![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
...mens militære fly og installasjoner er fullt synlige?
Sjekker man satelittfoto fra Google og Bing, eller for den sakens skyld flyfoto fra GuleSider, så ser man at taxebaner og endene av rullebanene er sladdet - på OSL har sågar mesteparten av oppstillingsplassene og terminalen (og endene av dragracingbanen!) fått en hvit sladd. Men militære fly og installasjoner, blant annet på Rygge og Evenes, er relativt godt synlig i detalj. Hvorfor er det slik? Sjekket ut et par amerikanske flyplasser som referanse, der så alt ut til å være synlig også i enden av rullebanene... Virker i alle fall som en veldig snodig norsk sikkerhetspolicy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
OSL har noe hvite greier i baneendene og ved terminalen på Google Maps. Hvis du ser på kartet på 1881.no så ser du at de områdene har lysere asfalt/betong. Mistenker at det rett og slett er "autokorrektur" i bildebehandlingen. Se på Arlanda også så er det noen taxeveier som er "hvite".
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ingen av de militære installasjonene vises på Rygge. Foruten selve basen, men det er vel ingenting som skal holdes "hemmelig".
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Det er nok bare betongområder. Det er ikke uvanlig, at startplatene består av betong.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og dett er vel igjen for å være bedre rustet til å tåle den belastningen stillestående (eller saktegående) fly skaper på underlaget, i motsetning til når de er i høyere hastighet, som taxing og take-off/landing? Både taxebaner og rullebaner (noen ganger med unntak i baneendene) er jo stort sett asfaltert, hvertfall her i Norge. Det er vel kanskje andre faktorer som også spiller inn på valg av underlag på forskjellige deler av flyplassen, men ser for meg at dette med vekt og belastning kan være en av faktorene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Jeg oppdaget imidlertid noe litt interessant akkurat nå: mens mesteparten av Rygge flyplass og flystasjon, slik jeg kjenner den, er gjengitt hos Google Maps og Bing (satellittfoto) - så er veldig mye maskert på 1881.no og Gulesider.no (flyfoto). Det gjelder ikke bare de militære hangarene, men også apron og hangarer for flyklubbene, samt golfbanen som er inne på området. Resultat av fotorestriksjonene? SeaKing'en er imidertid godt synlig hos begge. Og hos kart.statkart.no, så er kartene uten de nevnte detaljene, men legger man på kartlaget "Norge i bilder", så kommer alt til syne. Ikke underlagt vanlige fotorestriksjoner siden det er Statkart? Åpenbart litt varierende praksis ute og går... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Google sine satelittfoto er ikke underlagt norske regler, ergo vil alt synes der.
Når det gjelder diverse norske tjenester, har jeg blant annet funnet ut av over Bodø så er det forskjellig zoom-faktor som gjelder... Bodø Lufthavn - zoom 15 Bodø Lufthavn - zoom 16 Bodø Lufthavn - zoom 17 Hva grunnen til dette er, vet jeg ikke. Men det kan virke som at reglene er blitt "mykere", slik at nye versjoner av bilder er usladdet, mens gamle er sladdet? Bare en gjetning.. I allefall har det tidligere vært sånn at Google sine bilder har vært usladdet, mens alle (?) norske tjenester tidligere har vært sladdet. Men nå virker det som det endrer seg etterhvert som kartmaterialet oppdaterer seg.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, jeg kommenterte på 1881 og gulesider. Som andre her har nevnt er ikke Google underlagt samme bilderegler, så der synes alt.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hadde jeg vært spion, så hadde min favoritt uansett vært kart.statkart.no, som åpenbart ikke forholder seg til policies - eller er underlagt andre regler. Riktignok er noen av bildene av Rygge sladdet, men slett ikke alle "flisene", selv ned på kraftigste zoom. Ca halvparten av hangaranlegget i sydøst er meget godt synlig, med detaljer. Bare ta en titt selv!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Joda så det, men jeg har vært over store deler av hele Rygge leir og kan med trygghet si at alt syns. Men man ser ikke hva de forskjellige tingene er, såfremst man vet hva man skal se etter ![]()
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Enden er nær! Enden på inflight movies, altså ... | LN-MOW | Småprat | 25 | 26-10-2019 22:09 |
Designing the Sky: How Airline Route Maps Changed the Way We Travel | LN-MOW | Småprat | 0 | 14-05-2019 18:56 |
Vintage seat maps. | SudCaravelle | Flyhistorisk forum | 3 | 06-04-2013 19:29 |
Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke? | Isbamse | Flyforum | 15 | 14-05-2010 08:59 |
Hvite "strobelys" i enden av rullebanen | Polaris | Flyforum | 14 | 12-01-2010 17:34 |