Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2006, 12:20   #1
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Fly-mobil farlig likevel

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=293994
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2006, 12:27   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

har det ikke alltid vært farlig??
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2006, 13:05   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Man merker jo at mobiltelefoner påvirker radiosignaler både i TV og Radio og i ATC har vi merket flere ganger at mobiltelefoner slår inn på UHF-nettet, men da bare lokalt. Altså at det ikke påvirker sendingene.
Widerøe har hatt flere hendelser med brannindikasjon i bagasjerommet på grunn av påslåtte mobiltelefoner. Altså påvirker det ikke instrumenteringen, men det påvirker selve flygingen.
Selvfølgelig må man ha forbud så lenge noe slikt kan skje og så lenge man ikke vet hvorfor det skjer.

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2006, 13:37   #4
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Quote:
Originally posted by CK
har det ikke alltid vært farlig??
Jeg mener det ikke var farlig for 14 dager siden, men mye skjer på to uker..
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2006, 14:48   #5
Atpl
Newcomer
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 21
Default Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Det er nok ikke farlig med en og annen mobil påslått, men det blir problemer når 120-179 pax har mobilen på. Jeg går utifra at det er derfor forbudet eksisterer. Jeg har selv opplevd at pax prøver å ringe rett før landing. Utrolig at folk ikke respekterer forbud. Men det betyr jo at egoet hos noen er ganske stort.
Atpl is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2006, 15:02   #6
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

At man må nødlande på grunn av varsel om brann, slik det har skjedd med bl.a. Widerøe mange ganger, er vel grunn nok til ikke å ha på mobilen.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 07:35   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'

Jeg vet også at det har vært problemer med brannindikasjoner på CRJ og andre småfly også. En mobiltelefon har en sendeeffekt på 2W som ikke er veldig mye, men likevel markant ettersom det er digitale signaler (firkantpulser). Og klart med f.eks 150 stykker inne i et metallrør så snakker vi. Det som som er, er signalkretser som blir påvirket før de skal gjennom en forsterker og kretser som tar imot i utgangspunktet svake radiosignaler.

Men ellers, hva er en fly-mobil? kanskje noe som ligner en flymo-bil eller gressklipper?

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2006, 01:15   #8
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'Fly-mobil farlig likevel'


Mobiler søker kontinuerlig etter basestasjon. Når de er på et sted der de kan ta inn mange stasjoner, må det nødvendigvis bli støy.

Erfaring: I et småfly i 2000' på et gitt sted med to mobiler ombord ga disse så mye støy på radioen at piloten måtte slå dem av.

Har forstått at det er SENDERE på elektroniske dippedutter som kan lage problemer for flyenes instrumenter. Men hvor er FAKTA?

Har vært nevnt at hvis 130 pax-mobiler samtidig strever med å få kontakt med basestasjon i 30.000', så KAN det forstyrre flyets systemer.

Men da bør vel ikke kabinpersonalet bry seg med de som ringer like før landing... For på innflyging er det vel ikke noe problem?

Savner god nok dokumentasjon på fenomenet. Altfor mye synsing ute og går.

En annen ting er at passasjerene legger "live" mobiler i innsjekket bagasje fordi noen har fått dem til å tro at ingenting er farlig bare det går i cargo. Dette utløser brannalarm i noen fly. Venter håpefullt på at noen skal fortelle dem det...

Jaaada, jeg skal gå og legge meg nå og ikke plage dere mer... :smokin
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Løse seterader i fly. Vanlig? farlig? robertaas Småprat 8 27-10-2011 09:13
13 ganger så farlig å fly i fattige land ENGM 911 Flyforum 10 04-09-2010 17:22
Røyking på fly er farlig! Hickok Flyforum 2 15-09-2008 21:04
Tillater mobil på fly LN-HAT Flyforum 15 29-03-2006 15:13
Er det farlig å fly? Trety Flyforum 0 11-08-2005 09:55


All times are GMT +2. The time now is 22:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.