Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2012, 10:55   #1
haavig
ScanFlyer Silver

Default Når er OSL full?

Har lest en del ganger at kapasiteten er sprengt morgen og ettermiddag, og at slots på disse tidene ikke er å oppdrive på OSL.

Er det rullebane eller terminalkapasitet som er flaskehalsen?

Og i hvilke tidsrom på dagen er det konkret?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 17:20   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default Re: Når er OSL full?

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Har lest en del ganger at kapasiteten er sprengt morgen og ettermiddag, og at slots på disse tidene ikke er å oppdrive på OSL.

Er det rullebane eller terminalkapasitet som er flaskehalsen?

Og i hvilke tidsrom på dagen er det konkret?
Spør du meg, svarer jeg security-sjekken
Old 06-05-2012, 17:57   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty

Trangest er det vel mellom 05:00 - 09:00 på morningen og 15:00 - 19:00 på kvelden. Spesielt nå i byggeperioden kan det være en real utfordring for alle aktører, spesielt handling til å få fly på rute med bussing i alle retninger, for lite busser, én stakkars sjafør som skal kjøre 4 crew samtidig, men plass til 2 osv osv..

Det er mye som kan, og gjøres før man går løs på rullebane #3 ihvertfall.
Old 06-05-2012, 17:58   #4
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Pluss apron space eller dette hva man vil kalle oppstillingsplasser. Selv om man klare a tvinge mer pax gjennom dette terminal (teoretisk sikkert mulig med smarte lösninger, IT, Priority, Pax-Profiling), sa ma man plassere de flyene noen sted. Excessiv fjernparkering kan vaere en lösning, men service-nivea synker betydelig dersom man bruker eksessiv bussing.
Old 06-05-2012, 19:06   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Må si meg uenig. Stort sett er køen rask i sikkerhetskontrollen og de gangene det er kø så skyldes det stort sett for få folk på jobb.
Kan knapt nok huske å ha ventet mer enn 5 minutter for å komme i gjennom de siste par årene
Old 06-05-2012, 19:15   #6
RSL
ScanFlyer Silver

Toalettene litt utover i utelandspiren har alltid lang kø. Og på grunn av for lav bemanning, har passkontrollene noen ganger lang kø. Ellers har jeg aldri, bank i bordet, opplevd at det har vært mangel på noe, hva gjelder gater, innsjekkingskranker, bagasjebånd, og så videre.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 20:06   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Toalettforholdene på OSL er latterlige. I tillegg har man ikke tatt høyde for at folk gjerne vil passe på håndbagasjen sin mens de er på do - det er jo altfor trangt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 08:28   #8
flybilletterbillig
Newcomer

En ting som plager meg i Oslo Lufthavn er at det er bare få plasser. Mye av den sittende plassen gis til restauranter og flere gater har bare 30 stoler mens det er langt flere passasjerer som tar det flyet.
Jeg har mistet tellingen ganger at jeg har sittet i gulvet.
flybilletterbillig is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 09:31   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Må si meg uenig. Stort sett er køen rask i sikkerhetskontrollen og de gangene det er kø så skyldes det stort sett for få folk på jobb.
Kan knapt nok huske å ha ventet mer enn 5 minutter for å komme i gjennom de siste par årene
Nei, det virker nok bare sånn.

Men har du tatt med den tiden du går i sikk-sakk mellom sperrebåndene i de 5 minuttene?

(Jeg vil få rette oppmerksomheten til i første innlegg, og det gjelder fortsatt).
Old 07-05-2012, 20:48   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Men har du tatt med den tiden du går i sikk-sakk mellom sperrebåndene i de 5 minuttene?
Har opplevd kø ut fra wig-wag sikk-sakk-båndene, men med alle sluser åpne ble det egentlig bare et jevnt sig hele veien som ble unnagjort på 7-8 minutter. OSL er IMHO en av de bedre flyplsssene i Europa når det gjelder security (ser bort fra "fast-fast" track o.l.)

