Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2012, 08:20   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default PAL til Europa

Avisene her i Filippinene viser store annonser som sier de begynner å fly til Toronto , New York og PARIS med 772ER ..

Har Europa ban blitt fjernet ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 09:35   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: PAL til Europa

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Avisene her i Filippinene viser store annonser som sier de begynner å fly til Toronto , New York og PARIS med 772ER ..

Har Europa ban blitt fjernet ?
I følge denne

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/

så er de fortsatt under ban, men de kan la andre fly for de, eller så har de et håp om at det skal skje endringer og at Filippinenes CAA skal bli godkjent igjen, evt at PAL for unntak.

De har for øvrig ikke mulighet til å utvide til USA heller inntil videre.

Last edited by Superhai; 23-10-2012 at 09:42. Reason: liten typo
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 10:23   #3
torasle
Newcomer
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 15
Default Re: PAL til Europa

I følge denne siden så har Frankrikes statsminister vært på Filippinene i forbindelse signering av kontrakt med Airbus og uttalt at Frankrike vil samle støtte til PAL's mulige tilbakekomst til Europa neste år:

http://philippineairspace.blogspot.n...mption-to.html

Prime Minister Jean-Marc Ayrault of France addresses French and Filipino businesspeople prior to witnessing the formal signing of contract for the purchase of 54 new Airbus passenger planes worth US$7-billion by Filipino flag-carrier, the Philippine Airlines, Saturday, Oct. 20, 2012 in Manila, Philippines.

One of the pressing issues discussed were the fate of its aviation rating by the European Union (EU), and the desire of Philippine Airlines to fly to Europe next year.

The French said that it will rally support for PAL's eventual return to Europe.

“We’re hoping the prime minister can help us lift the EU ban,” Ang said during the signing of the deal with Airbus.

PAL likewise hope that with its recent selection of the Rolls Royce engines to power the new A330 and its new deal with Lufthansa Tecknik for maintenance, UK and Germany would also support the Philippines in its quest to lift EU's ban.
torasle is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 16:29   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: PAL til Europa

Mon ikke der er lidt politik i dette.
PAL har lige signet for en masse Airbusser og det betyder bl.a arbejdspladser i TLS og XFW.
Så ja de er sikkert på vej væk fra "no-fly" listen
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 16:41   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: PAL til Europa

Vel. Dersom PAL (eller rettere sagt Filippinske CAA) blir klarert på bakgrunn av Airbus-shopping kaller jeg det korrupsjon, intet mindre.
De må jo vise til bedringer i de "issues" ban'et er basert på for at dette skal kunne strykes, det bør vel alle her være enige i. Eller?

En annen måte å omgå det på er vel å la flyene bli på fransk F-Oxxx-registrering, det finnes det jo en del tilfeller av.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 18:44   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: PAL til Europa

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
En annen måte å omgå det på er vel å la flyene bli på fransk F-Oxxx-registrering, det finnes det jo en del tilfeller av.
Det hjelper vel ikke så lenge det er operatøren som ikke er godkjent.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 19:03   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: PAL til Europa

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det hjelper vel ikke så lenge det er operatøren som ikke er godkjent.
Såvidt jeg kan se av denne: http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/
- er det "The Authority" som ikke er godkjent, og av det følger at alle operatører som denne har/skulle hatt kontroll med heller ikke er godkjent.

Men det finnes unntak, se annex B i listen, fra side 22. Det var dette jeg mente. Bruk av vestlige registeringer er en måte å gjøre det på, og det er jo helt legitimt.

Men å bruke politisk press mot EU-systemet for å heve svartelistingen uten at ting blir rettet på, det er der K-ordet kommer inn.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 20:59   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: PAL til Europa

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Men det finnes unntak, se annex B i listen, fra side 22. Det var dette jeg mente. Bruk av vestlige registeringer er en måte å gjøre det på, og det er jo helt legitimt.
Det hjelper fortsatt ikke å ha "vestlige?" registreringer, så lenge det er en banned operatør. Det er to alternativer, a) PAL oppretter et datterselskap eller benytter et selskap som har lov til å fly til EU, eller b) jobber for at man får unntak - enten delvis slik at man havner i annex B, eller helt.

Jeg håper virkelig ikke at Airbus har mulighet til å presse myndighetene til å godta manglende safety, og jeg tviler på det. PAL har jo allerede mange Airbus-fly.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 21:12   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: PAL til Europa

Jeg var kanskje ikke klar nok. Det jeg mener er at det er den filippinske tilsynsmyndigheten som er svartelistet, og da følger alle operatører som står under tilsyn av denne med i dragsuget, i og med at de ikke har tilsyn som EU godkjenner. Operatøren kan være god nok den, i prinsippet, men problemet er at man ikke vet det. Dersom tilsynet får EU-godkjennelse, og dette kan godkjenne PAL, er operatøren også i utgangspunktet godkjent. Selvfølgelig kan operatøren fortsatt bli svartelistet, men da må de ha svin på skogen som EU ser. Og det taler selvfølgelig ikke til tilsynsmyndighetens fordel...

Annex B er en mulighet, da kan bruk av individuelle fly godkjennes. Her er det tilfeller av bruk av andre lands (ikke nødvendigvis vestlige, feil formulering fra min side) registre, da kommer dette landets tilsynsmyndighet inn i overvåkingen av dette flyindividets operasjon og vedlikehold.

Så egentlig er vi nok ganske enige...
Stone is online now   Reply With Quote
Old 23-10-2012, 21:48   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: PAL til Europa

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Det jeg mener er at det er den filippinske tilsynsmyndigheten som er svartelistet, og da følger alle operatører som står under tilsyn av denne med i dragsuget, i og med at de ikke har tilsyn som EU godkjenner.
Annex B er en mulighet, da kan bruk av individuelle fly godkjennes. Her er det tilfeller av bruk av andre lands (ikke nødvendigvis vestlige, feil formulering fra min side) registre, da kommer dette landets tilsynsmyndighet inn i overvåkingen av dette flyindividets operasjon og vedlikehold.
Jeg tror jeg forstod deg og vi argumenterer bare om fliser strengt tatt og er vel enige Men.
Det er noen mindre ting som jeg ville fram til, bl.a. hvis du ser, så har indonesiske tilsynsmyndigheter også en utilfredstillende stilling hos EU (og også hos FAA), men likevel har man godtatt Garuda Indonesia samt noen andre, det er sannsnligvis fordi man ser tilfredstillende på oppfølgelsen i forhold til disse selskapene men ikke for samtilige. For øvrig så er det bare Air Astana og et fly fra Gabon som er på annex B som ikke tilhører samme "land". Poenget var ikke at det er noen automatikk at F-registrert fly godkjenne operatøren, men det er klart at det gir f.eks. Frankrike større muligheter til å kontrollere flyene i Filippinene og dermed akseptere disse.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dreamliner til Europa? carla Reiseforum 6 04-01-2012 23:05
PAL 434 - bombe i flyet jojo1717 Flyforum 4 26-03-2008 20:16
Til Europa for 200 kroner sirpjalle Flyforum 6 07-07-2007 11:09
JetStar til Europa CK Flyforum 2 07-06-2007 17:17
Sterling med 50% til Europa DY Flyforum 0 04-04-2005 20:36


All times are GMT +2. The time now is 09:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.