![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da var nok en Norgestur overstått .... det store høydepunktet var 747-8 mellom Frankfurt og Washington på hjemreisen .. men resten kan også nevnes kort.
Del 1 - Utreisen Lufthansa A330-300 ATL-FRA Lufthansa A320-200 FRA-OSL SAS 737-700 (x-BU) OSL-TRD Widerøe DHC-8-100 TRD-MJF Avreise var 'som vanlig' fra ATL's nye internasjonale terminal. Det var god plass på Lufthansa's A330-300 og jeg fikk sete allerede ved innsjekk. Passbook var allerede testet og funnet fungerende. Avreise på skarp rute og etter en kort taksetur dro vi avgårde inn i mørket. Etter å ha nådd cruisehøyde, var det klart or den obligatoriske G&T og fordypelse i den nyeste smussliteraturen mottatt via iTunes dagen før .. ![]() ![]() Serviceopplegget er standard Lufthansa og varierer lite ... dama som hadde gangen min, kom etterhvert trekkende med duk og forrett ... ![]() .. og hovedrett. Kjøttbiten var mør og ekstremt velsmakende! I det hele tatt synes maten å ha gått igjennom en stor oppgradering. Frokosten var imidlertid mager .. ![]() Etter en lang spasertur endte jeg opp omtrent rett under der jeg startet og ble belønnet med bussreise ut til A320'en som skulle ta meg opp til OSL. ![]() Frokosten på FRA-OSL var helt grei .. avgang og ankomst på skarp rute. ikke særlig mer å si om det. Var mentalt forberedt på både snestorm, freezing fog og det som verre var, men på OSL var det fredelig og rolig og ingen uregelmessigheter. Det var derfor godt å fastslå at alt var som normalt og at mine prioritytaggede kofferter kom rullende nesten sist ... Men jeg hadde god tid til forbindelsen nordover, så det var ikke noe problem for meg. ![]() Turen videre nordover gikk smertefritt, og igjen på skarp rute. Som vanlig fikk jeg noen minutter på Møsjoen International til å nyte den friske luften før drosjen kom. Et behagelig lite velkomstrituale. ![]() Last edited by LN-MOW; 10-12-2012 at 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
|
![]() Del 2 - Hjemreisen Widerøe DHC-8-100 MJF-TRD SAS-737-500 TRD-OSL Lufthansa A319-100 OSL-FRA Lufthansa B747-830 FRA-IAD Delta MD-88 IAD-ATL Etter et trivelig og nyttig opphold, både faglig og sosialt, var turen kommet for hjemreise. Etter å ha blitt varmet opp i badestampen til Farmer sammen med et utvalg Wdierøe-kolleger fra diverse avdelinger, forlot vi Farmen 45 minutter før avgang og nådde flighten uten problemer. 45 minutter Stamp-til-Dash - no sweat! Doningen var LN-WIA, fersk ute fra life extention og fin og frisk i interiøret. Så nesten ut som ny. ![]() På Værnes sto LN-BUD og ventet og var siste maskin til Oslo den kvelden. Utrolig nok var den fullbooket - noe ingen kunne huske sist hadde skjedd på en ganske alminnelig tirsdagskveld. Og jammen ble den full også, og unge MOW havnet på klappsete i kjøkkenet foran. Likevel ble det nok en punktlig avgang. Intet spess å melde fra turen. Jeg gjemte meg i kroken min med min nyanskaffede Kindle Paperwhite og blodfersk Tom Clancy og led ingen nød der. Trivelig eldre purserdame delte sete med meg under start og landing, og vi hadde en hyggelig prat om den siste tidens begivenheter. Det er ihvertfall ingenting i veien med innstillingen i Fronten - The Show Must Go On - og det med stil. På Gardermoen snedde det. Tungt. Så jeg samlet sammen bagasjen og tok meg over til Radisson, hvor jeg hadde bestilt køye for natten. Ble tildelt et maritimt rom med god utsikt over bilparkering og togstasjon ... Men for seks små timer spiller slikt egentlig ingen rolle. Merket meg forøvrig at man har begynt å ta 100 kroner for rom med utsikt mot flyplassen .. avgiftshelvetet har nå offisielt også nådd hotellbransjen. ![]() Opp tidlig og desverre ingen tid til å stoppe i frokostsalen. Mye folk i avgangshallen selv