![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei!
Har de siste fem årene hatt et 365Direkte-kort i Fokus, som pga. 3,65% cashback var ganske gunstig. Dessverre har de nå fjernet en del av cashback-mulighetene, og jeg regner derfor med at et betalingskort tilknyttet min Eurobonus-konto vil gi meg mer "bang for buck". Når det gjelder mitt nåværende kredittkort, har jeg hatt 30k i kreditt i alle år, og alltid betalt inn ALT utestående ved utløpsdatoen. Til tross for dette fikk jeg avslag da jeg søkte om AmEx (var vel "kun" et Premium-kort), men skjønner at AmEx fungerer på en litt annen måte enn Mastercard. Selv om Mastercardet kun gir 10 poeng pr. 100,- i innkjøp, har jeg ingenting å tape på å ha kortet i ett år (med mindre jeg blir EBG i løpet av året, noe jeg ser for meg kan bli vanskelig). Lurer derfor kort og godt på om noen av dere har noen erfaringer med å søke om MC-kortet til SAS som student? Har en ganske solid cash-flow (leieinntekter og jobb), og til student å være en beinsolid økonomi. Tror ikke "gjelda" vil være noe problem å betale, men å overbevise utstederen om dette blir nok verre. Hvor mye tror dere en "attest" fra 365/Fokus vil være verdt i denne sammenhengene -- og finnes det i det hele tatt slike standardattester? På forhånd takk! (Og ja, jeg har Trumf-kort, men som bosatt i utlandet store deler av året er inntjeningen begrenset ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Så lenge du kan dokumentere inntekt og ikke har betalingsanmerkninger er det vel neppe noe problem.
Må bare spørre: Hvorfor ikke bare søke? Du vil uansett bli kredittvurdert.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vist du har Trumf, hvorfor søker du ikke heller om Trumf Visa? Det kan du jo bruke i utlandet, og du får 1% trumf på alle kjøp også i utlandet(Ikke konkurrende dagligvarebutikker i Norge).
Trumf kan du jo veksle til EB-poeng. Og vist du gjør det så "tjener" du 13,8 poeng per 100 lapp brukt. Altså mer en ved SAS MC. Trumf Visa har ingen årsavgift. (Tror jeg skal søke jobb som Trumf Visa promoter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Enig med sistnevnte her. Du kan velge mellom bonuspoeng og cashback, alt etter hva du ønsker. Bruker selv trumfvisa, strålende fornøyd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Trumfvisa + evt Am Ex er en bra kombi. SAS MC og Diners bruker jeg ikke lenger.
Trumfvisa har to fordeler i tillegg: -Lengre varihet på poengene, klokka tikker fra de veksles inn -Om noe skulle skje med SAS, så har man fremdeles saldo på trumf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Slik jeg kan se det er de eneste fordelene med SAS MC og Diners:
- Du kan tjene poeng når du handler mat i dagligvarebutikker som ikke hører til NorgesGruppen. - Diners-kortet gir tilgang til en del (kjipe) lounger mot et gebyr på 120 kr, hvis du nå ikke har loungetilgang på noen annen måte (gullkort, C-billett etc). Men det er fremdeles billigere enn de 24 EUR det koster med møkka-versjonen av PriorityPass en får med SAS EB Amex Platinum. Jeg har SAS EB Amex Platinum, MasterCard, Diners og TrumfVisa, men kommer sannsynligvis å kvitte meg med Diners i hvert fall. TrumfVisa og Amex kommer man veldig langt med uansett. Last edited by SE-AER; 22-08-2012 at 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Kan også anbefale Shell mastercard som gir 1% også på Rema. I juli hadde de kamPannje ved utenlandsbruk, 5% bonus gav ca 600 kr ekstratrumf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for tipset om TrumfVisa! Søkte om det da jeg kom hjem fra jobb for en times tid siden. Fikk som ventet avslag, og ringte dermed kundeservice, som ble et eventyr i seg selv da 815-nummer fra utlandet alltid er en interessant erfaring.
Forklarte min økonomiske situasjon, og at jeg har hatt et kredittkort hos Fokus med 30.000,- i kreditt i over 5 år, og aldri har overført ett eneste øre en dag for sent. Var dog ingenting de kunne gjøre med dette, siden jeg ikke hadde inntekt (konvensjonell inntekt ser ut til å være det eneste de forstår -- den stakkars dama hadde aldri hørt om utbytte, og mente leieinntekter ikke telte). Så da er jeg tilbake til square one, som man sier. Sjanseløst av Cresco-folka som admer Trumf VISA-kortene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mjolnir, jeg har søkt om Shell Mastercard, og det lover noe bedre enn hva Trumf VISA-folka fikk til. Selvfølgelig er jo ikke Mastercard like anvendelig som et VISA med kreditt, men jeg tar det jeg får!
