![]() |
|
![]() |
#1 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Vi er jo et av de ekteparene Norge ikke liker - og må dessverre bosette oss slik at jeg vil måtte "pendle" mellom Oslo og Portland Oregon i hvertfall i de neste årene.
Realistisk ser jeg et reisemønster med ca 12 t/r i året - som vil begynne i sommer en gang. Det jeg ønsker er å opparbeide meg en status som gjør disse reisene lettere: - Adgang til Lounge i transferpunkt Europa til USA (FRA, LHR, ZRH). - Adgang til Arrivals Lounge transferpunkt i Europa med dusj (ankommst fra USA). - Ekstra Baggasje (flyttelass hjem til USA ![]() - Helst ikke kalender år for Status (siden jeg starter om sommeren - og så at i løpet av 12 måneder hadde jeg Gull hos Sky Team - men forble blå pga. uflaks med kalender året ![]() - IT systemer som fungerer (ikke SAS Altinn løsninger). - Minimalt bruk av US Carrier Transatlantisk I dag har jeg basisnivå hos Skyteam (uaktuelle) - og basisnivå hos LH Smiles and More. Noe prisavhengig ser jeg disse reiserutene som alternativer: Star Alliance: OSL-ZRH-SFO/LAX-PDX (LX/UA) OSL-FRA/MUC-SEA/SFO-PDX (LH/UA) OneWorld: OSL-LHR-SEA/SFO/LAX-PDX (BA/AS) Det skulle bli minimum 6 "Qualifying Segments" for hver R/T - så programmer som også lar Segments telle mot neste Nivå er å foretrekke. I hovedsak vil det bli billigste billetter - men ser fordelene av Status så en kan sikkert "kjøpe" seg opp noen ganger for å oppnå status raskere (f.eks. WT+ hos BA - Business på Salg hos LH). Dette er mine egne vurderinger: Star Alliance: - Var meget imponert over hvor lett det var å bestille og endre UA Mileage Plus billetter hjem til jul i Portland - under 10 minutter fra iPAD i sofakroken forna peisen. - Det var også fleksibelt med hensyn til å endre hjemreisen. - MEN har lagt merke til hvordan UA nå denger Tommy777 og han er både sterkere og har lanbt flere miles enn meg - så det er bekymringsfullt. - Negativt LH IRR handling i FRA - nå 3 episoder som totalt har kostet oss USD 1576.00 (dekke overnatting, dekke billetter YVR-PDX). - Både M&M og M+ har kalenderår status ? Spørsmål: - Mileage Plus eller Smiles and More ? - Hvor er det best å ha hjemme addresse ? USA eller Norge - Er det f.eks. bedre å være Mileage Plus kunde utenfor USA ? - Segmentbasert opptjening hos M&M (finner ikke noe). - Hvordan er Mileage Plus opptjening med LX/LH - gir det PQS ? Oneworld: - Ikke kalenderår opptjening ? I såfall meget stort pluss! - Mange medforumister med god status og de virker fornøyde - Raskest til nivå som oppfyller ønskene ? - Segment basert ? - Negativt (mitt inntrykk) ca 25-30% dyrere enn LH/LX ? - Hvor skal man registerer seg (USA eller Norge) - Negativt - liker ikke American Airlines - Positivt - uslåelig i Sør Amerika.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Flyr du LX vil du få lounge (LX) i ZRH med Prioritypass, inkludert arrivals.
One World: BA krever vel nå 600 tier points for sølv, som omtrent gir tilsvarer Star gold. skal du til vest-kysten av USa koster vel eco+ 9000 på tilbud. Og få status på billige billetter er vel vanskelig om du da ikke klarer 50 BA-flighter i løpet av 12 åneder. tror kanskje det holder med BA nummer på flighten, og det betyr vel at du kan få 6 legs pr tur uten større problmer. da snakker vi status etter litt over 8 t/r. du få rvoldsomt med poeng når du er sølv, 100% bonus. Fordelen med Star er jo at du kommer det til Norge tidligere på dagen etter USA-tur (Dus lander ca 09.00, CPH/ARn 08.30?) Frister ikke SAS nå som du får full opptjening i alle klasser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Vi på "vestkysten" av USA foretrekker å unngå flybytte på Østkysten - ofte mye dårlig vær og forsinkelser og når en ofte kun har under 2 timer lengre flytid transatlantisk mellom Øst og Vest Kysten blir det jo betraktelig kortere reise ved å unngå Østkysten, så derfor frister ikke SAS (og IT løsningene hos SAS er jo på par med Altinn)
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg vet du sliter med SAS, men det er vel mest pga at du er på apple? Etter oppgraderingene har jeg svært få problemer med nettsidene deres, og jeg bestiller ofte direkte fra sas.no.
