Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-06-2012, 00:13   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,948
Avinor Avinor, flygeledere, bemanning og utdanning (splittet fra streiketråden)

I all uvitenhet... Det er da noe som skurrer med snakket om underbemanning? Altså, overtid på f.eks 162 timer pr. mnd må da per def koste minst 50% mer enn en ekstra ansatt? Det kan umulig være her problemet ligger? Hverken flyveledere eller Avinor er da idioter?

Eller skjønner jeg ingenting? (Mest sannsynlig ikke, sånn historisk sett)
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Someone; 19-06-2012 at 14:15.
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 00:19   #2
Bjamong
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 65
Avinor Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Så var det relasjonen mellom ønsket antall flygeledere, kapasitet pr kull og suksessrate etc..
Bjamong is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 00:25   #3
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
At det er lavt er jo krystallklart, og kjempeflott, derfor også enda mere uforståelig for meg at det er så vanskelig å si det de få gangene det er sykefravær
Tenkt tilfelle....vel ikke så veldig tenkt:

Du har ett vaktoppsett på en ettermiddag med operativt behov (les: Det du trenger for å slippe flow) med 2 mann på Farris APP, 8 mann på Oslo APP, og 11 mann på ACC.
I vaktlista er det satt opp 2 på Farris, 6 på Oslo APP, og 10 på ACC fordi det ikke er flere folk å ta av. Du har da 3 ledige vakter 2 mnd før da vaktlista skrives.

I løpet av de mnd dekkes de tre vaktene etter hvert opp på overtid av folk som syns det er greit å ta noen ekstra vakter.

Dagen før får jeg omgangssjuka og må melde pass (Har ikke brukt en eneste egenmeldingsdag på de 12 årene jeg har jobbet i Avinor/LV btw....)

Supervisor ringer rundt til kreti og pleti, men ingen er tilgjengelig for å gå overtid. (Er jo alt 3 stk på overtid.....)

Plutselig er det bare 7 mann på Oslo APP, det betyr CFMU regulering i 2-3 timer grunnet at det blir umulig å kjøre alle 5 sektorer hele vakten.

Er det da sykefravær som gjør at det blir flow.......eller at man er underbemannet.


Årsaksforklaringer mellom Avinor og kundene kan brukes til så mangt, viser det seg nå om dagen......
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 01:43   #4
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Punktligheten til både flyselskapene og flyplassene er (vel fortsatt) nokså bra, så ATC har vel stått på ganske bra?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 11:41   #5
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
I all uvitenhet... Det er da noe som skurrer med snakket om underbemanning? Altså, overtid på f.eks 162 timer pr. mnd må da per def koste minst 50% mer enn en ekstra ansatt? Det kan umulig være her problemet ligger? Hverken flyveledere eller Avinor er da idioter?

Eller skjønner jeg ingenting? (Mest sannsynlig ikke, sånn historisk sett)
I ren drift hadde nok flere ansatte vært lønnsomt, men det fremdeles slik at Avinor selekterer og utdanner sine egne flyveledere. Denne prosessen er meget kostbar, samt at den tar operative ressurser til instruksjon mm.
Dette er en ond sirkel hvor det ikke finnes nok ressurser til å drive trafikken og lære opp tilstrekkelig antall hoder samtidig.
Det er nok billigere for Avinor å basere seg på en høy innsats fra personellet i form av overtid da dette er en fleksibel løsning som tar behovstoppene når det er nødvendig i motsetning til en høyere bemanning med overtallighet når ingen er syke.

Så lenge noen er villig til å ta en ekstra vakt i ny og ne fungerer dette fint, men når slitasjen er stor over tid og sola skinner kan det være vanskeligere å dekke opp alt. Hyggelig å se familie og venner litt og ;-)
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 12:16   #6
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Vdr utdanning er kostnaden pr elev på mellom 1.5-2mill nok. Simulatorleie, skole, materiale, kompensasjon til instruktører, lønn for elevene under utdanning etc etc. Det er slik at de fleste operatører ala Avinor sparer penger ved å bruke overtid kontra mer personell, både i Norge og resten av Europa.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 12:29   #7
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Vdr utdanning er kostnaden pr elev på mellom 1.5-2mill nok. Simulatorleie, skole, materiale, kompensasjon til instruktører, lønn for elevene under utdanning etc etc. Det er slik at de fleste operatører ala Avinor sparer penger ved å bruke overtid kontra mer personell, både i Norge og resten av Europa.
Vel - det spørs når disse 1,5-2 mill kan avskrives over en 30-40 års yrkeskarriære... Det er ikke så mange år med overtid som skal til før de pengene er brukt opp.

Men for et par år siden streiket jo spanske flygeledere på grunn av at arbeidsgiver ville legge begrensning på antall overtidstimer en kunne ha, så det er jo noen som syns at overtid er bra... :-)
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 12:45   #8
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Vdr utdanning er kostnaden pr elev på mellom 1.5-2mill nok. Simulatorleie, skole, materiale, kompensasjon til instruktører, lønn for elevene under utdanning etc etc. Det er slik at de fleste operatører ala Avinor sparer penger ved å bruke overtid kontra mer personell, både i Norge og resten av Europa.
De 1.5-2mill er kostnaden frem til de kommer hjem til enhetstrening. Kostnaden etter det for enheten er da vesentlig i form av simulator, instruksjon, pseudo-piloter mm. Når i tillegg en god del ikke greier å sjekke ut blir den totale kostnaden pr. autorisert flyveleder betydelig høyere enn 2 millioner er jeg redd.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 13:49   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Det er vel snart på tide at flygelederne betaler sin egen utdannelse med private midler, deretter betaler enhentstrening på den enheten de håper de kan få jobb, og så jobbe noen år på dårlig kontrakt uten sykelønn osv?