klokken halv seks en onsdagsmorgen, og jeg var glad for at jeg kunne bruke business checkin. Automatene var ikke aktuelle da jeg skulle ha lagt til en Delta-flight på taggen min. Men det var vanskelig, gitt. Det sto jo ikke annet enn '1048' i flightnummerfeltet på Delta-kvitteringen min ..... Oh well - etter litt forsiktig hinting, ordnet det seg. Kom greit gjennom security, og etter å ha plukket opp de obligatoriske boksene med sjokolade, var det på tide å boarde. Ca halvfull maskin bak og foran var vi 8-9 på 6 rader. Sneværet hadde gitt seg, men det lå tungt med sne på vingene, så etter en punktlig avgang, ble det en femminutters stopp på deicingsplattformen. Med militær presisjon ble vi kjapt dusjet på begge sider, og jeg tror det sto en tredje vogn bak og tok halen. Sånn skal det gjøres! ![]() Dermed var vi avgårde tisdnok for å komme frem til FRA på tid, noe som jeg med min tre timers ventetid, ikke var så nøye på, men det satt sikkert andre ombord som var happy. Purseren på flighten het Bjørn og snakket flytende norsk. Det var også han som tok seg av oss foran, og snart dukket frokosten opp. ![]() Ikke helt hva jeg ønsker klokken 0700, den Fnate fikk på SAS' London-kjerre så mye bedre ut. Men greit nok - magen ble fylt sammen med et par kopper sur kaffe. Ruslet rett over på Z etter ankomst og fant meg et lite utkikkspunkt for ventetiden. Hadde bare med meg 'festkameraet', men det har bra zoom og det dukket opp nok motiver til at det dukker opp en post i bildefoirumet også. I nærheten sto denne skjønnheten også, levert i August og klar til å frakte meg til Washington. ![]() Hadde ambisjoner om å få meg et sete i Anden Etage, men fikk bare en lang forklaring om hvorfor dette ikke lot seg gjøre. Javel? Hvorfor ikke bare si at det ikke var ledige seter der? Velvel - nå har jeg funnet ut at LH's app lar deg bytte seter selv etter innsjekk (inntil de stenger maskinen) så neste gang ordner jeg meg selv hvis jeg ikke får det jeg ville ha ... ![]() Men uansett - ble tildelt 10D, som etterhvert ble til 10A ettersom den toseteren ble stående tom. Og jeg led ABSOLUTT ingen nød. ![]() Ikke riktig fullt denne dagen. Boarding begynte sent men vi var likevel klare på tid. Som vanlig et enormt antall indere - rene Bombay Express i ghettoen bak. Selv foran hos meg satt det et par stykker. Her er det helt klart penger å hente med en litt aggressiv satsing, SAS ..... ![]() ![]() Ble litt boblebrus før start og etter takeoff var det igjen klart for en obligatorisk G&T. Fant meg godt til rette i den nye businessklassen, og likte spesielt den fine hulen man kan stikke tåfisen inn i. Glimrende oppholdrom for fnater, elger og andre småkryp med tett nese. Ved ledig nabosete har man i tillegg hele hulen for sg selv! Desverre var flyverelgen forhindret fra å bli med på denne turen og han var ikke helt fornøyd da han fikk høre hva han gikk glipp av .. Cateringen var slett ikke ueffen denne veien heller ... forrett var catfish - noe jeg egentlig heller hadde forventet å få den andre veien. Men god var den! ![]() Valgte gås til hovedrett. En fugl jeg har lite erfaring med, men det smakte helt utmerket. ![]() Heller ikke desserten skuffet, med en liten godtepose ved siden av. ![]() 748'en er fin og romslig. Pratet litt med purseren som ikke kunne få rost maskinen nok. Arbeidsklima, plass, luft - alt var klart bedre enn forgjengeren. Snek meg også opp og tok en liten titt i Anden Etage. ![]() Ble lite testing av IFE'n da jeg nød medbrakt. Flyshowet var imidlertid svært bra, med to utekameraer som sto på hele veien. Etter hvert ble det lunch, med bl.a. en svært god gulasj. ![]() Vi begynte etterhvert nedstigningen .... ![]() .. og landet noen få små minutter etter rutetid. ![]() Velommen til Dulles! ![]() Hadde en lett ambisiøs plan med 1:15 til en innenriks Delta-avgang hjem til Atlanta. Selvfølgelig langt under det anbefalte 1:45 .. Jeg er lite kjent på IAD, men fant ut at etter å ha blitt stappet inn i en 'mobile lounge' som tok oss til grensekontrollen, 10 minutters ventetid hos CBP, noen få minutter ekstra venting på bagasjen, TSA-sjekk, tog til motsatt ende av flyplassen og rask springmarsj til gate B74, så hadde det gått med 1 time og tredve sekunder. 