![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Overskriften setter kanskje an tonen for denne tur-rapporten, og det vi snakker om er Star Alliance selskapene Swiss, Lufthansa og SAS. Nødvendigvis vil dette da også innbefatte et stopp underveis begge veier - i Zürich nedover og i Frankfurt oppover.
Reisefølget hadde reist nedover forrige søndag med SAS/Lufthansa via Frankfurt. Siden jeg hadde et par viktige møter mandag måtte jeg utsette avreisen til Nice til tirsdag morgen og siden jeg ikke er en utpreget morgenfugl passet det bra med Swiss-avgangen kl. 09:45. Ikke stort å fortelle om turen til flyplassen annet enn at det Flybussekspressens F3 som bragte meg fra Storo til OSL denne gang - snaue 40 minutter på buss med medbragt musikk på iPoden er ikke forakte. Kvelden før hadde jeg sjekket tildelingen av seter på flyturen nedover, og der var jeg tildelt 9C på begge flighter. Jeg er en vindusmann, men på online checkin til Swiss var det ikke mulig å endre sete. Derfor ble det besøk på personlig innsjekk på OSL, null kø hos deres sjekk inn på H og ekstremt hjelpsom mann på innsiden av skranken. Jeg endte opp med ombordstigningskort med vindussete på Swiss-turene nedover, et godkjentmerke for håndbagasjen og innsjekket baggasje merket med oransje short connection-merke. Herlig med OSL. Fullt av folk, men fremdeles bare 3-4 minutter for å komme gjennom sikkerhetskontroll (hvem trenger fast track?). Unødvendighetene ble fort plukket opp i taxfreen og da var det bare å sette seg ned en liten stund ved utgang 40 for en liten surfestund til Swiss-maskinen ankom. ![]() Litt sen ankomst fra Zürich, men en rask snuoperasjon på OSL reddet mye for Swiss og deres Brig-Glis (HB-IPR). Som for de fleste tyskspråklige selskaper er det alltid en hyggelig varm velkomst på engelsk og når man i tillegg svarer tilbake Grüezi med tillært aksent fra tiden jeg arbeidet i Sisseln for 11 år siden er det gjort. Med kø innover ble det en liten samtale med en hyggelig purser og stemningen blir satt. Sete 9F finner man raskt og siden det fueles under boarding ble det passet på at sikkerhetsbelter skulle være av til dette var ferdig. Klokka 09:55 var vi så i lufta og kursen ble satt nedover kontinentet. Swiss kjører flight information på skjermene som felles ned fra under hattehyllen, og der ble vi oppdatert på all nødvendig informasjon. Som et lite krydder mellom denne informasjonen ble Tom&Jerry og andre humorinnslag vist underveis, men bare i passe porsjoner slik at man fikk med seg viktig informasjon som beregnet ankomsttid osv. Rundt 10 minutter etter avgang var kabinperonalet klar med utdeling av et varm snack og det drikke du måtte ønske. Igjen var det å prøve med litt sveitsisk aksent til purseren og resultatet ble flere tilfeldige samtaler i løpet av turen med medfølgende påflylling av det ene og det andre. De to amerikanerne som satt på siden av meg lurte litt på hva som var årsaken, men dessverre forstod de ikke dette når jeg forklarte dem det - engelsk bør da være nok var deres omkved. Så litt om maten som ble servert, det var en bruscettaaktig italiensk sak med varm ost på toppen. Hvis jeg skulle sette karakter fra 1 til 10, hadde den fått 10,5 for både smak og tekstur - de 10-12 bittene var bare rett og slett nyyyydelige. Og selvsagt i vanlig god sveitsisk tradisjon ble måltidet avsluttet med sjokolade og en nydelig kopp kaffe. ![]() Tid for landing nærmet seg og informasjonsystemet gikk til ankomst mode. Alle de som skulle skifte fly i Zürich fikk vite sin nye gate og hvordan vi skulle komme oss til fra ankomst-gaten helt ytterst på A-pir. For meg var det B38 som gjaldt - altså gjennom hele A-piren til sentralbygget airside og videre til den nye pir B. Underveis ble to pressende ærend utført - sjasjklænsing og besøk innom en av fine røykesalongene på ZRH. Da var det på ny tid for ombordstigning til Nizza. Strekkoden på ombordstigningskortet