Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2012, 10:32   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
SAS Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Ifølge takeoff.dk kommer SAS med en ny strategi som man ikke har sett maken til i SAS sin historie. Dette er diskutert i denne tråden her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109859

Jeg oppretter denne tråden for at folk skal komme med innspill om hva de TROR kommer til å skje... Blir 4excellence kraftig akslerert, kastet på dør? Ser vi Core SAS 2.0? Tenker det er greit at dette har en egen tråd, slik at hovedtråden blir litt ryddigere, og de faktiske titak kan diskuteres. Vist moderatoerne synes dette er en dårlig ide, så står de fritt til og slette tråden, eller flytte den der de føler for. Jeg lover, jeg blir ikke sint

For min del så håper jeg noen av de konkrete tiltakene blir dette:
- Ny hjemmeside med bedre funksjonalitet for å få ned antall kundehenvendelser per telefon
- App lanseres med samme begrunnelse som punktet over
- Kundeservice tas in-house igjen, gjerne etter modell etter WIAS. God kundeservice er viktig og lange telefonkøer må unngås.
- Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon
- Blue1 innlemes fullstendig i SAS
- En rekke nye ruter lanseres
- Det kuttes kraftig i administrasjon, der bl.a SAS-IT outsources
- CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer...
- Alle flighter skal betjenes med minimum antall crew....


Kort oppsumert: 4excellence består, men kostnadskuttene blir større enn først planlagt.

Last edited by Dash; 12-10-2012 at 10:53.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 10:47   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Det som i hvert fall kommer, er at alt prises. Slutt på gratis frokost, bagasje, kaffe/te, setevalg osv. I tillegg kommer kredittkortgebyr på nytt.

Litt friskere tips er nedleggelse av Eurobonus og utmelding av *A. Det spisses maks mot en LCC modell, der lave kostnader er det eneste saliggjørende. Når ansatte etter hvert begynner å pensjoneres for fullt, så vil disse bli erstattet med innleid arbeidskraft.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 11:29   #3
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Jeg tipper Economy Extra el. Business forsvinner, så det bare gjenstår to serviceklasser.

Last edited by Fly med oss; 12-10-2012 at 11:49.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 11:39   #4
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,589
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Tjener SAS penger på langrutene sine? Tenker på flyrutene med 330 og 340. Leser at de kuttet til Bangkok på grunn av dårlig lønnsomhet selv med nesten fulle fly. Flyflåten er jo liten og problemer oppstår fort ved snag. Hvordan hadde det virket for SAS å kvittet seg med de flyene og alt som hører til?
Hvis de hadde inngått avtaler med andre selskaper om gjennomgående billetter så kunne kundene kjøpt tur til samme betingelser som nå, bare at andre flyr rutene.
SAS hadde spart masse administrasjon og penger. Så kunne de heller konsentrert seg om resten av flyflåten som det er større muligheter for å tjene penger på.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 11:55   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Tjener SAS penger på langrutene sine? Tenker på flyrutene med 330 og 340. Leser at de kuttet til Bangkok på grunn av dårlig lønnsomhet selv med nesten fulle fly. Flyflåten er jo liten og problemer oppstår fort ved snag. Hvordan hadde det virket for SAS å kvittet seg med de flyene og alt som hører til?
Hvis de hadde inngått avtaler med andre selskaper om gjennomgående billetter så kunne kundene kjøpt tur til samme betingelser som nå, bare at andre flyr rutene.
SAS hadde spart masse administrasjon og penger. Så kunne de heller konsentrert seg om resten av flyflåten som det er større muligheter for å tjene penger på.
At de taper penger på ruten til BKK, betyr ikke at de ikke tjener penger på andre IC ruter. Grunnen til at de taper penger på BKK er at det nesten kun er fritidsreisende, så få passasjer i business class på den ruten. Dessuten så trengs det opp mot 2 maskiner daglig for å betjene ruten... SAS har jo startet opp igjen OSL-EWR og CPH-PVG med begrunnelse i at kostnadsnået på IC ruter nå er mye lavere enn før. Noe som gjør rutene lønnsomme.

