Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2012, 09:53   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
SAS Eivind Roald i Aftenposten

Overskriften på reportasjen er litt misvisende for det innholdet som faktisk er interessant:
Quote:
Han vil avlive lavprismyten.
Den nye norske konserndirektøren i SAS vil påby flyselskapene å oppgi alle sine gebyrer på billettprisen. Slik vil han hindre at folk skal bli lurt av lavprisselskapene.
Quote:
Myten om at Norwegian alltid er billigst, irriterer meg, det har vi flere undersøkelser som tilbakeviser. Kunden må sammenligne totalprisen, ikke bare hva som markedsføres, mener Roald.

Han går inn for at flybransjen får det samme pålegget som telebransjen har om å oppgi den reelle kostnaden ved kjøp av nye mobiltelefoner.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ha...n-6842557.html

Det mer spennende er blandt annet:

Quote:
Vel, bortsett fra stadige kostnadskutt er det først og fremst viktig med en digital satsing. Vi må være raskere til å møte kundene på alle digitale plattformer. Nettsiden er ikke funksjonell nok, og vi må straks ha på plass en applikasjon for smarttelefon og nettbrett
Det er tydelig de er klar over problemet, men klarer de å gjøre noe med det?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 11:04   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Sammenlikningen med mobilbransjen er litt søkt, iallefall i forhold til Norwegian. For mobilbransjen er det et poeng å inkludere kostnaden ved bindingen til et abonnement, fordi det er kostnader man ikke kommer utenom. For en flyreise er det vel få gebyrer som kunden betale om vi ser på en reise man booker med Norwegian, iallefall (som er selskapet som er nevnt i artikkelen).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 11:34   #3
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norwegian Re: Eivind Roald i Aftenposten

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Sammenlikningen med mobilbransjen er litt søkt, iallefall i forhold til Norwegian. For mobilbransjen er det et poeng å inkludere kostnaden ved bindingen til et abonnement, fordi det er kostnader man ikke kommer utenom. For en flyreise er det vel få gebyrer som kunden betale om vi ser på en reise man booker med Norwegian, iallefall (som er selskapet som er nevnt i artikkelen).
Sammenligningen med mobilbransjen er helt på jordet, tenkte jeg også. Det eneste gebyret f.eks. Norwegian burde pålegges å ta med, er kredittkortgebyret på 40 kroner (selvom man kan slippe unna det ved å bruken Norwegiankortet og velge å ikke huke av at det er et VISA-kort!).

Og "Nettsiden er ikke funksjonell nok": kanskje han har fulgt med på flyprat eller at CK har informert ham?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 11:44   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Synes også sammenlikningen er dårlig. Det eneste jeg dog synes er villedende er når selskaper som f.eks. Ryanair og Wizz Air reklamerer for priser som ikke er inkludert det pålagte bestillingsgebyret som tross alt ikke er valgtfritt.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 12:24   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Synes også sammenlikningen er dårlig. Det eneste jeg dog synes er villedende er når selskaper som f.eks. Ryanair og Wizz Air reklamerer for priser som ikke er inkludert det pålagte bestillingsgebyret som tross alt ikke er valgtfritt.
Alle gebyrer som er non-optional burde helt klart vises i billettprisen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 12:26   #6
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Sammenligningen er som andre nevner ganske dårlig. Poenget derimot er der, billetter som arveteres til en ekstremt lav pris og som ikke er mulige å få kjøpt til den prisen er jo helt feil. Dette gjelder vel i liten/ingen grad Norwegian, men heller Ryanair etc.

Ellers enig i at det er en myte at Norwegian er billigst av de 2. Min personlige erfaring tilsier at det er nokså likt.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 12:30   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Jeg synes også Bagatelle vs McDonald sammenligningen er flåsete. I dette tilfellet er det vel Burger King vs Mc Donald, da ingen av disse produktene er vel annerkjent som noen høykvalitetsprodukter.