Personlig ville jeg lagt vekt på å slippe transfer på en storflyplass i Europa på vei østover (FRA, LHR), CPH og ARN går greit. Direkte til OSL er å foretrekke på vei østover. Jeg ville også putta poengene i på en konto som gir 100%, da trenger du to turer før du er sølv og to til før du er gull (hos SAS i alle fall) Jeg ville sett på hvilke reiseruter som frister mest, og hva prisnivået pleier å ligge på. Jeg er ingen guru på poeng-programmer, men tror jeg hadde gått for Eurobonus og SAS enten direkte OSL til EWR og så videre til PDX, eller via ARN og ORD. Fordelene er: -Du samler poeng hos selskapet du flyr mest med, og får status hos de. 100% i alle klasser. -Greie fasiliteter for *G på OSL, med gullskranke, fast-track og gullstue. -Kort transfertid på ARN og CPH, og hyppige avganger til OSL (fordel ved forsinkelser) -SAS har Extra, noe som kanskje gjør op-up lettere enn de som ikke har denne klassen? Ellers er kanskje BA det beste alternativet. Å fly via ZRH virker som en stor omvei, og med få avganger til OSL er man noe utsatt for forsinkelser. Edit: Ser du vil unngå østkysten. Er Chicago like ille? OSL-ARN/CPH-ORD-PDX er den rimeligste billetten på wideroe.no på flere tilfeldige dager. Last edited by Dag Viking; 23-03-2012 at 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg har både Apple og Virtuelle Windows 7 / Windows 2008 Server - men alle er US versjoner med sikkerhetskonfigurasjoner som er for høye for SAS (Det er derfor det er en spesialløsning for SAS sine Internet Sider i USA (annen portal)). Og at SAS ennå ikke har noen Smart telefon løsning trekker også ned (er bortskjemt)
Av lang erfaring opplever jeg mindre problemer med transfer på "stor" flyplass i Europa enn EWR/ORD - vi på Vestkysten er litt spesielle på det, ja selv via ZRH og SFO er i praksis raksere enn EWR eller ORD. (Disclaimer - for å ikke ende helt opp med høy PederÅs faktor (PrinsenPåFjerten) så var SAS i utgangspunktet ikke med - hovedsaklig fordi de ikke flyr til vestkysten - EB og SAS hadde ligget sterkt ann om de hadde en rute bort til oss i vest)
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 23-03-2012 at 12:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tænk også på at en upgrade fra Y til Y+ hos SAS kun koster 10.000 point på IC. Dvs at med 100% optjening, så optjener du næsten en upgrade pr. rundtur selv på billigste Y-billet. Rent pointmæssigt er det ret god value for money.
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et par oppfølgerspørsmål for å klargjøre litt:
Hva er viktig ved opptjening, poeng for status eller poeng for uttak? Hva skal du bruke uttak til, en reise på samme strekning? Det kan være greit å få klarhet i: Hvor mange tur/retur-reiser på billig økonomi må til før du når ønsket status (EGB/SEN/BA sølv)? Hvor mange tur/retur-reiser må til før du kan ta ut en bonustur på samme strekning? Jeg kjenner ikke til svaret for Swiss, Lufthansa og BA, men for SAS blir det ca 4 tur/retur for gull og ca 7 tur/retur som gullkunde før du får en gratisreise i businessklasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Programmet for deg er nok American Aadvantage.
