Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2012, 05:15   #1
Fellowplane
ScanFlyer Blue

OBB 8 Ubehagelig odør fra sidemannen - hvordan ville dere reagert?

Her om dagen sitter jeg på flyet fra SEA til FRA. Sitter i businessclass, noe jeg vanligvis ikke tar meg råd til, og nyter middagen ombord. Jeg har kommet fram til desserten, New york style raspberry cheesecake, da en mildt sagt ubehagelig odør begynner å spre seg i kabinen. Litt kjapp research fastslår at stanken trolig kommer fra seteraden bak der en kar ligger 165 grader flatt og ser ut til å sove godt. Heldigvis skiftes luften i kabinen raskt ut, så etter et par minutter er alt som før. Jeg fortsetter å spise ostekake, aner fred og ingen fare, men etter knappe fem minutter skjer det samme igjen. Nå er det verre enn noen gang og tanken på at lungene mine er fulle av gassmolekyler fra denne herremannens "sorte hull" gjør at jeg mister fullstendig appetitten. Lukten er noe av det verste jeg har kjent, ubeskrivelig ekkel, og jeg blir rett og slett kvalm. Må sette fra meg kaken og lar flyvertinnen samle den inn halvspist.

Jeg forsøker å puste minst mulig, luftkondisjoneringen gjør etterhvert jobben sin og jeg har såvidt rukket å få fargen tilbake i ansiktet da gasstyrannen slår til igjen. Slik fortsetter det med 5-20 minutters intervaller på hele første halvdel av flygningen. Passasjerne rundt ser etterhvert også ut til å reagere på stanken og jeg ser også at en av flyvertinnene rynker på nesen når hun går forbi. jeg blir med ett grepet av frykt for at de rundt tror det er jeg som er kilden til infernoet. Vurderer å bytte sete, men belegget er nær 100% i C denne dagen. Det eneste ledige setet er ironisk nok ved siden av fyren bak, noe som naturlig nok utgår. Så dermed er jeg på sett og vis fanget og må leve med den flaue vinden som jevnlig siver fram fra seteraden bak. Opplever at det blir vanskelig å konsentrere seg, blir på en måte ufrivillig sittende og vente på neste omgang drittlukt som jeg vet at snart vil komme.

Ca halvveis i flyvningen ser herremannen ut til å våkne og tar seg en tur på do. Takk og lov!
Resten av turen går fint, men føler jo at dette har lagt en liten demper på opplevelsen i Lufthansa (med vekt på luft) sin business class. Jeg har flydd en god del long haul, for det meste i reidarklasse, men aldri opplevd noe i nærheten av dette tidligere. Er det andre her som har hatt lignede ubehagelige opplevelser, eller var jeg bare svært uheldig her? Hvordan ville dere reagert i en slik situasjon?

Last edited by Fellowplane; 10-04-2012 at 09:19.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2012, 06:14   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Kanskje endre overskriften ?
Old 10-04-2012, 10:10   #3
krølle
ScanFlyer Crusty

Default Re: Gassdrama på LH fra Seattle - hvordan ville dere reagert?

Uffda,det høres jo helt fryktelig ut.
Synderen lå nok med lukkede øyne og nøt følelsen av å plage andre

Eller kanskje stakkaren er en av mange som lider av sykdom som medfører ufrivillge avganger.

Ps. Hadde det smakt bedre om det var dritten fra en baby du kjente?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2012, 10:47   #4
RSL
ScanFlyer Silver

Default Re: Ubehagelig odør fra sidemannen - hvordan ville dere reagert?

Uff.. Jeg hadde nok tatt en prat med personalet ombord. De har nok sprayer til å fjerne lukt.

Får helt angst av ekle lukter. Æsj!
RSL is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2012, 16:35   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Stri-urk. Føler med deg. Heldigvis er det jo relativt sjelden og når sant skal sies ikke så mye man kan få gjort med det.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 10:42   #6
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Å slippe ut illeluktende tarmgass kan skje hvem som helst, med mindre man setter en propp byggeskum bak før flyturen. Jeg tviler veldig på at vedkommende fiser med vilje, særlig siden han sov. Om man ikke tør vekke vedkommende selv kan man be de kabinansatte om hjelp.

Men opplevde en interessant situasjon på et innenriksfly for noen uker siden: Tvers overfor midtgangen på en av SKs morgenavganger takket en person på midtsete nei til frokost fordi han vil bruke PCen. Sidemannen forlot noen minutter senere den halvspiste frokosten for et toalettbesøk. Mens han var borte dunket en passerende unge (3-4 år) borti bordplaten og veltet den fraværendes kaffekoppen over sidemannens PC.

Her ble jeg vitne til en hissig diskusjon mellom far til ungen, kaffekoppens eier og PC-brukeren. Alle mente at de andre hadde vært uforsiktige. Nå vet jeg ikke om PCen faktisk fikk noen varig skade, men hvordan rydder man opp i en slik konflikt?

Last edited by blazius; 12-04-2012 at 10:48.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 13:10   #7
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Blazius: interresant situasjon du var vitne til. Rent juridisk kan det jo virke som ungens foresatte har ansvaret, men det å forlate et halvfullt pappbeger med kaffe ombord i et fly vil vel også kunne oppfattes som noe uforsiktig. Hva om turbulens hadde veltet kruset? Å legge fra seg en bærbar pc i eget sete synes jeg derimot ikke er å være uforsiktig. Uansett, som far til denne ungen ville jeg nok personlig tatt ansvaret på min kappe, beklaget ovenfor de to andre og tilbudt å erstatte pcen dersom den fikk varige mén.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules