Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2013, 02:44   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Utvanning av status-program

Det har blitt stadig mer populært med status-match og oppgraderinger for bestemte kundegrupper, og Internett har spredd slike kampanjer som gress i tørr ild. Kunnskap om hvilke program som gir enklest "elite"-status er vel så populært. Men opplever man at programmene vannes ut som en følge av dette? De fleste "bruker"-steder kan ikke skille "ekte" status-kunder fra de som tok en "snarvei." Gjør det at disse "ekte" kundene føler en viss bitterhet at noen kan få det samme som noen av disse har "slitt" for å oppnå? Dette er en del tanker som jeg gjør, for min del så er jeg på begge sider av "service"-skrankene og lurer på hva andre tenker. Ikke bare fly men også hotell og til en viss grad leiebil...
Old 16-05-2013, 05:42   #2
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Re: Utvanning av status-program

Jeg er til dels enig med deg i at det er for enkelt å få status - og for de som har tjent seg status gjennom den "riktige" veien er det nok frustrerende. Samtidig tror jeg at den reelle effekten er relativt liten. Det er tross alt veldig mange millioner reisende hver dag, slik at noen tusen "matchere" påvirker nok i begrenset grad. Husk også på at de som trenger å matche, gjør det nettopp fordi de reiser for lite til å opptjene ekte status, og reiser i snitt vesentlig mindre. Tenker f.eks på mange av forumets medlemmer som aldri reiser med SkyTeam - påvirker det noen at de matcher til gull hos KLM og aldri bruker det?
Old 16-05-2013, 06:11   #3
gygrid
ScanFlyer Blue

Default Re: Utvanning av status-program

Tror egentlig ikke statusmatching utgjør noen større trussel for utvanning. Det er og blir for spesielt intresserte. Antallet som oppnår status og fordeler ved å signe opp for diverse kredittkort er nok langt større.

Statusmatching er vel et resultat av at folk ikke nødvendigvis er like trofaste som de en gang var. Man har blitt mer prisbevisst og shopper rundt i større grad enn tidligere. I tillegg kommer økt kostkontroll for mange som reiser på arbeidsgivers regning.

Når det kommer til stykket, så krever vel det å tilby statusmatch enten en god del baller og selvtillit, eller at man tenker for kortsiktig. Man henvender seg mot kunder som de potensielt kan tjene gode penger på, men har begrenset tid å overbevise på. Leverer man ikke da på nivå med eller bedre enn hva folk matchet fra, kan de ha tapt business for lang tid. Har man tro på eget produkt og ikke er redd for å stikke hodet frem, kan det derimot slå svært positivt ut. Fra et forbrukerståsted, anser jeg det som positivt når konkurransen spisses. Som f.eks. når det murret litt i etterkant av mergen mellom United og Continental, og deres meste trofaste kunder ble tilbudt targeted matching fra konkurrentene. Klarer man ikke å blidgjøre sine mest trofaste kunder, fortjener man ikke trofasthet.

At vi er noen som utnytter systemet til å få noen ekstra goder og tilbud, betyr neppe mye i en større sammenheng. Og selv vi som som utnytter smutthull genererer nok en del inntekter. I likehet med mange andre her inne fikset jeg meg jukse-gull hos Hilton. Uten å noensinne ha bodd på et Hilton-hotell. Siden da har jeg 7 overnattinger hos Hilton og har lagt igjen ca $1300 hos de. Fordelt på tre bookinger til forbasket god pris. Hadde jeg ikke fått jukset meg til status hos de, kan jeg med 99% sikkerhet si at jeg fortsatt aldri ville ha bodd på et Hilton-hotell. At de tjener mindre på å ha meg som gjest enn andre gjester, betyr ikke at de ikke tjener penger på meg.
gygrid is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules