Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2012, 00:18   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Default Beste reiseforsikring?

Noen som har anbefalinger til reiseforsikringer? Kommer til å reise på separate billetter, så betingelsene ang. innhenting av reise er av spesiell interesse. Hvordan vet jeg for eksempel hvor lang tid jeg må beregne mellom flightene for at forsikringen skal være gyldig? Av de jeg har sjekket betingelser hos er det bare Europeiske som spesifiserer dette (2 timer). Mange spesifiserer også at forsinkelse på offentlig transportmiddel må skyldes vær eller teknisk. Vil det si at jeg står på bar bakke hvis flyet er forsinket pga. for eksempel sent innkommet fly, venting på pax etc? Er så klart interessert i å lese synspunkt rundt andre ting i forsikringen óg.

Pris er så klart en viktig faktor. De billigste jeg har sett til nå er Gjensidige til ca. 850 kr per år med fagforeningsrabatt etter at jeg har strippet vekk alt ekstra. Travelguard er óg svært gunstige til ca. 900 kr.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 07:40   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: Beste reiseforsikring?

Gjensidige hadde iallfall 90 min da jeg spurte skadeavdelingen for to år siden. Med fagforening og kvantumsrabatt kostet det bare 650 kr for en pers, mener 850 dersom det var for familie. Ellers så mener jeg Gjensidige og Europeiske var ganske like. Har ikke Gjensidige lenger da arbeidsgiver bruker Europeiske.

Synes ellers at de fleste forsikringene til Norske kredittkort er rimelig like med unntak av Eurocard Platinum.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:46   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Travelguard/Chartis har 2 timer. Sendte dem faktisk en mail i morges for å spørre

Har dem selv pga gode vilkår, og ikke minst at jeg har spesialpris gjennom jobben som gjør at jeg betaler 550kr for både samboer og meg tilsammen....før jeg la til en hundrelapp i sportsutstyrforsikring
Old 03-01-2012, 13:01   #4
hovik
Newcomer

Gjensidige er den billigste for reiser over 7 uker ( sjekket for ~18mnd siden ). De tilbyr betaling pr mnd, så det er mulig å bestille for månedlig betaling, og avbestille etter endt tur om alt går bra.

Har personlig erfaring med stort utlegg på Europeiske ( $100k+ ), og kan anbefale de mtp. dekning og oppfølging om uhellet er ute.
hovik is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 10:30   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Ser Amex ikke utgifter i forbindelse med streiker. Er det noen som kjenner til en reiseforsikring som dekker hotell dersom en rammes av streik? Kan være greit å ha dette på plasse før en vurderer noen turer sydover i Europa det neste året.
Old 08-02-2014, 20:40   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Noen som vet hva en får dekket i en vanlig norsk reiseforsikring dersom en må avlyse / utsette en reise pga besteforeldres død og en skal i begravelse. Reisen er ikke påbegynt.

Har forsikringsselskapene avtale med flyselskaper så de kan gå inn å endre ikke fleksible billetter (mot gebyg selvfølgelig).

Ser at i DNB forsikringen min står det:

6.2 Forsikringen dekker ikke
a) Skatter og offentlige avgifter
b) Utgåtte bonuspoeng
c) Gebyrer ved refusjon av skatter og avgifter
d) Øvrige avgifter som inngår i transportselskapets billettpris

Betyr pkt 6.2 d) at jeg ikke for dekket BA sine heftige gebyrer, de er jo ca 4000 kr per pers...

Last edited by Chriscross; 08-02-2014 at 20:49.
Old 08-02-2014, 21:51   #7
lobster
Newcomer

lobster's Avatar

Skatter og avgifter får man så vidt jeg vet refundert av flyselskapet om reisen avbestilles, også på ikke fleksible billetter.
lobster is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2014, 22:11   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Skatter er greit, selv om de sikkert har innført et latterlig gebyr for det. Imildertid tror jeg de nå har startet å holde tilbake drivstoffavgiften.
Old 08-02-2014, 23:40   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Da gjelder det vel også eventuelle setebookinger, baggasje osv også.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2014, 07:54   #10
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Jeg hadde Europeiske da jeg bodde i Sør-Afrika, og det angrer jeg ikke på. Hadde en relativt dyr forsikring for familie som gjaldt med bosted Sør-Afrika og inkluderte innbo der nede. Denne gjaldt for reiser inntil 4 (?) uker ut fra Sør-Afrika. Benyttet den ved 8 anledninger i løpet av en periode på 3 år, og fikk da dekket diverse legeutgifter og sykehusinnleggelser for vår sønn, vaksiner man egentlig tar i Norge, tapt bagasje, innhenting av reiserute i JNB og hjemreise ved 2 anledninger etter mine 2 bestemødre døde. Første gangen ble det C med KLM og andre gangen QR Y. Billetter ordnet på dagen med retur når jeg ville. Skulle gjerne hatt Europeiske videre, men samboers jobb betaler reiseforsikringen nå, for hele familien.

