![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 19
|
![]()
Ser at Per Gram uttaler følgende: "Dette er solide maskiner så jeg tror ikke det trenger å være helikopteret som er årsaken. Helikopter er mer innviklet enn et fly, muligheten for at det skal oppstå feil av teknisk art er høyere enn med fly"
Kan noen forklare hvorfor helikopter er mer innviklet enn fly ? ----------- <moderatormelding> Tråd splittet fra Hardangerulykken </moderatormelding> Last edited by Discus; 05-07-2011 at 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Du tuller nå ?
Om ikke, har du noen gang sett opp i ett rotorhode, og sett hvor mye skruer, stag, osv som er der ? Som oftest er det nok at en eneste av disse løsner så er ikke maskinen lengre kontrollerbar. Du har også syltynne akslinger til f.eks halerotoren som kan gå av bare det kommer en ripe i dem (fordi det er svært tynnveggede rør som er konstruert uhyre nøyaktig for en gitt belastning). På ett fly så er det lite deler som kan svikte på samme måte. Klart, om en vinger faller av så er du jo fucked, men skruer kan du som oftest miste bøttevis av før det begynner å bli kritisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Syns bare det å kontrollere 3 axer på engang høres ganske avansert ut og hvis atpåtil som Tarjei sier, en eller flere komponenter svikter, da blir ting fort 'svart'.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]()
I tillegg bør det også nevnes at helikopteraerodynamikken er endel mer komplisert i forhold til et fly. Grunnprinsippene når det gjelder løft er de samme, men der stopper også likheten. Det er ikke bare å dra i collectiven og skyve stikka fremover og tro man er på tur.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Det er klart at det å fly ett helikopter er krevende, og spesielt det å stå i hover krever endel øvelse og konsentrasjon. Men dette er jo ting man lærer tidlig i opplæringen, og ting som etterhvert går automatisk.
Men samtidig så har disse gutta (og jentene) som flyr lasteflyging osv. innenlands, en svært krevende og delvis risikofyllt jobb. Du skal fly en enmotors maskin ute i terrenget uten support ifra alle funksjonene en normal flyplass har (vindmålere, flygeledere, redningsmannskaper osv osv). Du flyr gjerne med long line (en "stropp" som henger under helikopteret, gjerne 15-50 meter lang), og som dermed gjør at du havner i lufta på ett sted hvor du er i deep shit dersom motoren stopper. Du er for høyt til å sette den ned ifra hover, og du er for lavt (og har vanligvis lite fwd. speed) til å gjøre en autorotasjon. Når i tillegg det er snakk om komplekse maskiner hvor det er mye "leamikk" i rotorhodet, så er det klart at vi snakker om en risiko for at noe kan gå galt, som er vesentlig høyere enn f.eks. på en vanlig ruteflyging med fixed wing, eller stuck wing som helikopterfolket pleier å kalle det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 19
|
![]()
Jeg er helt blank når det gjelder helikopter og hvordan disse styres. Derfor jeg spør
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
http://science.howstuffworks.com/tra...helicopter.htm
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor å reise First er mer stressende enn Business .. | LN-MOW | Reiseforum | 3 | 20-08-2019 16:32 |
Hva mer enn Colombia? | A-380 | Reiseforum | 4 | 19-02-2011 23:42 |
LH - overskudd mer enn halvert | Discus | Flyforum | 4 | 12-03-2009 08:14 |
Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta | storg | Flyforum | 7 | 05-06-2008 22:52 |
Goodjet-sjef var glad i mer enn fly .. | Herlov | Flyforum | 9 | 03-12-2004 10:51 |