![]() |
|
![]() |
#1 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Hei!
Ser på flightradar at LN-RKG, en A340, kommer som 9136 i retning København, trolig fra Bangkok. Hva skjer a? Hvorfor kommer den med et slikt flightnumber? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2011
Posts: 71
|
![]()
Har varit på C-check i Singapore
![]() Last edited by SK1989; 17-12-2011 at 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Akkurat! Det var nytt for meg. Takk skal du ha
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Selv om noen økonomer nok har regnet på dette, så må det da koste en festlig slump penger å fly CPH-SIN-CPH for å få flyet kjølhalt, kontra å få det gjort et sted nærmere?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]() Quote:
![]() Det er ikke for ingenting at så godt som ingen driver heavy maintenance i Norge lenger. I hvert fall ikke på store fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
|
![]()
Sas buker vel flight nummer i 9xxx serien til div ferry flights.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Men hvorfor setter de ikke opp ekstra avgang på de flightene? Kunne jo tatt med et fullt fly til og fra BKK iallefall, så hadde de ikke fått bare kostnader ved å flytte flyet til/fra SIN.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]()
I utgangspunktet en god tanke. Problemet er bare at det ofte er vanskelig å tidfeste nøyaktig når en slik sjekk er ferdig, selv om det riktignok planlegges til et visst tidspunkt. Fly som dette som har en del år på baken er ofte kroniske med ekstrajobber som dukker opp underveis, i tillegg til det en måtte finne under funksjonstesting og check flight.
Så å sette opp en slik flight ville nok vært et sjansespill. I tillegg kommer jo eventuelle problemer med trafikkrettigheter en del steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Som Stone säger så är det ganska vanligt och normalt att en del efterarbeten ska utföras på hemmabasen efter en stor check och att alltså maskinen inte är färdig att sättas i trafik direkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Nei, men nedover skulle de jo kunne ta med pax?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]()
- Men det er klart at det kunne vært mulig å gjøre et flybytte i BKK for denne dersom man har en serie sjekker på samme sted og flyene går "nose to tail".
DY kjører jo "Winterchecks" hos Aeroplex i BUD og bytter fly på en vanlig transit i BUD for å unngå kostnaden med tomflights. En forsinkelse ut fra verkstedet gjør bare at byttet blir utsatt til f.eks. dagen etter, dette må jo avtales med verkstedet. Likeledes ble det også gjort en del flybytter i LGW ved sjekker hos ATC Lasham. Man fikk da kun en kort flight Lasham-Gatwick og retur. Ulempen er at det lett blir en forsinkelse da man ved flybytte fort overskrider minimum groundstop tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Bare for a gi noen kostnads-indikasjoner.
En flight SIN-CPH tom koster ca. 3-4 Mio. NOK one way. En D-Check av en A340 vil ta litt i underkant av 100.000 man-hours. Common labour rate in Europe is ~90US$/time. Ergo koster samlet labour ca. 9 Mio. US$. Regner man dette om til NOK sa er dette omlag 55 Mio. NOK. Og med de labour-rater som man har i SIN, som er ca en halvdel av dette hva vi ser i Europa, sa sparer man en betydelig sum. (Pa den annen side kan man ogsa argumentere at de gutta der nede har en extremt höy kvalitaet, de har FSP capabilities og de er ofte hurtigere siden de har ikke sa store problemer a jobbe under helgen som mange i Europa har...).
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Det sket også, idet den fløj SK973 til Bangkok og derfra tom til SIN..meningen var også at lave samme stunt på tilbagevejen, men det er så åbenbart lavet om
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Disse beløb får de vel ikke engang for et C-sæde i gennemsnit.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Jeg ser heller ikke sammenhengen i dette regnestykket. Koster ikke JetA rundt 1000USD/tonn uten hedging? http://www.iata.org/whatwedo/economi...ges/index.aspx
Si ca 70 tonn en vei, da er vi på 420 000kr CPH-SIN i rene drivstoffutgifter. Pilotene i SAS er vel ikke så dyre i drift?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() Du ser i din betraktning isolert pa Pax inntekter. Her ligger din feil. Du ikke ser under belley og pa de inntekter som er generert via Cargo. Disse kan vaere betydelige. Faktisk finnes seg en del longhaul ruter pa denne verden hvor Cargo betaler alle utgifter og de pax inntekter er bonus pa toppen. Na, dersom du antar at du genererer ca 1/3 av dine inntekter via Cargo og 2/3 av dine inntekter med Pax, sa kommer du frem til snitts-priser som gjenspeiler realitaeten - ogsa i SAS...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Hva koster det å fly en tom B738 TOS-OSL da kontra en tom A343 TOS-CPH som faktisk har skjedd også?
Har alltids lurt på hva det koster å kjøre en tomflight fra f.eks TOS til f.eks OSL eller BGO for den saks skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK9136 SIN-CPH (9/DEC/2013)? | EKGH | Register- og ATC-Forum | 4 | 09-12-2013 15:33 |
Versjon 772ER CPH-SIN seating | SQ 777 | Reiseforum | 14 | 07-07-2013 05:38 |
Singapore Airlines seteconfig business CPH-SIN? | Extra230 | Reiseforum | 9 | 07-05-2013 20:41 |
Singapore øker på SIN-CPH | Someone | Flyforum | 10 | 14-11-2012 11:29 |
SVG-CPH-SIN-DPS 010809 | staale | TripReports | 6 | 04-08-2009 12:59 |