![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
|
![]()
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,770678,00.html
Det där går (inte) Fotbollsfans höll andan när planen nästan krockade Ingen vet hur nära det var. Allra minst piloterna ombord. Enligt luftfartsmyndigheten finns ingen incident rapporterad kring händelsen. Det var vid 15-tiden i lördags som chockade fotbollsfans upptäckte att två stora flygplan såg ut att vara ytterst nära att kollidera i luftrummet rakt ovanför fotbollsklubben West Hams hemmaarena Upton Park i London. Planen - ett från fraktföretaget DHL och ett passagerarplan från Japan Airlines - ser ut att vara bara meter från varann. Något både brittiska luftfartsmyndigheten och företrädare för DHL förnekar. "Förrädisk" - Inga incidenter har rapporterats och det är omöjligt att nu säga hur långt avståndet var mellan planen, säger företrädare för Civil Aviatin Authority enligt BBC. - Bilden är förrädisk och planen är inte alls i närheten av varann, säger företrädare för DHL. - På bilden ser planen ut att befinna sig i närheten av varann. Men det betyder inte att så är fallet. Och i verkligheten var det inte så. - Om det hade varit för nära varann så finns det en rad olika varningssystem som skulle utlösts, både ombord på planen och hos trafikledningen. Och det finns inga uppgifter om någon incident. Trafikplanen vid Heathrow hålls på ett avstånd av minst tusen fot, cirka 330 meter. Kommer de närmare varann än så utlöses larmen. Bägge flygplanen landade senare på Heathrow utan problem. "Kollisionskurs" Fotografen som tog bilderna säger att han började plåta när han såg planen närma sig ”på kollisionskurs”. DHL-planet är en A300, ett mindre lastplan. Det japanska passagerarplanet var en JAL A330, ett betydligt större plan. Experter förklarar bilden med skillnaderna i storlek, vinkeln till fotografen och avståndet mellan kameran och flygplanen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,136
|
![]()
Tipper nok at det er 1000ft mellom disse selv om det kan vaere vanskelig aa se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,481
|
![]()
Bildet
Tatt skyfri himmel og TCAS i betraktning, har jeg veldig vondt for aa tro at separasjonsminima er overskredet. Fotografier er todimensjonale og gir veldig feilaktig inntrykk av avstander, se f.eks. en del av approachbildene fra flyplasser med parallelle rullebaner. Dessuten var det en 773, ikke 330 ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Dette er ikke annet enn en god vinkel og en optisk illusjon skapt av lange breddvidder. Tøft, men ikke så veldig skummelt.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyglinjer där SAS har monopol? | L-1011 | Flyforum | 14 | 25-08-2011 13:58 |
TRF: Her går det så det suser | sail4fun | Flyforum | 8 | 06-02-2009 10:56 |
Det är inte alltid trevligt att bli jagad... | HansJ | Flyhistorisk forum | 8 | 29-10-2007 10:41 |
Det går da så det suser! | enml | Flyforum | 0 | 18-02-2006 11:39 |
Det går da så det suser uten Norwegian! | enml | Flyforum | 14 | 06-02-2005 21:35 |