i en av de automatiske portene ble benyttet, men opp kom beskjeden om å kontakte personalet. Etter en kort samtale ble vi enige om at jeg flyttet frem i flyet for å unngå ungeskrål. Dessverre ble det bare sete mot midtgangen, men med russisk mor og datter på tur til Nice i nabosetene ble det et riktig hyggelig og pratsomt reisefølge den neste timen. Igjen ble Schwyzerdütsch-kortet spilt ut under ombordstigningen og da ble selvsagt en liten samtale ut av det. Det som imponerte meg mest var purseren som i sin ivrige vandring opp og ned langs midtgangen under hele flyturen alltid stoppet ved vår seterad for først å prate noen ord på russisk med damene og så med meg på tysk med meg om de vidunderlige norske fjordene (han hadde absolutt gjort hjemmeleksen). Serveringen på denne en time lange flighten var en Butterbretzel med en ferskost, og selvsagt drikke, sjokolade og kaffe. Unødvendig å si at det var noe å utsette på serveringen - Butterbretzelen var helt fersk og glinsende som den skal være. Innflyningen til Nice ble en typisk NERAS and Reviera circle-to-land with RIVRU flight track for landing on 04R. Under taksingen inn til stand var det klart at vi var på plass før tiden, og i følge fransk tradisjon eksisterer ikke noe som heter før tiden. Resultatet ble at det gikk over 10 minutter før de fant en trapp til å komme oss ut av flyet. Ytterligere nesten fem minutter tok det før første buss var på plass. ![]() ![]() Swiss spiller helt klart i Super League. Nice var en skjønnhetsfeil, og ikke noen avgjørende feil. Den lille feilen ble også rettet ved utlevering av bagasjen. Ut på båndet kom noen få kofferter med priority tag, og deretter kom min koffert med det oransje short connection-merket - farge teller ser det ut til. Jeg synes ikke had nevnt stolene, de er selvsagt Recaro-stoler som passer min rygg glimrende. Da er det vel kanskje på tide med å vise noen få bilder fra noen få plasser langs kysten. ![]() Det er nå seilregattasesong utenfor St. Tropez ![]() En morgenstund på balkongen - en leilighet i Corniche Bellevue er ikke å forakte med utsikt over NCE ![]() Og dette hotellet fikk ikke Bill Gates kjøpt, selv med en signert blankosjekk ![]() Hadde vi hatt slike trikker i Oslo ![]() ![]() Utsikt fra kaktushagen i Èze - litt mye varmedis denne dagen ![]() Fra båthavna i Antibes
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Forsetter fra forrige
På lørdag formiddag var det tid for retur til Norge. Leiebilen, en Peugeot 3008, ble returnert til National etter vel overstått tjeneste for oss denne uken. Da var det bare å sjekke inn fire kofferter hos Lufthansa. Ombordstigningskort ble skrevet ut på Lufthansa sine automater, og hvert kort tok nesten et minutt å skrive ut og med 4 x to ombordstigningskort + ditto like mange reiseoppsummeringer med separat bakside tok det sin tid. Ingen kø ved de fire skrankene i E-området så den delen gikk veldig raskt. Da var det bare å komme seg på innsiden av sikkerhetssjekken og inn i et forventet kaos. Køen var som vanlig lang og strakte seg ut på lavetten forbi Paul-bakeriutsalget. Bare halvparten av slusene var åpne i går, men etter 15 minutter var vi heldigvis gjennom sjekken. På innsiden var det nesten like trangt med folk som står i kø for A38 og naboene på langs av hele terminalen. For min del ålet jeg meg i retning av Relay for å få tak i litt lesestoff for turen og deretter innom l'Occitane de Provence for å få noe lavendelpåfyll, mens jentene hele tiden fordypet seg i de flytende dufter. Med lesestoff var det for meg å finne en sitteplass i kjelleren (A08 var gaten på tavla - altså ble det bussing igjen). Omtrent et kvarter før annonsert av ble det boarding av bussen. Med full buss regnet vi med at den gikk ut til flyet, men nei den gang ei. 10-11 minutter stod vi som sild i tønne i bussen og varmet var det også. Endelig ble sendt av gårde i retning terminal 2, men det