Jeg ser heller at SAS går til innkjøp av airbus 350 gjennom en emisjon. Og at de kjøper mellom 15 og 20 stk. Det vil dra ned enhetskostnaden.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:12   #6
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,589
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Men tjener de penger på IC?
Totalt sett taper SAS penger og jeg har fått inntrykk av at IC flåten koster mer enn den smaker (tjener).
Om de kjøper 15 - 20 Airbus 350 eller noe er det ingen automatikk i at de vil gå med overskudd av den grunn. De flyene må kjempe om passasjerer med selskaper med mindre kostnader enn SAS.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:15   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

A350 blir for stor for SAS. Jeg tror ikke det er smart å kjøpe inn disse. B787-8 hadde passet bedre.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:17   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,918
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
A350 blir for stor for SAS. Jeg tror ikke det er smart å kjøpe inn disse. B787-8 hadde passet bedre.
Ifølge SAS er 787-8 for liten
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:20   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ifølge SAS er 787-8 for liten
Skal de bare pakke økonomiseter i disse flyene, da? De klarer ikke å selge tilstrekkelig med C-seter til de flyene de har i dag, og de er vel på størrelse med A350-800.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:20   #10
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det som i hvert fall kommer, er at alt prises. Slutt på gratis frokost, bagasje, kaffe/te, setevalg osv. I tillegg kommer kredittkortgebyr på nytt.

Litt friskere tips er nedleggelse av Eurobonus og utmelding av *A. Det spisses maks mot en LCC modell, der lave kostnader er det eneste saliggjørende. Når ansatte etter hvert begynner å pensjoneres for fullt, så vil disse bli erstattet med innleid arbeidskraft.
Har mer tro på forslag en enn forslag to.. Jeg har ingen tro på at SAS vil ha anledning til å spare seg ned på samme kostnadsnivå som DY/Ryanair.

Jeg gjetter at det blir rå forhandling med de ansatte, salg av de få elementene som er igjen (SGH) og vage løfter om produktforbedringer som kan øke inntjeningen.
Er ellers enig med deg at dette mest sannsynlig vil være slutten på 0,- posisjoneringen deres.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:31   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Har mer tro på forslag en enn forslag to.. Jeg har ingen tro på at SAS vil ha anledning til å spare seg ned på samme kostnadsnivå som DY/Ryanair.

Jeg gjetter at det blir rå forhandling med de ansatte, salg av de få elementene som er igjen (SGH) og vage løfter om produktforbedringer som kan øke inntjeningen.
Er ellers enig med deg at dette mest sannsynlig vil være slutten på 0,- posisjoneringen deres.
Jeg tror du er inne på noe her. Utover dette blir jeg ikke overrasket om de blir enda råere på mersalg etter amerikansk modell. Attraktive seter koster mer (kanskje til og med dyrere med gang/vindu kontra midt), salg av tilgang til lounger og fasttrack, mer salg ombord osv.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:34   #12
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Man kan spekulere masse men jeg mener jo at SAS i grunn og bunn bare kan lykkes med EN generisk hovedstrategi:

Niche => Funker bra for Widerøe.
Cost Leadership => Den posisjonen har Norwegian i det skandinaviske markedet og SAS klarer aldri å rokke på det.

Da gjenstår det kun "differentiation".

SAS må fokusere knallhardt på forretningsreisende som er villig til å betale litt mer for et bedre produkt og supplere med leisure markedet. Dessverre har SAS produkt de siste årene bare blitt dårligere og dårligere. Så ny "excellence" må til men har ikke sett så mye til det enda.

Flyparken byttes jo også ut nå med større og mere effektive fly så SAS har en gylden mulighet nå for å tilpasse produksjonen til et nivå man tjener penger på. Med flere seter per fly vil man jo ha behov for mindre antall flyvninger på "melkerutene" og kunne redusere en del på personalsiden.

Venter med spenning på hva de kommer med denne gang....
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:42   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Blir 4excellence kraftig akslerert, kastet på dør? Ser vi Core SAS 2.0?
Hva med CoreExcellence...

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- Ny hjemmeside med bedre funksjonalitet for å få ned antall kundehenvendelser per telefon
Drøm videre...
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- App lanseres med samme begrunnelse som punktet over
Man kan jo håpe
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- Kundeservice tas in-house igjen, gjerne etter modell etter WIAS. God kundeservice er viktig og lange telefonkøer må unngås.
Skjer neppe
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon
Strategi sikkert... men særdeles langsiktig, uten vesentlige bestillinger foreløpig. Emisjon. nei.
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- Blue1 innlemes fullstendig i SAS
Mulig
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- En rekke nye ruter lanseres
Det blir det nok, men med dagens matriell, så noen kommer og noen går
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- Det kuttes kraftig i administrasjon, der bl.a SAS-IT outsources
SAS-IT er da outsourcet for lenge siden, de funksjonene som er har kun formål og være bindeledd til CSC (at disse funksjonene vokser fordi det viste seg at oursourcing var dyrere enn ventet bør vel også være en vekker for ledelsen)
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer...
Tja
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- Alle flighter skal betjenes med minimum antall crew....
Sannsynlig
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post

Kort oppsumert: 4excellence består, men kostnadskuttene blir større enn først planlagt.
Det er vel ingen overraskelse.