For aa komme deg opp paa Platinum (som gir lounge aksess), tar du en challenge. Mer om det her: http://milepoint.com/forums/wiki/ame...-elite-status/ Du maa fly 10.000 EQP (noen billigbilletter hos AA, gir kun .50 EQP per miles flown) innen 3 mnd, noe som gjoer at du maks maa fly 20.000 miles. Vanligvis ender man opp paa rundt 15-16K flown for en slik challenge. Du kan fly BA eller andre partnere under challenge, inkludert Alaska. AA har ett naert samarbeide med Alaska, inkludert lounger og du opptjener EQM og lifetime miles med dem, samt elitebonus Det er den enkleste maaten aa komme seg opp til ett akseptabelt statusnivaa siden du ikke har noe status aa matche. Naar du er ferdig med challenge, glemmer du EQP (som er for kunder som flyr mye biz), all opptjening gaar ogsaa via EQM og all opptjening er 100%++ Platinum er ett helt akseptabelt nivaa, som Star Gold og gir international lounge access, samt 100% elite bonus, United har kuttet til 50% for samme nivaa, 75% for Plat. Det vil si at du tjener over 20K miles paa en t/r paa economy 12 t/r gir deg toppnivaaet til AA som er Executive Platinum. . Det kreves 100K miles flydd i ett kalenderaar for aa oppnaa den statusen. Fordel med EXP: Alle flightene domestic US gir gratis oppgradering (ingen andre statusnivaaer hos AA eller partnere gir det). Bekreftes 100 timer ut og jeg har hatt stor suksess med det. Jeg har 100% av mine flighter oppgradert i aar paa US domestic, noe som gjoer det greit med transfer i Chicago, Dallas etc fra LHR eller andre AA destinasjoner (som nye HEL, FRA, BRU, CDG etc) Du mottar ogsaa 8 System wide upgrades som kan brukes til aa oppgradere uansett AA flight i uansett bookingklasse (ikke bonusbilletter). Flightene bekreftes ved booking. Man kan bli waitlisted, men rapporter sier at oppgraderingssuksessen er veldig sto (90+%) Det vil mao si at du har 4 t/r over atlanteren er i bekreftet business uten lue i hand. EXP gir tilgang til OW First lounger, hakket over det Star tilbyr. En annen meget viktig fordel for deg, er at du har credit history i USA. Det er to kredittkort som er bra aa ha for AA flyers: Sign opp for BAs Chase card naar de har 100K miles som sign up bonus. Skjer ett par ganger i aaret. BA flighter kan MEGET lett oppgraderes for folk uten status for smaapoenger som 10-15K hver vei. Jeg betalte for en WT+ rundt juletider og har en CW billett betalt for mai som ble oppgradert til hhv Club og First for 12.500 poeng hver vei. Du kan ogsaa oppgradere fra Economy til Premium Economy. Man regger da seff opptjeningen til AA. AA sitt Executive kredittkort fra Citi gir 10K EQM bonus hvert aar man bruker mer enn 40K USD paa kortet. Du faar ogsaa en rekke andre fordeler, som AAdmirals Club medlemskap og da ogsaa tilgang til Alaska's lounger. Last edited by Tommy777; 23-03-2012 at 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det blir mye reising - så reisen skal være enklest mulig (derfor av lang erfaring - ingen stopp på Østkysten!). Poeng primært mot status - sekundært mot uttak på en reise på samme strekning. Fikk et innspill fra sidelinjen via PM som antyder at med Mileage Plus skal det 4.5 T/R OSL-PDX til for MP Gull basert på poeng (50.000) som også er det antallet poeng en trenger for en MP Super Saver OSL-PDX-OSL på Business/First.