var bare for å finne en snuplass nesten halvveis til T2 der BAs LCY-fly parkerer. ![]() Etter en rundtur rundt flyet var vi ved trappen. Forreste dør i buss ble åpnet og de første fikk etter mer tid gå opp trappen. Vi som hadde satset på bakdøren ble værende i drivhuset mange mer minutter. Alt dette kaotiske må vel helst gå på kappen til både NCE og Avia Partner, men det ser ut som Norwegian og SAS er det selskapene som satser på landgang rett ut til flyene (Arild Edvardsen og Bjørnestjerne Bjørson var på de to Norwegian-halene når vi holdt på med å boarde, mens det var en SAS MD-80, en Blue1 MD95, en Monarch A320 og to BA-maskiner dokket under avgang). 13 minutter forsinket ble vi endelig pushet, og her er et par bilder fra avgangen. ![]() ![]() Med oss fire i 20A-C og 21A bar det av sted til Frankfurt i en av de eldste A320 til Lufthansa. Interiøret var nytt og fresht med disse nye ekstra tynne stolene fra Recaro. Ikke noe å klage på både sittekomfort og plass forøvrig. Utenpå så Papa Uniform litt mer sliten, ikke på grunn av lakkeringen som var helt ny av året kanskje, men på grunn av doublers rundt passasjerdører og lasteromsluker og her og der nesten tilfeldig doublers som resultat av påkjørsler. Dere sikkert lagt merke til at jeg ikke har sagt noe om den hyggelige rødhårende eldre purseren - en herlig og smittende humor, men hun hadde også en myndig kustus på sine øvrige i kabinen. Etter å ha vært den obligatoriske turen ut over sjøen, så gikk det ikke mange minuttene etter land fall så er serveringen i gang. Vi fikk et grovt frokostbrød med ost - litt tørt, men sammen med denne kan man få ned det meste. ![]() Underveis ble det lesing av Flight International og å fotografere litt mens vi passerte Alpene. Omtrent halvveis inn i Sveits begynte skyene og da var det over til å lese Flight International plukket opp på Relay. Ankomst til FRA var omtrent på tid. Lufthansa tilbød bare over høytaleren informasjon om gates for connections, noe som for de fleste er verdiløst selv om det er de beste høytalere ombord (hvilket det ikke var i Papa Uniform). Landing var omtrent på tiden i FRA og det ble ikke noen fjernparkering. Da er det vel på tide å gi noen kommentarer om Lufthansa også. Dere merker vel at jeg er litt mer dempede kommentarer om Lufthansa sammenlignet med Swiss. Dette er vel avhengig av det som så skjer på FRA, men mer senere om det. At hovedkontoret ligger i Køln sier vel noen også om hvilken liga jeg nå vil plassere Lufthansa - 2. Bundesliga. I forhold til tidligere turer med selskapet har det gått nedover i kvalitet, ingen tvil om det - og det merker man også på de i kabinen. ![]() Før avgang fra A36 på FRA med SAS ble det tid til et par turer inn i røykeburene. Det var slettes ikke salongstørrelse på den slik det var på ZRH, og strengt tatt hadde det vært nok å stå noen minutter inne i dem for å få nok innenbords. Fikk også med meg en lørdagsutgave av Süddeutsche Zeitung som ble lest fra første til siste side på formiddagen i dag - det var noe annet en lettleste Dagbladet om bord på SAS. De to gate agents arbeidet hardt. SAS-maskinen var en B736 og jeg regner med at kanskje den var satt opp med noe større. Mange avvisninger og omkalfatringer ble formidlet over skranken. Flyet ble fullt (unntatt sete mellom D og F på Business-rekken). Fikk en som absolutt også skulle ha 4F, men hadde blitt bumpet opp til 2F og EcoExtra uten å ha fått vite det. Med andre ord kaotiske tilstander på et smekkfullt fly. Det var nå 15 minutter etter scheduled departure, men fremdeles frenetisk aktivitet utenfor flyet med personell som trillet enkeltkofferter ut fra terminalenbygningen for å bli lastet om bord på flyet. Kapteinen kom så med den nydelige nyheten at bagasjehåndteringssystemet fikk er totalt sammenbrudd tidlig på lørdag og var enda ikke oppe og gikk. De var nå på frenetisk jakt etter halvparten av bagasjen som skulle om