![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Ifølge takeoff.dk kommer SAS med en ny strategi som man ikke har sett maken til i SAS sin historie. Dette er diskutert i denne tråden her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109859
Jeg oppretter denne tråden for at folk skal komme med innspill om hva de TROR kommer til å skje... Blir 4excellence kraftig akslerert, kastet på dør? Ser vi Core SAS 2.0? Tenker det er greit at dette har en egen tråd, slik at hovedtråden blir litt ryddigere, og de faktiske titak kan diskuteres. Vist moderatoerne synes dette er en dårlig ide, så står de fritt til og slette tråden, eller flytte den der de føler for. Jeg lover, jeg blir ikke sint ![]() For min del så håper jeg noen av de konkrete tiltakene blir dette: - Ny hjemmeside med bedre funksjonalitet for å få ned antall kundehenvendelser per telefon - App lanseres med samme begrunnelse som punktet over - Kundeservice tas in-house igjen, gjerne etter modell etter WIAS. God kundeservice er viktig og lange telefonkøer må unngås. - Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon - Blue1 innlemes fullstendig i SAS - En rekke nye ruter lanseres - Det kuttes kraftig i administrasjon, der bl.a SAS-IT outsources - CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer... - Alle flighter skal betjenes med minimum antall crew.... Kort oppsumert: 4excellence består, men kostnadskuttene blir større enn først planlagt. Last edited by Dash; 12-10-2012 at 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Det som i hvert fall kommer, er at alt prises. Slutt på gratis frokost, bagasje, kaffe/te, setevalg osv. I tillegg kommer kredittkortgebyr på nytt.
Litt friskere tips er nedleggelse av Eurobonus og utmelding av *A. Det spisses maks mot en LCC modell, der lave kostnader er det eneste saliggjørende. Når ansatte etter hvert begynner å pensjoneres for fullt, så vil disse bli erstattet med innleid arbeidskraft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Jeg tipper Economy Extra el. Business forsvinner, så det bare gjenstår to serviceklasser.
Last edited by Fly med oss; 12-10-2012 at 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,589
|
![]()
Tjener SAS penger på langrutene sine? Tenker på flyrutene med 330 og 340. Leser at de kuttet til Bangkok på grunn av dårlig lønnsomhet selv med nesten fulle fly. Flyflåten er jo liten og problemer oppstår fort ved snag. Hvordan hadde det virket for SAS å kvittet seg med de flyene og alt som hører til?
Hvis de hadde inngått avtaler med andre selskaper om gjennomgående billetter så kunne kundene kjøpt tur til samme betingelser som nå, bare at andre flyr rutene. SAS hadde spart masse administrasjon og penger. Så kunne de heller konsentrert seg om resten av flyflåten som det er større muligheter for å tjene penger på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Jeg ser heller at SAS går til innkjøp av airbus 350 gjennom en emisjon. Og at de kjøper mellom 15 og 20 stk. Det vil dra ned enhetskostnaden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,589
|
![]()
Men tjener de penger på IC?
Totalt sett taper SAS penger og jeg har fått inntrykk av at IC flåten koster mer enn den smaker (tjener). Om de kjøper 15 - 20 Airbus 350 eller noe er det ingen automatikk i at de vil gå med overskudd av den grunn. De flyene må kjempe om passasjerer med selskaper med mindre kostnader enn SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
A350 blir for stor for SAS. Jeg tror ikke det er smart å kjøpe inn disse. B787-8 hadde passet bedre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,918
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Jeg gjetter at det blir rå forhandling med de ansatte, salg av de få elementene som er igjen (SGH) og vage løfter om produktforbedringer som kan øke inntjeningen. Er ellers enig med deg at dette mest sannsynlig vil være slutten på 0,- posisjoneringen deres. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
|
![]()
Man kan spekulere masse men jeg mener jo at SAS i grunn og bunn bare kan lykkes med EN generisk hovedstrategi:
Niche => Funker bra for Widerøe. Cost Leadership => Den posisjonen har Norwegian i det skandinaviske markedet og SAS klarer aldri å rokke på det. Da gjenstår det kun "differentiation". SAS må fokusere knallhardt på forretningsreisende som er villig til å betale litt mer for et bedre produkt og supplere med leisure markedet. Dessverre har SAS produkt de siste årene bare blitt dårligere og dårligere. Så ny "excellence" må til men har ikke sett så mye til det enda. Flyparken byttes jo også ut nå med større og mere effektive fly så SAS har en gylden mulighet nå for å tilpasse produksjonen til et nivå man tjener penger på. Med flere seter per fly vil man jo ha behov for mindre antall flyvninger på "melkerutene" og kunne redusere en del på personalsiden. Venter med spenning på hva de kommer med denne gang.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Quote:
Man kan jo håpe Quote:
Quote:
Mulig Det blir det nok, men med dagens matriell, så noen kommer og noen går Quote:
Quote:
Sannsynlig Quote:
Jeg tror det kommer mange høytflyvende planer, som sikkert hørtes fine ut i styrerommet, men faller pladask etter at realitetssjekken slår til. Men etter at markedsavdelingen har rukket å sende pressemeldingene. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Ja, ja slike nyheter får også folk til ikke å booke et stykke inn i framtiden, i hvertfall utenriks.... Man vet ikke hvilket produkt en får levert på avreisedagen.
Angrer selv på en SK tur til Roma i slutten av april 2013... Ga dem en sjanse siden de droppet 25%. Hvem vet om den mikropoeng kommer raskt tilbake.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Når DY har 787, blir det hvertfall ekstra spennende for SK å få A350... da de har to ulike flytyper på LH
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?
I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop? http://www.businessclass.se/ovrigt/6...html#post73551 |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,073
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Stop dog med at spekulere og vent med diverse kommentarer til udspillet ER kommet....Det er jo de rene gætterier fra alle...Der er ingen der ved noget som helst, og slet ikke os som er i koncernen....Vi er lige så uvidende som alle de "self-made" CEO`s der mener at vide noget...som de har hørt på et toilet eller andre bizare steder... Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye ruter med SAS A321LR - Spekulasjoner | JELSC | Flyforum | 93 | 02-10-2019 20:58 |
Spekulasjoner, rykter, refleksjoner og annet rundt MH17 (17/7/14) | SQ 777 | Småprat | 55 | 25-07-2014 11:42 |
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE | sail4fun | Flyforum | 182 | 17-02-2012 16:20 |
Analyse av SAS sin nye strategi | issalin | Flyforum | 11 | 06-12-2010 00:17 |