1 time gikk akkurat ikke .... gaten var tom og forlatt ettersom begge agentene hadde gått ned til flyet. Nabogaten kunne ikke hjelpe, men sa at de akkurat hadde gått ned .. Velvel - så broen bli koblet fra og MD'en bli klar for push før den ene kom opp. Hun sjekket meg inn på neste, som gikk en time senere, så det kunne vært verre. ![]() Neste var også en MD88, og ikke så mye å si fra den. Alt gikk i sin vante orden og vi fikk en velsmakende middag. ![]() ![]() Ankomst i rute .. litt venting på gate men vi kom oss inn til slutt og bagasjen gikk allerede på båndet da jeg kom inn i ankomsthallen. Uten prioritytag.. Det var det - takk for titten !! Last edited by LN-MOW; 10-12-2012 at 23:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for topp rapport.
Men holder de på å bytte hjul på 747 du fløy FRA-IAD med? Er ikke det litt tidlig, eller brukes maskinen så hardt at det er nødvendig så fort? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
|
![]()
Er ikke sikker på hva de drev med under der, men det hender jo at man treffer noen fremmedlegemer også ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bra skrevet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for flott rapport! Den første med LH 748 for min del!
Vurderer selv en FRA - IAD mulighet med LH 748 i C i februar.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette er jo selvsagt on condition og dermed avhengig av mange faktorer, men 3-5 mnd er vel ikke uvanlig for en 747.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Flotte saker!
Veldig artid lesning ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Takk for flott rapport.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Veldig bra skrevet, og fine bilder! LH's nye C-klasse ser meget bra ut!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for titten!! Den retten med and så nesten identisk ut med det jeg spiste i Berlin for et par uker siden - fra julemenyen. Godt!
Flott med med skikkelige krakker til beina. Men hadde det ikke blitt for intimt med føttene til en ukjent medpassasjer så nær, i tillegg til at man er "vinklet sammen"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Nei, det er jo en vegg imellom. Nå hadde jeg toseter'n for meg selv, men jeg synes løsningen virker mer 'privat' enn det vanlige opplegget. Man har faktisk ganske mye areal til disposisjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for bra rapport! Ser ut som en meget behagelig tur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takker for meget velskrevet rapport! Er LH sin nye C-klasse sammenlignbar med LX C-klasse for eksempel?
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Tusen takk for meget bra og velskrevet rapport. Her virkelig kost meg med denne nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for TR! Men nå undrer jeg, hva skal disse inderne på tur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
Robbie .. 'VFR' .. Visit Friends and Relatives' ... Dette er et enormt marked. Hvis du er på FRA i 'utenfor Schengen' om formiddagen, se litt rundt deg ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Atlanta-Mosjøen Juni '12 | LN-MOW | Bilder & foto | 20 | 27-06-2012 21:04 |
Mosjøen | LN-MOW | Flyhistorisk forum | 8 | 24-01-2012 19:32 |
Atlas 747 over Mosjøen | LN-MOW | Bilder & foto | 3 | 11-06-2010 07:33 |