![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Hvorfor har BA sine A319 større motorer enn A320? De på A319 virker kraftigere, noe jeg synes er rart mht at det er et mindre fly... Mener også jeg har lagt merke til at enkelte A319 har samme motor som A321...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
A319/A320/A321 benytter enten IAE V2500 eller CFM56-motorer. Det er designet som gjør at IAE V2500 er lengre og tynnere.
Du kan lese mer på http://en.wikipedia.org/wiki/CFM_Int...CFM56-5_series og http://en.wikipedia.org/wiki/IAE_V2500. British brukes vel IAE V2500 på sine fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
BA A319 är version -131 och BA A320 version -232 (med undantag för de man ärvde) , jag föreslår att Robin882 exempelvis tittar här för mer info:
http://www.plane-spotter.com/Aircraft/Airbus/index.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og så går det å ta en titt innom denne også
http://www.plane-spotter.com/Airlines/index_BA.htm British Airways er sammen med Air Berlin og Lufthansa litt spesielle siden de har både CFM56 og IAE V2500. Hos BA er de meste spesielle de eldste A320ene som kom inn med mergeren med Bcal og de har CFM56.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Og for de spesielt interesserte; A320 og A321 har i prinsippet samme CFM-56 motor (også med hensynt til størrelse og utseende), men på A321 har man kunnet legge inn noe mer ytelse i sine motorer, noe som er nødvendig da A321 er klart tyngre.
A321 har også samme vinger som A320, men performance-messig er ikke A321 noen "racer". Tally-ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Normal avgangshastighet går selvsagt opp med økende vekt for en identisk ving, og dessuten vil et lengre fly med samme tverrsnitt få en større luftmotstand (heldigvis utgjør forskjell i luftmotstanden langs flykroppen lite ved de lave hastigheter som frem til avgangshastighet). Dermed gir skyvekraft fra motorene i forhold til maksvekt (MTOW) et godt bilde på hvor tamme de forskjellige A32X. Her er et bilde fra noen i nabolaget:
Thomas Cook Scandinavia A320-214: Thrust 240,2 kN / MTOW 77 tonn = 3,12 kN/tonn A321-211: Thrust 293,6 kN / MTOW 93,5 tonn = 3,14 kN/tonn Scandinavian Airlines: A319-131: Thrust 195,2 kN / MTOW 66 tonn = 2,96 kN/tonn A319-132: Thrust 213,6 kN / MTOW 75,5 tonn = 2,83 kN/tonn A321-232: Thrust 266,8 kN / MTOW 85 tonn = 3,14 kN/tonn Hvis vi ser på A321ene til de to foran, så har Tally-Ho riktig i at deres A321 er tamme når de er nær MTOW, men det skal ikke mye reduksjon i last før de sprinter forbi SAS sine A321 (Thomas Cook Scan har 10% ekstra thrust å gå på). Som et apropos, British Airways' A318 som flyr ut fra London City har følgende ytelse (men de tar av fra den korte rullebanen på LCY med langt under MTOW). A318-112: Thrust 207,2 kN / MTOW 68 tonn = 3,04 kN/tonn
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ØNSKES KJØPT/BYTTE: EasyJet A319/320 modell | Walters | Samlerhjørnet | 4 | 17-06-2018 16:38 |
Flysikkerhet - ATR vs A319 osv. (splittet fra A319-diversion) | Polaris | Småprat | 8 | 20-06-2017 21:26 |
AF til Oslo - E190 vs A319/320 | Øivind | Småprat | 38 | 23-05-2011 01:32 |
AF oppgraderer til A319/320 på OSL | The Ticketor | Flyforum | 17 | 07-09-2007 07:55 |
A319/320/321 versions | RolfL | Flyforum | 9 | 10-10-2005 09:26 |