![]() |
![]() |
#11 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg sjekket schedule og ser til min store forbauselse at AA ikke har en eneste flight fra ORD.. Var ikke klar over det, da kan det bli toeft. Men ett lite hopp til SEA eller SFO hjelper paa. Du kan feks fly PDX-SFO-JFK (med premium service, EXP faar F, ikke C)-LHR/CDGetc -OSL F produktet til AA er bedre enn alle andre her i nord amerika. Ensete med musserende, fulle maaltider naar UA og CO serverer en strutna cookie, til og med paa RJ flights. Og i tillegg, har EXP gratis alkohol i coach, AA har ogsaa gratis alkohol for alle paa internasjonale flygninger og introduserer naa en Economy plus. AA er ditt beste bet for aa vaere mest i premium cabin gratis. United faar helt sikkert sine ducks in a row, men de gir naa mye mindre poeng enn tidligere for alt annet enn top tier. Oppgradering med FLUU, (Frank Lorenzo Unlimited Upgrades) aka Continental's system er ikke laget for United Airlines rett og slett fordi UA har 8 og 12 F seter paa sine 319/320 mot CO som har fra 16 seter. Dette (og i tillegg hirearkiet deres som er helt paa trynet) gjoer noen klassiske UA ruter vanskelige aa oppgradere (feks ORD-SEA) Last edited by Tommy777; 23-03-2012 at 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
AA er fristende - men hovedtanken er at bonusprogrammet skal gjøre disse reisene enkere - ikke mere komopliserte og når en begynner å legge til en ekstra transfer på vestkysten i tillegg til Østkysten faller det i fisk. Har de siste 15 årene stort sett nok av tarmac på Østkysten pluss at det stjer 4-6 timer i hver retning fra tiden sammen med den lille italienerinnen
![]() |
#14 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det ble Mileage Plus og kombinasjonen med LH og UA fungerer aldeles utmerket - men det går til de grader på tryne med SAS som på ingen måte vedkjenner at MP eksisterer. Siden slutten av April ble det plutselig mye SAS reiser - på strekninger som teoretisk og etter regelverket skal gi poeng på Mileage Plus. Merk i teorien!
Jeg har en Business Profil som jeg benytter til bestilling - fungerer noenlunde OK - men det er teknisk ikke mulig å legge inn mitt United MP Nummer (ja det finnes et Valg for United - men alle (og mange har vært involvert) får feilmedling om at det er for få siffer - til tross for at dette er et standard MP kort.). Uansett så får jeg lagt til MP ved innsjekk og får en fin FQTV/UA på alle ombordstigingskortene - men ingen poeng. Har jo lært av tidligere erfaringer med SAS og Data å ta vare på absolutt allt - så alle ombordstigningskortene - det begynner å bli en stor bunke - ligger godt organisert og etter 3 uker registrerer jeg dem hos United og til min overraskelse for jeg poeng for alle reisene fra OSL (SK 1461) men ikke en eneste fra CPH.....hittil har jeg kun fått 10% av reisene registrert (3 av 30) og når jeg til uken skal til Liverpool (Manchester) valgte jeg Lufthansa for da kommer poengene inn innen 24 timer.
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Har en kompis som også er MP Plat. Han har første gang på mange år nylig booket SK og bare rot med poengene der også.
I tillegg hva som blir skrevet på boardingpassene. Som vanlig *G utelatt , kun *B og tilsvarende problem i kantina. I flere år tidligere sto det , før UA, CO B istedenfor CO *G for oss alle også. Er dette så vanskelig da ? ![]() Han har nå bestemt seg for å kutte ut SK inntil dette ordner seg. Så slit å etter- reg poeng. Som dc8-63 sier. Samle alle disse "bevis" for å få de poeng en har rett til. Selv har fruen og jeg booket SK neste vår til FCO, første på mange år, og vi avstår flere bookinger inntil videre. LH er hva vi fortsatt holder oss til i Europa. Så i disse dager kommer en rad med LH... Never mind mellomlanding i MUC ..bare koselig i kantina der. Og ikke BOB... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Loungeadgang er jo sjelden noe problem hvis man bare tar med kortet.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Helt riktig, det ordner seg med kortet, men det burde være unødvendig. Flere år med CO *B , og manuell reg. I Senator rett inn... I alle år....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Selvfølgelig pga av det drittsystemet $misek & co har dratt med seg. Har aldri hatt problem med UA hos SAS tidligere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
beste bonusprogramer på OneWorld og Star Aliiance? | Epilef | Reiseforum | 28 | 14-12-2014 17:54 |
Hvilken Allianse er best av Star Alliance,Skyteam,og OneWorld | FlyboyKarsten | Småprat | 17 | 30-05-2011 10:42 |
Star Alliance | EK 007 | Flyforum | 28 | 30-01-2006 10:20 |
Star Alliance named as world's best airline alliance | TG923 | Flyforum | 5 | 16-06-2005 18:52 |