bord på vår flight. Han ville også prioritere å få med seg all bagasje. Bortimot en time forsinket bar det så avgårde, men med sterk medvind kunne en regne med at turen ville ta bare 1:35 og resultatet ble rundt 35 minutter forsinket ankomst. Nå har jeg ikke sagt noe om selve flyturen og servicen om bord. Jeg sier bare overpriset BOB. Jeg kjøpte en flaske Ramløsa, en boks Zero, en pakke Cashewnøtter og en kalkunsandwich = kr 115. La oss starte de siste først, hvorfor i alle dager ha et slikt fansy pappfuteral på frokostbrødet som allerede er pakket inn i plast? Ville det ikke vært bedre å ha fjernet dette med en sneier kalkunpålegg som du ikke kan se gjennom? Halvparten av frokostbrødet kunne en plukke opp i smuler (regner med at det bare var hvete i bakverket og dermed ingen bindingsevne) og det er unødvendig å si brødet var tørt og det eneste som i en eller allen form holdt det sammen var noe som lignet italiensk salat blandt slitne filler av noe som kanskje var hodesalat. Også produsenten av cashewnøtter har blitt endret den siste tiden. Nå er det en svensk produsent som har delvis benyttet harsknet (oksidert) olje i produksjonen (noe som vanligvis er en måte å spare produksjonskostnader). Posens innhold er ellers også endret (mindre vekt og mindre størrelse på nøttene) og alt dette til samme pris som før. Få tilbake den samme engelske produsenten SAS hadde før og det raskt! Fra og med nå vil jeg bare nyte medbragt om bord på SAS. Hvorfor skal man kjøpe i dyre dommer noe som i hvert fall jeg ikke spise? Jeg hørte også en del utlendinger som reagerte på at de hadde kjøpt Lufthansa-billetter og forventet også Lufthansa service. Det ble nokså bryskt avvist av kabinpersonalet og jeg overhørte også tendenser til munnhoggeri som SAS-ansatte burde holde seg for god til. Når jeg nå er i det negative hjørnet så har LN-RRY fremdeles de gamle stolene som plager min rygg, men siden jeg ikke denne gangen fikk noe nødutgangssete unngikk jeg den vandte skjevheten på setet. ![]() Svinesund ![]() Ned på bakken og på tide å vurdere SAS. SAS er ikke i eliteserien, men heller ikke en del av 1. divisjon. Opplevelsen i går kvalifiserer bare til toppen av 2. divisjon. Dette var sikkert en riktig salve med smell for enkelte, men i turistklasse har utviklingen over tid blitt bare verre og verre. Neste tur til NCE blir for meg i hvert fall med Swiss - begge veier - hvis ikke Norwegian får ned prisene da. Så en liten fotografisk kommentar vedrørende vindusrenhold - Swiss hadde superbt reneste vinduer, mens SAS sine var dårligst (med tendenser til krakkeleringer). Til slutt en liten kommentar om FRA og deres breakdown på bagasjehåndteringsanlegget i går. Ingen av våre fire kofferter kom ut på båndet på OSL i går. Ankomst service hos SAS var underbemannet ved vår ankomst, og det ble mange i kø for å gi fra seg nødvendig informasjon. Ingen informasjon om ståa er til nå tilgjengelig på flysas.com/wt. Etter lang ventetid fikk vi en email som inneholdt følgende informasjon: Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 07-10-2012 at 20:57. Reason: Dobbeltbilde fjernet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk, utmerket og informativ rapport som vanlig, fra det hold. Savner bare matbilder. Er vel omtrent som forventet, basert på tidligere rapporter og egne erfaringer med selskapene.
Forstår godt at mange kan reagere på at de får SAS når de har bestilt en LH-billett. Ellers er vel Recaro-setene hos Swiss og LH litt forskjellige, da Swiss har valgt en bedre polstring i setet, på linje med DY, mens LH har de samme putene som f.eks. Austrian har. En liten nyanse som for egen del gir ganske store utslag på følelsen av komfort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
For meg som er rimelig polstret fra før er det passformen som gjelder, og når det gjelder passformen så er den temmelig identisk om det er tykk eller tynn polstring.