Jeg synes også det holder nå med å terpe på hvor ekstremt dyre billettene til konkurrentene blir når gebyrene er lagt på.. Jeg tror folk har tatt poenget og at den vanlige (norske) forbruker er oppegående nok til å se på totalprisen.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 12:58   #8
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg synes også det holder nå med å terpe på hvor ekstremt dyre billettene til konkurrentene blir når gebyrene er lagt på.. Jeg tror folk har tatt poenget og at den vanlige (norske) forbruker er oppegående nok til å se på totalprisen.
Jeg vet ikke helt om dette stemmer... Trenger ikke å gå lengre enn en dag tilbake i tid når en kompis instinktivt hopper inn på DY, da SK og LH er alt for dyre. Fasit ble at SK var 1000 kroner billigere før bagasje og annet var lagt på.

Når det gjelder prissammenligning er jeg enig i at mobileksemplet blir litt søkt. Eneste alternativet er hvis man greier å finne en produktsammensetning som 80% av kundene kjøper og dermed sammenligne prisene basert på det. Men samtidig ser jeg ikke helt at det ville gitt noen som helst merverdi uansett.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 13:07   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Jeg vet ikke helt om dette stemmer... Trenger ikke å gå lengre enn en dag tilbake i tid når en kompis instinktivt hopper inn på DY, da SK og LH er alt for dyre. Fasit ble at SK var 1000 kroner billigere før bagasje og annet var lagt på.
.
Hvor mange av disse 1000 kronene var gebyrer? Det hoeres veldig merkelig ut.

At DY kan vaere dyrere til tider er OK, men at det er saa veldig mye paa grunn av gebyrene tviler jeg paa. Det er vel neppe snakk om mer enn en 100 lapp paa en vanlig bestilling?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 13:47   #10
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Moralen må vel være at folk selv må ta ansvar for å finne ut hva som lønner seg for den enkelte tur. Det finner man ut ved å søke forskjellige alternativer. Ofte kan det lønne seg å ta det ene selskapet den ene veien og det andre den andre. Det finnes ingen fasit på hva som lønner seg og det vil variere fra tur til tur.
Er forskjellen i pris kun det som evt. kommer i tillegg for bagasjegebyr, er det etter min mening ingen reell forskjell i prisen. Er forskjellen kun noen tiere hit eller dit, vil jeg velge det selskapet jeg har mest lyst til å fly med, men begynner vi å snakke flere hundre eller tusen kroner, har det selvfølgelig stor betydning.
Jeg har aldri skjønt denne gebyrkrangelen, det er bare slik det er og jeg, og jeg tror folk flest med meg, klarer fint å finne fram i denne prisjungelen!
Dersom noen har fått forståelse for at det ene alternativet alltid er billigst, så har reklamen virket, og det er jo derfor reklamemakerne får goidt betalt for å utarbeide kampanjene.
Andre prefererer kanskje det "dyrere" selskapet fordi de har en formening om at produktet de får er så mye bedre enn en det andre, selv om forskjellen kanskje bare består i en kopp kaffe. Jeg vil understreke at disse betraktningene gjelder folk som skal på feriereise o.l., siden de som reiser i embeds medfør gjerne vet utmerket godt hva de vil og skal ha så denne kategorien av reisende tror jeg kan holdes utenfor denne debatten!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 13:59   #11
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Alle gebyrer som er non-optional burde helt klart vises i billettprisen.
Eller enda bedre være en del av billettprisen. Det spiller ingen rolle for meg som passasjer hvordan man har kommet fram til bilettprisen. Jeg bryr meg ikke hvilke utgifter flyselskapet har lagt inn i prisen, men hva prisen er.


Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 15:17   #12
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Jeg har stor forståelse for at SAS føler de kommer uforholdsmessig dårlig ut på prisoppfattelse kontra DY. Men samtidig så kan jeg ikke forstå hvordan kravet om at alle gebyrer skal inn i billettprisene skal hjelpe på dette mot DY.

