![]() |
|
![]() |
#1 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]()
En Boeing ordre med på mellom 150-200 fly står på trappene hos Ryanair: (Engelsk tekst)
http://www.independent.ie/business/i...r-3363070.html Merk at det snakkes og 737 NG og ikke Max... I tillegg har vi nylig fått info om at siste fly er levert i denne omgang, ansettelsesstopp på direct-entry captains fra 1.april, stenger søknadsmuligheten for kadetter etter 1.april, samt at frafallet av piloter (både FO og CAPT) er lavere enn "budsjettert". Det vil bli mindre enn halvparten så mange nye kadetter i 2013 sammenlignet med 2012, og vår/sommer 2013 har Ryanair kansellert 5 typeratingkurs, tilsvarende 60 kadetter. Rekrutteringen som vil fortsette skal primært dekke opp de 7 nye flyene fra forrige sommersesong, samt naturlig pensjonsavgang og frafall. På trappene lurer også RGP, Ryanair Pilot Group med støtte fra ECA, så det skjer ting bak gardinene i Ryanair om dagen... Last edited by 73H; 23-01-2013 at 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Takk for innsideinfoen. Vi har vel allerede observert ryktene om flykjøp, men de har vel forsåvidt florert i flere år ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
http://forum.flyprat.no/showthread.p...=ryanair+ordre er det også nevnt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]()
Vel, uten at det sikkert er noen avgjørende greie, så har ikke akkurat Boeing omtalen den siste måneden vært veldig positiv. Jeg ser ikke det som noen umulighet at Ryanair prøver å utnytte situasjonen til å få en 787 omdømmerabatt i tillegg til at de trenger påfyll av nye fly for å holde businessen igang. DAx serien begynner å trekke på åra, med første leveranse i 2002.... Boeing kan kanskje se nytten av en stor ordre på en aldrene modell som nyttig i tøffe tider?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Ryanair utnyttet jo krisen i 2001-2 maksimalt, så MoL har kanskje håpet på et tilsvarende scenario. Nå må han iidlertid finne seg i å betale markedspris, og det er jo mulig at selgerne til Boeing også prøver seg på en 'takk for sist' ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Det kan vel tenkes at det blir mangel på 737NG ordrer før 737MAX kommer. For hvem vil bestille 737NG, når 737MAX kommer om ikke lenge? Det er kanskje en sånn type rabatt MoL håper på....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Nå er jo 73MAX ment å ta over etter NG, så i utgangspunktet burde ikke den situasjonen oppstå. Men hvis MAX skal produseres annensteds hen og kanskje i tillegg blir forsinket, kan det godt være at en slik situasjon vil oppstå. Om Ryanair har tid til å vente på dette er imidlertid ikke sikkert .. .
Men da 787 ble forsinket, var det jo flere som fikk grisebillige 767'er som kompensasjon .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 81
|
![]()
Samtidigt uttryckte MoL att han inte gillar 737MAX i någon intervju, och det absolut inte är aktuellt för Ryanair att köpa 737MAX
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Förmodligen gillar MOL inte 737MAX för att Boeing inte vill ge honom enorm rabatt på 737-8MAX.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Det er bare MoL's måte å si at han vil ha den på ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]()
Heller mot å anta at Mr O'Leary helst vil ha MAX, og at som Andreas så rett sier at dette er hans måte å uttrykke det på.... Kalkulatorene går nok varme i både Irland og US of A for 150-200 737NG bestillinger mot slutten av produksjonstiden er garantert velkommen hos Boeing. Desto flere individer Boeing klarer å dytte ut i markedet av én modellgenerasjon, desto mindre blir jo development cost share pr individ
![]() Som pilot synes jeg egentlig at det er en finfin situasjon, for om Ryanair plutselig skulle sitte med de eldre og mer kostbare flyene, så blir det lettere å drive flyselskap for alle de andre med nyere fly og bedre personalvilkår ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]()
Ja egentlig
![]() ![]() EI-DAC/D/E er alle levert sent i 2002 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
At kalkulatorer går varme er det vel liten tvil om
![]() Så spørs om ikke Boeing vil holde NG linja varm litt lenger og produsere MAX på en ny linje? Kanskje de vil selge B varer til low cost selskap og andre interesserte, samtidig som MAX produksjonen går. Nå har jo Airbus lansert at de kan stappe, var det 18 seter mer? :screwy: i en 321, hadde vel vært noe for MOL, men tviler på han liker prisen ![]() Last edited by Basse-HAU; 24-01-2013 at 13:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]()
Er 737-900 aktuell?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
Man skal aldri si aldri om FR og MoL. Men det er lite trolig at de endrer størrelse. 738 har 47,25 seter per CC der 739 har 43/CC Det vil dermed komplisere crew logistikken og flåte disponering, dermed blir de nok å beholde den flytypen de har. MoL var jo i USA og studerte Southwest (WN)og deres modell. Nå har jo WN gått bort fra one size only konseptet men det skyldes vel like mye Slott problemer, noe RF ikke har. Skulle RF bytte størrelse så blir det nok ikke før de bytter til Airbus eller etterfølgeren til 737 kommer. Jeg vil faktisk bli mer overrasket om det kommer 739 enn 321
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
MOL er i forhandlinger med nyoppstartede Shorts Brothers om og kjøpe 560 nye SD3-60-900. -900 utgaven kommer med ultra high bypass RR Trent 89,5 motorer i stedet for de opprinnelige PT6 turboprop motorer.
Dette blir verden første widebody short-medium haul size airliner med ståplass. Denne flytypen er yperlig pga. den firkantede formen på skroget som gjør at ståplass kan utnyttes helt ut til skutesida. Det blir en Y199,75 seat version, der den siste ,75 pax capacity vil romme et "child" og en "infant" i samme sete der barnet for tildelt et infant belte sammen med en infant som er innsamlet ved innsjekk fra foreldre som har kjøpt en ultra low-fare "get paid to fly" ticket. Flyet leveres uten trykkabin fordi Ryanair nå innfører low altitude scheduled services siden så mange lider av høydeskrekk. De nye RR motorene kommer i Cleanburn utførelse som kan gå på alt fra brukt motorolje til gammel frityrolje. Dette er miljøfremmende tiltak helt i fremste rekke. The future is now -here. Enjoy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Shorts Brothers har da vært i virksomhet siden 1908 http://no.wikipedia.org/wiki/Short_Brothers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Det ser ut til å nærme seg nytt flykjøp ja.
Fra Independent: http://www.independent.ie/business/i...-29123271.html
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nærmer Ryanair seg London Heathrow Airport. | Tarzan | Småprat | 7 | 21-10-2015 21:26 |
3 x Boeing 747-400 nærmer seg på Værnes | Geir | Flyforum | 59 | 25-05-2013 13:09 |
Air China og Cathay med nye ordre og bytting av ordre fra Boeing (737, 747 og 777) | Someone | Flyforum | 7 | 03-03-2013 00:58 |
Virgin Blue nærmer seg 777-300ER-ordre | CK | Flyforum | 6 | 24-02-2007 13:10 |
Boeing nærmer seg 1000 ordrer også i år | Farmer | Flyforum | 1 | 23-12-2006 16:31 |