Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2005, 22:22   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default LN-KKS

Leser på nabo forumet at denne nye grisen står i Melburne med alt annet enn i en perfekt tillstand.

Hvordan er det når Norwegian leaser disse flyene. Jeg regner med at det finnes leasing selskaper som formidler disse flyene. Når Norwegian nå venter på LN-KKS, hvordan funker det økonomisk? Er det ikke slik at 737-300 leases for ca 100.000 dollars i måneden. Når det da er en leasing kontrakt,
hvem betaler da følgene?

Før Arrival:
C-check i melburne?
Forflyttningen til Norge?
Utbedringer før sertifisert for Norge?

Etter arrival:
Kostnadene ved å bytte deler/nye deler
oppgraderinger
Generelle pålegg fra Boeing




__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 10:32   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: LN-KKS

Hvorfor i all verden skaffer de seg dA FLY SOMTIL DE GRADER ER I DÅRLIG FORFATTNING. Er ikke det dårlig reklame for norwegian?

På nabo forumet skremmes jeg bort fra deres -300 gitt:

http://forum.airpics.com/read.php?TID=26307
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 10:37   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: LN-KKS

Får kanskje heller satse på A318/A319 da - det hadde vært noe
DY is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 10:45   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: LN-KKS

Men burde de ikke serriøst vurdere eventuelt andre typer av 737 serien når nå etterspørselen etter 300 har gått opp, og med det prisen opp og kvaliteten ned!!!!

Husker de var inne på tanken med 319 i startfasen, men med så mange aldrene 300 i flåten burde de vell ha i bakhode at kanskje ikke blir mange årene før de må begynne å tenke på å bytte disse ut!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 10:51   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: LN-KKS

Det måtte vel kanskje bli 500-versjonen, der må det vel snart være endel å få tak i. Flyene er vel litt mindre enn 300...
DY is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 12:02   #6
EZA
Newcomer
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 29
Default Re: LN-KKS

Som vanlig mye synsing å antakelser fra noen av forumets medlemmer. Norwegian er underlagt Norsk lov, blir inspisert like ofte som alle andre selskaper. Norwegian er da et like trygt selskap som noen andre. de har vel hatt en liten hendelse i løpet av sin levetid. SAS har vel en i uken. Det er påfallende hvor dypt "hatet" mot dette nye selskapet sitter i hos enkelte.

EZA is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 12:19   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: LN-KKS

Om du legger deg litt mere i selene for å sjekke litt bakgrunn før du hamrer løs vil du finne ut at jeg ABSOLUT ikke har noe i mot Norwegian. Tvert i mot!!!!!!
Tror neppe det finnes mange som er like pro Norwegian enn denna gutten.

Synes bare det er interessant å få frem info om hva jeg lurer på, slik at jeg kan utøke mine kunnskaper enda mere om nettopp Norwegian!

Men leser du linken jeg la ut ovenfor ser du jo hvorfor jeg reagerte. Det ser ikke ut som om den nevnte maskinen KKS har noe i luften å gjøre!!!!!!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 12:22   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Re: LN-KKS

Ingen som har diskutert sikkerheten til DY!!! Noen som heller er veldig hårsåre...

DY setter selvfølgelig fly som ikke har noe i luften å gjøre på bakken. Men der tjener man ikke penger. Det skal forøvrig bli spennende å se hva som en gang i fremtiden skal erstatte B737-300 hos DY.
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 15:41   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: LN-KKS

737-300'er i rimelig forfatning har vært lett tilgjengelig til en rimelig penge noen år, men som noen påpeker, så enkelt er det ikke lenger, derfor må man "ta til takke" med eldre/dårligere eksemplarer. Men det betyr ikke at det dermed blir farligere å fly, det betyr mest av alt mer vedlikeholdsutgifter for operatøren. Dermed har man en kurve som avgjør NÅR det er på tide å introdusere en annen flytype i flåten.
Det enkleste (og billigste) for en 737classic operatør vil, i hvert fall på kort sikt, å skifte til 737NG. Crew kan fly begge typer i overgangsperioden, og teknikere trenger "bare" et 5-6 ukers differansekurs. Videre vil også veldig mye utstyr og reservedeler være felles.
En overgang til en helt annen type vil være mye mer smertefull, både for crew, teknikere og operations, da filosofien er ganske forskjellig mellom f.eks. Airbus og Boeing.
Og jeg HAR hørt rykter om at 737NG har blitt uformelt diskutert i DY.....

Stone
Stone is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 16:00   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: LN-KKS

Som fersking i gamet lurer jeg på følgende. Hva er forskjellen på 737-300 og 737NG?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 16:21   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: LN-KKS

Quote:
Originally posted by MartinLangaas
Som fersking i gamet lurer jeg på følgende. Hva er forskjellen på 737-300 og 737NG?
Sjekk denne: Boeing 737
NG=New generation
Og Enda mer 737
DY is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 16:23   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: LN-KKS

är inte NG Next Generation?

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 16:24   #13
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: LN-KKS

NG = next generation
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 16:29   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: LN-KKS

Takk da henger jeg med.
Men om nå kostnadene ved å vedlikeholde disse flyene blir høye fordi de nå begynner å dra på årene. forsvarer det seg da heller ikke å oppgradere til nyere fly så snart de får litt økonomisk fundament under benene?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 16:52   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: LN-KKS

Det er klart. Her maa man veie kostnadene i billige fly/hoeyere vedlikehold mot dyrere leasingpriser/billigere vedlikehold. Utnyttelsen av nyere fly vil ogsaa bli en anelse hoeyere da de ikke behoever aa tilbringe saa mye tid i vedlikehold.

Men sistnevnte innebaerer hoeyere investering, saa 'inngangsbilletten' er dyrere ...

Det begynner nok aa bli vanskelig aa finne gode, brukte 733'er ettersom de ogsaa er iferd med aa bli populaere som fraktere. Men baade UA og CO er iferd med aa pensjonere et stort antall 735'er, saa dette skulle kunne vaere et rimelig alternativ for DY.

Jeg var innom SAS Teknisk da jeg var i Oslo, og fikk hoere litt om den maskinen som sto paa Sola ... not pretty ... men det er ofte slik det er aa overta eldre fly .. mye skjulte feil og mangler.


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 16:57   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Re: LN-KKS

Skulle tro at USAirways også kan komme til å kvitte seg med noen -300!
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 17:41   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: LN-KKS

Hadde ikke vært så dumt å sett noe slikt

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 17:55   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: LN-KKS

Jeg synes jaggu Airbusen tar seg bedre ut i Norwegian farger enn 737 gjør jeg!

Nydelig!

__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2005, 19:32   #19
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: LN-KKS

De fleste flyselskap tar seg bedre ut i Airbus A320 serien,enn i gris!!:
amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2005, 08:03   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,336
Default Re: LN-KKS

Veldig bra Kurt!!!
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LN-KKS og LN-KKW ? (ENZV) svgspotter Register- og ATC-Forum 1 14-11-2009 18:00
LN-KKS sirpjalle Flyforum 4 27-10-2007 07:24
LN-KKS og LN-KKX LN-KRF Flyforum 1 26-10-2007 17:02
REQ: LN-KKS EKCH Flyforum 8 18-10-2007 22:48
LN-KKS LN-HAT Flyforum 45 26-04-2005 14:48


All times are GMT +2. The time now is 01:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.