Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2012, 17:59   #1
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,547
Widerøe Widerøe nødlandet på Værnes

Quote:
Det var like etter klokken 17 torsdag at et Widerøefly på vei nordover fra Sandefjord meldte fra til tårnet på Værnes at det hadde problemer. Ifølge operasjonsleder i Nord-Trøndelag politidistrikt var det bremsesystemet som sviktet.
Syndern var LN-WFO.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...cle5642749.ece
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 18:17   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Nå er det jo et kjent tema, men dette var ikke en nødlanding!
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 18:19   #3
CaptainMorgan
AirBussjåfør
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 414
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Totalt unødvendig å skrive om noe slikt! Adressa prøver tydeligvis å skape overskrifter..
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 18:25   #4
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Selvfølgelig skal de skrive om det. Når folk ser så mye utrykningskjøretøy rundt en flyplass, er det greit å fortelle hva som har skjedd.

Quote:
An emergency situation is one in which the safety of the aircraft or of persons on board or on the ground is endangered for any reason.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 18:51   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Om det som står i artikkelen er korrekt vedrørende bremsene vil jeg si at det ikke hører inn under definisjonen av "emergency situation"
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 19:55   #6
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,547
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Har i ettertid snakket med Brannmannskapet hos Stjørdal Brannvesen, de fikk beskjed om at denne NØDLANDINGEN kunne bli vanskelig for mannskapet da det fra ca. 17.00 til ca 18.00 var ganske kraftig vind på bakken, fra siden og en del turbulens og sidevind fra nord inn mot landing og som sagt kunne bremsenne ha sviktet... så dette var ikke en sikkerhetslanding som mange andre ville kalt det.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 20:27   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

De har fortsatt alternate brake...
Nå er det et par år siden jeg fløy 300, men jeg kan ikke huske at det var noe lys som viste at bremsene ikke virker.

Last edited by CFM; 20-09-2012 at 20:41.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 21:36   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Har i ettertid snakket med Brannmannskapet hos Stjørdal Brannvesen, de fikk beskjed om at denne NØDLANDINGEN kunne bli vanskelig for mannskapet da det fra ca. 17.00 til ca 18.00 var ganske kraftig vind på bakken, fra siden og en del turbulens og sidevind fra nord inn mot landing og som sagt kunne bremsenne ha sviktet... så dette var ikke en sikkerhetslanding som mange andre ville kalt det.
Ja, da har dem kontakt med virkeligheten. Etter å ha sjekket dagens METARs for ENVA har det vært vind fra vest hele dagen og maks opp i 11 kts. Det vil si motvind og enkle landingsforhold.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 21:51   #9
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default

NØDlanding? Måtte flyet landes så fort som mulig?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 22:24   #10
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,603
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Ja, når bremsene er ødelagt flyr flyet fortere og fortere og fortere. Må få landet får det bryter lydmuren. Det er ikke lov
Piper is online now   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 22:50   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Hvis du snur chemtrailsprøytene, får du en fin bremseeffekt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 23:24   #12
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

hahaha, dagens
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 00:02   #13
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Ref artikkelen på http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...cle5642749.ece.

Quote:
Ifølge lufthavnsjefen fungerte beredskapen på Værnes godt i forkant av og under nødlandingen. Tre ambulanser og en rekke brannbiler tok oppstilling på rullebanen i påvente av landingen.
Hadde jeg vært i det WIF-flyet hadde jeg vært mer bekymret for at rullebanen var full av kjøretøyer da jeg skulle lande.. mulig de var satt opp som en mur for å bremse flyet?
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 09:34   #14
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
De har fortsatt alternate brake...
Nå er det et par år siden jeg fløy 300, men jeg kan ikke huske at det var noe lys som viste at bremsene ikke virker.
De har altså et hovedsystem?

Hva er alternate brake? Er det et tilsvarende system, et backupsystem?

Er det slik at det finnes et "håndbrekk" i tillegg?
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 09:49   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Widerøe nødlandet på Værnes

Samme systemet som brukes til parkbrake (eller håndbrekket om du vil siden den opereres med hånden).
Mener hovedsystemet benytter hydraulikksystem #1, mens park brake sitter på #2. Om du begge hydraulikksystemene skulle falle ut har du en akkumulator som skal holde til å trykke inn bremsene ca. 6 ganger, altså pumpe bremsene 6 ganger sålenge akkumulatoren er full. Dette litt på husk.
Utifra det jeg husker er var det ikke noe lys som viste problemer med bremsene, med unntak av anti-skid, så det er mulig de egentlig hadde problemer med hydraulikken eller noe annet. Men det er det sikkert noen som vet
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes... LTH General Aviation og sjøfly 14 25-07-2017 15:42
Widerøe-fly nødlandet på Skien lufthavn Geiteryggen B738 Flyforum 0 19-06-2014 23:28
Widerøe nødlandet på BOO Trdfly Flyforum 8 07-01-2011 17:22
Widerøe-fly nødlandet i Kirkenes TG923 Flyforum 1 07-07-2006 01:03


All times are GMT +2. The time now is 09:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.