Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2012, 09:50   #1
MisterOlsen
ScanFlyer Blue

Spørsmål Visum til Vietnam

Hei,

er det noen her som erfaring med visum til Vietnam?

Vi skal krysse landgrensen fra Kambodsja til Vietnam med buss. Trenger vi nordmenn å ha skaffet oss visum på forhånd hos ambassaden da, eller får vi det på den grensestasjonen?
Noen steder står det at vi trenger visum på forhånd, og andre steder står det at vi får det når vi kommer dit.

Leser litt frem og tilbake på nettet, og får egentlig ikke noe klart svar fra den vietnamesiske ambassaden i Oslo.
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 09:54   #2
ute_til_lunsj
ScanFlyer Blue

Default Re: Visum til Vietnam

Hei.
Inntil 15 dager er visumfritt for nordmenn.
Spennende land å besøke, god tur!

http://www.norway.org.vn/Norsk/vietnam/reise/innreise/
ute_til_lunsj is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 10:24   #3
MisterOlsen
ScanFlyer Blue

Takk for svar.

Men jeg har hørt rykter om at dette gjelder kun ved ankomst på større flyplasser med internasjonale flygninger. Det stemmer kanskje ikke?
Old 23-07-2012, 10:51   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

15 dager er uten visum.

Du kan også få visa-on-arrival på flyplassene SGN, HAN, DAD hvis du har et korrekt utstedt godkjennelses-brev, da kan du være der 30 dager som turist.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 12:32   #5
jann787
Cruising altitude

...videre, bør du ha med deg retur flybillett eller billetter som viser til at du reiser fra landet innen visum-fri perioden (15 dager). Var i landet for to somrer siden, ved pass kontrollen var de ganske strengt på det der (vet ikke om noen andre som har opplevd det samme som meg...). Men landet er kjempefint som turist må, særlig i sør-delen langs strendene. Prøv også gjerne ut matretten som kalles for "nem" (grillet "nem"), anbefales.
jann787 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 13:22   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by jann787 View Post
...videre, bør du ha med deg retur flybillett eller billetter som viser til at du reiser fra landet innen visum-fri perioden (15 dager). Var i landet for to somrer siden, ved pass kontrollen var de ganske strengt på det der (vet ikke om noen andre som har opplevd det samme som meg...). Men landet er kjempefint som turist må, særlig i sør-delen langs strendene. Prøv også gjerne ut matretten som kalles for "nem" (grillet "nem"), anbefales.
Jo han som satt i Ho Chi Minh sjekket at jeg hadde retur billet. Han ville se den, det hjalp ikke at jeg sa at jeg hadde det. Jeg er glad jeg skrev den ut før jeg kom dit.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 13:32   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jo han som satt i Ho Chi Minh sjekket at jeg hadde retur billet. Han ville se den, det hjalp ikke at jeg sa at jeg hadde det. Jeg er glad jeg skrev den ut før jeg kom dit.
Det kan mao variere. Ingen sa noe som helst da vi gikk igjennom passkontrollen da vi var der i fjor. (Saigon)

Jeg skriver aldri slikt ut, men har det tilgjengelig på iPad just in case.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 13:49   #8
ostis
ScanFlyer Blue

Var där nu i Mars, flög visserligen in och ut, men gjorde misstaget att boka så vi var där 17 dagar. Men gick fint det också, ingen kommentar när vi skulle resa ut. (tänkte om du kanske skulle göra samma misstag så kan det vara bra att veta^^)
ostis is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 19:54   #9
akira
Scanflyer Silver

15 dager er 15 dager. Var du der i 17 dager, så var du heldig. Tenker seg at Vietnam ikke er landet du har lyst til å sitte fast i.

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 21:07   #10
ostis
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by akira View Post
15 dager er 15 dager. Var du der i 17 dager, så var du heldig. Tenker seg at Vietnam ikke er landet du har lyst til å sitte fast i.
Läste om många som klarat sig med några dagar extra, några fick böta några dollar bara. Så verkar inte vara så farligt med overstay där.
ostis is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 10:24   #11
MisterOlsen
ScanFlyer Blue

Man bør vel generelt ikke basere seg på at det ikke virker farlig med overstay i Vietnam (eller annet land)... Plutselig så møter du på noen som tar reglene veldig seriøst, og da kan du være i deep shit.
Reply

Posting Rules