Hos DY kan du reise for den prisen du får oppgitt, du velger selv om du vil ha noe ekstra.
DY har i prinsippet fire gebyrer/priser som SAS ikke har. Av disse så er alle valgfrie, men DY gebyret for gjenomgående reise inn i prisen. Så dette gebyret bortaller i denne sammenheng. Da gjenstår man med tre stykk: Kredittkort, Bagasje og Sete. Disse er jo helt klart valgfrie, og seteproduktet er vel ikke helt det samme heller.
storg is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 16:32   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Det bør også nevnes at ved Fullflex-billetter så er det bare en eventuell kredittkortavgift som kommer i tillegg siden forhåndsreservert sete og et kolli bagasje inkludert.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 18:04   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Nå er det vel ikke dette tråden handler om ..... :
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 18:36   #15
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Litt off-topic, men ENDA en ny sjef i SAS??
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2012, 19:58   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Han fikk en av stillingene som ikke ble fylt ved siste 'rokkering' ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2012, 06:04   #17
Mørebas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Og "Nettsiden er ikke funksjonell nok": kanskje han har fulgt med på flyprat eller at CK har informert ham?
Eivind Roald er tidligere adm.dir for Hewlett Packard i Norge så han har kanskje
litt peiling på dette selv?
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2012, 19:28   #18
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Huffamei..
Eivind Roald gjorde et halvhjertet forsøk på denne argumentasjonsrekken hos dagsnytt 18 i dag 5/6.

Opp som en hjort og ned som en lort; han ble dessverre avkledd.. ca kl 1841 i innslaget.
http://www.nrk.no/nett-tv/kategori/10138/
apron is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2012, 19:51   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

"Hvor valgfritt er det egentlig å reise uten koffet på en shoppingreise til London?"... vel, ikke akkurat årets mest glupe uttalelse.

SAS sin markedføring med bruk av "0,-" for barn i sommer har jo vært kommentert her inne tidligere, og det var vel gangske stor skepsis, og nå slo den altså tilbake på dem, dessverre.

Grosvold virker litt oppgitt og sier "vi er ikke helt idioter vi som reiser heller.... ".... Kanskje ikke nødvendigvis er så veldig smart å idiotforklare Norwgian-kunder...

Og Skånvik viser til at de som bestiller billetter sammen (familier) faktisk får sitte sammen, og at de ikke blir spredt rundt om i flyet, noe SAS-talsmannen forsøker å skape inntrykk av.

Vil vel ikke si at SAS kom så godt ut av dette, selv om mange lar seg irritere over gebyrer.

Last edited by AirbusTrond; 05-06-2012 at 19:59.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2012, 20:18   #20
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: Eivind Roald i Aftenposten

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Og Skånvik viser til at de som bestiller billetter sammen (familier) faktisk får sitte sammen, og at de ikke blir spredt rundt om i flyet, noe SAS-talsmannen forsøker å skape inntrykk av.

Vil vel ikke si at SAS kom så godt ut av dette, selv om mange lar seg irritere over gebyrer.
Da jeg var yngre reiste vi en del med SAS, og jeg kan ikke huske at vi (4 stk) noen gang satt sammen alle sammen. Stort sett ble vi sjekket inn med 3 stk sammen, og 1 stk en helt annen plass i flyet.

Siden "alle" tror at Norwegian er billigst betyr bare det at de har lykkes med markedsstrategien sin.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mail fra Eivind: Kjære lojale SAS kunde SpotOn Småprat 18 15-11-2017 11:43
24 Mai 2017.Interview with SAS' Eivind Roald Fra Nye OSL Lounge Executive MCO-WDW Flyforum 0 25-05-2017 18:57
Intervju med Eivind Roald i Business Traveller USA SQ321 Småprat 0 29-03-2016 08:29
Ny mann i SAS - Eivind Roald Maltwhisky Flyforum 2 11-01-2012 09:33


All times are GMT +2. The time now is 05:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.