Old 08-05-2012, 21:55   #11
DYflyer
Aviation Junkie

DYflyer's Avatar

OSL Re: Når er OSL full?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Har opplevd kø ut fra wig-wag sikk-sakk-båndene, men med alle sluser åpne ble det egentlig bare et jevnt sig hele veien som ble unnagjort på 7-8 minutter. OSL er IMHO en av de bedre flyplsssene i Europa når det gjelder security (ser bort fra "fast-fast" track o.l.)
Enig. Tror nok snittet mitt ligger på en 2-3 minutters kø på OSL. Kan ikke huske sist jeg brukte nevneverdig over 5 minutter.
Old 08-05-2012, 22:04   #12
Toffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by DYflyer View Post
Enig. Tror nok snittet mitt ligger på en 2-3 minutters kø på OSL. Kan ikke huske sist jeg brukte nevneverdig over 5 minutter.
Vi har gjort mange målinger av ventetid i sikkerhetskontrollen. I de travleste tidene på døgnet ligger gjennomsnittstiden på ca. 3:30.
Old 08-05-2012, 22:23   #13
adlerauge
ScanFlyer Blue

Bagasjeanlegget kan bli en flaskehals. Det er ikke nok binger til å ta i mot all bagasjen i peak om morgenen. SGH får blant annet problemer med å skille lokal og transfer. I tillegg er tranferanlegget underdimensjonert. Det kan også ta lang tid å få inn bagasjen på ankomst innland ettersom det i sommer kun blir ett ankomstbånd og en karusell.
adlerauge is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2012, 22:31   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by adlerauge View Post
Bagasjeanlegget kan bli en flaskehals. Det er ikke nok binger til å ta i mot all bagasjen i peak om morgenen. SGH får blant annet problemer med å skille lokal og transfer. I tillegg er tranferanlegget underdimensjonert. Det kan også ta lang tid å få inn bagasjen på ankomst innland ettersom det i sommer kun blir ett ankomstbånd og en karusell.
Antar det er i forbindelse med T2 de må stenge her? Eller hva er det de skal gjøre sidn de må stenge deler av bagasjemottak på innland?
Old 09-05-2012, 10:05   #15
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by adlerauge View Post
SGH får blant annet problemer med å skille lokal og transfer.
Enig. Opplever relativt ofte at bagasjen kommer i andre eller tredje "pulje", noe som er kjempeirriterende når en må stå og se nervøst på klokka (flyet til TOS skal jo ikke vente) mens all bagasjen merka til OSL flytter forbi.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 11:32   #16
vadheim
ScanFlyer Blue

Mine erfaringer med OSL er stort sett positive, men har noen punkter som jegskulle ønske kunne blitt bedre i fremtiden.

-Toaletter - disse er for trange stort sett overalt. Noe bedre i underetasjen ved taxfree samt ankomst ellers latterlig trange.
-Plass i utenlandspiren på non-Schengen - til tider svært trangt nå 2 USA maskiner skal ut + UK, Russland, Tyrkia, Thailand mm.
- Passkontroll på utland - latterlig trangt og dårlig logistikk sammenlignet med andre flyplasser.
- Transfer utland - virker underdimmensjonert og neglisjert hva gjelder kapsitet og fremtidig behov.
- Togstasjon - hvorfor er ikke perrongene innebygd i vinterlandet Norge? Her kunne vel togstasjonen vært plssert i kjelleren på terminalen eller med et overbygg som gjorde det litt triveligere å ankomme Norge...

Ellers er flyplassen bra
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 14:37   #17
espeno
ScanFlyer Blue

espeno's Avatar

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
- Togstasjon - hvorfor er ikke perrongene innebygd i vinterlandet Norge? Her kunne vel togstasjonen vært plssert i kjelleren på terminalen eller med et overbygg som gjorde det litt triveligere å ankomme Norge...
Togstasjon bygges om og "ny" skal i følge osl.no være klar våren 2017. Står mer om det her.
Old 09-05-2012, 23:32   #18
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Synes jernbanestasjonen på OSL er noe av det mest velykkede ved hele prosjektet. Det er problematisk å få underetasjer til å virke hyggelig. Men her har de virkelig klart det! Luftig og ryddig.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2012, 17:40   #19
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Idag opplevde jeg 25 minutters lø på "fast track" og køen vokste raskt da jeg kom. Den gikk til "H" da jeg kom. Da jeg kom til billettsjekken for køen kom det fram en som sa at køen gikk til enden av bygget og "rundt hjørnet". Kun én sluse var åpen.

Samtidig hadde de opprop med baklagelser på at det var 15 minutters ventetid i den vanlige sikkerhetskøen.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2012, 20:55   #20
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Idag opplevde jeg 25 minutters lø på "fast track" og køen vokste raskt da jeg kom. Den gikk til "H" da jeg kom. Da jeg kom til billettsjekken for køen kom det fram en som sa at køen gikk til enden av bygget og "rundt hjørnet". Kun én sluse var åpen.

Samtidig hadde de opprop med baklagelser på at det var 15 minutters ventetid i den vanlige sikkerhetskøen.
Er alle begynnt å fly eco-extra etter SAS senket prisen
Dash is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules