![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
Ikke så mye sikt på Torp i kveld, vi har hittils fått 2 Ryanair-maskiner hit.
For dere som kan tyde METAR'er: 1650Z 16003KT 130V190 0150 R18/0450 FG VV000 04/03 Q1002= For dere som IKKE kan tyde slike: Vinden, det lille som er, blåser nesten langs banen, 3 knop, men varierer litt. Det er 150 meter sikt, tåka ligger helt nedpå rullebanen og det er 4 graders temperatur....
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Ahhh glad jeg ikke er på jobb idag da, sist gang Ryanair kom var jeg hjemme 03 om natta haha
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Wow.. En så dårlig METAR ser man ikke ofte her.... Godt man har fri...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Jaja, virker som om Torp har hatt en del tåke denne vinteren. Men jeg lurer på; briefingene og metaren man finner på https://www.ippc.no/ippc/index.jsp, er de oppdaterte til enhver tid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
Dette kan forumets medlem Gandalf svare ALT på tenker jeg, siden han er med på å lage sidene, men disse skal oppdatere seg mot databaser til enhver tid, og jeg tok en test nå, og været som jeg selv sendte ut for ENGM for 12 min siden er med på siste rapport...
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Var og så på når de kom inn. Der er SGS som handler maskinene! Det er EI-DWD og EI-DWV.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Stemmer, er SGS som har handlingen på dem ja. Har vært det en del år også nå.
Men må si at jeg har opplevd mye rart blandt de forskjellige crew'ne som har kommet innom OSL, som f.eks den Italienske kapteinen som ikke hadde tid til å skrive loadsheet, han satt å leste i et pornoblad he he |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Og på OSL er det veldig god sikt, si meg hvor er "Tåkemoen" folket nå?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
![]() >>> ENGM (OSLO/GARDERMOEN) <<< METAR 071840Z 04003KT 350V120 2800 -SN VV009 M00/M02 Q1001 TEMPO 1500 SN BR BKN007 Åja, nei det var visst ikke så bra vær der allikevel... ![]() Er visst bedre sikt på Torp: METAR 071920Z 19009KT 6000 OVC004 05/04 Q1001 ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
IPPC er det eneste verktøyet vi bruker til flightplanning i WF. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]() Quote:
Ja, de skal være tilgjengelige i samme split second som vi mottar dem i vår hoved database, IPPC selv lagrer ingen ting ennå*. Det sendes en request mot NAIS database, og den svarer. Det kan være et lag fra ENGM RAMP trykker på sin knapp til vi har dem, det er fordi de skal innom met.no for fjerntrending først, det kan ta noen minutter. *Snart kommer turbulenskart i IPPC, driver med testing i disse dager..... (Remember, you heard it here first) Mvh, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() ![]() Last edited by F35Landing; 07-03-2008 at 20:32. Reason: Gåseøyne lagt til for økt selvfølelse... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Det er kart som dekker inn- og utflyging for en rekke av flyplassene du besøker i din daglige dont, F35. Met.no sender observasjoner gjennom en matematisk modell som lager kart sett ovenfra og fra siden med fargekoder og vindpiler. Samarbeidsprosjekt mellom met.no, ditt rederi og oss. Har dessverre ikke noe eksempel å legge ut hjemmefra, men det ser bra ut. Når det gjelder høydeskiktene er jeg på gyngende villspor, men mener å erindre 5-6 tusen føtter og ned? Landkonturer er også med.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Takk for info. Visste at rederiet syslet med dette, men ikke at det skulle komme ut i kartformat. Det blir et svært nyttig verktøy for Hammerfest, Sandnessjøen, Mosjøen, Sandane, hmmmm ja for alle de derre plassene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
I utgangspunktet var det meningen å formidle tekstvarsler, men så kom rederiet ditt på banen og gjerne ville ha det grafisk også, og i IPPC. Lydhøre som vi er skred vi til det verket med stor entusiasme. Dette høres ut som reklame, men vi er opptatt av at IPPC skal være et godt verktøy.
Tok meg en kjapp runde innom hjemmekontoret, og fikk tak i to eksempler fra Helgelandskystens perle, så får vi se om jeg klarer å laste dem opp og vise dem.... Mvh, Hmmm.. ble ikke allverdens størrelse, men de er mye større i IPPC |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Dette ser jo veldig bra ut. På kartet til høyre; ligger plassen i bunnen av den v-formede grafen da eller? Og er "V"-en flightpath?
Synes for øvrig det er veldig viktig at det er en utvikling på grafisk fremstilling av slike fenomener. Det vil gi oss et mye klarere bilde av hva vi kan forvente ved inn- og utflyging. Dårlig vær er nesten aldri et problem. Man kommer kanskje ikke ned, men er ikke mer dramatisk enn en missed approach. Turbulens og vind er mye mer pes og selvfølgelig mer ubekvemt for passasjerene. Last edited by F35Landing; 07-03-2008 at 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Stimmt Genau.
Streken til høyre er LLZ-DME-196, den andre er VOR-DME-054. Pilene er grønne, det betyr 10kt/2ft/s. Det du egentlig ser er et "kremmerhus" som er flatet ut. F.eks på sett ovenfra vil det som ser ut som avstandsringer egentlig være høyder, går fra 500ft på innerste ring til 5.500 på ytterste - 500ft increments. Har dem i større format her, send meg en im med e-postadresse hvis du vil ha dem. Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TRF med strålende vær 04.02.15 | Peder96 | Bilder & foto | 6 | 10-02-2015 13:02 |
Dårlig vær i TOS | LN-VLE | Småprat | 17 | 26-10-2012 13:41 |
Dårlig vær på Flesland nå? (11/1 kl. 10) | Lennart | Flyforum | 15 | 11-01-2011 21:01 |
Rygge Basefly ( Dårlig kvalitet og Dårlig vær ) | plane-spotter | Bilder & foto | 15 | 12-04-2010 21:43 |
Dårlig vær på Torp?? | Martin | Flyforum | 3 | 03-05-2005 00:31 |