Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2012, 16:09   #1
Dash
ScanFlyer Molded

Default SK-AS partnership

hei, når man søker på reiser til USA på sas.no, så får man av og til vidreforbindelser med Alaska Airlines. Er det noe nytt, eller har det vært sånn siden tidenes morgen? jeg har kun sett vidrefrobindelser med UA/CO, AA og US før. har SAS flere partnere i USA?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 16:21   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: SK-AS partnership

Det er ikke noe nytt - Alaska Airlines har vært benyttet i en årrekke på vestkysten - men nå som de begynner å få et brukbart rutenett til østkysten dukker de oftere opp. Det var vel få forbindelser etter SAS la ned ruten hjem til Seattle.
Old 02-10-2012, 17:40   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

SAS har interlineavtale med de fleste, og derfor vil man også se 'ikke-partnere' i rutetabellene. I enkelte tilfeller vil også prisen være rimeligere hos disse enn hos partnerene UA og US. Det har med prorateringen å gjøre, altså inntektsfordelingen på flybilletten.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 19:02   #4
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SAS har interlineavtale med de fleste, og derfor vil man også se 'ikke-partnere' i rutetabellene. I enkelte tilfeller vil også prisen være rimeligere hos disse enn hos partnerene UA og US. Det har med prorateringen å gjøre, altså inntektsfordelingen på flybilletten.
Jeg formulerte meg litt dumt. Jeg er klar over at vist du booker via reisebyra(og wias) så kan man booke sk pluss en rekke andre flyselskap. Men det som jeg ikke har sett før er at AS kommer opp når man søker billetter på sas.no. Billettene som selges på sas.no er som oftest AA/UA, av og til US. Men jeg har ikke sett AS før.

Men det stemmer som dc-8-63 sier, at der jeg ser AS er på routinger via SFO. Så derfor lurer jeg på om SAS selger tilslutningsbilletter med andre selskaper på sas.no.

Dette ble litt kronglete skrevet. Beklager det.

Men mens jeg har oppmerksomheten så kan jeg fyre løs ett spm til. Nå som SK starter opp rute til SFO, hvorfor kan jeg ikke da booke OSL-CPH-SFO-HNL på sas.no? Jeg spurte SAS om dette, og fikk da beskjed om at SAS ikke hadde avtale om faste priser på ruter til HNL. Syns dette høres merkelig ut. Jeg har tidligere lest på forumet at SAS kun selger biletter på hjemmesiden sin når SK selv står for 50 % av reisen.... Men det gjør de jo nå som ruten til SFO er åpnet.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 23:10   #5
CaptainMorgan
AirBussjåfør

CaptainMorgan's Avatar

OT: Har hørt fra flere hold (Bla presse og piloter) at vedlikeholdet hos Alaska Airlines har vært ganske slurvete i en årrekke nå (Spesielt kan man trekke fram denne hendelsen hvor en rekke alvorlige ting ble avdekket: http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261), så frister ikke akkurat å sette seg ombord i en av deres maskiner (selv om det mest sannsynligvis vil gå bra).

Noen i bransjen som har noe fornuftig å si ift ovennevnte?
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 23:12   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
OT: Har hørt fra flere hold (Bla presse og piloter) at vedlikeholdet hos Alaska Airlines har vært ganske slurvete i en årrekke nå (Spesielt kan man trekke fram denne hendelsen hvor en rekke alvorlige ting ble avdekket: http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261), så frister ikke akkurat å sette seg ombord i en av deres maskiner (selv om det mest sannsynligvis vil gå bra).

Noen i bransjen som har noe fornuftig å si ift ovennevnte?
En hendelse for 12 år siden med en flytype de ikke flyr lenger?

Jeg fløy hvertfall to flighter med dem for snart to år siden og jeg lever da enda.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 23:20   #7
CaptainMorgan
AirBussjåfør

CaptainMorgan's Avatar

Fult klar over at de ikke bruker MD-80 lenger, men vedlikeholdet forbedres vel neppe av dette isolert sett. Leser flere steder på nettet at FAA stadig gir Alaska Airlines bøter for dårlig vedlikehold.

Last edited by CaptainMorgan; 02-10-2012 at 23:27.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 00:39   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

De er ikke alene .. gå på Google og søk f.eks. 'FAA fines' ...

Selv om det skjer noen misser her og der er det sjelden av kritisk art og det er fint stoff for media på sløve dager. Standarden i USA er generelt svært høy og det er ingen selskaper her borte du bør være forsiktig med.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules