![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,948
|
![]()
I all uvitenhet... Det er da noe som skurrer med snakket om underbemanning? Altså, overtid på f.eks 162 timer pr. mnd må da per def koste minst 50% mer enn en ekstra ansatt? Det kan umulig være her problemet ligger? Hverken flyveledere eller Avinor er da idioter?
Eller skjønner jeg ingenting? (Mest sannsynlig ikke, sånn historisk sett)
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Someone; 19-06-2012 at 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Posts: 65
|
![]()
Så var det relasjonen mellom ønsket antall flygeledere, kapasitet pr kull og suksessrate etc..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Du har ett vaktoppsett på en ettermiddag med operativt behov (les: Det du trenger for å slippe flow) med 2 mann på Farris APP, 8 mann på Oslo APP, og 11 mann på ACC. I vaktlista er det satt opp 2 på Farris, 6 på Oslo APP, og 10 på ACC fordi det ikke er flere folk å ta av. Du har da 3 ledige vakter 2 mnd før da vaktlista skrives. I løpet av de mnd dekkes de tre vaktene etter hvert opp på overtid av folk som syns det er greit å ta noen ekstra vakter. Dagen før får jeg omgangssjuka og må melde pass (Har ikke brukt en eneste egenmeldingsdag på de 12 årene jeg har jobbet i Avinor/LV btw....) Supervisor ringer rundt til kreti og pleti, men ingen er tilgjengelig for å gå overtid. (Er jo alt 3 stk på overtid.....) Plutselig er det bare 7 mann på Oslo APP, det betyr CFMU regulering i 2-3 timer grunnet at det blir umulig å kjøre alle 5 sektorer hele vakten. Er det da sykefravær som gjør at det blir flow.......eller at man er underbemannet. Årsaksforklaringer mellom Avinor og kundene kan brukes til så mangt, viser det seg nå om dagen......
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Punktligheten til både flyselskapene og flyplassene er (vel fortsatt) nokså bra, så ATC har vel stått på ganske bra?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() Quote:
Dette er en ond sirkel hvor det ikke finnes nok ressurser til å drive trafikken og lære opp tilstrekkelig antall hoder samtidig. Det er nok billigere for Avinor å basere seg på en høy innsats fra personellet i form av overtid da dette er en fleksibel løsning som tar behovstoppene når det er nødvendig i motsetning til en høyere bemanning med overtallighet når ingen er syke. Så lenge noen er villig til å ta en ekstra vakt i ny og ne fungerer dette fint, men når slitasjen er stor over tid og sola skinner kan det være vanskeligere å dekke opp alt. Hyggelig å se familie og venner litt og ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Vdr utdanning er kostnaden pr elev på mellom 1.5-2mill nok. Simulatorleie, skole, materiale, kompensasjon til instruktører, lønn for elevene under utdanning etc etc. Det er slik at de fleste operatører ala Avinor sparer penger ved å bruke overtid kontra mer personell, både i Norge og resten av Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Men for et par år siden streiket jo spanske flygeledere på grunn av at arbeidsgiver ville legge begrensning på antall overtidstimer en kunne ha, så det er jo noen som syns at overtid er bra... :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det er vel snart på tide at flygelederne betaler sin egen utdannelse med private midler, deretter betaler enhentstrening på den enheten de håper de kan få jobb, og så jobbe noen år på dårlig kontrakt uten sykelønn osv?
![]() (Beklager usakelig innlegg, men måtte bare se det i relasjon til dagens pilotutdannelse/yrke. Back to topic!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Hadde det vært like mange som vil bli flygeleder så hadde det ikke vært noe problem. (Og ja, vet du kødder litt)
Kun 300 papirkvalifiserte søkere i år. Det er noe mindre enn det som er ønskelig for å være sikker på fylle de 24-36 skoleplassene hvert år. Det er en utfordring å få de guttene og jentene som er i starten av 20 årene som har de egenskapene man trenger til å søke utdannelsen. Man fjernet lønnen under skole delen for en del år tilbake, det var ikke så smart. En stygg side av vårt yrke, er at om du ikke har erfaring over noen år, så er du ikke egnet til noe annet en operativ jobb som flygeleder. Ryker du under utdannelsen, så kan du ikke bruke det du har lært til så mye. Med en sukessrate på mellom 60 og 70 prosent de siste årene så sier det seg selv at det er risiko her. En risiko du aldri vil få en 20 åring til å ta om han må betale utdannelsen selv.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]() Quote:
![]() Greit å få litt perspektiv på det! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]()
For å sette ting litt i perspektiv:
Det er idag ca 28 100% operative FLL på Oslo APP. Avinor selv mener det bør være ca 35. Bare her er det 20% underbemanning - i Avinors egne tall. Hvor mange xxx ledige vakter det er i sommerperiden er skremmende i seg selv. På Kastrup APP er det ca 40FLL - på vanligvis 4 sektorer, mot 5 sektorer på Oslo APP (fordi TMA'en er så stor og skal ta unna holding/delay inne i TMA'en + VFR trafikk (som Kastrup ikke har)). Så effektiviteten pr. hode er relativt god i Oslo ![]() Er det noen som ønsker at det var flere FLL er det folk på Oslo Kontrollsentral. Bemanningen I GM TWR er også på bristepunktet. Så slutt å legg skylden på Ola-flygeleder som ønsker å gjøre en så god jobb som mulig for flyselskaper som sliter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
De fleste har forståelse for en streik. Det er hyppigheten og lengden på dem som er
avgjørende for troverdigheten til en yrkesgruppe. Er det i tillegg snakk om høyt-lønnede grupper som piloter og flygeledere får man lite sympati. Da blir man fort stemplet som grådig og egoistisk. Derfor er disse gruppene alltid raskt ute i media å sier at streiken skyldes andre ting enn lønn - uansett hva som er motivet. Av og til "konstruerer" man en konflikt i media for å dekke over det man egentlig ønsker. "Sikkerhet" er jo en klassiker som brukes hele tiden i denne bransjen. Men som regel er det lønn/arbeidstid det handler om ![]() W Last edited by Wahoo; 23-06-2012 at 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
2004? som jeg kan huske...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Nix.....feil tiår......
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,637
|
![]()
Ah 2011!
![]() Men når var det? Sist noen ble tatt ut var vel i 1998, men det var vel ikke Flygelederforeningen som stod bak? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,085
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
1998 er korrekt, ja AF tok oss ut for andre skulle opp i lønn
NFFs streikehistorie: Quote:
Quote:
__________________
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tjener Avinor penger på GA? (splittet) | M609 | General Aviation og sjøfly | 9 | 17-06-2012 11:02 |
flygeledere fra utlandet | C172 | Flyforum | 40 | 30-05-2006 08:41 |
For liten bemanning i skranken på Torp | GF1 | Flyforum | 39 | 05-02-2006 12:55 |
Bemanning på Kontrollsentral Nord | Green1 | Flyforum | 0 | 12-08-2005 10:01 |