(Beklager usakelig innlegg, men måtte bare se det i relasjon til dagens pilotutdannelse/yrke. Back to topic!)
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 14:25   #10
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Avinor, flygeledere, bemanning og utdanning (splittet fra streiketråden)

Hadde det vært like mange som vil bli flygeleder så hadde det ikke vært noe problem. (Og ja, vet du kødder litt)

Kun 300 papirkvalifiserte søkere i år. Det er noe mindre enn det som er ønskelig for å være sikker på fylle de 24-36 skoleplassene hvert år.

Det er en utfordring å få de guttene og jentene som er i starten av 20 årene som har de egenskapene man trenger til å søke utdannelsen. Man fjernet lønnen under skole delen for en del år tilbake, det var ikke så smart.

En stygg side av vårt yrke, er at om du ikke har erfaring over noen år, så er du ikke egnet til noe annet en operativ jobb som flygeleder. Ryker du under utdannelsen, så kan du ikke bruke det du har lært til så mye. Med en sukessrate på mellom 60 og 70 prosent de siste årene så sier det seg selv at det er risiko her.

En risiko du aldri vil få en 20 åring til å ta om han må betale utdannelsen selv.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 14:25   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det er vel snart på tide at flygelederne betaler sin egen utdannelse med private midler, deretter betaler enhentstrening på den enheten de håper de kan få jobb, og så jobbe noen år på dårlig kontrakt uten sykelønn osv?

(Beklager usakelig innlegg, men måtte bare se det i relasjon til dagens pilotutdannelse/yrke. Back to topic!)
Samt ansette dem fra vikarbyråer i Andorra?

Greit å få litt perspektiv på det!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 15:32   #12
Fornax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
Default Re: Avinor, flygeledere, bemanning og utdanning (splittet fra streiketråden)

For å sette ting litt i perspektiv:
Det er idag ca 28 100% operative FLL på Oslo APP.
Avinor selv mener det bør være ca 35. Bare her er det 20% underbemanning - i Avinors egne tall. Hvor mange xxx ledige vakter det er i sommerperiden er skremmende i seg selv.
På Kastrup APP er det ca 40FLL - på vanligvis 4 sektorer, mot 5 sektorer på Oslo APP (fordi TMA'en er så stor og skal ta unna holding/delay inne i TMA'en + VFR trafikk (som Kastrup ikke har)).
Så effektiviteten pr. hode er relativt god i Oslo

Er det noen som ønsker at det var flere FLL er det folk på Oslo Kontrollsentral.
Bemanningen I GM TWR er også på bristepunktet.

Så slutt å legg skylden på Ola-flygeleder som ønsker å gjøre en så god jobb som mulig for flyselskaper som sliter.
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 20:09   #13
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

De fleste har forståelse for en streik. Det er hyppigheten og lengden på dem som er
avgjørende for troverdigheten til en yrkesgruppe. Er det i tillegg snakk om høyt-lønnede grupper som piloter
og flygeledere får man lite sympati. Da blir man fort stemplet som grådig og egoistisk.

Derfor er disse gruppene alltid raskt ute i media å sier at streiken skyldes andre ting enn lønn - uansett
hva som er motivet. Av og til "konstruerer" man en konflikt i media for å dekke over det man egentlig ønsker.
"Sikkerhet" er jo en klassiker som brukes hele tiden i denne bransjen. Men som regel er det lønn/arbeidstid det handler om

W

Last edited by Wahoo; 23-06-2012 at 11:10.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 21:08   #14
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
hyppigheten
Når var Norsk Flygelederforening sist i streik?
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 21:23   #15
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by M609 View Post
Når var Norsk Flygelederforening sist i streik?
2004? som jeg kan huske...
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 21:25   #16
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Nix.....feil tiår......
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 21:47   #17
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
2004? som jeg kan huske...
Det var vel høyt sykefravær pga arbeidsbelastningen ikke streik.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 21:49   #18
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,637
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Ah 2011!

Men når var det? Sist noen ble tatt ut var vel i 1998, men det var vel ikke Flygelederforeningen som stod bak?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 22:55   #19
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,085
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Ah 2011!

Men når var det? Sist noen ble tatt ut var vel i 1998, men det var vel ikke Flygelederforeningen som stod bak?
Nei, de var ganske grinete fordi de måtte streike for at noen andre skulle få litt i lønningsposen husker jeg. Men jeg fikk noen dager lenger perm
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2012, 15:17   #20
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

1998 er korrekt, ja AF tok oss ut for andre skulle opp i lønn

NFFs streikehistorie:

Quote:
− 1980
NFF ble tatt ut som en del av AF. Denne streiken ble omtalt som/fikk profil som en NFF-streik.

− 1987
2 timer lokal streik på Flesland i forbindelse med byggingen av nytt sikringsbygg/tårn.

− 1991
NFFs politiske streik i forbindelse med regionreformen. Denne var stipulert til 2 timer, men ble i realiteten så å si halvert som en følge av dårlig vær den aktuelle dagen.

− 1998
NFF m/flere ble tatt ut som en del av AF i forbindelse med lønnsspørsmål.
Quote:
etterhvert må de nok stenge da det vil gå utover sikkerheten.
???? Hva er det du prater om???
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tjener Avinor penger på GA? (splittet) M609 General Aviation og sjøfly 9 17-06-2012 11:02
flygeledere fra utlandet C172 Flyforum 40 30-05-2006 08:41
For liten bemanning i skranken på Torp GF1 Flyforum 39 05-02-2006 12:55
Bemanning på Kontrollsentral Nord Green1 Flyforum 0 12-08-2005 10:01


All times are GMT +2. The time now is 20:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.