![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Tidigare denna månad flög jag PMI-OSL-ARN med SK. PMI kärran kom in på gate 36 och ARN flighten gick från gate 40 vill jag minnas.
Jag blev både förvånad och irriterad på att jag tvingades gå igenom säkerhetskontroll på OSL. Varför behöver pax som byter flyg inom Schengen området göra det på OSL? Jag har aldrig behövt gå igenom ny säkerhetskontroll vid utrikes-utrikes transfer inom schengenområdet på någon annan flygplats där bägge flighterna går från samma terminal. Last edited by L-1011; 25-07-2012 at 21:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
Det kommer litt an på hvilket gate man parkerer på. Noen schengen gater slipper man det på.
Ellers har Schengenavtalen ingenting med sikkerhetskontroller å gjøre |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]() Quote:
Egentlig er det fire typer ankomstpassasjerer som for best mulig passasjerstrøm må holdes separat: 1. Innenrikspassasjerer, her kreves ingen ekstra kontroll 2. Schengen, her kreves det tollkontroll ved transfer til innenriks 3. Ikke-schengen, men anerkjent sikkerhetskontroll, her kreves det passkontroll, og tollkontroll ved transfer til innenriks 4. Ikke-schengen, uten anerkjent sikkerhetskontroll, her kreves det sikkerhetskontroll og passkontroll ved transfer, og tollkontroll ved transfer til innenriks. Problemet med OSL i dag er at kategori 2,3 og 4 i dag i stor grad blir blandet, noe som gjør at mange passasjerer unødig må gå igjennom sikkerhetskontroll ved transfer. I Munchen vet jeg at de har separert disse passasjerstrømmene, noe som fører til at ingen må gå igjennom flere kontroller enn det som er absolutt nødvendig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Tack för informationen.
Det kändes iaf irriterande att tvingas genomgå en säkerhetskontroll i utrikesterminalen på OSL när jag kom från Spanien och skulle vidare direkt hem till Sverige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Selvfølgelig, og det er merkelig at de ikke bare kan åpne døren til avgangshallen for transferpassasjerer - det hadde jo vært en grei mellomløsning, mens man venter på en bedre orndning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Varför inte ta bort den här säkerhetskontrollen i transferhallen på OSL? Den känns helt onödig och skapar enbart irretation tycker jag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]()
Det finnes en del transfertrafikk fra land utenfor EØS og videre utenlands, som f. eks. SVO-OSL-KEF
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Så lösningen är att samtliga internationella transferpax därför måste genomgå secuurity check?
Det är en dålig lösning tycker jag. Det måste gå att lösa på ett bättre sätt så att endast non-schengen till schengen transferpax behöver genomgå ny säkerhetskontroll. Så fungerar det på ARN, CPH & HEL..det borde gå att ordna på OSL också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Gatene 39,41,43,45,47, og 49 er "rene" slik at ny sikkerhetskontroll ikke er nødvendig ved transfer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Og det er mange andre lufthavner også. Når man har en designsvakhet, så går det faktisk an å gjøre noe med det. En løsning hadde vært å lage en steril passasje for passasjerer som kommer fra land hvor sikkerhetskontrollen ikke er godkjent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
OSL Gardemoen är bland de nyaste flygplatserna i Europa. Det är väl bara att bygga om dagens dåliga lösning? Sålänge detta problem kvarstår kan OSL inte bli en smidig transfer flygplats för intra schengen transfer pax.
Brist på $$$ för en ombyggnad borde det inte vara. OSL är väl en statlig norsk flygplats och Staten Norge badar ju i oljepengar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]()
Veldig enkelt å si. Deter også snakk om mye penger for en svært liten kundegruppe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]() Quote:
Når det er sagt så er vel ikke OSL det mest grelle eksemplet på dårlig flyplassplanlegging i Norge. På TRD og TRF og sikkert noen andre mindre flyplasser må ALLE som ankommer fra et land utenfor Schengen/EU gjennom sikkerhetskontroll. Årsaken: Flyplasseiere vil sluse ankommende passasjerer inn i avgangshallen så de kan handle Tax-Free. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=74068
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Selvfølgelig kan det løses og for alt jeg vet jobbes det også med det i forbindelse med utbyggingen. Men er det virkelig et problem? Jeg har aldri sett kø der og er man forberedt er man gjennom på under ett minut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]()
Jeg har aldri sett et menneske der, annet enn to vektere...
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Hehe, jo det har jeg faktisk men det er sjeeeeeldent.
Internasjonal transfer på OSL er ikke helt vanlig men har nok økt en del. Med Norwegian f.eks. kan du få routing over OSL fra f.eks. ARN, jeg har møtt en god del svensker som har reist slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Det lär ju inte vara många norrmänn som "upplevt" denna internationella transfer säkerhetskontroll på OSL.
Det kanske är därför ni inte förstår hur irreterande den är? När jag flög PMI-OSL-ARN var det ca 35 andra svenskar som också gjorde det, flera barnfamiljer. Det blev en lång kö och det tog minst 10 minuter att passera denna totalt onödiga säkerhetskontroll i OSL. Några hade öppnade vattenflasker från PMI som de tvingades slänga vid denna internationella transfer säkerhetskontroll. Nytt vatten på flaska är ju så billigt att inhandla i transferhallen på OSL... Jag var inte den enda i kön undrade om denna säkerhetskontroll verkligen är nödvändig när man flyger från Spanien via Oslo direkt vidare till Stockholm. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer | Mekum | Flyforum | 692 | 17-12-2024 17:23 |
Folkeskikk i security på OSL | Hpkris | Småprat | 36 | 22-03-2015 20:21 |
Juli vid tre tre stora! CPH ARN OSL | ATC | Flyforum | 32 | 14-08-2009 07:24 |
Er dette noe nytt? Security check ved ankomst? | Bizflyer | Flyforum | 5 | 17-10-2006 11:08 |
Security-check ved ankomst | FlyHi | Flyforum | 5 | 27-03-2005 22:00 |