Europeiskes skademelding er og super syns jeg, der alt skjer på nett og du kan bare skanne og legge ved dokumentasjon. Vårt nye selskap, Gouda, benytter snail mail der jeg må laste ned skjema og sende det inn sammen med dokumentasjon. Måtte og betale en egenandel på 500 kroner etter en tur til legevakten i Sør-Afrika i november i fjor. Skulle gjerne gått tilbake til Europeiske.

Mener prisen var 1600 per år for oss 3.
Old 10-02-2014, 08:08   #11
roger
Rakettforskar

Har brukt Gjensidige eit par ganger siste året. Ein gang på Taxi pga forsinka fly heim, ein gang etter å måtte kjøpe masse bagasje pga forsinkelse. Samla saksbehandlingstid etter å ha registrert sakene på nett er neppe meir ein fem timar. Dette er enkle saker, veit ikkje korleis det er for meir kompliserte saker.
Old 12-02-2014, 01:10   #12
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Mener at Europeiske er overlegen alle de andre, eneste minuset er at det også er den dyreste på markedet.
Men de er størst i norden og har et eget team som kun jobber for deres kunder, de andre forsikringsselskapene har outsourcet skadeoppgjøret sitt, og du kommer til samme callsenter hvis du har både tryg og gjensidige.

Gjensidige har feks egenandel på 500kr, sikkert fordi folk ikke skal bruke forsikringen på små beløp.

Men jeg tror det beste er at velger det selskapet du har dine andre forsikringer i, da vil du ofte få en bedre pris.
econ is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2014, 01:17   #13
peterfox
Peter Fox

peterfox's Avatar

USA Re: Beste reiseforsikring?

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Mener at Europeiske er overlegen alle de andre, eneste minuset er at det også er den dyreste på markedet.
Men de er størst i norden og har et eget team som kun jobber for deres kunder, de andre forsikringsselskapene har outsourcet skadeoppgjøret sitt, og du kommer til samme callsenter hvis du har både tryg og gjensidige.

Gjensidige har feks egenandel på 500kr, sikkert fordi folk ikke skal bruke forsikringen på små beløp.

Men jeg tror det beste er at velger det selskapet du har dine andre forsikringer i, da vil du ofte få en bedre pris.
Hei,
Har DNB som forsikringstaker gjennom mitt "forbund" Akademikerne (Econa) - veldig bra resultater på reiseforsikring;

"Jeg landet STT, uten baggasje, med en gang NOK 10 000 i erstatning av reisegods, deretter gikk det 24 timer og ble tilbudt ytterligere NOK 5 000,- så sier skadesentralen at du har jo betalt deler av turen med AMEX SAS EB Plat, da har du ytterligere 10 000", enden på visa var at vi fløy videre fra STT til SJU med 2 kolli ekstra og fire nye sommer-garderober. Fine with me, baggasjen dukke først opp etter 3 døgn, da den var feilsendt til NAS, but who cares ?
Old 12-02-2014, 07:20   #14
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by econ View Post

Det stemmer ikkje, vel? Har ikkje betalt det på sakene mine, og den eine var under 500.
Old 12-02-2014, 07:57   #15
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Default Beste reiseforsikring?

Nå kjører DNB ganske hardt på at de har "dekningsgaranti" på sine Best-forsikringer. De hevder de matcher betingelsene hvis der viser seg at noen andre har bedre dekning enn dem ved skadeoppgjøret. Aner ikke hvordan de kommer ut prismessig. Tror jeg betaler rundt 2000 i året for Best-dekning av hele familien. https://www.dnb.no/privat/forsikring...sikringer.html

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2014, 15:00   #16
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Det stemmer ikkje, vel? Har ikkje betalt det på sakene mine, og den eine var under 500.
Hentet fra Gjensidige sine nett sider:

Reiseforsikringen har ingen egenandel for sykdom/ulykke, hjemtransport, sykehusopphold, medisiner og legehjelp, forsinkelse, og ansvar/rettshjelp.

