![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Godt tiltak, men jeg kan tenke meg gutta i etasjen under toppen av tårnkabinen på OSL potensielt kan få et par ekstra grå hår i hodet ..
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forskriften skal gjelde kun i Norge ja?
Hvem skal bli pliktigt a garantere broen - flyplassoperator eller flyselskap? Skal det vaere ulovlig for flyplassoperator at ta hoyre flyplassavgift pga bruk av gangbroene hvis PRM pax er ombord?
LOT oss fly! Last edited by Stoarn; 02-07-2012 at 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
|
![]()
Det er vel slike momenter man er ute etter siden forskriftene nå er på høring. Men i Norge er det flyplassoperatøren som kontrollerer parkeringsplasstildelingen, så ansvaret vil nødvendigvis måtte ligge hos dem. Men det må jo også tas forbehold om flytyper som ikke går på bro ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan skal dette da gjenomføres på for eks. TRD hvor det kun er broer på innland?
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er neppe noen overraskelse (forhåpetligvis) for hverken Avinor, OSL eller andre flyplassoperatører her i landet at kravet om universell utforming av alle offentlige bygg og anlegg, også gjelder for flyplasser og befordringen av passasjerer.
Bra at det er sent ut på høring, da skulle vel alle de aktuelle problemstillingene kunne bli godt nok belyst.
![]() |
#6 | ||
Flyklapper
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Det som kanskje blir interessant, er LCC, som flyr til steder det finnes broer, men som ikke vil bruke dem fordi det koster mer.
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]()
Omfattes feks RYG og TRF av dette dersom dette gjennomføres, eller er det bare Avinors flyplasser?
Quote:
La oss si at TRF og RYG bygger om flyplassene fullstendig, og dermed blir pålagt broer ved alle gater. Vil da bety at feks Ryanairmå benytte seg av disse (når en eller flere av passasjerene er funksjonshemmende)? Med tanke på: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Så kjekt at de kommer med det etter at de har bygget ut (midlertidig) på OSL og permanent på SVG, da. Men på Fagernes har de enda ikke bygget ut så de kan jo implementere der
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Det er lufthavnen, mao. 137 Luftving (Luftforsvaret) som har ansvaret for at funksjonshemmede ivaretas på lufthavnen. Dette betyr ikke at det er forsvarets folk som tar seg av funbksjonshemmede, det betyr at lufthavneier har ansvaret for å påse at dette blir gjort i henhold til forskriften, men selve jobben kan settes ut til andre. På Rygge blir folk i rullestol tatt ombord i dertil egnede kjøretøy med heis. (Ikke ulikt det cateringfirma bruker til å ta ombord trallene sine).
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, den ble vle brukt litt når den først kom, men nå er det lenge siden jeg har sett den i bruk.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Husker BU hadde en 'trappeheis' opp til flydøra i gamle dager på FBU. Flere ganger da jeg skulle være med, måtte de bytte trapp til en med heis. Dette medførte av og til forsinkelse på den avgangen.
Som en WCHC må jeg også legge til at dagens ordning for PRM-er synes jeg ihvertfall fungerer utmerket. Om jeg skal pirke litt, så synes jeg at man kunne hatt tilgjengelig et glibrett og et løftesete noe ala EasyGlide og LiftSeat. Dette gjør det som oftest enklere å flytte passasjeren til og fra flysete, og videre til vinduet der selskapet krever det. Ser for meg at man kan spare noen rygger med disse. Selv har jeg en LiftSeat som jeg alltid bruker på fly under forflytning. Med disse, forholdsvis billige innretninger vil kunne trekke reiseopplevelsen oppover hos mange WCHC-ere. ![]() ![]() EasyGlide og LiftSeat |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Synes dette er supert. I tilegg til å være overlegent i forhold til funksjonshemmede, er jo passasjerbroer også mye mer komfortabelt for alle.
Synes det er trist at lufthavneiere/flyselskap generelt legger opp til mindre bruk av broer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flere som skal ut å fly langt? (Nytt selskap?) | Utflyttet | Flyforum | 2 | 06-11-2012 19:34 |
Noen som vet hvilken type som skal fly DY569 20. Juni? | svgspotter | Register- og ATC-Forum | 5 | 03-06-2010 09:23 |
Hvor er flyplassen? Vi skal hente noen som kommer med et fly. | LN-KGL | Flyhistorisk forum | 4 | 01-02-2010 07:11 |
noen som vet reg og type som skal fly meg i morgen? :D (ENZV) | svgspotter | Register- og ATC-Forum | 1 | 02-10-2009 19:52 |
For deg som skal ut å fly | intransfer | Flyforum | 4 | 18-08-2005 18:30 |