Takk skal du ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Samtlige banker bruker en sammensatt score som er tilpasset deres strategi. Den vurderer: - Tidligere ligningsinntekt - Evt. betalingsanmerkninger - Bostedshistorikk (hyppige flytting er negativt) - Bosted (mer mislighold enkelte steder enn andre steder) - Alder - Kjønn Ut i fra dette kan de beregne sannsynligheten for at du misligholder. Enkelte banker vil akseptere flere kunder, andre vil akseptere færre. Dette er helt automatisk og bare i tvilstilfeller legger de sakene til kredittavdeling med profesjonelle kredittmedarbeidere som kan gjøre manuelle vurderinger. Vurderinger av lønnslipper, selvangivelser osv. har jeg ikke hørt om på flere år nå. Du trenger ikke nødvendigvis ha negativ betalingshistorikk, men at du er student over flere år kan dermed slå negativt ut på din score. Det som er traurig er at det tar tid å få registrert høyere ligningsinntekt iom. at denne kun oppdateres i oktober hos både Soliditet og Experian (som er kildene til bankene), og da for foregående år. Men når tiden går vil du også få "alderspoeng" som slår positivt ut. Summa summarum: kredittsjekkene ser bare på tall! Du kan være verdens mest pålitelige fyr, men så lenge deg og ditt plasserer deg i en gruppe som har statistisk høyere sannsynlighet for å misligholde, så blir det sånn :-( Last edited by FlyCarl; 23-08-2012 at 09:36. Reason: Mer info. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På noen nettsøknader for kredittkort må du selv oppgi lønnsinntekt ol. Skriver du 0 eller et beløp de anser som for lavt så går det nok skeis
![]() Alt i alt får du en poengsum, jo høyere jo bedre. På forbrukslån har det betydning for renta du får (om den er 30 eller 10 %). Cresco som administrerer Trumf er en del av DNB forresten. Mener det er SEB som forvalter kortene som har Eurobonus på. De appellerer til forskjellige kundegrupper, men det kan igjen de forskjellige kortproduktene også gjøre. F.eks kan du søke om forbrukslån på 40 000 kr i en bank for så få avslag, men sekundet etterpå søke om kredittkort med samme ramme i samme bank å få ja. I tillegg til egen strategi må også bankene risikovurdere utlånsporteføljene sine. Har de mye "råtne" lån, så går det ut over bankens lånekostnader og kredittvurdering. Avansert dette her. En sikker måte for å alltid få ja er: - ha lønnsinntekt på ligningen (ikke alltid lett når man er student) - unngå svingninger og reduksjon i inntekten - flytte sjeldent (bli stående på hjemmeadressen mens man studerer) - ha ligningsformue - bo i et fylke/sted hvor folk har statistikken på sin side (f.eks. i Bærum, men ikke Vestfold, Finnmark eller Oslo) - ikke ha verv eller lignende i foretak som går dårlig Men det var mye tenking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei FlyCarl. Takk for et utfyllende svar som jeg tror mange kan lære litt av.
Fikk forresten avslag også hos Shell Mastercard. Jeg tror nok det største problemet mitt som sådan er mangel på lønnsinntekt på ligningen (iallfall en betydelig nok inntekt - man skal jo helst ikke overskride Lånekassens inntektsregler før det spiser opp stipendet). Ellers tror jeg de andre kravene er langt over godkjent, med mindre Trondheim kommune er svartelistet. Hadde dog inntekter i 2011, så jeg kan kanskje forsøke på nytt når likningstallene gis ut i oktober. Takk for alle gode innspill! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ville tatt kontakt med utsteder etter det automatiserte avslaget, og lagt ved kopi av fullt skatteoppgjør, dermed vises jo alle inntekter også før fradrag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er vel kun et par måneder igjen til de nye likningstallene publiseres, og kredittbyråene oppdaterer databasene.
Forsøker igjen da. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
På et av mine eksisterende norskekort innførte selskapet plutselig en grense for kjøp i utlandet som var langt lavere enn før. Kortet har ubegrenset kreditt men "uoffisielle" grenser på hvor mye man kan bruke på endel transaksjoner. Grunnen var at jeg jobber i utlandet. Jeg sendte dem mine tre siste utenlandske lønnslipper og de opphevet grensen. Dette er selvsagt annerledes da det er et eksisterende kundeforhold, men du kunne kanskje sende dem leiekontrakt og kontoutskrifter for å vise hva du tjener.
Hvilken Priority pass får man med SAS eurobonus amex plat? I USA får man gratis tilgang, men årsavgiften for kortet er ganske stiv, men jeg er fornøyd.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Avslag hos Shell MC på denne kanten óg, som forventet, dessverre
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hehe, ja, Lånekassen og kredittverdighet er en uheldig kombinasjon. Hadde dog trodd at en betalingshistorikk fra mitt nåværende kredittkort burde holde som bevis på denne 'verdigheten', men hvis de ikke er interessert i nye kunder er det deres problem.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbefaling kredittkort nr2 med eurobonus | MadNoggie | Reiseforum | 4 | 13-01-2012 14:33 |