Jeg tror det kommer mange høytflyvende planer, som sikkert hørtes fine ut i styrerommet, men faller pladask etter at realitetssjekken slår til. Men etter at markedsavdelingen har rukket å sende pressemeldingene.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 12:45   #14
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
Man kan spekulere masse men jeg mener jo at SAS i grunn og bunn bare kan lykkes med EN generisk hovedstrategi:

Niche => Funker bra for Widerøe.
Cost Leadership => Den posisjonen har Norwegian i det skandinaviske markedet og SAS klarer aldri å rokke på det.

Da gjenstår det kun "differentiation".

SAS må fokusere knallhardt på forretningsreisende som er villig til å betale litt mer for et bedre produkt og supplere med leisure markedet. Dessverre har SAS produkt de siste årene bare blitt dårligere og dårligere. Så ny "excellence" må til men har ikke sett så mye til det enda.

Flyparken byttes jo også ut nå med større og mere effektive fly så SAS har en gylden mulighet nå for å tilpasse produksjonen til et nivå man tjener penger på. Med flere seter per fly vil man jo ha behov for mindre antall flyvninger på "melkerutene" og kunne redusere en del på personalsiden.

Venter med spenning på hva de kommer med denne gang....
enig med analysen din, men uenig med konklusjonen. Det SAS trenger er ikke større fly. De trenger mindre fly. Derfor håper jeg på C-Series. Skal de klare å ta ut en premium i forhold til konkurrenter, så er frekvenser det aller viktigste på korte hopp i Norden. Det oppnår man ikke med store fly. Derfor tror jeg C-series er mer passende.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 15:29   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Ja, ja slike nyheter får også folk til ikke å booke et stykke inn i framtiden, i hvertfall utenriks.... Man vet ikke hvilket produkt en får levert på avreisedagen.

Angrer selv på en SK tur til Roma i slutten av april 2013... Ga dem en sjanse siden de droppet 25%. Hvem vet om den mikropoeng kommer raskt tilbake....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 17:52   #16
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Når DY har 787, blir det hvertfall ekstra spennende for SK å få A350... da de har to ulike flytyper på LH
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 17:57   #17
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
- CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer...
Ja, jeg blir ikke overrasket dersom CPH blir eneste by med longhaul.
Fly med oss is online now   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 20:31   #18
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?

I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop?

http://www.businessclass.se/ovrigt/6...html#post73551
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 20:48   #19
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,073
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?

I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop?

http://www.businessclass.se/ovrigt/6...html#post73551
Det virker jo ikke usanssynlig om en ser hva de andre i Europa har gjort. Tenk om resten av samfunnet hadde vært gjennomsamme mølla som sk de siste årene. Sk flyr jo stort sett like mange som tidligere selv om de vel nå snart må ha halvert kostnadene de hadde i 2000.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2012, 20:50   #20
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?

I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop?

http://www.businessclass.se/ovrigt/6...html#post73551
"NEJ DET HÆNGER INTE IHOP..."
Stop dog med at spekulere og vent med diverse kommentarer til udspillet ER kommet....Det er jo de rene gætterier fra alle...Der er ingen der ved noget som helst, og slet ikke os som er i koncernen....Vi er lige så uvidende som alle
de "self-made" CEO`s der mener at vide noget...som de har hørt på et toilet eller andre bizare steder...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nye ruter med SAS A321LR - Spekulasjoner JELSC Flyforum 93 02-10-2019 20:58
Spekulasjoner, rykter, refleksjoner og annet rundt MH17 (17/7/14) SQ 777 Småprat 55 25-07-2014 11:42
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE sail4fun Flyforum 182 17-02-2012 16:20
Analyse av SAS sin nye strategi issalin Flyforum 11 06-12-2010 00:17


All times are GMT +2. The time now is 11:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.