![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tjener 72.000 i måneden
dn.no En gjennomsnittlig SAS-pilot tjener 72.000 kroner i måneden, og har nesten halve måneden fri. Det skriver VG i dag, og viser til opplysninger fra SAS-konsernet og Norske SAS-flygeres forening. Det utgjør en total snittårslønn på 864.000 kroner, mens gjennomsnittlig grunnlønn er på vel 600.000 kroner. Mange sitter likevel igjen med over en million kroner i året. Lange arbeidsøkter og reiser med overnatting borte, gir også SAS-flygerne rett til 13 dager fri per måned, i tillegg til ferie. Pilotene får ifølge VG diettgodtgjørelse som ligger et godt stykke over statens satser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Siden en tidligere diskuterte hva lønnen for pilotene i SAS, og noen mente at dem lå på lønnsnivå med butikkansatte.
Har ikke "søke" funksjon på forumet, så klarte ikke finne linken nå. Dette har i utgangspunktet ikke noe med konflikten som pågår nå, men vil nok bli mer aktuelt til våren igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Qwerty
|
![]()
72 000 kr är väldigt bra betalt. Kan ju bero på okunskap, men har alltid undrat vad som motiverar pilotens höga lön. Hur kommer det sig att en flygkapten i SAS i slutet av sin karriär tjänar lika mycket som regeringschefen i Sverige? Är det piloterna som har för hög lön eller är det statsministern som har för låg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Søk: http://www.scanair-forum.net/forums/search.php |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg synes vel heller ikke det er spesielt relevant å trekke frem lønnsvilkår i denne diskusjonen - såvidt jeg har forstått så er det ikke lønn som er problemet sett fra SAS-pilotenes side. Men det er vel klart at dette trekkes frem for å signalisere at pilotene er en priviligert gruppe, og ikke lik folk flest (og det skal man vel helst være i Norge). det er mye lettere å kjefte på folk som tjener godt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I øvrigt må jeg sige, at den bemærkning som en dansk pilot gav på tv om at de de gik i arbejde igen for at sikre at den enkelte pilote ikke skulle står i en situation hvor han/hun skulle træffe en svær beslutning (om de ville flyev eller ej), den fatter jeg ganske enkelt ikke. Det er da vel bl.a. for at træffe svære og hurtige beslutninger at de får deres (høje) løn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
generelt tjener vel høyutdannede folk - i adminstrasjon, ledelse eller "in the sharp end" av en flyvemaskin for LITE. I Norge er det vel kun foppalspillere som har lov til å tjene mer enn 20.000/måneden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
BRA CK!! Än en gång dyker ett praktexempel upp på den skandinaviska jantelagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Om jeg husker riktig er Norge det landet der en industriarbeider tjener mest i Europa, mens en ingeniørlønna er på nest siste plass. Det lønner seg altså minimalt med utdannelse.
Tror forresten pilotene i KL er de best betalte i Europa, med en vesentlig høyere lønn enn sine kollegaer i Skandinavia. Og hvorfor skal en erfaren kaptein tjene mindre enn f.eks en overlege? Bare sjalusi ute og går, skremmende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er nok riktig at man i Norge enten må være fotballspiller for å få lov til å tjene godt, eller så må man vinne sine penger i Lotto..... Synd, men sant |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Høy utdannelse, ja. Hvor mange år studerer egentlig en sivil pilot? (Jeg prøver ikke å være frekk, men vet faktisk ikke.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
.....og hvor mange aar kan en pilot vaere yrkesaktiv ?
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvor mange 18åringer har du hørt om som er kommet i jobb etter en flygerutdannelse? Realistisk sett snakker man om fra ca 21-23år alder, litt avhengig om man regner å slepe seilfly eller airline som "pilotjobb". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
...og de foerste aarene (med mindre du er i det militaere) er loennen negativ....dvs du betaler for aa opparbeide deg nok timer til aa bli ansatt som pilot, fremdeles med liten p....og liten loenn: 2 pilot hos Horizon her i Seattle har en loenn som kvalifiserer han/henne til foodstamps.....
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I seneste Airliner World er der en artikel om en kaptain hos BA på 25!
Ja uddannelsen er en investering, det er der mange erhverv der har. En kollega har en søn der læser Kiroprakter i UK, alene hans tuition fees er 10000£ pr år i 5½ år - det er da også en slags investering. og DC-8-63 mon ikke ganske mange af SAS piloterne rent faktisk er startet i militæret og dermed har fået løn under uddannelsen og officersløn derefter. Beklager, men jeg har svært ved at have ondt af dem og deres "usle" løn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor vi driver og diskuterer pilotlønn. Jeg har enda, som nevnt tidligere, tilgode å høre en SAS pilot klage på lønna si.... Greit nok at mange sikkert synes at de tjener godt - og det gjør de - men såvidt jeg har skjønt så tjener andre pilotgrupper i andre selskaper tildels mye mer enn i SAS (det er sikkert noen som vet dette mye bedre enn meg...).
Hvis det stemmer at man inngikk ny kollektivavtale i 2004 som sa at pilotene skulle være ansatt i konsernet, og at pilotene gikk med på en innsparing i størrelsesorden 750 millioner NOK som en "kompensasjon" (dette overhørte jeg på NRK i kveld), så bør det vel være mulig å skjønne at SAS-pilotene føler seg dårlig behandlet om man fjerner konsernansettelsen og beholder innsparingen. Det er selvsagt ikke noe grunn til ikke å overholde spilleregler i arbeidslivet... I 2004 når denne avtalen ble inngått (?), så hadde sikkert SAS-ledelsen ganske klart for seg at SAS skulle deles opp i 4 ulike deler og den prosessen var vel om jeg ikke husker feil godt igang på det tidspunktet. Det virker unektelig merkelig å da gå tilbake på denne avtalen. Så kan man selvsagt si at denne omorganiseringen er noe alle andre grupper i SAS-konsernet har vært utsatt for, og at det skulle bare mangle at pilotene også ble "utsatt" for dette. Men hvorfor gikk da SAS-ledelsen med på en avtale som skulle sikre konserntilhørighet for pilotene...? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Qwerty
|
![]() Quote:
Vad beträffar SAS-piloternas löner, kan jag fortfarande inte förstå vad som motiverar deras höga löner när det finns motsvarande yrken som har mycket lägre löner. Det har ingenting med någon jantelag att göra, det är bara att jag inte begriper vad piloten gör som är så mycket mer krävande än, säg en högre chef på ett medelstort företag. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dagens gladeste passasjer? Nr 10.000.000 på MOL | Wiggo Hovde | Småprat | 0 | 13-02-2015 19:54 |
Vil KRS og AES runde 1 000 000? | rosinbolle | Flyforum | 17 | 13-10-2012 01:29 |
TRD rekord idag! Pax nr 3 000 000 passert!!! | LTH | Flyforum | 25 | 09-12-2006 11:36 |
På søndag runder CPH passager nummer 500.000.000 | PP | Flyforum | 0 | 05-04-2006 15:35 |