Det er imidlertid kr 500 i egenandel ved skader som gjelder reisegods, avbestilling, og behandlingsutgifter etter en ulykke.
econ is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2014, 16:01   #17
joamykle
ScanFlyer Blue

Jeg er rimelig fornøyd med min reiseforsikring gjennom AIG, ett eksempel:

Quote:
Hole in one:
Forsikringen dekker sikredes kostnader på inntil kr. 5.000 til å betale for champagne/
drink eller lignende til hver av medspillerne som så ”hole in one” slaget.
Utgiftene må påløpe i golfbanens klubblokaler på samme dato som ”hole in one”
slaget fant sted.
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2014, 17:06   #18
jamesclandestine
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by peterfox View Post
Hei,
Har DNB som forsikringstaker gjennom mitt "forbund" Akademikerne (Econa) - veldig bra resultater på reiseforsikring;

"Jeg landet STT, uten baggasje, med en gang NOK 10 000 i erstatning av reisegods, deretter gikk det 24 timer og ble tilbudt ytterligere NOK 5 000,- så sier skadesentralen at du har jo betalt deler av turen med AMEX SAS EB Plat, da har du ytterligere 10 000", enden på visa var at vi fløy videre fra STT til SJU med 2 kolli ekstra og fire nye sommer-garderober. Fine with me, baggasjen dukke først opp etter 3 døgn, da den var feilsendt til NAS, but who cares ?
Jeg er litt interessert i hvordan det foregikk i praksis. Alle mine reiseforsikringer etc. går via SAS Platinum. Så lenge hadde jeg takk gud bare et tilfelle av sykdom og det ble dekket i etterkant. Når det gjelder forsinkelse av baggasje så må man vel først få tak i en PIR, og dette vel også først når det er klart at baggasjen kommer minst fire timer senere? Så er det bare å ringe og de ordner pengene?

Takk
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2015, 22:56   #19
jamesclandestine
ScanFlyer Blue

jeg vil gjerne gi denne en *bump*

Jeg dekker mine reiser via SAS Platinum sin reiseforsikring. Har enn så lenge hatt sykdom x1 og forsinket baggasje x1. Begge ganger refusjon etter fylt ut skjema etc. etter noen ukers bearbeidingstid. Nå er min +1 uten forsikring (tidligere via fagforening) og vil gjerne ordne dekning også når hun ikke reiser sammen med meg. Siden jeg er dnb kunde har jeg tittet litt på reisebest. Koster litt over 1200 per år for alle i mitt hushold og dekker høyere beløp en SAS amex, men gir allikevel ikke dekning i alle pkter (innhenting av reiserute, forsinket bagasje, leiebil etc.)..

Da vil jeg gjerne høre andre anbefalinger - f.eks.

- reiseforsikring med brukbar leiebilforsikring --> AMEX dekker jo ingen normale biler, spesielt i Norden (maks verdi av kjøretøy = 500.000NOK).
- forsikring, som dekker streik o.l. (hvis det fins)
- reiseforsikring som dekker mere enn 1500 per pers ved forsinket avgang? jeg er litt forvirret her. Hva hvis en har booked leg A med fly og leg B med båt eller liknende. Så går leg A for sent grunnet teknisk feil på fly. Flyselskapet arrangerer nytt fly to timer senere. Men en går glipp av båten. Flyselskapet dekker vel her ikke innhenting av reiserute med båten. Dvs at innhenting av reiserute hvor forsikrete ikke møter opp tidsnok også løses ut?
- reiseforsikring som dekker mere enn 15000 for familiens reisegods.
- reiseforsikring som dekker utgifter til rednings-/leteaksjon - det overrasker meg litt at dette ikke er dekket - samtidig er det kanskje forventet at landets helsevesen ikke sender regning på det? tenker f.eks. på USA...

I kort er jeg altså ute etter en forsikring som går litt utover det SAS sitt kort tilby og som gjelder for familien året rundt uten at dem nødvendigvis er på tur med meg . Takk
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2015, 00:10   #20
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Som jeg skrev ifjor så er jeg fan av europeiske sin reiseforsikring, deres super reise vil gi deg en del bedre på noen av punktene du nevner.

Diverse utdrag fra deres vilkår:

-Forsinket ankomst
Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du kommer for sent til forhåndbetalt transport, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merut- gifter for å innhente den fastlagte reiseruten.
Vi erstatter reiseutgifter med inntil kr 20 000 pr. person, inntil kr 50.000 pr. familie
Med Super reise erstatter vi overnattingsutgif- ter med inntil kr 2500 pr. person, inntil kr 6000 pr. familie

-Super reise dekker tap eller skader på reisegods/bagasje med inntil 60.000 kroner per person , inntil 120.000 kroner for familie.

-Ved skade på din leiebil i løpet av reisen og i leieperioden, refunderer vi egenandelen du som leietaker blir holdt ansvarlig for i henhold til leie- kontrakten du har med utleiefirmaet.
Vi refunderer inntil kr 8 000 pr. skadetilfelle

Siste punktet er vel dårligere enn sas amex sine vilkår, mange som har EA helt opp i 25K på leiebil da er 8K litt i minste laget

http://www.europeiske.no/web/no/europeiske.nsf/page/69484C3F18D0C43CC1256F580030E081/$file/Helaars_vilkaar.pdf

Streik er det ingen som dekker

Posting Rules