Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2011, 15:35   #1
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Angry Fulle fly rommer ikke kabinbagasjen

Quote:
Stadig oftere blir flyene overfylt av håndbagasje. SAS gir lavprisselskapene skylda.

Du trenger ikke være matematiker for å regne ut at kabinhyllene ikke kan romme like mange kabinkofferter som reisende.

Alle som ikke sitter helt forrest eller ved nødutgangen, kan plassere vesker og poser under setet foran seg. Hattehylla derimot, må alle dele på.
http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7886647

Dette er noe som har irritert meg mye i det siste også. Men først og fremst handler irritasjonen om flyselskapene som godtar at folk kommer bærende på poser og bager og det som er inn i kabinen. Det er i overkant å gi lavprisselskapene skylda for at det har blitt sånn - hvis det er et problem, og det er det, burde flyselskapene (her: SAS) vært strengere. Jeg fløy Economy Extra hjem fra Stockholm på onsdag, og selv om det ikke var fullt var det ikke snakk om at passasjerene på 1AD (jeg hadde 1F og var tidlig ombord) fikk plass til jakkene eller bagene sine. Den ene bagen ble lagt under setet 4E (fordi det ikke satt noen der), mens jakkene ble lagt i hattehyllen enda lenger bak. Det er ganske så irriterende å sitte fremst i flyet for så å måtte kave seg bakover fordi det ikke var plass til bagasjen - og i tillegg ha de dyreste billettene og beste plassene ombord.

Flyselskapene burde bli flinkere til å stoppe de som drar med seg for mye. Jeg er lei av å se på folk boarde flyet og helt uten problemer få ta med seg trillebag med overveske og en pose fra tax free + ryggsekk. Det har jeg sett så alt for mange ganger.
Old 26-11-2011, 17:14   #2
rymle
ScanFlyer Silver

Default Re: Fulle fly rommer ikke kabinbagasjen

Er det ikke som oftest LCC som har begrensninger på antall håndbagasjer?
Old 26-11-2011, 17:31   #3
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Er det ikke som oftest LCC som har begrensninger på antall håndbagasjer?
Virker som enkelte LCC håndhever dette strengt. Men la merke til siste tur med TK at alle hyllene var sprengt til det ytterste, nettopp pga folk har med seg en haug med bagger og poser. Har også de samme opplevelsene med DY og charter selskapene.

Si hva f%€n man vil om FR men der blir iallefall ikke hyllene overfulle, helt greit at de håndhever 1 kolli strengt.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 17:47   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Snakk om dårlig argument fra SAS sin informasjonsmann... Jeg trodde at en av de tingene SAS solgte seg på var gratis baggasje. Det skal vel litt til for at de reisende ikke har fått dette med seg.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 18:30   #5
jalig
ScanFlyer Blue

Rage on

Uansett hvem jeg reiser med så har jeg som oftest bare med en kabinkoffert. Med mindre det er stortur og jeg sjekker inn noe.

Det som irriterer meg grønn hver gang er at folk ikke kan ta de forbaskede jakkene/sekkene/posene osv og legge under setet og at kabinpersonale ikke kan bli mye strengere og si at denne får du ha under setet ditt.

Man kunne satt på skilt hvor det står at det er ikke greit å legge dette der og om folk gjorde det kunne man velge mellom å ta jakken/posen in under setet eller få vodka flasken gatecheked.

Som oftest er det masse plass til det folk har med. Men fordi det er masse ubrukt plass under setene så får ikke folk sine kofferter opp.

Rage off

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 18:35   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Nå skal jeg være helt ærlig, og jeg vil gjerne ha benplassen foran meg uten poser eller laptopveske... I tillegg, selvom det heller ikke er optimalt med en jakke presset i hattehyllen, vil jeg vel foretrekke det fremfor å ha den på et skittent gulv der jeg kommer borte i jakken med skitne sko...

Selvsagt, jeg skjønner også poenget, men jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker slik... Og kanskje spesielt hvis jeg kun har en laptopveske med meg på tur, så vil jeg ihvertfall ikke tvinges til å la den ta benplassen min fordi jeg ikke pakket den i en større trillekoffert...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 18:38   #7
jalig
ScanFlyer Blue

Neida, er helt med på den tankegangen din der. Men når problemet er at alle vil ha med gud, jesus og bestemor som håndbagasje så må man løse problemet på et vis.

Kommer jeg inn i en halvfull 737 til BOO på siste avgang om kvelden og det er 50 andre pax er jeg den første til å kaste alt jeg har opp i hylla.

Men kofferten går et sted. Jakken går to steder. Da er det jo logisk hva som må hvor. Riv ut jakken. Be eier legge den under setet eller vink farvel til den.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 21:47   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Jakker hører ikke nødvendigvis hjemme på gulvet, men man kan jo legge det på toppen av bagasje i overhead bins. Når man kommer drassende med trillekoffert, en stor kåpe, tre bæreposer og en håndveske så bør man akseptere at noe må/bør under setet foran dersom gate og cc slipper alt inn i kabinen.

