![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har lest en del ganger at kapasiteten er sprengt morgen og ettermiddag, og at slots på disse tidene ikke er å oppdrive på OSL.
Er det rullebane eller terminalkapasitet som er flaskehalsen? Og i hvilke tidsrom på dagen er det konkret? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Trangest er det vel mellom 05:00 - 09:00 på morningen og 15:00 - 19:00 på kvelden. Spesielt nå i byggeperioden kan det være en real utfordring for alle aktører, spesielt handling til å få fly på rute med bussing i alle retninger, for lite busser, én stakkars sjafør som skal kjøre 4 crew samtidig, men plass til 2 osv osv..
Det er mye som kan, og må gjøres før man går løs på rullebane #3 ihvertfall.
![]() |
#4 |
critical mind
|
![]()
Pluss apron space eller dette hva man vil kalle oppstillingsplasser. Selv om man klare a tvinge mer pax gjennom dette terminal (teoretisk sikkert mulig med smarte lösninger, IT, Priority, Pax-Profiling), sa ma man plassere de flyene noen sted. Excessiv fjernparkering kan vaere en lösning, men service-nivea synker betydelig dersom man bruker eksessiv bussing.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Må si meg uenig. Stort sett er køen rask i sikkerhetskontrollen og de gangene det er kø så skyldes det stort sett for få folk på jobb.
Kan knapt nok huske å ha ventet mer enn 5 minutter for å komme i gjennom de siste par årene |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Toalettene litt utover i utelandspiren har alltid lang kø. Og på grunn av for lav bemanning, har passkontrollene noen ganger lang kø. Ellers har jeg aldri, bank i bordet, opplevd at det har vært mangel på noe, hva gjelder gater, innsjekkingskranker, bagasjebånd, og så videre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Toalettforholdene på OSL er latterlige. I tillegg har man ikke tatt høyde for at folk gjerne vil passe på håndbagasjen sin mens de er på do - det er jo altfor trangt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
En ting som plager meg i Oslo Lufthavn er at det er bare få plasser. Mye av den sittende plassen gis til restauranter og flere gater har bare 30 stoler mens det er langt flere passasjerer som tar det flyet.
Jeg har mistet tellingen ganger at jeg har sittet i gulvet.
-------------------------------------------------------- Sjekk mine websiden om billige flybilletter: http://flybilletterbillig.com/ Du kan følger det på facebook også: http://www.facebook.com/flybilletterbillig |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Men har du tatt med den tiden du går i sikk-sakk mellom sperrebåndene i de 5 minuttene? (Jeg vil få rette oppmerksomheten til ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 | |
Aviation Junkie
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vi har gjort mange målinger av ventetid i sikkerhetskontrollen. I de travleste tidene på døgnet ligger gjennomsnittstiden på ca. 3:30.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bagasjeanlegget kan bli en flaskehals. Det er ikke nok binger til å ta i mot all bagasjen i peak om morgenen. SGH får blant annet problemer med å skille lokal og transfer. I tillegg er tranferanlegget underdimensjonert. Det kan også ta lang tid å få inn bagasjen på ankomst innland ettersom det i sommer kun blir ett ankomstbånd og en karusell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Enig. Opplever relativt ofte at bagasjen kommer i andre eller tredje "pulje", noe som er kjempeirriterende når en må stå og se nervøst på klokka (flyet til TOS skal jo ikke vente) mens all bagasjen merka til OSL flytter forbi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mine erfaringer med OSL er stort sett positive, men har noen punkter som jegskulle ønske kunne blitt bedre i fremtiden.
-Toaletter - disse er for trange stort sett overalt. Noe bedre i underetasjen ved taxfree samt ankomst ellers latterlig trange. -Plass i utenlandspiren på non-Schengen - til tider svært trangt nå 2 USA maskiner skal ut + UK, Russland, Tyrkia, Thailand mm. - Passkontroll på utland - latterlig trangt og dårlig logistikk sammenlignet med andre flyplasser. - Transfer utland - virker underdimmensjonert og neglisjert hva gjelder kapsitet og fremtidig behov. - Togstasjon - hvorfor er ikke perrongene innebygd i vinterlandet Norge? Her kunne vel togstasjonen vært plssert i kjelleren på terminalen eller med et overbygg som gjorde det litt triveligere å ankomme Norge... Ellers er flyplassen bra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Idag opplevde jeg 25 minutters lø på "fast track" og køen vokste raskt da jeg kom. Den gikk til "H" da jeg kom. Da jeg kom til billettsjekken for køen kom det fram en som sa at køen gikk til enden av bygget og "rundt hjørnet". Kun én sluse var åpen.
Samtidig hadde de opprop med baklagelser på at det var 15 minutters ventetid i den vanlige sikkerhetskøen.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Når er det best på OSL? | FlyMads | Flyspotting | 6 | 27-07-2013 09:45 |
Full alarm på OSL. 2 F-16 med problemer | Vede | Flyforum | 10 | 09-02-2009 23:12 |
Full beredskap på OSL i kveld | Concorde | Flyforum | 0 | 23-11-2008 22:54 |
Air Finland på OSL - når? | VC-10 | Flyforum | 5 | 24-07-2008 09:27 |
Full kvinne fikk ikke reise fra OSL idag | Concorde | Flyforum | 4 | 17-06-2008 11:16 |