Forøvrig fikk jeg for noen minutter siden beskjed om at min koffert var lokalisert og på vei til destinasjonen. Da blir spørsmålet om den blir to eller tre døgn forsinket.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Fin rapport.
Akkurat det med LH-pax som klager på manglende LH-service er et LH-problem - det er de som velger å codeshare med LCC Light-selskapet SAS, og dermed overlater sine kunder til SAS' mildt sagt uoversiktelige servicekonsepter. Crew-et skulle anbefalt de å fly norsk innenriks før kl 9 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,872
|
![]()
Takk for en fin rapport hvor jeg kjenner meg 100% igjen fra mange LH/LX/SK flighter siste tiden.
Ikke bare jeg men også kona har stønnet litt skuffet (og hun er fint lite opptatt av selskap, flytyper osv. som sin verre halvdel.) når hun ser Lufthansa flighten er erstattet av en SK maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SAS har en liten vei å gå , men du laster ikke røykeboxen og BAG problemene på FRA over på SAS nå da ? , sliten etter en fin ferie
![]() Quote:
Salten er vel foresten er bra alternativ. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Det er en plast rundt sandwichen på lik linje med hva Lufthansa har, og det går fint å åpne den og benytte den når den åpnet for legg sandwichen på. Quote:
Da er på tide å gi en liten oppdatering vedrørende utkjøring av bagasjen, så er den nå underveis fra OSL. SAS har ingen skyld i dette og de har rett og slett vært veldig bra til å informere når de fikk informasjon fra FRA.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Hvorfor flyr man med et selskap man ikke har skrevet annet enn eder og galle om de siste 10 år? Lærer man ikke av sine feil?
![]() Forøvrig helt enig i at LX er en divisjon over LH, både foran og bak det som måtte være av gardiner. Last edited by Dag Viking; 08-10-2012 at 19:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
I nøden spiser fanden fluer heter det også
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Hvor mange søndagsmorgener har du sagt at du aldri mer skal drikke ...?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,224
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,619
|
![]()
Naar deg gjelder manglende bagasje er det en uting at det ikke kan opplyses om dette med en gang man ankommer anmkostflyplass. Man kaster bort masse tid ved aa vente ved baandet.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]() Quote:
![]() Men det er klart ting mange ganger kan gjøres bedre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]()
Har selv opplevd ved ankomst med BA, på veg ut fra tax-free i retning bånd 9 på OSL om å "please contact the Menzies desk in the arrivals hall"
![]() Jeg kom med BA766, kofferten kom med BA768 noen timer senere ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det nå synes å være FRAports BRS-XP-system som falt ned på lørdag. Om det var hardwarefeil (HP Integrity blade servere fra 2010) eller om det var en softwarefeil (i Oracle-databasen som Maklee har tunet) vet jeg ikke, men i hvert fall var dette tilhørende de 0,43% downtime (FRAport oppgir en reliability rate på 99,57% hvilket er langt fra normale som er mellom 4 og 6 sigma i IT-bransjen).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Flott og informativ rapport LN-KGL - takk skal du ha!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Da er tre av fire kofferter kommet til rette - ikke verst å greie og spore opp 75% av våre kofferter som satt fast i systemet på FRAport lørdag - og den som ikke har kommet til rette er den mest anonyme av dem (ja, det var ironisk ment).
Det har nå gått over tre døgn siden stoppen og fremdeles har ikke FRAport sendt fra seg alle koffertene. Dette holder ikke i det hele tatt FRAport. Jeg vil si det så sterkt at jeg vil anbefale dere å unngå FRA i det hele tatt. Kanskje bør dere også tenke sterkt på å benytte VIE også, siden FRAport har solgt samme ustabile system til VIE. Jeg synes rett og slett synd på Lufthansa som må slite med et slikt system på sin hoved-hub.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD | roger | TripReports | 4 | 27-06-2013 22:13 |
OSL 14.08 med tre nye individer i min samling | grindstein | Bilder & foto | 2 | 14-08-2012 21:11 |
Tre raske på OSL idag | LN-OSS | Bilder & foto | 11 | 20-06-2010 20:41 |
Juli vid tre tre stora! CPH ARN OSL | ATC | Flyforum | 32 | 14-08-2009 07:24 |