Og det er jo ikke lenge siden vi hadde en tilsvarende debatt: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94506 Også da kom argumentet opp med å feie for egen dør, ref. SAS uttalelse, og enkelte la også skylden på LCCene for problemet. Kjører man relativt strengt på håndbagasjeregimet så blir det (faktisk) ofte plass til alt, ref uttalelse fra en med erfaring på området.

Old 26-11-2011, 22:18   #9
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Sakset fra sas.no:

Quote:
Når du flyr med SAS kan du alltid ta med ett stykk håndbagasje om bord. Håndbagasjen kan maksimalt veie 8 kg og måle L55 cm x B40 cm x H23 cm (men totalt maks 115 cm). Reiser du på Business eller Economy Extra til Asia eller USA, kan du ta med to stykk håndbagasje på maks 8 kg.
Som nevnt lenger opp i tråden, så er det flyselskapene selv (i dette tilfellet SAS) som lukker øynene for egne regler og tillater dette kaoset
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2011, 22:57   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Wait a minute... Max 115 cm oppe i det hele er nytt for meg, og utrolig teit siden maksimumsmålene gir 55+40+23=118, tre cm mer... Hvor har SAS fått dette fra?
Old 27-11-2011, 11:01   #11
Gunnar
ScanFlyer Gold

De som foreslår å legge jakken under setet forran er vel gjerne de samme som bare slipper alt de har på gulvet i yttergangen hjemme... Laptopveska legger jeg gjerne under setet forran, da har jeg kontroll på hvor den er og hvem som har adgang til den (+ innholdet). Men å legge jakka på gulvet kommer ikke på tale!
Old 27-11-2011, 20:40   #12
krølle
ScanFlyer Crusty

Jada, et problem er når de "fyller" opp med klær i tillegg som er lagt løst i hattehylla, sist vi reiste med DY, sete 1AB, var der fullt bak til rad 14, ved å brette ett par av disse digre ytterplaggene litt pent var der plass til 1 kolli over rad 2, mens det siste måtte bak på rad 14, dette selvom rad 2ABC var ledig, kjipt å betale for setevalg ( 1AB ) for å kunne komme raskt av flyet når du allikevel må vente til halve flyet var tomt.'
Retur med SK rad 1AB og her var der plenty plass, og like fullt fly, så det svinger begge veier tenker jeg
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 20:58   #13
imm
ScanFlyer Crusty

Mitt inntrykk er at hvis flyselskapene overholder sine egne regler så går alt greit.
Old 27-11-2011, 21:04   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Så hvorfor ikke lage fly som har plass til all håndbagasjen folk på død og liv skal ha med seg?
Old 27-11-2011, 21:09   #15
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Så hvorfor ikke lage fly som har plass til all håndbagasjen folk på død og liv skal ha med seg?
Det er på vei. Airbus jobber iherdig med å få på plass alle maskene til passasjerene i denne.

CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 21:13   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det er på vei. Airbus jobber iherdig med å få på plass alle maskene til passasjerene i denne.
Fantastisk!

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Er det ikke det de gjør? Boeing's Sky Interior skal jo ha mer plass, og jeg har hørt rapporter om at "min" max-mål trillekoffert til og med kommer inn i overhead compartmentene når den er expanded, hvilket høres lovende ut.
Old 28-11-2011, 05:33   #17
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Fantastisk!

Er det ikke det de gjør? Boeing's Sky Interior skal jo ha mer plass, og jeg har hørt rapporter om at "min" max-mål trillekoffert til og med kommer inn i overhead compartmentene når den er expanded, hvilket høres lovende ut.
Er det ikke den type interiør de nye DY maskinene har, hjalp f... ikke med blått lys i taket når kabinsjefen står og gnåler at er er fullt i hattehylla og bag må i kjelleren, fullt av klær og lort, sånn fikk jeg den inn, min lille cabinsize bag
Så fancy reklame hjelper ikke alltid, jfr. post #12
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 10:00   #18
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Jeg har alltid tenkt at hattehyllene er til hatter og skjerf og jakker, mens bagasjerommet er til bagasje, jeg...
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 10:06   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Jeg har alltid tenkt at hattehyllene er til hatter og skjerf og jakker, mens bagasjerommet er til bagasje, jeg...
For de som gidder å fort måtte stå en halvtime å vente på bagasjen sin så er den sikkert det.....vi andre prøver å unngå å sende bagasje med mindre vi har mye med oss.
Old 28-11-2011, 10:27   #20
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
For de som gidder å fort måtte stå en halvtime å vente på bagasjen sin så er den sikkert det.....vi andre prøver å unngå å sende bagasje med mindre vi har mye med oss.
Enig. Jeg vet jeg sikkert erter på meg halve verden nå, men jeg går igjennom ild og vann for å bare pakke håndbagasje. Og så står jeg tidlig i kø for å komme meg ombord før hyllen blir full.

Det jeg derimot ikke gjør er å løpe ombord og fylle hyllene forrerst i flyet mens jeg selv sitter bak.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules