistret for at statene subsidierer flyselskaper og gir dem fordeler, da dette gir konkurransefordeler som indirekte medfører konkurser av andre selskaper i EU som sliter men ikke får støtte. Så "bonusklanen" her inne som ønsker bonus i Norge for å redde SAS med henvisning til EØS avtalen og fri konkurranse møter seg selv i døra. Driften i SAS har i realiteten gått med utrolige 6,5 milliarder i underskudd pr år i snitt de siste 10 årene. Man har klart å holde hodet over vann ved salg av eiendeler og emisjoner. Nå er det lite av verdi igjen å selge, emisjonsviljen er ikke tilstedet og kreditorenene banker på døra - dette ser ikke bra ut. W Last edited by Wahoo; 28-10-2012 at 00:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Det kommer vel av at så mange nordmenn godtar å fly via Arlanda eller Køben, du får derimot ingen svensker eller dansker til å fly via Gardermoen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel, det er flere ting som spiller inn at folk velger SK bort som langdistanse-flyselskap.
Den viktigste grunnen hvorfor man flyr transit via AMS, FRA, MUC eller en annen sted er faktum at man kan rekke flere IC destinasjoner direkte fra disse hubs. SK har ikke en veldig bred nettverk og en god del destinasjoner beflyves bade fra CPH og ARN. Selv om man önsker a forenkle i SAS, sa er lösningen ikke lett. Fordi plasserer du den eneste-hub i ARN, sa er man svaert naere til HEL, noko som vil senke prisene litt, men plasserer man i CPH, sa er man naermere til FRA og AMS med samme utfall. OSL ikke kan ta seg av denne oppgave, rett og slett fordi terminalen kapasitaeten ikke er til stede. Det hva likevel er smart er dette a ta en valg og fly visse destinasjoner i hyppig frekvens enten fra ARN eller CPH, men ikke fra begge steder. Dermed vil attraktivitaeten av IC öke. Og OSL-EWR ville jeg har farmed out til CO/UA lenge siden. Men, som antydet för, det finnes seg ingen enkelt lösning i denne problemstilling. Og dersom politiken begynner a spille inn, sa blir det enda vanskeligere...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,395
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Tror uansett at dette er små volum i forhold til antall nordmenn på Arnlanda eller Kastrup.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]() Quote:
Norge har IKKE underskudd- Sverige og Danmark har Underskudd- Norske SAS flyr hovedsakelig innenlands foruten noen chartere for Apollo etc. Hadde vi tatt bort feedingen til CPH (som flys av danske SAS) hadde vi nok fått enda et stort underskudd i dk. Enkel LOGIK beviser at jeg har rett, dog ser jeg at så mange kjemper for sine arbeidsplasser men for de fleste andre enn de SAS ansatte er det helt ulogisk å fortsette dette løpet!
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Det är svårt att ändra om i SAS om utgångspunkten måste vara att danska jobb ska säkras i CPH och för huvudstadsregionen i Danmark. Eller för den delen att jobb ska säkras i huvudkontoret i Stockholm. Get my point? Notera att jag inte vill eller önskar få detta till nåt CPH vs. ARN vs. OSL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]() Quote:
Nå skal vel det sies at mesteparten av flyvningen som går til CPH, er norsk produksjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]() Quote:
![]() ![]() Mine Italienske slektninger er ikke helt enig i din LOGIK om at Milano og Roma nå er innenlands Norge. Enten har Europa kartet endret seg dramatisk - eller så er det en mulig brist i din LOGIK ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]() Quote:
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Ble det ikke sagt ifra SK at IC produksjon gikk med overskudd nå. De så at markedet for C Y+ pax igjen var på vei opp.
Om ett enkelt land ikke går med overskudd, så er det dermed ikke sagt at om de hadde lagt ned for eksempel Sverige produksjon, så hadde de fått overskudd, det er vel kanskje helheten med flere lands feeder trafikk som får ett overskudd på bunnlinjen. Selv om dog SK pr i dag ikke har så mye av det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
:-)
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
|
![]()
Er det noen her som vet hva SAS sin kabinfaktor er på flyvninger ut fra:
1. Gardermoen 2. Kastrup 3. Arlanda Gjerne spesifisert mellom utenriks (europa), utenriks (ic) og innenriks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått) | branserud | Flyforum | 27 | 16-03-2024 10:29 |
Hva bruker SAS penger på? Om alt som er galt med SAS (splittet) | robertaas | Småprat | 6 | 31-10-2012 09:37 |
SAS gjeld fremover (splittet fra SAS selger 13 MD-80) | Spacetime | Flyforum | 3 | 22-11-2011 10:26 |