![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Norwegian inngår vedlikeholdsavtale for Dreamlineren
Norwegian har inngått en omfattende 12-årsavtale med Boeing om alt vedlikehold av alle selskapets Dreamlinere. Norwegian har hittil bestilt seks slike langdistansefly. Les mer her: http://media.norwegian.com/no/Presse...er/?iId=742267 Bra valg ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Boeing Gold Care program - absolutt all included. Tror nok det er riktig ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg personlig vet ikke om det er saerlig klok a outsource enda mere enn man har gjord alrede. Med dette vil NAX ogsa outsource Line-MX av de Dreamliners. Da har jeg personlig mine tviler om dette er klok... Dette er neste generasjons fly, men DY overlatter alle muligheter a laere noe om dette i teknisk hensikt til Boeing. En farlig strategi, som sikkert sparer noen kroner pa kort sikt, men ikke skaper viten pa lange sikt... Og blir det mye barne-sykdomer med Dreamlineren, sa blir dette strategi snart en dyrt affaere...
Selskaper som GOL og Ryanair viser at man fra en visst störrelse blir altfor avhengig av sine MRO leverandörer og begynner in-housing. Og da er det meget klok a ha flest mulig knowledge-in-the-head, som Donald Norman sier, inne i sitt organisasjon...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Akkurat det kan jo være et bevisst valg og ønske, i tråd med en del andre grep Kjos har tatt i det siste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Finnes det kompetanse og ledig arbeidskraft til dette i Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Men skal ikke noen av disse flyene ha base i USA. Da er det vel mer naturlig ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]()
Ja absolutt og Norge har tradisjonellt vært blant de fremste i verden på dette - Både Sola og Koksa var meget høyt anerkjente og vel respekterte i sine dager og det er mange meget godt utdannede som jobber innen Oljo.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]()
Jeg tviler på at noen av dem får Base i USA - baser utenfor Norge ja - men ser ikke USA som aktuellt.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Er ikke dette litt som å vedlikeholde bilen sin selv..... og med stadig mer avanserte elektronikk kreves det stadig mer kompetanse for å klare det selv. Sier vel seg selv at et selskap som skal starte en liten operasjon med få fly med mye avansert elektronikk outsourcer dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ville det ikke være litt voldsomt å bygge opp å investere i ett eget/lokalt vedlikeholds-miljø pga bare 6 fly?!
Disse flyene er jo vesentlig forskjellige teknisk fra noe annet som flyr idag. Noe av argumentet er jo også at de trenger vesentlig mindre vedlikehold enn forrige generasjons fly. Og er det ikke knyttet gode drifts- og sikkerhetsargumenter ved å velge Boeing nettopp hvis det skulle vise seg å være snags i etterkant? For meg høres dette fornuftig ut. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]() Quote:
Dette er hva Norge bør strebe etter å bli.....ikke bare sende arbeid ut.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Henger meg på Wahoo her. Vi snakker om et fåtall fly av en type som stort sett ingen andre en Boeing selv har god kompetanse på. Å bygge opp den kompetanse og vedlikeholdsbasen som er nødvendig er veldig kostbart. I tillegg er langdistanseprosjektet en usikker strategi som det ikke er sikkert mann lykkes med.
Legg sammen de 2 og da er tror jeg at valgte løsning er den mest fornuftige. Skulle man om noen år plutselig ha 20+ fly så kan man revurdere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Det som hører med til regnestykket er jo at "noen" må gjøre jobbene, også på OSL/ARN/CPH (eller BGO og SVG for den del
![]() Spørsmålet er bare hvilke vedlikeholdsorganisasjoner som får kontrakt med Boeing som "Gold Care Partner". Med all respekt, jeg ville ikke satt pris på å se en tekniker fra et konkurrerende selskap jobbe på ett av "våre" fly. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Kan det tenkes at Norwegian ønsker å satse på å drive flyselskap, og ikke all mulig annen virksomhet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,863
|
![]()
Nå er vel vedlikehold av fly og teknisk ettersyn en nokså integrert del av å drive flyselskap - mye av dette må gjøres som en del av den daglige operasjonen selv om man ønsker å drive mest mulig vekk fra Norge.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Tror goldcare program er satt ut på anbud. Skulle bli veldig overrasket om boeing skulle ansette så mye folk. Fordelen for norwegian med et goldcare program er at man vet hva hver operert flytime koster(salgs argument). Er ikke så sikker på at kostnaden blir det boieng sier om noen år eller at allt er dekket.. mye finstilt på amerikanske kontrakter.. Tror det hadde värt bedre å holdt det in house..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Det fungerer vel slik at Boeing etablerer partnerskap med selskaper som har lokalt vedlikehold slik at selskapet forholder seg til Boeing istedet for Norwegian når det gjelder det regnskapsmessige. Norwegian forholder seg da direkte med vedlikeholdsselskapet på de enkelte stasjonene når det gjelder det praktiske og Boeing vil steppe inn med deler og tyngre kompetanse når det trengs. Det blir vel da også Boeings ansvar å følge opp sjekker og pålegg som måtte dukke opp.
Egentlig et greit konsept som sparer operatøren for en del hodebry. Men det blir litt som å kjøpe extended warranty for en bil. Det er i utgangspunktet dyrt, men skjer det noe alvorlig bærer fabrikanten den økonomiske risikoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,816
|
![]()
Herlig å lese hvor galt alt Kjos gjør om dagen. Her har en stor gruppe svært kloke mennesker bestemt seg for å outsource dette.... slik andré velfungerende bedrifter gjør hvis det lønner seg. Nå må dere faktisk snart slutte å syte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian og Widerøe inngår samarbeide | VC-10 | Flyforum | 37 | 16-03-2018 17:45 |