Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2006, 23:29   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default SAS MD-81 til MD-82 konvertering

Så i postlisten til Luftfartstilsynet at SAS sendte melding om at LN-ROO var konvertert fra DC-9-81 til DC-9-82. Da er spørsmålet mitt, er det noen som kan si om noen av disse også er konvertert til MD-82-standard?

OY-KGZ MSN 49381
OY-KGY MSN 49420
OY-KHP MSN 53007
LN-ROM MSN 53008
OY-KHR MSN 53275
SE-DMB MSN 53314
LN-RON MSN 53347
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 23:43   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

Saa kan de selges til Allegiant som oppgraderer videre til MD-83 ...!!

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 23:57   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,312
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

Noen som kan forklare oss uinvidde hva som er forskjellen på 81, 82 og 83??

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 00:07   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

..83 har lengre rekkevidde...en "ekte" 83 har flere tanker og hoeyere maks take off vekt. De som SAS selger til Alligient blir betegnet som 82.5 da det er usikkerhet om Alligient setter inn flere tanker.

SAS benyttet sine 83 til blant annet TelAviv og Jeddah (sistnevnte svaert kort tid)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 00:08   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

Se her:
http://www.plane-spotter.com/Aircraf...glas/MD-80.htm

I kortform: MD-83 har størst rekkevidde, de kraftigste motorer og størst MTOW, MD-82 litt mindre av alt og MD-81 minst av alt
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 02:47   #6
RG2200
Newcomer
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 4
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

MD-81 basic, kortdistance
MD-82 hot-and-high og extended range i forhold til MD-81
MD-83 extended range i forhold til MD-82
RG2200 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 03:53   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

Quote:
Originally posted by dc-8-63

De som SAS selger til Alligient blir betegnet som 82.5 da det er usikkerhet om Alligient setter inn flere tanker.
Etter litt research har jeg funnet ut at de ikke har stoerre tanker ...
Allegiant synes ogsaa ha mistet interesse for ex-SAS maskiner ettersom det 'plutselig' kom en haug Jetsgo-83'ere paa markedet ...


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 08:57   #8
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,288
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

Quote:
Originally posted by LN-KGL
OY-KGZ MSN 49381
OY-KGY MSN 49420
OY-KHP MSN 53007
LN-ROM MSN 53008
OY-KHR MSN 53275
SE-DMB MSN 53314
LN-RON MSN 53347
OY-KGY/OY-KGZ/OY-KHR/LN-RON nu -82 . OY-KHP/LN-ROM/SE-DMB fortfarande registrerade som -81. Litet o/t: har inte checkat senaste tiden men flyger OY-KHP/SE-DMB fortfarande för Spanair ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 12:40   #9
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

Både OY-KHP og SE-DMB returnerte til CPH den 6/2 og har ikke fløyet etter det.Bortsett fra at KHP fløy fra CPH opp til OSL på JK flightnr. den 8/2.Etter det ser det ikke ut som om de to flyene har fløyet noen steder.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 22:47   #10
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Replying to Topic 'SAS MD-81 til MD-82 konvertering'

Men det er vell ikke noen utvendige synlige forskjeller på MD-81 82 og 83 ?
Jeg ser ingenting ihvertfall
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konvertering CPL FAA -> JAR scoota666 General Aviation og sjøfly 4 18-10-2010 10:19
To nye fraktfly underveis via P2F-konvertering Blubird Flyforum 0 01-02-2010 23:07
Konvertering av 767-300 til -200 JetBlue Samlerhjørnet 4 02-09-2008 11:43
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 17:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.