Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2010, 12:11   #1
paradisgutten
Drømmer om å bli pilot <3

Lightbulb Svart boks.

Etter mange flystyrter bruker man flere måneder på å bruke undervannsroboter, for å finne de svarte boksene.

Det er jo forståelig at man trenger dataene, men hvorfor kan ikke all info sendes til en internett-server og lagres der, i tillegg til å ha de svarte boksene?

Da ville jo hele problemet med at man ikke finner de svarte boksene fjernet, i tillegg til at årsaken til flyulykkene kan oppklares tidligere...

Er det noen grunn til at man ikke bruker et slikt system i dag?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	BlackBox19850-11.jpg
Views:	242
Size:	69.7 KB
ID:	26816  
Old 28-05-2010, 12:20   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Svart boks.

En del fly sender i dag informasjon "tilbake til basen" om forskjellige ting, dette gjorde også AF-flyet som styrtet.

Når det gjelder sorte bokser så tror jeg kanskje at man vil se dette i fremtiden, men pt. er det nok flere utfordringer, den største er nok ifht. båndbredde/kommunikasjon/sikkerhet o.l.

Ellers er jo flybransjen konservativ, dvs. det tar lang tid fra design/utvikling til ting er godkjent. Husk at det ikke er mange år siden man ikke kunne surfe på nettet uten å være "koblet fysisk til med kabel" osv.

Old 28-05-2010, 12:46   #3
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Heisann!

Discus har stort sett svart paa dette allerede. Det stoerste problemet med "live-streaming" av flight data er mengden av data og kapasitet. Jeg tror aa huske at en B777 genererer sirka 3MB per time og det er veldig kostbart fortsatt aa sende saa mye data. I tillegg er det ikke alltid mottaker kapasitet i alle omraader.

Som nevt er det ACARS meldinger som kommer fra fly i dag, men disse er forhaandsprogramerte meldinger. Med andre ord du faar en melding av bestemte data fra takeoff, climb, cruise, osv., og du kan ogsaa programere flyet til aa sende meldinger om feil oppstaar, slik som den Air France A330'en. Du kan ogsaa sende en beskjed til et bestemt fly og faa nedlastet en ACARS melding og jeg vet at det jobbes med samme konsept for aa sende begrensede live streaming av flight data.

Vi jobber ogsaa med ACARS via HF da vi ikke har satelitt eller VHF communication under polarflighene.

Jeg regner med at du stiller dette spoersmaalet pga. den A330 ulykken og det boer nevnes at dette er et veldig sjeldent tilfelle. I de fleste ulykkene blir flight data og voice recorder funnet.

Haaper dette gir deg litt innsikt i det som foregaar.

Dag
Old 28-05-2010, 12:53   #4
paradisgutten
Drømmer om å bli pilot <3

Smil Re: Svart boks.

Takk for svar fra begge
Old 28-05-2010, 13:51   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Igjen vil jeg bare applaudere Discus og Dag Johnsen som bidrar med input på en enkel og konkret problemstilling og kommer med gode svar. Sånn synes jeg forumet vårt skal fungere.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules