![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Statssekretær Espen Barth Eide (Ap) innrømmer at kontakten med det europeiske konsernet bak Eurofighter (EADS) er nærmest ikke-eksisterende. Selskapet meldte seg ut av konkurransen ved juletider under påstander om urettferdig behandling og favorisering av Lockheed Martin.
- Vi har anstrengt oss for å opptre korrekt overfor alle tilbydere. Vi ønsket at alle tre skulle gå videre i prosessen. Men Eurofighter har suspendert sin deltakelse i prosjektet, og dersom de ikke leverer sine bindende anbudsdokumenter om to uker, betyr det nok at de er definitivt ute, sier Barth Eide til NTB. Stavanger Aftenblad
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror ikke Eurofighter gutta vil benytte seg av den døra, gitt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Surprise surprise... og så var det bare "to" igjen, og skulle du
ha sett.. og så ble det JSF til syvende og sist, jepp da - det hadde ingen gjettet seg til.. *gjesp*
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Skjønner godt at folkene bak Erofighter ikke gidder bruke mer tid og energi på noe som er avgjort fra første stund.
Jeg stiller meg spørsmålet om vi virkelig trenger disse flyene i det hele tatt. Et gigantisk pengesluk, spør du meg.
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Etter å ha sett Brennpunkt som satt fokus på denne saken for en måneds tid siden, må jeg si at Eurofighter virket utrolig passive. De var flinke til å lekke info til pressen og var mest opptatt av å kritisere. Det blir jo ikke akkurat et godt samarbeidsforhold ut av slikt!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Autofil Jan Erik syntes vi burde kjøpe fra svenskene han, fordi de er gode naboer! Forslag til flere utvalgskriterier mottas med takk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Eurofighter ville ifølge den dokumentaren jeg viste til, bli dobbelt så dyr som Gripen eller JAS. Det er jo forsåvidt et godt argument mot Eurofighter.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Joda, men nå vil vel ingen bli overasket hvis den fristen utsettes pga JSF ikke rekker å komme med et anbud i tide ![]() Dessverre har ikke politikerene skjønt at gjennkjøpsavtaler er noe fordyrende herk som er helt på trynet og en levning fra "gamle dager" http://www.dn.no/forsiden/kommentare...=article_title |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
Det skjer sikkert ofte også i lignende situasjoner i næringslivet (men med andre ting enn Jagerfly!!) (Men nå er jo du bare en skarve student, Someone! ![]() ![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Er klar over det........men sett i lys at man her går så sterk ut mot Eurofighter og sier rekker dere ikke friten om 2 uker er dere ute så har man en langt mildere holdning mor JSF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Det stemmer jo ikke. Eurofighter har trukket seg fra anbudsrunden pga det de mener er urettferdig behandling av dem kontra JSF prosjektet. Anbudsinvitasjonen som ble sendt dem av FD ble returnert av Eurofighter til FD uåpnet. Det sier jo sitt.
Så jeg kan ikke se noen grunn til å diskutere om de rekker fristen eller ikke. De har jo allerede sagt at de ikke kommer til å levere inn noe anbud. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
N/A
|
![]()
Nå er det vel JSF man spekulerer i om vil rekke fristen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Bizflyer, jeg støtter Someone i synspunktene angående favorisering av JSF. Det har vært en offentlig hemmelighet ganske lenge at man kontinuerlig tilpasser kravene til fordel for JSF. Eurofighter har kanskje vært sutrete, javel, men de har i det minste gitt klokkeklar beskjed om at de ikke aksepterer måten ting gjøres på.
![]() |
#15 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Leste i VG i dag at den amerikanske obersten som er leder av prosjektet med å selge JSF til Norge (og som sitter på den amerikanske ambassaden) sier at de kommer til å levere anbud innen tidsfristen til en lavere pris en forventet. Hvorfor det har oppstått et rykte om at de ikke klarer det til tiden, forstod han ikke, for de hadde hele tiden vært klare på at de skulle levere anbud innen tidsfristen.
Han synes også det var ganske håpløst av Gripen som har gått ut og sagt at de skal levere fly til halvparten av prisen for JFS når de ikke enda vet hvilken pris JFS har. Jeg var på et foredrag Gripens representanter holdt, og det jeg bet meg spesielt merke til er at JFS er mer bygget for angrep mens Norge trenger fly til mer passive oppdrag som suverentietshevdelse. Det som JFS har ekstra for å gjøre det til et angrepsfly påstod de at Norge ikke hadde bruk for og at det var disse komponentene som gjorde at flyene ble både dyre i innkjøp og ikke minst veldig mye dyrere i vedlikehold. Helt ærlig tror jeg at det er lite trolig at FD vil velge et svensk fly foran et amerikansk. Men jeg vil også minne om "Murphys law of combat operations" som blandt annet sier: "Våpenet ditt er produsert av den som kunne selge det billigst!" BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
I denne saken har det krydd av såkalte uavhengige eksperter som har vist seg å ikke være uavhengige for fem flate øre. Pressen har bare tatt copy + paste på alt det disse har skrevet negativt om JSF mener nå jeg. Pressen kommer til å lage baluba til de grader om JSF allikevel blir valgt. Bare vent og se hvis det blir JSF
![]() Realiteten er jo også at vi ikke kan beholde vår posisjon i NATO dersom vi velger et helt annet fly enn våre nærmeste samarbeidspartnere i NATO, Canada, UK, Danmark og Nederland.
![]() |
#17 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Men Danmark og Nederland er også blandt de landene som vurderer Gripen. Norge og Nederland har jo lenge hatt et samarbeid rundt F16.
De tingene jeg nevnte i min forrige post, har jeg fra Gripens representanter som gav dem under et foredrag i Kristiansand Militære Samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Noen nevnte pengesluk. Jeg hørte at de åpnet en sanghall i Oslo her forleden dag...
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
![]() Den kostet vel 5-6 nye jagerfly vil jeg tro!! BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Og onsdag står for døren | Bergern | Flyforum | 8 | 11-11-2015 12:59 |
Eurofighter krasjet i Spania | Someone | Flyforum | 1 | 09-06-2014 21:11 |
Mitt Eurofighter bilde | Yankee | Bilder & foto | 1 | 26-03-2012 22:11 |
Konkurranse: Hvor befinner denne døren seg? | sirpjalle | Flyforum | 8 | 18-06-2010 21:47 |
Fly radar Stavanger åpen nå (den var åpen ) | Lennart | Register- og ATC-Forum | 12 | 11-03-2007 19:57 |